ETR

Dominik SUTOWICZ

Dominik SUTOWICZ

tenor

Artysta ukończył Akademię Muzyczną im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi, w klasie prof. Andrzeja Niemierowicza. Jest zdobywcą pierwszej nagrody VI Ogólnopolskiego Konkursu Wykonawstwa Muzyki Operetkowej i Musicalowej im. Iwony Borowickiej (Kraków, 2014) oraz laureatem I Festiwalu Włoskiej Muzyki Operowej Belcanto Per Sempre (Włoclawek, 2012).

Zadebiutował w 2008 roku partią Freda Eynsford-Hilla w musicalu My Fair Lady Fredericka Loewego w Teatrze Wielkim w Łodzi, gdzie od sezonu 2008/2009 jest solistą. Od tego czasu zaśpiewał wiele znanych i wymagających partii tenorowych z włoskiego repertuaru, w tym  Mario Cavaradossiego w Tosce i Pinkertona w Madame Butterfly Giacomo Pucciniego czy Manrico w Trubadurze Giuseppe Verdiego.

W minionych sezonach Dominik Sutowicz wykonywał m.in. partie: Stefana w Strasznym dworze Stanisława Moniuszki, Don José w Carmen Georges’a Bizeta (Teatr Wielki-Opera Narodowa w Warszawie), Księcia w Rusałce Antonína Dvořáka  (Tiroler Landestheater w Innsbrucku), Jontka w Halce Stanisława Moniuszki, Don José w Carmen Georges’a Bizeta, Pinkertona w Madame Butterfly Giacomo Pucciniego, Sternika w Latającym Holendrze Richarda Wagnera (Teatr Wielki w Łodzi), Manrico w Trubadurze Giuseppe Verdiego (Opera Wrocławska) oraz Hoffmanna w Opowieściach Hoffmanna Jacques’a Offenbacha na deskach Opery Krakowskiej – tę ostatnią wykonywał też w kolejnych sezonach w Tiroler Landestheater w Innsbrucku oraz w Fińskiej Operze Narodowej  w Helsinkach.

Wśród interesujących kreacji solisty warto wymienić tytułową rolę w premierowej produkcji Manru Ignacego Jana Paderewskiego w Teatrze Wielkim w Poznaniu w sezonie 2018/2019.

Artysta współpracuje z teatrami operowymi w Krakowie, Poznaniu, Gdańsku, Wrocławiu, Szczecinie, Katowicach,  Teatrem Wielkim – Operą Narodową w Warszawie oraz Tiroler Landhestheater w Innsbrucku, Anhalitisches Theater w Dessau i Fińską Operą Narodową w Helsinkach. 

Poza muzyką operową Dominik Sutowicz wykonuje również dzieła oratoryjne śpiewając na przykład w Requiem Giuseppe Verdiego czy Mszy koronacyjnej Wolfganga Amadeusa Mozarta.

Śpiewak pracował z takimi reżyserami jak: Waldemar Zawodziński, Mariusz Treliński, Krystyna Janda, Janina Niesobska, Jacek Gąsiorowski, Laco Adamik, Herbert Adler oraz z  takim dyrygentami jak: Tadeusz Kozłowski, Łukasz Borowicz, Tadeusz Wojciechowski, José Maria Florêncio, Bassem Akiki, Tomasz Tokarczyk czy Krzesimir Dębski.