aktualności
Wśród wielu muzycznych jubileuszy obchodzonych w tym roku, mamy także 170. rocznicę urodzin Franza Xavera Scharwenki, który będzie bohaterem najbliższego Koncertu Internetowego – w piątek, 4 grudnia o godz. 19:00.
Franz Xaver Scharwenka przyszedł na świat w polsko-niemieckiej rodzinie w Szamotułach, w których spędził pierwszych kilkanaście lat swego życia. Tu stawiał też pierwsze muzyczne kroki. Gdy miał dziewięć lat rodzina Scharwenków przeniosła się do Poznania, a sześć lat później – do Berlina, gdzie Franz Xaver ukończył gimnazjum i rozpoczął studia muzyczne. W historii zapisał się nie tylko jako znakomity kompozytor i pianista, ale także organizator życia muzycznego i pedagog. W 1881 założył Konserwatorium w Berlinie, a w latach 1891-98 prowadził szkołę muzyczną Scharwenka Music School in New York City. W Ameryce był tak poważany, że gdy skomponował swoją jedyną operę Mataswintha, wystawiono ją w Metropolitan Opera w Nowym Jorku. Był także autorem Methodik des Klavierspiels, która została opublikowana w Lipsku w 1907 roku. Przyjaźnił się z Franzem Lisztem, a także cieszył się uznaniem Johannesa Brahmsa.
W Polsce od jakiegoś czasu odkrywany jest od nowa, także za sprawą Filharmonii Poznańskiej, która jego dzieła włącza do swego repertuaru (nagrała również płytę z jego utworami wydaną w 2011 roku przez Naxos).
Prace nad Symfonią c-moll op. 60 Scharwenka ukończył na początku 1882 roku, ale do jej premiery doszło niemal dwa lata później, 1 grudnia 1883 roku w Königlichen Akademie der Künste w Kopenhadze. W Signale für Musikalische Welt napisano wówczas: …w ogólności utwór podobał się. W szczególności zaś piękne Scherzo i Adagio, natomiast pierwsza i ostatnia część są zbyt rozwlekłe i niezupełnie dobrze wypracowane. (Mikołaj Rykowski, Polifonia życia, 2018). Czy ta pierwsza recenzja była słuszna? Oceńcie Państwo sami.
Wykonawcy:
Łukasz BOROWICZ– dyrygent
Orkiestra Filharmonii Poznańskiej
Program:
- Franz Xaver Scharwenka, Symfonia c-moll op. 60
Andante — Allegro non troppo
Allegro molto quasi presto
Adagio
Allegro molto quasi presto — Adagio — Tempo I — Allegro molto
***
Zapraszamy na nasz kanał:
***
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, uzyskanych z dopłat ustanowionych w grach objętych monopolem państwa, zgodnie z art. 80 ust. 1 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych, w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca
Partner:
Serdecznie zapraszamy Państwa do słuchania i aktywnego udziału w jutrzejszej audycji Cafe „Muza” w Programie 2 Polskiego Radia. Gościem Klaudii Baranowskiej będzie Maestro Łukasz Borowicz, który podczas spotkania odpowie na pytania słuchaczy. Początek o g. 10:00.
Uprzejmie informujemy, że w związku z sytuacją pandemiczną i brakiem oficjalnych informacji czy po 27 grudnia instytucje kultury zostaną otwarte dla publiczności Filharmonia Poznańska przyjmuje wyłącznie rezerwacje na bilety na tradycyjny Koncert Sylwestrowy.
Rezerwacji biletów można dokonać mailowo (pisząc na jeden z adresów: rezerwacje@filharmoniapoznanska.pl, kasa@filharmoniapoznanska.pl, sekretariat@filharmoniapoznanska.pl) lub telefonicznie: 61 853 69 35, 660 405 813 (od poniedziałku do piątku, w godz. od 9:00 do 15:00).
O tym czy Koncert Sylwestrowy odbędzie się z udziałem publiczności poinformujemy natychmiast po decyzjach rządowych.
Zachęcamy Państwa do śledzenia informacji na naszej stronie internetowej oraz na Facebooku, a w każdy piątek o godz. 19:00 zapraszamy na nasze Koncerty Internetowe.
W związku z sytuacją epidemiologiczną i decyzją rządu o zamknięciu instytucji kultury dla publiczności co najmniej do 27 grudnia, informujemy, że koncerty Filharmonii Poznańskiej będą do tego czasu emitowane w Internecie. Zapraszamy na Koncerty Internetowe w każdy piątek, o godz. 19:00.
Podczas najbliższych koncertów zaprezentujemy dzieła Romana Statkowskiego i Michała Bergsona (27.11) oraz Franza Xavera Scharwenki (4.12). Szczegółowe informacje o tych i o kolejnych koncertach umieszczać będziemy na naszej stronie oraz profilu na Facebooku.
Można powiedzieć, że najbliższy Koncert Internetowy, który zaprezentujemy Państwu w piątek, 27 listopada, o godz. 19:00, jest… podwójnie jubileuszowy. Oto bowiem w roku 2020 obchodzimy 95. rocznicę śmierci, pochodzącego spod kaliskiego Szczypiorna, Romana Statkowskiego oraz 200. rocznicę urodzin Michała Bergsona.
Roman Statkowski dwuaktową operę Filenis, z librettem osnutym na tle dramatu Hermana Erlera, napisał w 1897 roku. Na warszawską premierę czekała jednak aż siedem lat. Udało się ją wystawić dopiero rok po międzynarodowym sukcesie, gdy w 1903 roku zdobyła pierwszą nagrodę na międzynarodowym konkursie w Londynie. Filenis, jak i druga opera tego kompozytora – Maria (powstała według powieści poetyckiej Antoniego Malczewskiego o tym samym tytule) należą do najwybitniejszych osiągnięć artystycznych Romana Statkowskiego.
Podczas tego koncertu odkrywamy dla Państwa też postać Michała Bergsona, polskiego kompozytora żydowskiego pochodzenia. Rodzina Bergsonów, wśród której było wielu znakomitych kupców i bankierów, przez wiele pokoleń odgrywała znaczącą rolę w kształtowaniu oblicza Warszawy. Bezpośrednią inspiracją dla umieszczenia muzyki Michała Bergsona w programie koncertu było odkrycie rękopisu Concerto symphonique pour piano avec orchestre op. 62 w londyńskim antykwariacie i zakupienie go przez Filharmonię Poznańską. Odkrywcą był znakomity brytyjski pianista Jonathan Plowright, który ten koncert wykona i który – z Orkiestrą Filharmonii Poznańskiej pod dyrekcją Łukasza Borowicza – nagrał płytę z muzyką Michała Bergsona. Wydany przez DUX album, zatytułowany „Michał Bergson, Concerto symphonique pour piano avec orchestre op. 62 / Music from the opera Luisa di Monfort”, ukazał się na początku listopada i jest kolejną światową premierą fonograficzną w dyskografii Orkiestry Filharmonii Poznańskiej.
WYKONAWCY:
Jonathan PLOWRIGHT – fortepian
Łukasz BOROWICZ– dyrygent
Orkiestra Filharmonii Poznańskiej
PROGRAM:
- Roman Statkowski
Wstęp do opery Filenis
- Michał Bergson
Concerto symphonique pour piano avec orchestre op. 62
Allegro con fuoco ed agitato
Andante sostenuto
Allegro vivace, alla Zingarese
***
Zapraszamy na nasz kanał:
***
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, uzyskanych z dopłat ustanowionych w grach objętych monopolem państwa, zgodnie z art. 80 ust. 1 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych, w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca
Partner:
Ze smutkiem przyjęliśmy wiadomość o śmierci Gabriela Chmury.
Urodził się w 1946 roku we Wrocławiu, a dorastał w Izraelu, gdzie ukończył studia w Akademii Muzycznej w Tel Avivie. Miał dyplomy z kompozycji, fortepianu i dyrygentury, ale to batuta odegrała w jego życiu najważniejszą rolę.
Był laureatem międzynarodowych konkursów dyrygenckich, w tym zdobywcą I nagrody w Międzynarodowym Konkursie Dyrygenckim im. Herberta von Karajana w Berlinie (1971) oraz Złotego Medalu w Międzynarodowym Konkursie Dyrygenckim im. Guida Cantellego w Mediolanie. W 2012 roku otrzymał Teatralną Nagrodę Muzyczną im. Jana Kiepury w kategorii „Najlepszy dyrygent”.
Zadebiutował w 1974 spektaklem Otello Giuseppe Verdiego w Operze w Monachium. A potem prowadził spektakle operowe w wielu krajach, stawał za pulpitem dyrygenckim w słynnych salach koncertowych świata. Pracował jako dyrektor artystyczny w Theater Aachen, Bochumer Symphoniker, National Arts Centre Orchestra w Ottawie, a w latach 2001-2007 – w Narodowej Orkiestrze Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach. Od sezonu 2012/2013 był dyrektorem artystycznym Teatru Wielkiego w Poznaniu.
Dyrygent znany był z propagowania za granicą twórczości polskich kompozytorów, w tym szczególnie utworów Mieczysława Wajnberga. To właśnie dzieła tego kompozytora – Pasażerka (Warszawa) i Portret (Nancy), oba w reżyserii Davida Poutney’a – zalicza się do jego najważniejszych realizacji operowych. Serię albumów z dziełami Mieczysława Wajnberga nagrał z NOSPR dla wytwórni Chandos.
W Poznaniu pamiętamy jego – wystawione na deskach Teatru Wielkiego – Lady Makbet mceńskiego powiatu Dymitra Szostakowicza, Parsifala Richarda Wagnera oraz nową inscenizację Śpiewaków norymberskich Richarda Wagnera, nad którą objął kierownictwo muzyczne (2018).
Gabriel Chmura kilkakrotnie dyrygował także Orkiestrą Filharmonii Poznańskiej – ostatni raz w listopadzie 2011 roku.
Bliskim Artysty składamy wyrazy współczucia.
Wojciech Nentwig, Marek Pijarowski i Łukasz Borowicz
z zespołami artystycznymi oraz pracownikami Filharmonii Poznańskiej
W najbliższy piątek, 20 listopada o godz. 19 zapraszamy na kolejny Koncert Internetowy Filharmonii Poznańskiej.
Tym razem wieczór upłynie nam z Poznańskimi Słowikami, podczas koncertu upamiętniającego założyciela chóru, prof. Stefana Stuligrosza.
Stefan Stuligrosz był dyrygentem, kompozytorem, organistą, wykładowcą Akademii Muzycznej w Poznaniu (a przez pięć kadencji rektorem tej uczelni), prezesem Towarzystwa Muzycznego im. Henryka Wieniawskiego. Ale to Poznańskie Słowiki uważał za dzieło swojego życia. Przez dziesięciolecia pracy stworzył zespół o niepowtarzalnym i zawsze rozpoznawalnym obliczu artystycznym.
Chór Chłopięcy i Męski Filharmonii Poznańskiej Poznańskie Słowiki to fenomen pod każdym względem w Polsce. Zespół, który osiągnął międzynarodową sławę śpiewając w niemal wszystkich krajach europejskich, a także w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Korei Południowej oraz Japonii, przez 72 lata kierowany był przez swego założyciela, prof. Stefana Stuligrosza. Jeszcze krótko przed śmiercią (prof. Stefan Stuligrosz zmarł 15 czerwca 2012 roku w Puszczykowie, w wieku 92 lat) Druh – jak przez dziesięciolecia nazywali go chórzyści – prowadził próby i dyrygował podczas koncertów.
W roku setnej rocznicy urodzin Mistrza Słowiki zaśpiewały koncert poświęcony jego pamięci. W programie – utwory Druha.
WYKONAWCY:
Chór Chłopięcy i Męski Filharmonii Poznańskiej Poznańskie Słowiki
Maciej BOLEWSKI – organy
Maciej WIELOCH – dyrygent
PROGRAM:
Stefan Stuligrosz:
- Veni Creator
- Angelus Domini – Ave Maria
- O ziemio polska
- Dobry Pasterzu
- O Matko miłościwa
Po raz trzeci płyty nagrane przez Orkiestrę Filharmonii Poznańskiej znalazły się wśród nominowanych do International Classical Music Awards (ICMA), jednej z najbardziej prestiżowych nagród fonograficznych świata.
W styczniu 2018 roku świętowaliśmy zdobycie ICMA 2018. Filharmonia Poznańska otrzymała ją za nagranie oratorium Quo vadis Feliksa Nowowiejskiego w wykonaniu solistów (Wioletty Chodowicz, Roberta Gierlacha i Wojciecha Gierlacha), Chóru Opery i Filharmonii Podlaskiej przygotowanego przez Violettę Bielecką oraz Orkiestry Filharmonii Poznańskiej pod batutą Łukasza Borowicza.
W tym samym roku otrzymaliśmy nominację do ICMA 2019 za nagrania II i III symfonii Feliksa Nowowiejskiego w wykonaniu Orkiestry Filharmonii Poznańskiej pod batutą Łukasza Borowicza. Teraz nasz kolejny album – „Stanisław Moniuszko, Kantaty Milda / Nijoła” znalazł się wśród nominowanych do nagrody ICMA 2021.
Milda oraz Nijoła to prawie dziś nieznane kantaty Stanisława Moniuszki. Obie inspirowane są poematem Witolorauda Józefa Ignacego Kraszewskiego i nawiązują do mitologii litewskiej. Orkiestra Filharmonii Poznańskiej nagrała je wraz z solistami: Wiolettą Chodowicz (sopran), Marią Jaskulską-Chrenowicz (sopran), Ewą Wolak (mezzosopran), Sylwestrem Smulczyńskim (tenor), Robertem Gierlachem (baryton), Szymonem Kobylińskim (bas) oraz Chórem Opery i Filharmonii Podlaskiej przygotowanym przez Violettę Bielecką. Całością dyrygował Łukasz Borowicz. Dwupłytowy album, będący światową premierą fonograficzną, ukazał się nakładem wytwórni DUX.
Na liście nominowanych do ICMA 2021 znalazło się 365 albumów wydanych przez 122 wytwórnie. Lista finalistów ogłoszona zostanie 15 grudnia, a zwycięzców poznamy 20 stycznia 2021 roku. Wręczenie nagród odbędzie się podczas gala koncertu z udziałem Sinfonieorchester Liechtenstein pod dyrekcją Yarona Trauba, w Vaduz, w Lichtensteinie, 18 kwietnia 2021 roku.
To był jego pierwszy galowy koncert w Polsce. W Filharmonii Poznańskiej. Piotr Beczała zaśpiewał 14 kwietnia 2007 roku w Auli Uniwersyteckiej podczas koncertu z cyklu „Gwiazdy Światowych Scen Operowych”. I zachwycił wszystkich! Orkiestrą Filharmonii Poznańskiej dyrygował wówczas Łukasz Borowicz.
Dziś Piotr Beczała, światowej sławy tenor i znakomity dyrygent Łukasz Borowicz, I dyrygent gościnny Orkiestry Filharmonii Poznańskiej są wśród nominowanych do tegorocznej Nagrody Mediów Publicznych, w kategorii Muzyka.
Zanim późnym wieczorem (godz. 22.45, Program 1 Polskiego Radia, TVP1, TVP Polonia) zostaną ogłoszone wyniki, o godz. 19.30 na antenie Programu 2 Polskiego Radia, w ramach Filharmonii Dwójki, odbędzie się retransmisja tego niezwykłego koncertu sprzed lat z udziałem obu bohaterów. Będzie to okazja nie tylko do wspomnień, ale i nowych artystycznych wzruszeń.
Koncert Filharmonii Dwójki poprowadzi red. Róża Światczyńska.
***
GWIAZDY ŚWIATOWYCH SCEN OPEROWYCH
RETRANSIMSJA KONCERTU FILHARMONII POZNAŃSKIEJ Z 14.04.2007
WYKONAWCY:
Piotr BECZAŁA tenor
Łukasz BOROWICZ dyrygent
Orkiestra Filharmonii Poznańskiej
PROGRAM:
- Ludwig van Beethoven:
Uwertura Coriolan op. 62 - Charles Gounod:
Salut! demeure chaste et pure – cavatina Fausta z III aktu opery Faust
Walc z II aktu opery Faust
L’amour, L’amour – Ah ! leve-toi soleil – cavatina Romea z opery Romeo i Julia - Jules Massenet:
Preludium do opery Werter
Traduir! Pourquoi me reveiller? – aria Wertera z III aktu opery Werter - Gaetano Donizetti:
Uwertura do opery Napój miłosny
Una furtive lagrima – romans Nemorina z II aktu opery Napój miłosny
Uwertura do opery Linda z Chamonix
Tombe degl’avi miei – Fra poco a me ricovero – recytatyw i aria Edgara z III aktu opery Łucja z Lammermooru - Giuseppe Verdi:
Uwertura do opery Moc przeznaczenia
Lunge da lei – De miei bollenti spiriti – Oh mio rimorso – recytatyw, aria i stretta Alfreda z II opery Traviata - Piotr Czajkowski:
Polonez z opery Eugeniusz Oniegin
Kuda, kuda – aria Leńskiego z II aktu opery Eugeniusz Oniegin - Stanisław Moniuszko:
Cisza dokola, noc jasna – aria Stefana z III aktu opery Straszny dwór
A po koncercie zachęcamy Państwa do sięgnięcia do naszego cyklu Q&A, którego bohaterami byli właśnie Piotr Beczała z żoną Katarzyną Bąk-Beczałą (tutaj) oraz Łukasz Borowicz (tutaj).
Już jutro, 13 listopada o godz. 19 zapraszamy na Koncert Internetowy Filharmonii Poznańskiej.
Tym razem melomanom zaprezentują się… na pierwszym planie, w pełnej artystycznej okazałości, perkusiści Orkiestry Filharmonii Poznańskiej: Grzegorz Siek, Jerzy Mackiewicz, Beata Słomian oraz Piotr Sołkowicz. Przygotowali oni specjalny program doskonale ukazujący ich umiejętności i możliwości instrumentów, na których grają.
Podczas tego koncertu melomani poznają bogactwo brzmienia instrumentów perkusyjnych oraz całe spektrum ich możliwości. Instrumenty perkusyjne tworzą tym razem osobny zespół. W zaproponowanych utworach słychać zarówno śpiewne tematy na marimbie, bogate brzmienia werbli, czy sonorystyczne efekty połączenia wibrafonu z innymi instrumentami.
Filharmonicy wybrali utwory współczesnych twórców: amerykańskiego perkusisty, kompozytora i pedagoga Mitcha Markovicha, niemieckich kompozytorów – Bertholda Hummla i Eckharda Kopetzki’ego oraz Kanadyjczyka – Johna Throwera, który prezentowany dziś przez naszych artystów utwór Aurora Borealis zadedykował Katarzynie Myćce, polskiej (rodem z Wielkopolski) wirtuozce marimby.
WYKONAWCY:
Zespół perkusistów Filharmonii Poznańskiej:
- Grzegorz SIEK
- Jerzy MACKIEWICZ
- Beata SŁOMIAN
- Piotr SOŁKOWICZ
PROGRAM:
- Mitch Markovich, Teamwork for Quartet
- Berthold Hummel, Fresken 70 (część V: Finale – konklusion)
- John Thrower, Aurora Borealis (część Starry Night)
- Eckhard Kopetzki, Le chant du serpent