Thomas ZEHETMAIR

Thomas ZEHETMAIR

Urodzony w Salzburgu Thomas Zehetmair to jeden z najwyżej cenionych skrzypków, dyrygentów i kameralistów naszych czasów. Jest dyrygentem i konsultantem artystycznym Orchestre de Chambre de Paris, pełni również funkcję artystycznego partnera St. Paul Chamber Orchestra.

W latach 2002-2014 był dyrektorem angielskiej Royal Northern Sinfonia, którą wprowadził na pozycję jednej z czołowych orkiestr w Wielkiej Brytanii. Sukcesy odniesione z tym zespołem udokumentowane zostały w postaci licznych nagrań, wśród których znalazły się: Koncert skrzypcowy Johannesa Brahmsa, IV Symfonia Roberta Schumanna, Symfonie III i VI Jeana Sibeliusa, Koncert skrzypcowy D-dur Igora Strawińskiego, Symfonie VI i IX Franciszka Schuberta oraz I i V Symfonia Felixa Mendelssohna.

Thomas Zehetmair zarejestrował prawie cały repertuar skrzypcowy, a wiele spośród jego nagrań zdobywało prestiżowe nagrody. Wyróżnione płyty to m.in.: Canto di Speranza Bernda Aloisa Zimmermanna zarejestrowana z kolońską WDR Sinfonieorchester pod dyrekcją Heinza Holligera (Diapason d’Or de l’Année 2009), 24 kaprysy Niccolo Paganiniego (Preis der Deutschen Schallplatten Kritik 2009, Midem Classic Award 2010), Koncert skrzypcowy Edwarda Elgara z Hallé Orchestra pod dyrekcją Marka Eldera (Gramophone Award 2010), jak również koncerty skrzypcowe Wolfganga Amadeusa Mozarta z Orkiestrą Osiemnastego Wieku Fransa Brüggena, których wykonanie jest uznawane za wzorcowe. Duży sukces odniosła też płyta Manto and Madrigal wydana przez ECM, na której Thomas Zehetmair w duecie z Ruth Killius wykonuje współczesne kompozycje na skrzypce i altówkę.

Jako dyrygent gościnny Thomas Zehetmair współpracuje z takimi orkiestrami, jak Orkiestra Symfoniczna Radia Fińskiego, Hallé Orchestra w Manchesterze, haska Residentie Orkest, norweska Stavanger Symfoniorkester, Camerata Salzburg, Musikkollegium Winterthur i Zürcher Kammerorchester. Jako solista występuje z najlepszymi orkiestrami na całym świecie.

Thomas Zehetmair otrzymał Preis der Deutschen Schallplatten Kritik za całkoształt pracy artystycznej jako solista, dyrygent i kameralista. Jest również laureatem austriackiego wyróżnienia Karl-Böhm-Interpretationspreis. Nadano mu tytuł doktora honoris causa Hochschule für Musik Franz Liszt w Weimarze i Newcastle University w Wielkiej Brytanii.