aktualności

Od lat na ten wieczór cieszyliśmy się szczególnie. Było nam niezwykle miło, że ostatni wieczór roku decydowaliście się Państwo spędzać z Orkiestrą Filharmonii Poznańskiej i zaproszonymi artystami, że o północy, wspólnie z Państwem witaliśmy nowy rok składając sobie życzenia.
Tegoroczne plany zmieniła pandemia. Ale choć nie spotkamy się osobiście w Auli Uniwersyteckiej, nie zostawiamy Państwa samych w ten wieczór. Będziemy muzycznie razem. Znów zabrzmią słynne arie, polki, walce i czardasze, fragmenty znanych oper. Będzie ciekawie nie tylko muzycznie, bowiem gospodarzami Wieczoru Sylwestrowego będą: sopranistka Katarzyna Hołysz i dyrygent Łukasz Borowicz, którzy zabłysną nie tylko artystycznie, ale i podzielą się z Państwem wieloma ciekawymi opowieściami i anegdotami muzycznymi.
Zapraszamy na kolejny Koncert Internetowy Filharmonii Poznańskiej – Wieczór Sylwestrowy, w czwartek, 31 grudnia, godz. 20.
WYKONAWCY:
Katarzyna HOŁYSZ sopran
Łukasz BOROWICZ dyrygent
Orkiestra Filharmonii Poznańskiej
PROGRAM:
- Gioacchino Rossini, Uwertura do opery Włoszka w Algierze
- Franz Lehár, Pieśń o Wilii z operetki Wesoła wdówka
- Imre Kálmán, Czardasz Sylvii Heia, heia in den Bergen z operetki Księżniczka czardasza
- Johann Strauss, Pizzicato polka
- Franz Lehár, Czardasz Kiedy skrzypki grają z operetki Cygańska miłość
- Johann Strauss, Walc cesarski
- Ludomir Różycki, Walc Caton To dawny mój znajomy z III aktu opery Casanova
- Johann Strauss, Banditen-Galopp
- Jean-Paul-Égide Martini, Plaisir d’amour
- Rudolf Sieczyński, Wien, Wien nur du allein
- Johann Strauss, Nad pięknym, modrym Dunajem
- Franz Lehár, Aria Giuditty Meine Lippen z operetki Giuditta
- Johann Strauss, Marsz Radetzky’ego
***
Zapraszamy na nasz kanał:

W związku z sytuacją epidemiologiczną i decyzją rządu o zamknięciu instytucji kultury dla publiczności co najmniej do 17 stycznia, informujemy, że koncerty Filharmonii Poznańskiej będą do tego czasu emitowane w Internecie. Zapraszamy na Koncerty Internetowe w każdy piątek, o godz. 19:00.
Szczegółowe informacje o koncertach umieszczać będziemy na naszej stronie oraz profilu na Facebooku.
***
Zapraszamy na nasz kanał:
102. rocznica wybuchu powstania wielkopolskiego

Przed dwoma laty Filharmonia Poznańska wydała niezwykłą płytę, przygotowaną specjalnie na 100. rocznicę wybuchu powstania wielkopolskiego. Symfonia Wielkopolska 1918. Pieśni powstańcze to niezwykłe muzyczne spotkanie przeszłości z teraźniejszością. Oto bowiem na jednym krążku „spotykają” się: Symfonia Wielkopolska 1918 Marka Sewena powstała na zamówienie Filharmonii Poznańskiej z okazji setnej rocznicy wybuchu powstania (wykonana przez Poznańskich Filharmoników i Poznańskie Słowiki pod batutą Łukasza Borowicza) oraz pieśni czasów tego powstania, pieśni sprzed stu laty, ale – rzecz by można – w nowych opakowaniach.
Osiem nowo powstałych utworów chóralnych a cappella, zaprezentowanych wówczas po raz pierwszy na tej płycie, to współczesne opracowania pieśni śpiewanych przez uczestników powstania wielkopolskiego, a także napisanych w późniejszych latach na cześć bohaterskich powstańców. Zagrzewające do boju, dodające otuchy, pokrzepiające w chwilach zwątpienia – przez ostatnie dziesięciolecia były wielokrotnie opracowywane, najczęściej w tradycyjnym, marszowym stylu.
O nowe spojrzenie na nie poprosiliśmy młodych polskich kompozytorów – Marka Raczyńskiego, Dominika Puka, Jakuba Szafrańskiego i Jana Krutula. Poprosiliśmy, by spojrzeli na te pieśni z własnej perspektywy, by nie bali się opracować ich podług własnego rozumienia i indywidualnych odczuć. By żołnierską pieśnią spróbowali przemówić do współczesnego, żyjącego w jakże odmiennej rzeczywistości, słuchacza. Wywiązali się z tego zadania znakomicie.
Powstańcze pieśni zarejestrował na płycie Poznański Chór Kameralny pod dyrekcją Bartosza Michałowskiego. W 102. rocznicę wybuchu powstania wielkopolskiego przypomnijmy jedną z nich – słynną Rotę, tym razem w opracowaniu Dominika Puka: posłuchaj
Album Symfonia Wielkopolska 1918. Pieśni powstańcze w specjalnej cenie 15 zł można kupić tutaj

Kolędy w wykonaniu Poznańskich Słowików wypełnią program najbliższego Koncertu Internetowego, na który zapraszamy w poświąteczny poniedziałek, 28 grudnia o godz. 19.
Słowicze kolędowanie obrosło długą tradycją. Zaczęło się w 1945 roku, zaraz po wznowieniu działalności chóru. Najpierw w poznańskim kościele pw. Wszystkich Świętych przy Grobli, a potem w Auli Uniwersyteckiej. Wielu nie tylko poznaniaków nie wyobraża sobie bez tych koncertów świątecznego czasu.
Na kolędach, opracowanych przez m. in. prof. Stefana Stuligrosza i wykonywanych przez Chór Chłopięcy i Męski Filharmonii Poznańskiej Poznańskie Słowiki wychowały się całe pokolenia. W czasach PRL-u płyty Słowików (a nagrali ich wtedy siedem) były najchętniej kupowanymi nagraniami kolędowymi. A i dziś ich nagrania należą do najchętniej słuchanych.
Słowicze kolędy towarzyszyły i towarzyszą świętom Bożego Narodzenia w polskich domach. Chętnie ich wciąż słuchamy, choć może warto też w tym szczególnym czasie powrócić do dawnych tradycji, o których opowiadał prof. Stefan Stuligrosz w jednym z wywiadów: Codziennie wieczorem od Bożego Narodzenia do Matki Bożej Gromnicznej przez piętnaście minut śpiewaliśmy całą rodziną. A w niedzielę po południu śpiewaliśmy czasami nawet przez godzinę. Ojciec grał na mandolinie, a ja na fałszywym Stradivariusie kupionym od Cyganów….
WYKONAWCY:
Chór Chłopięcy i Męski Filharmonii Poznańskiej Poznańskie Słowiki
Maciej Bolewski – organy
Maciej Wieloch – dyrygent
Krzysztof Szaniecki – prowadzenie koncertu
PROGRAM:
- Kolędy w opracowaniu Stefana Stuligrosza
Wśród nocnej ciszy
Lulajże Jezuniu
Adeste fideles
- Kolędy w opracowaniu Jana Maklakiewicza
W żłobie leży
Gdy śliczna Panna
Gdy się Chrystus rodzi
- Kolędy w opracowaniu Stefana Stuligrosza
Dzisiaj w Betlejem
W dzień Bożego Narodzenia
Jezus malusieńki
Przybieżeli do Betlejem
Tryumfy Króla Niebieskiego
***
Wsparcie ze środków Funduszu Przeciwdziałania COVID-19
***
Zapraszamy na nasz kanał:
Szanowni Państwo, dziękujemy, że jesteście Państwo z nami. Nie mogąc spotykać się z Państwem na koncertach w Auli Uniwersyteckiej, przygotowujemy dla Was spotkania z muzyką on-line, wiedząc jak ważny jest dla Państwa kontakt ze sztuką.
Dziękujemy, że doceniacie Państwo nasze starania. Dziękujemy za maile i za telefony, za zainteresowanie naszą działalnością w trudnych czasach, za podziękowania oraz za wyrażaną przez wielu z Was chęć wsparcia finansowego naszych działań.
Dziękujemy wszystkim, którzy zechcą nas wesprzeć dowolną kwotą – liczy się każda złotówka. Darowizny można wpłacać na konto naszej instytucji:
Filharmonia Poznańska
ul. Święty Marcin 81
61-808 Poznań
nr konta: 90 1090 1359 0000 0000 3501 8949
W tytule przelewu prosimy wpisać: Darowizna – wsparcie dla Filharmonii Poznańskiej.

Muzyka ojca i syna – Johanna Sebastiana Bacha i Carla Philippa Emanuela Bacha – zabrzmi podczas najbliższego Koncertu Internetowego, w piątek, 18 grudnia, o godz. 19.
Gdy współcześnie mówi się o Bachach na pierwszy plan wysuwa się postać Johanna Sebastiana Bacha, a następnie jego synów – Wilhelma Friedemanna i Carla Philippa Emanuela (pochodzących z pierwszego małżeństwa Johanna Sebastiana z Marią Barbarą) oraz Gottfrieda Heinricha, Johanna Christopha Friedricha i Johanna Christiana (z drugiego małżeństwa z Anną Magdaleną).
Warto jednak pamiętać, że przez niemal dwieście lat rodzina Bachów miała istotny wkład w kształtowanie historii muzyki. Ich ród był tak związany z tą dziedziną sztuki, że w Turyngii, gdzie zamieszkiwali, wszelkich muzyków zwano „Bachami”, niezależnie od tego czy związani byli z tą rodziną czy nie.
„Ojcem wielkich Bachów” zaczęto określać Johanna Sebastiana, gdy jego synowie opuścili rodzinne strony udając się do innych ośrodków europejskich, gdzie zyskali sławę. Od miejsc, w których najdłużej żyli i najintensywniej tworzyli zyskali z czasem przydomki. Dlatego Carl Philipp Emanuel zwany bywa berlińskim lub hamburskim Bachem. Jego Symfonia F-dur powstała właśnie w Hamburgu (w latach 1775-76), w którym w 1768 roku objął – po swym ojcu chrzestnym, Georgu Philippie Telemannie – stanowisko kantora.
Spośród koncertów fortepianowych Johanna Sebastiana jego Koncert d-moll należy do tych, które cieszą się największą popularnością wśród pianistów. I choć najprawdopodobniej jest on transkrypcją obcej kompozycji, to jednak – jak piszą autorzy „Przewodnika koncertowego”: … zarówno w partii fortepianowej, jak i w akompaniamencie orkiestry , a zwłaszcza w świetnym opracowaniu kontrapunktycznym widać mistrzowską rękę Bacha.
Zapraszamy więc na wieczór Bachów.
WYKONAWCY
Martin STADTFELD fortepian
Ariel ZUCKERMANN dyrygent
Orkiestra Filharmonii Poznańskiej
PROGRAM
- Carl Philipp Emanuel Bach (1714-1788), Symfonia F-dur H.655, Wq 183/3
Allegro di molto
Larghetto
Presto
- Johann Sebastian Bach (1685–1750), Koncert fortepianowy d-moll BWV 1052
Allegro
Adagio
Allegro
***
Wsparcie ze środków Funduszu Przeciwdziałania COVID-19
***
Zapraszamy na nasz kanał:
Zapraszamy do wysłuchania wypowiedzi Maestro Łukasza Borowicza, poświęconej operze Faniska Luigiego Cherubiniego oraz wyjątkowym sesjom nagraniowym Poznańskich Filharmoników, Poznańskiego Chóru Kameralnego i plejady znakomitych solistów. Ich efektem jest pierwsze w historii nagranie Faniski, będące naszą kolejną światową premierą fonograficzną.
O tym jak doskonałą wspólną zabawą jest rytmiczne klaskanie podczas koncertu w rytm Marsza Radetzky’ego Johanna Straussa doskonale wiedzą bywalcy koncertów sylwestrowych Filharmonii Poznańskiej. W tym roku nie będą oni mogli klaskać w Auli Uniwersyteckiej, ale nie oznacza to, że nie mogą uczynić w inny sposób.
Zachęcamy wszystkich do skorzystania z zaproszenia wystosowanego przez Łukasza Borowicza, pierwszego dyrygenta gościnnego Orkiestry Filharmonii Poznańskiej. Wystarczy do tego telefon komórkowy i chęć wspólnej zabawy.
Na nagrania krótkich filmików z oklaskami Marsza Radetzky’ego (nie dłuższych niż 1 minuta) czekamy do 15 grudnia.
Należy je przesłać na adres: msmieszala@filharmoniapoznanska.pl
Szczegóły – w filmie poniżej.
Zapraszamy – zagrajcie… oklaskami razem z nami.
***
RODO:
Nagranie i przesłanie na powyższy adres filmu jest całkowicie dobrowolne. Udostępnienie nagranego filmu jest równoznaczne z wyrażeniem przez Państwa zgody na przetwarzanie zawartych w mailu i w filmie danych osobowych przez Filharmonię Poznańską, w tym także na publikację Państwa wizerunku na kanale youtube, portalu społecznościowym: www.facebook.com oraz stronie internetowej: www.filharmoniapoznanska.pl.
Administratorem przesłanych danych jest Filharmonia Poznańska z siedzibą w Poznaniu przy ul. Święty Marcin 81.
Więcej informacji o RODO

Znakomici artyści, dobrze już znani poznańskiej publiczności – pianista Martin Stadtfeld i dyrygent Ariel Zuckermann – będą bohaterami najbliższego Koncertu Internetowego, na który wraz z Orkiestrą Filharmonii Poznańskiej zapraszamy w najbliższy piątek, 11 grudnia, o godz. 19:00.
W grudniowy wieczór zabrzmi I Koncert fortepianowy Ludwiga van Beethovena, o którym tak pisała Magdalena Łoś w programie koncertu Filharmonii Poznańskiej, gdy jego wykonawcą był Piotr Anderszewski (8.02.2019 roku):
Niezależnie od wątpliwości dotyczących chronologii, opublikowany jako pierwszy w kolekcji fortepianowych koncertów Beethovena Koncert C-dur op. 15, został numerem „1”. Powstał w latach 90. XVIII wieku w Wiedniu, ale Beethoven zwlekał z jego wydaniem do 1801 roku. Grając testował, zmieniał, poprawiał… Strzegł go zazdrośnie, jako cenną własność oraz mocny punkt w swoim repertuarze koncertującego pianisty. To był jeszcze czas, kiedy publiczność podziwiała artystę przede wszystkim w tej właśnie roli – wirtuoza i genialnego improwizatora, a kolejne wykonania koncertu niosły dalej tę sławę. Magnetyzował słuchaczy. Wśród licznych potwierdzających to świadectw, szczególne wrażenie robi opis Carla Czernego dotyczący występu w Berlinie w 1796 roku, kiedy Beethoven grał najprawdopodobniej właśnie Koncert C-dur op. 15. Czerny wspomina łzy płynące z oczu słuchaczy podczas słynnych improwizacji kompozytora. Rzadko kto mógł wówczas oprzeć się wielkim emocjom. Podziwia dalej piękno i oryginalność muzycznych pomysłów Beethovena, ale też śmiałość stylu, w jakim potrafił je przekazywać. Doprowadzając publiczność do płaczu, sam potrafił na koniec wybuchnąć śmiechem, jakby kpiąc z reakcji i stanu, w jaki wprawił odbiorców.
Trzy wersje autorskich kadencji do I części Koncertu C-dur zapisane w 1809 roku, są dla nas bezcennym świadectwem dającym wyobrażenie o improwizatorskim kunszcie kompozytora. On sam natomiast, wysoko oceniał wartość swojego utworu. Tuż przed jego publikacją wyraził opinię, że to jedna z jego najlepszych, jak dotąd, kompozycji. Jej styl nawiązuje w wielu aspektach do fortepianowych koncertów Wolfganga Amadeusa Mozarta (np. obecność trąbek i kotłów, wówczas wcale nieoczywista), zapowiada już także indywidualny język Beethovena, do którego należy brzmienie wspomnianych instrumentów, czy rapsodyczna środkowa część wolna z hipnotyzującą słuchaczy liryczną partią fortepianu w cudownie rozmarzonym nastroju. Obecna w finałowym tanecznym rondzie energia i rubaszny, kapryśny humor, prowadzący nas czasem w zaskakujących kierunkach, to znany dobrze z tylu późniejszych utworów niespokojny duch Beethovena. W otwierającej koncert części – także żarliwy i optymistyczny.
WYKONAWCY
Martin STADTFELD – fortepian
Ariel ZUCKERMANN – dyrygent
Orkiestra Filharmonii Poznańskiej
PROGRAM
- Ludwig van Beethoven, I Koncert fortepianowy C-dur op. 15
Allegro con brio
Largo
Rondo. Allegro
Kadencje – Martin Stadtfeld
Zapraszamy na nasz kanał: