ETR
18 maja 2021 Najnowszy album Poznańskich Filharmoników

Do dobrych sklepów muzycznych trafia właśnie najnowszy album Filharmoników Poznańskich  Kościej Nieśmiertelny Nikołaja Rimskiego-Korsakowa, który ukazał się nakładem wydawnictwa DUX. 

Jednoaktowa, nieznana w Polsce opera Kościej Nieśmiertelny Nikołaja Rimskiego-Korsakowa nagrana została w wersji koncertowej podczas 22. Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena w Warszawie (w ramach cyklu Nieznane opery znanych twórców) przez Orkiestrę Filharmonii Poznańskiej, Poznański Chór Kameralny (przygotowany przez Bartosza Michałowskiego) oraz solistów Akademii Młodych Śpiewaków Operowych Teatru Maryjskiego w Petersburgu (Savva Khastaev [Kościej / tenor], Antonina Vesenina [Carewna / sopran],  Irina Shishkova [Kościejówna / mezzosopran],  Yaroslav Petryanik [Iwan-Królewicz / baryton], Mikhail Kolelishvili [Burza-Bohater / bas]). Całością dyrygował Łukasz Borowicz. 

Dzieło Nikołaja Rimskiego-Korsakowa to operowa baśń o strasznym królestwie Kościeja, w której współcześni chcieli widzieć metaforę caratu. Dość powiedzieć, że jej prawykonanie w Moskwie w 1902 roku wywołało zamieszki z udziałem rewolucyjnie nastawionego tłumu. Dla kompozytora był to efekt niezamierzony, ale miły jego postępowemu sercu.

Opera opatrzona została podtytułem baśń jesienna, co wskazuje na analogię ze Śnieżynką – baśnią wiosenną, ale też wyraźnie sugeruje inne emocje. Treść opery jest bowiem dość posępna. Jej akcja rozgrywa się w królestwie Kościeja – odrażającego starca, który porwał i uwięził w swym pałacu piękną Carewnę, marzącą o ukochanym królewiczu  Iwanie. Na drodze ich szczęścia stoi jednak nie tylko ów starzec, ale także jego zła córka Kościejówna. Po kolejnych niespodziewanych zwrotach akcji, jak to w baśniach bywa, wszystko jednak kończy się dobrze – nikczemny starzec ginie, Kościejówna przeistacza się w płaczącą wierzbę, a mroczne królestwo staje się krainą słońca i szczęśliwości.