ETR

aktualności

18 maja 2022 Piotr Beczała doktorem honoris causa

Jako artysta Piotr szanuje i stosuje reguły sztuki, poszukując zarówno piękna, jak i dobra. Wartości estetyczne odnajdujemy w belcantowej płynności fraz, wspomaganej piękną i naturalną barwą głosu. Etos wartości moralnych odnajdujemy w jego pełnej szacunku postawie wobec wykonywanego zawodu, nacechowanej pokorą, wytrwałością i niezwykłą konsekwencją w dążeniu do artystycznej perfekcji – mówił w laudacji prof. Jan Ballarin  podczas wczorajszej (17 maja) uroczystości nadania tytułu doktora honoris causa Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, Piotrowi Beczale.

Ten, najsłynniejszy polski śpiewak, uważany obecnie za najwspanialszego  tenora lirycznego na świecie – ukończył wspomnianą uczelnię przed trzydziestu laty. Piotr Beczała dzieli teraz swój czas między najważniejsze sceny operowe świata – z Metropolitan Opera, Covent Garden i La Scalą na czele. Nagrywa sporo płyt. Otrzymuje prestiżowe nagrody i wyróżnienia międzynarodowe. 

A my z sentymentem i satysfakcją wspominamy  koncert Piotra Beczały w Filharmonii Poznańskiej 14 kwietnia 2007 roku. To był jego pierwszy galowy wieczór w Polsce i w Europie. Zachwycający i niezapomniany! Orkiestrą Filharmonii Poznańskiej dyrygował wówczas Łukasz Borowicz. I od tej pory obaj artyści regularnie współpracują na estradach, scenach operowych i w studiach płytowych w wielu krajach. 

Maestro, Drogi Doktorze, gratulujemy tego zaszczytnego tytułu! 

04 maja 2022 Karnety na sezon artystyczny 2022/2023

Jak co roku, w sezonie artystycznym 2022/2023, Filharmonia Poznańska planuje zaproponować Państwu koncerty w ramach karnetów DL, SG i KP.

Osoby zainteresowane nabyciem karnetów prosimy o wypełnienie poniższego zamówienia i złożenie go w kasie biletowej FP (ul. Wieniawskiego 1) do 24 czerwca 2022 roku.

Przewidywany termin odbioru karnetów to wrzesień 2022. Szczegóły zostaną podane później – prosimy o śledzenie informacji na stronie www.filharmoniapoznanska.pl.

Druk zamówienia na karnety DL | SG | KP (sezon 2022/23)

27 kwietnia 2022 KASA BILETOWA FILHARMONII POZNAŃSKIEJ

Informujemy, że kasa biletowa Filharmonii Poznańskiej w dniach 29 kwietnia – 3 maja będzie nieczynna.

Zachęcamy do zakupu biletów online.

 

Jednocześnie przypominamy, że kasa biletowa FP  jest czynna w następujących dniach i godzinach:

  • poniedziałek: kasa zamknięta
  • wtorek: 13.00 – 17.00
  • środa: 13.00 – 17.00
  • czwartek: 13.00 – 17.00
  • piątek: 13.00 – 17.00 lub 13.00 – 19.00 (w dniu koncertu FP)
12 kwietnia 2022 KASA BILETOWA FILHARMONII POZNAŃSKIEJ

Informujemy, że kasa biletowa Filharmonii Poznańskiej w dniach 14-18 kwietnia będzie nieczynna.

Zachęcamy do zakupu biletów online.

07 kwietnia 2022 POZNAŃSCY FILHARMONICY W FILHARMONII NARODOWEJ W WARSZAWIE – TRANSMISJA W RADIOWEJ DWÓJCE

Zapraszamy na transmisję koncertu Poznańskich Filharmoników w Filharmonii Narodowej w Warszawie. W ramach 26. Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena, z towarzyszeniem znakomitych solistów pod batutą Maestro Łukasza Borowicza, zaprezentują operę Don Giovanni Giuseppe Gazzanigi. Początek transmisji w Programie 2 Polskiego Radia o 19:30.

Filharmonia Dwójki

03 kwietnia 2022 Jacek Marczyński poleca koncert Poznańskich Filharmoników w Filharmonii Narodowej

W najbliższy piątek – 8 kwietnia – Filharmonicy Poznańscy, z gronem wspaniałych polskich solistów-śpiewaków wystąpią, pod batutą Łukasza Borowicza, tradycyjnie na Wielkanocnym Festiwalu Ludwiga van Beethovena w Filharmonii Narodowej w Warszawie.

Ten koncert – publicysta i krytyk muzyczny „Rzeczpospolitej” – Jacek Marczyński, uznał za jedno z najciekawszych wydarzeń tegorocznej edycji festiwalu, stworzonego i kierowanego przez Elżbietę Penderecką.

www.rp.pl/muzyka-klasyczna

31 marca 2022 KONCERT VIVALDI-MORRICONE

Polecamy Państwa uwadze koncert Antonio VIVALDI – Ennio MORRICONE, który odbędzie się 6 maja 2022 (piątek) o godz. 20Auli Uniwersyteckiej.

W pierwszej części koncertu usłyszymy najbardziej znaną i lubianą kompozycję Antonio Vivaldiego – Cztery pory roku op. 8 w mistrzowskim wykonaniu Konstantego Andrzeja Kulki. Towarzyszyć mu będzie Orkiestra Kameralna Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Jana Lewtaka, na klawesynie zagra Danuta Kojro-Pawulska.

W drugiej części zostaniemy zaproszeni do świata przepięknej muzyki filmowej Ennio Morricone w transkrypcjach Jana Lewtaka w wykonaniu solistów i Orkiestry Kameralnej Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Jana Lewtaka. Melodyjne wokalizy wykona Magdalena Schabowska – sopran oraz artystki Poznańskiego Chóru Kameralnego. Koncert poprowadzi znany i lubiany dziennikarz radiowy Paweł Sztompke.

Wykonawcy:

Konstanty Andrzej Kulka – skrzypce

Orkiestra Kameralna Filharmonii Narodowej
Jan Lewtak – kierownictwo artystyczne, skrzypce

Artystki Poznańskiego Chóru Kameralnego
Bartosz Michałowski– dyrektor artystyczny, przygotowanie chóru

Danuto Kojro-Pawulska – klawesyn, fortepian
Joanna Monachowicz – obój, rożek angielski
Maria Lewicka – flet, flet piccolo
Magdalena Schabowska – sopran
Krzysztof Bednarczyk –  trąbka
Witold Lewicki – harmonijka ustna
Paweł Sztompke – prowadzenie koncertu

Program:

  • Antonio Vivaldi – Cztery pory roku op. 8
  • Ennio Morricone – muzyka z filmów m.in: Once Upon a Time in America – Deborah’s Theme, Cockeye’s Theme, Chi Mai, D’amore si muore – For Love One Can Die, Once Upon a Time in the West, Romanza Quartiere, La califfa, Mission – Gabriel’s Oboe, Le professionnel – Le vent, le cri, Per un pugno di dollari

Bilety na to wydarzenie można nabyć na stronie: Bilety24.pl

Organizator koncertu: Fundacja FILHARMONIA

24 marca 2022 Poznańscy Filharmonicy nominowani do nagrody Fryderyka

Tradycyjnie już kolejna płyta Filharmoników Poznańskich nominowana została do nagrody Fryderyka. Tym razem na listę nominacji do nagrody Fryderyk 2022, w kategorii Album roku – muzyka oratoryjna i operowa, trafił album Faniska Luigiego Cherubiniego.

Filharmonicy Poznańscy nagrali go z udziałem Natalii Rubiś (sopran), Krystiana Adama Krzeszowiaka (tenor), Katarzyny Belkius (sopran), Roberta Gierlacha (bas-baryton), Tomasza Raka (baryton), Justyny Ołów (mezzosopran), Piotra Kaliny (tenor) oraz Poznańskiego Chóru Kameralnego przygotowanego przez Bartosza Michałowskiego. Całością dyrygował Łukasz Borowicz.

Opera (z librettem Josepha Sonnleithnera) powstała na zamówienie dyrekcji Hofoper w Wiedniu, które Cherubini otrzymał wiosną 1805 roku. Premierowy spektakl  odbył się w wiedeńskim Kärntnertortheater 25 lutego 1806 roku w obecności cesarza Franciszka II. A dzieło to tak zachwyciło Ludwiga van Beethovena, że i on postanowił napisać operę. I stworzył jedyną – Fidelio.

Akcja Faniski rozgrywa się w Polsce, w jednym z zamków magnackich w okolicach Sandomierza. Dwaj  bohaterowie – Zamoski i Rasinski – są skłóconymi władcami sąsiednich województw, a główny wątek dzieła dotyczy próby uwolnienia Faniski, żony Rasinskiego, przetrzymywanej przez Zamoskiego w lochach jego zamku. Wszystko kończy się happy endem.

Dwupłytowy album będący kolejną światową premierą fonograficzną w dyskografii Orkiestry Filharmonii Poznańskiej, ukazał się w grudniu 2020 roku nakładem wydawnictwa DUX.  W październiku 2020 roku ta koncertowa wersja opery Faniska zabrzmiała w Filharmonii Narodowej w Warszawie, podczas 24. Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena, który z powodu pandemii był wówczas przeniesiony z wiosny na jesień.

20 marca 2022 Recenzje premiery w Opera National du Rhin, pod muzycznym kierownictwem
Łukasza Borowicza

Łukasz Borowicz – dyrektor muzyczny i dyrygent-szef Orkiestry Filharmonii Poznańskiej przygotował najnowszą premierę w Operze w Strasburgu. Prezentacja pod jego batutą spotkała się ze wspaniałym przyjęciem publiczności oraz krytyki francuskiej. Kolejne przedstawienia zaplanowano do 3 kwietnia; także w Miluzie. Zapraszamy do lektury fragmentów pierwszych recenzji:

forumopera.com
Yvan Beuvard
Strasbourg, 17 marca 2022

(…) Dyrygent, Łukasz Borowicz, wykazał się szczególną czujnością na ów dodatek luźnej improwizacji, która zarażała także muzyków orkiestry z Miluzy; widać, że celuje w tego rodzaju wymagającej ekspresji. Z tego drugiego dzieła zapamiętamy na pewno – oprócz zachwycającej choreografii – świetną orkiestrację. Zastosowano tu tak naprawdę wersję oryginalną, z roku 1915, pisaną na małą orkiestrę (teatr nie posiadał kanału). Słuchając jej, zapomina się o wszystkich wersjach symfonicznych, nawet tych najbardziej błyskotliwych. Chropowata zmysłowość, silna rytmizacja, w dwóch obrazach wzmocniona przez wirtuozowskie zapateado siedmiorga tancerzy, były po prostu niesłychane i z pewnością godne są jakiegoś utrwalenia. Również popularny Taniec ognia nabrał akcentów niezwykłego autentyzmu, zresztą cała fascynująca partytura wręcz oczarowała publiczność. (…)
Wyjątkowy wieczór, niezapomniany.

www.forumopera.com

ResMusica musique classique et danse
Michel Thomé
Strasburg, 17 marca 2022

(…) Nowa orkiestracja cyklu, dokonana przez Arthura Lavandier, pozwala Orkiestrze symfonicznej Miluzy, skameralizowanej i prowadzonej z precyzją przez Łukasza Borowicza, zabłysnąć tysiącem ogni i pokazać swą instrumentalną maestrię. (…)

www.resmusica.com

Opera Online
Laurent Vilarem
Strasburg, 15 marca 2022

(…) Natychmiast daje się zauważyć doskonałość Orchestre symphonique de Mulhouse, a zwłaszcza jej wyrafinowane prowadzenie przez Łukasza Borowicza, który z oddaniem czuwa nad dramaturgią wieczoru. (…)

www.opera-online.com

19 marca 2022 Wielki sukces Dyrektora Muzycznego Poznańskich Filharmoników w Opéra national du Rhin!

Premiera pod muzycznym kierownictwem Maestro Łukasza Borowicza przedstawia dwa dzieła pozornie niezwiązane ze sobą: „Zápisník zmizelého” Leoša Janáčka i „El amor brujo” Manuela de Falli.

Oba dzieła łączy tematyka: obsesyjna miłość, która prowadzi bohaterów do krańcowych wyborów życiowych, wątek cygański (Cyganie z Moraw i z Andaluzji), łączy je także unikalna – charakterystyczna dla drugiej dekady XX wieku – kameralna obsada wykonawcza.

Dzieło de Falli brzmi w oryginalnej wersji z 1915 roku, natomiast cykl pieśni Janáčka wraz z premierą w Strasbourgu został wykonany po raz pierwszy w nowej instrumentacji Arthura Levandiera. W arcydziele de Falli występuje gwiazda flamenco Esperanza Fernández oraz zespół tancerzy flamenco którym kieruje Manuel Liñan.