ETR

aktualności

28 grudnia 2020 W sylwestrowym nastroju

Od lat na ten wieczór cieszyliśmy się szczególnie. Było nam niezwykle miło, że ostatni wieczór roku decydowaliście się Państwo spędzać z Orkiestrą Filharmonii Poznańskiej i zaproszonymi artystami, że o północy, wspólnie z Państwem witaliśmy nowy rok składając sobie życzenia. 

Tegoroczne plany zmieniła pandemia. Ale choć nie spotkamy się osobiście w Auli Uniwersyteckiej, nie zostawiamy Państwa samych w ten wieczór. Będziemy muzycznie razem. Znów zabrzmią słynne arie, polki, walce i czardasze,  fragmenty znanych oper. Będzie ciekawie nie tylko muzycznie, bowiem gospodarzami Wieczoru Sylwestrowego będą: sopranistka Katarzyna Hołysz i dyrygent Łukasz Borowicz, którzy zabłysną nie tylko artystycznie, ale i podzielą się  z Państwem wieloma ciekawymi opowieściami i anegdotami muzycznymi. 

Zapraszamy na kolejny Koncert Internetowy Filharmonii Poznańskiej –  Wieczór Sylwestrowy, w czwartek, 31 grudnia, godz. 20. 

WYKONAWCY:

Katarzyna HOŁYSZ  sopran
Łukasz BOROWICZ  dyrygent
Orkiestra Filharmonii Poznańskiej

PROGRAM:

  • Gioacchino Rossini, Uwertura do opery Włoszka w Algierze
  • Franz Lehár, Pieśń o Wilii z operetki Wesoła wdówka
  • Imre Kálmán, Czardasz Sylvii Heia, heia in den Bergen z operetki  Księżniczka czardasza
  • Johann Strauss, Pizzicato polka  
  • Franz Lehár, Czardasz Kiedy skrzypki grają z operetki  Cygańska miłość
  • Johann Strauss, Walc cesarski 
  • Ludomir Różycki, Walc Caton To dawny mój znajomy z III aktu opery  Casanova
  • Johann Strauss, Banditen-Galopp   
  • Jean-Paul-Égide Martini, Plaisir d’amour
  • Rudolf Sieczyński, Wien, Wien nur du allein
  • Johann Strauss, Nad pięknym, modrym Dunajem
  • Franz Lehár, Aria Giuditty Meine Lippen z operetki Giuditta
  • Johann Strauss, Marsz Radetzky’ego 

***

Zapraszamy na nasz kanał:

27 grudnia 2020 Koncerty Internetowe

W związku z sytuacją epidemiologiczną i decyzją rządu o zamknięciu instytucji kultury dla publiczności co najmniej do 17 stycznia, informujemy, że koncerty Filharmonii Poznańskiej będą do tego czasu emitowane w Internecie. Zapraszamy na Koncerty Internetowe w każdy piątek, o godz. 19:00.

Szczegółowe informacje o  koncertach umieszczać będziemy na naszej stronie oraz profilu na Facebooku.

***

Zapraszamy na nasz kanał:

27 grudnia 2020 Pamiętamy…
102. rocznica wybuchu powstania wielkopolskiego

Przed dwoma laty Filharmonia Poznańska wydała niezwykłą płytę, przygotowaną specjalnie na 100. rocznicę  wybuchu powstania wielkopolskiego. Symfonia Wielkopolska 1918. Pieśni powstańcze to niezwykłe muzyczne spotkanie przeszłości z teraźniejszością. Oto bowiem na jednym krążku „spotykają” się: Symfonia Wielkopolska 1918 Marka Sewena powstała na zamówienie Filharmonii Poznańskiej z okazji setnej rocznicy wybuchu powstania (wykonana przez Poznańskich Filharmoników i Poznańskie Słowiki pod batutą Łukasza Borowicza) oraz pieśni czasów tego powstania, pieśni sprzed stu laty, ale – rzecz by można – w nowych opakowaniach. 

Osiem nowo powstałych utworów chóralnych a cappella, zaprezentowanych wówczas po raz pierwszy na tej płycie, to współczesne opracowania pieśni śpiewanych przez uczestników powstania wielkopolskiego, a także napisanych w późniejszych latach na cześć bohaterskich powstańców. Zagrzewające do boju, dodające otuchy, pokrzepiające w chwilach zwątpienia – przez ostatnie dziesięciolecia były wielokrotnie opracowywane, najczęściej w tradycyjnym, marszowym stylu.

O nowe spojrzenie na nie poprosiliśmy młodych polskich kompozytorów – Marka Raczyńskiego, Dominika Puka, Jakuba Szafrańskiego i Jana Krutula. Poprosiliśmy, by spojrzeli na te pieśni z własnej perspektywy, by nie bali się opracować ich podług własnego rozumienia i indywidualnych odczuć. By żołnierską pieśnią spróbowali przemówić do współczesnego, żyjącego w jakże odmiennej rzeczywistości, słuchacza. Wywiązali się z tego zadania znakomicie.

Powstańcze pieśni zarejestrował na płycie Poznański Chór Kameralny pod dyrekcją  Bartosza Michałowskiego. W 102. rocznicę wybuchu powstania wielkopolskiego przypomnijmy jedną z nich – słynną Rotę, tym razem w opracowaniu Dominika Puka: posłuchaj

Album Symfonia Wielkopolska 1918. Pieśni powstańcze w specjalnej cenie 15 zł można kupić tutaj

26 grudnia 2020 Słowicze kolędowanie

Kolędy w wykonaniu Poznańskich Słowików wypełnią program najbliższego Koncertu Internetowego, na który zapraszamy w poświąteczny poniedziałek, 28 grudnia o godz. 19.

Słowicze kolędowanie obrosło długą tradycją. Zaczęło się w 1945 roku, zaraz po wznowieniu działalności chóru. Najpierw w poznańskim kościele pw. Wszystkich Świętych przy Grobli, a potem w Auli Uniwersyteckiej. Wielu nie tylko poznaniaków nie wyobraża sobie bez tych koncertów świątecznego czasu.  

Na kolędach, opracowanych przez m. in. prof. Stefana Stuligrosza i  wykonywanych przez Chór Chłopięcy i Męski Filharmonii Poznańskiej Poznańskie Słowiki wychowały się całe pokolenia. W czasach PRL-u płyty Słowików (a nagrali ich wtedy siedem) były najchętniej kupowanymi nagraniami kolędowymi. A i dziś ich nagrania należą do najchętniej słuchanych. 

Słowicze kolędy towarzyszyły i towarzyszą świętom Bożego Narodzenia w polskich domach. Chętnie ich wciąż słuchamy, choć może warto też w tym szczególnym czasie powrócić  do dawnych tradycji, o których opowiadał prof. Stefan Stuligrosz w jednym z wywiadów: Codziennie wieczorem od Bożego Narodzenia do Matki Bożej Gromnicznej przez piętnaście minut śpiewaliśmy całą rodziną. A w niedzielę po południu śpiewaliśmy czasami nawet przez godzinę. Ojciec grał na mandolinie, a ja na fałszywym Stradivariusie kupionym od Cyganów….  

WYKONAWCY:

Chór Chłopięcy i Męski Filharmonii Poznańskiej Poznańskie Słowiki
Maciej Bolewski – organy
Maciej Wieloch – dyrygent
Krzysztof Szaniecki – prowadzenie koncertu

PROGRAM:

  • Kolędy w opracowaniu Stefana Stuligrosza

Wśród nocnej ciszy
Lulajże Jezuniu
Adeste fideles

  • Kolędy w opracowaniu Jana Maklakiewicza

W żłobie leży
Gdy śliczna Panna
Gdy się Chrystus rodzi

  • Kolędy w opracowaniu Stefana Stuligrosza

Dzisiaj w Betlejem
W dzień Bożego Narodzenia
Jezus malusieńki
Przybieżeli do Betlejem
Tryumfy Króla Niebieskiego

***

Wsparcie ze środków Funduszu Przeciwdziałania COVID-19

***

Zapraszamy na nasz kanał:

21 grudnia 2020 DZIĘKUJEMY ZA WSPARCIE

Szanowni Państwo, dziękujemy, że jesteście Państwo z nami. Nie mogąc spotykać się z Państwem na koncertach w Auli Uniwersyteckiej, przygotowujemy dla Was spotkania z muzyką on-line, wiedząc jak ważny jest dla Państwa kontakt ze sztuką.

Dziękujemy, że doceniacie Państwo nasze starania. Dziękujemy za maile i za telefony, za zainteresowanie naszą działalnością w trudnych czasach,  za podziękowania oraz za wyrażaną przez wielu z Was chęć wsparcia finansowego naszych działań. 

Dziękujemy wszystkim, którzy zechcą nas wesprzeć dowolną kwotą – liczy się każda złotówka. Darowizny można wpłacać na konto naszej instytucji:

Filharmonia Poznańska
ul. Święty Marcin 81
61-808 Poznań

nr konta: 90 1090 1359 0000 0000 3501 8949

W tytule przelewu prosimy wpisać: Darowizna – wsparcie dla Filharmonii Poznańskiej.

16 grudnia 2020 Ojciec i syn czyli wieczór Bachów

Muzyka ojca i  syna – Johanna Sebastiana Bacha i Carla Philippa Emanuela Bacha – zabrzmi podczas najbliższego Koncertu Internetowego, w piątek, 18 grudnia, o godz. 19.

Gdy współcześnie mówi się o Bachach na pierwszy plan wysuwa się postać Johanna Sebastiana Bacha, a następnie jego synów – Wilhelma Friedemanna i Carla Philippa Emanuela (pochodzących z pierwszego małżeństwa Johanna Sebastiana z Marią Barbarą) oraz Gottfrieda Heinricha, Johanna Christopha Friedricha i Johanna Christiana (z drugiego małżeństwa z Anną Magdaleną). 

Warto jednak pamiętać, że przez niemal dwieście lat rodzina Bachów miała istotny wkład w kształtowanie historii muzyki. Ich ród był tak związany z tą dziedziną sztuki,  że w Turyngii, gdzie zamieszkiwali, wszelkich muzyków zwano „Bachami”, niezależnie od tego czy związani byli z tą rodziną czy nie.  

„Ojcem wielkich Bachów”  zaczęto określać Johanna Sebastiana, gdy jego synowie opuścili rodzinne strony udając się do innych ośrodków europejskich, gdzie zyskali sławę. Od miejsc, w których najdłużej żyli i najintensywniej tworzyli zyskali z czasem przydomki. Dlatego Carl Philipp Emanuel zwany bywa berlińskim lub hamburskim Bachem. Jego Symfonia F-dur powstała właśnie w Hamburgu (w latach 1775-76), w którym w 1768 roku objął – po swym ojcu chrzestnym, Georgu Philippie Telemannie – stanowisko kantora. 

Spośród koncertów fortepianowych Johanna Sebastiana jego Koncert d-moll należy do tych, które cieszą się największą popularnością wśród pianistów. I choć najprawdopodobniej jest on transkrypcją obcej kompozycji, to jednak – jak piszą autorzy „Przewodnika koncertowego”:  … zarówno w partii fortepianowej, jak i w akompaniamencie orkiestry , a zwłaszcza  w świetnym opracowaniu kontrapunktycznym widać mistrzowską rękę Bacha. 

Zapraszamy więc na wieczór Bachów. 

WYKONAWCY

Martin STADTFELD  fortepian
Ariel ZUCKERMANN  dyrygent
Orkiestra Filharmonii Poznańskiej

PROGRAM

  • Carl Philipp Emanuel Bach (1714-1788), Symfonia F-dur H.655, Wq 183/3

Allegro di molto
Larghetto
Presto

  • Johann Sebastian Bach (1685–1750), Koncert  fortepianowy d-moll BWV 1052

Allegro 
Adagio 
Allegro 

***

Wsparcie ze środków Funduszu Przeciwdziałania COVID-19

***

Zapraszamy na nasz kanał:

14 grudnia 2020 MAESTRO ŁUKASZ BOROWICZ O KOLEJNEJ ŚWIATOWEJ PREMIERZE FONOGRAFICZNEJ POZNAŃSKICH FILHARMONIKÓW

Zapraszamy do wysłuchania wypowiedzi Maestro Łukasza Borowicza, poświęconej operze Faniska Luigiego Cherubiniego oraz wyjątkowym sesjom nagraniowym Poznańskich Filharmoników, Poznańskiego Chóru Kameralnego i plejady znakomitych solistów. Ich efektem jest pierwsze w historii nagranie Faniski, będące naszą kolejną światową premierą fonograficzną.

Więcej o płycie

Kup płytę

10 grudnia 2020 Zagraj z nami… oklaskami

O tym jak doskonałą wspólną zabawą jest rytmiczne klaskanie podczas koncertu w rytm Marsza Radetzky’ego Johanna Straussa doskonale wiedzą bywalcy koncertów sylwestrowych Filharmonii Poznańskiej. W tym roku nie będą oni mogli klaskać w Auli Uniwersyteckiej, ale nie oznacza to, że nie mogą uczynić w inny sposób.  

Zachęcamy wszystkich do skorzystania z zaproszenia wystosowanego przez Łukasza Borowicza, pierwszego dyrygenta gościnnego Orkiestry Filharmonii Poznańskiej. Wystarczy do tego telefon komórkowy i chęć wspólnej zabawy. 

Na nagrania krótkich filmików z oklaskami Marsza Radetzky’ego (nie dłuższych niż 1 minuta) czekamy do 15 grudnia.
Należy je przesłać na adres: msmieszala@filharmoniapoznanska.pl  

Szczegóły – w filmie poniżej.  

Zapraszamy – zagrajcie… oklaskami razem z nami. 

***

RODO: 

Nagranie i przesłanie na powyższy adres filmu jest całkowicie dobrowolne. Udostępnienie nagranego filmu jest równoznaczne z wyrażeniem przez Państwa zgody na przetwarzanie zawartych w mailu i w filmie danych osobowych przez Filharmonię Poznańską, w tym także na publikację Państwa wizerunku na kanale youtube, portalu społecznościowym: www.facebook.com oraz stronie internetowej: www.filharmoniapoznanska.pl. 

Administratorem przesłanych danych jest Filharmonia Poznańska z siedzibą w Poznaniu przy ul. Święty Marcin 81.
Więcej informacji o RODO

10 grudnia 2020 Święta z muzyką. Kup płytę

Świętom Bożego Narodzenia zawsze towarzyszą emocje. Niepowtarzalny nastrój tych grudniowych dni tworzą rytuały, smaki, zapachy  i… piękna muzyka. Także ta nagrana przez Orkiestrę Filharmonii Poznańskiej czy Poznańskie Słowiki. Dlatego mamy dla Państwa specjalną świąteczną ofertę.

Doskonałym prezentem pod choinkę mogą być – będące światowymi premierami fonograficznymi – najnowsze albumy płytowe Filharmoników Poznańskich, które ukazały się  w ostatnich tygodniach.

cena 30 zł  + koszty przesyłki

Więcej o płycie

cena 30 zł  + koszty przesyłki

Więcej o płycie

W przedświątecznym okresie można też nabyć płyty z kolędami w wykonaniu Chóru Chłopięcego i Męskiego Filharmonii Poznańskiej Poznańskie Słowiki.

cena każdej płyty 30 zł + koszty przesyłki

Najpiękniejsze polskie kolędy śpiewają Poznańskie Słowiki pod dyrekcją Stefana Stuligrosza.

Więcej o płytach

Przed dwoma laty, na 100. rocznicę wybuchu powstania wielkopolskiego, Filharmonia Poznańska wydała płytę  Symfonia Wielkopolska 1918. Pieśni powstańcze.

Znalazły się na niej Symfonia Wielkopolska 1918 Marka Sewena powstała na zamówienie Filharmonii Poznańskiej z okazji setnej rocznicy wybuchu powstania (wykonana przez Poznańskich Filharmoników i Poznańskie Słowiki pod batutą Łukasza Borowicza)oraz pieśni czasów tego powstania, w nowych aranżacjach młodych polskich kompozytorów – Marka Raczyńskiego, Dominika Puka, Jakuba Szafrańskiego i Jana Krutula.

Osiem nowo powstałych utworów chóralnych a cappella, zaprezentowanych wówczas po raz pierwszy na tej płycie, nagrał Poznański Chór Kameralny pod dyrekcją Bartosza Michałowskiego.

cena specjalna 15 zł + kosz przesyłki

Wszystkie płyty można zakupić w Filharmonii Poznańskiej przesyłając zamówienie mailem na adres: tjarosik@filharmoniapoznanska.pl oraz jednocześnie opłacając transakcję przelewem na konto Filharmonii: 90 1090  1359 0000 0000 3501 8949.


Płyty zostaną do Państwa wysłane Pocztą Polską natychmiast po wpływie środków finansowych na konto Filharmonii.

Koszty przesyłki:

  • do 2 płyt  – 7 zł
  • od 3 do 5 płyt – 16 zł
  • powyżej 5 płyt – prosimy o kontakt z sekretariatem Filharmonii tel. 61 852 47 08

Możliwy jest także odbiór osobisty płyt (po uprzednim dokonaniu przelewu kwoty za zamówione płyty, bez kosztów przesyłki) w siedzibie Filharmonii (Poznań, ul. Święty Marcin 81, od poniedziałku do piątku w godz. 9:00-14:30 lub w kasie FP (Poznań, Aula UAM, ul. Wieniawskiego 1, w czwartki i piątki w godz.13:00-17:00).

09 grudnia 2020 Beethoven nasz współczesny. Niespokojny duch

Znakomici artyści, dobrze już znani poznańskiej publiczności  pianista Martin Stadtfeld i dyrygent Ariel Zuckermann – będą bohaterami najbliższego Koncertu Internetowego, na który wraz z Orkiestrą Filharmonii Poznańskiej zapraszamy w najbliższy piątek, 11 grudnia, o godz. 19:00. 

W grudniowy wieczór zabrzmi I Koncert fortepianowy Ludwiga van Beethovena, o którym tak pisała Magdalena Łoś w programie koncertu Filharmonii Poznańskiej, gdy jego wykonawcą był Piotr Anderszewski (8.02.2019 roku): 

Niezależnie od wątpliwości dotyczących chronologii, opublikowany jako pierwszy w kolekcji fortepianowych koncertów Beethovena Koncert C-dur op. 15, został  numerem „1”. Powstał w latach 90. XVIII wieku w Wiedniu, ale Beethoven zwlekał z jego wydaniem do 1801 roku. Grając testował, zmieniał, poprawiał… Strzegł go zazdrośnie, jako cenną własność oraz  mocny punkt w swoim repertuarze koncertującego pianisty. To był jeszcze czas, kiedy publiczność podziwiała artystę przede wszystkim w tej właśnie roli – wirtuoza i genialnego improwizatora, a kolejne wykonania koncertu niosły dalej tę sławę. Magnetyzował słuchaczy. Wśród licznych potwierdzających to świadectw, szczególne wrażenie robi opis Carla Czernego dotyczący występu w Berlinie w 1796 roku, kiedy Beethoven grał  najprawdopodobniej właśnie Koncert C-dur op. 15. Czerny wspomina łzy płynące z oczu słuchaczy podczas słynnych improwizacji kompozytora. Rzadko kto mógł wówczas oprzeć się wielkim emocjom. Podziwia dalej piękno i oryginalność muzycznych pomysłów Beethovena, ale też śmiałość stylu, w jakim potrafił je przekazywać. Doprowadzając publiczność do płaczu, sam potrafił na koniec wybuchnąć śmiechem, jakby kpiąc z reakcji i stanu, w jaki wprawił odbiorców. 

Trzy wersje autorskich kadencji do I części Koncertu C-dur zapisane  w 1809 roku, są dla nas bezcennym świadectwem dającym wyobrażenie o improwizatorskim kunszcie kompozytora. On sam natomiast, wysoko oceniał wartość swojego utworu. Tuż przed jego publikacją wyraził opinię, że to  jedna z jego najlepszych, jak dotąd, kompozycji. Jej styl nawiązuje w wielu aspektach do fortepianowych koncertów Wolfganga Amadeusa Mozarta (np. obecność trąbek i kotłów, wówczas wcale nieoczywista), zapowiada już także indywidualny język Beethovena, do którego należy brzmienie wspomnianych instrumentów, czy rapsodyczna środkowa część wolna z hipnotyzującą słuchaczy liryczną partią fortepianu w cudownie rozmarzonym nastroju. Obecna w  finałowym tanecznym rondzie energia i rubaszny, kapryśny humor, prowadzący nas czasem w zaskakujących kierunkach, to znany dobrze z tylu późniejszych utworów niespokojny duch Beethovena. W otwierającej koncert części – także żarliwy i optymistyczny.  

WYKONAWCY

Martin STADTFELD – fortepian
Ariel ZUCKERMANN – dyrygent
Orkiestra Filharmonii Poznańskiej

PROGRAM

  • Ludwig van Beethoven, I  Koncert fortepianowy C-dur op. 15

           Allegro con brio
           Largo
           Rondo. Allegro 

Kadencje – Martin Stadtfeld

 

Zapraszamy na nasz kanał: