ETR

Thomas ZEHETMAIR

Thomas ZEHETMAIR

skrzypce, dyrygent

Urodzony w Salzburgu Thomas Zehetmair to jeden z najwyżej cenionych skrzypków, dyrygentów i kameralistów naszych czasów. Jest dyrygentem-szefem Stuttgarter Kammerorchester.

Studia muzyczne odbył w Mozarteum w Salzburgu. Następnie kontynuował naukę gry na skrzypcach pod kierunkiem Nathana Milsteina i Maxa Rostala. 

W koncertach barokowych i klasycznych artysta często wykonuje własne kadencje występując również w roli solisty-dyrygenta. Zehetmair interpretując muzykę dawną wykorzystuje ówczesne praktyki wykonawcze, z którymi zapoznał się pod kierunkiem Nikolasa Harnoncourta.

Jako solista koncertuje z tak uznanymi orkiestrami jak: Berliner Philhamoniker, Wiener Philharmoniker; Staatskapelle Dresden, NHK Symphony Orchestra (Tokio), amerykańskie orkiestry symfoniczne z Cleveland, Filadelfii i Bostonu.

Jako dyrygent i skrzypek pojawia się także z takimi orkiestrami jak Seattle Symphony, Seoul Philharmonic  Orchestra, Swedish Chamber Orchestra, Rotterdam Philharmonic, Orchestra of the Eighteenth-Century, Budapest Festival Orchestra, Hamburger Philharmoniker. Hallé Orchestra, Residentie Orkest, Stavanger Symfoniorkester, Camerata Salzburg, Zürcher Kammerorchester Był dyrygentem-szefem  Orchestre de Chambre de Paris, partnerem artystycznym St. Paul’s Chamber Orchestra i dyrektorem muzycznym Royal Northern Sinfonia.

Artysta ma bardzo bogatą dyskografię jako skrzypek, dyrygent i kameralista Zehetmair Quartet. Zarejestrował prawie cały repertuar skrzypcowy, a wiele spośród jego nagrań zdobywało prestiżowe nagrody. Wyróżnione płyty to m.in.: Canto di Speranza Bernda Aloisa Zimmermanna zarejestrowana z kolońską WDR Sinfonieorchester pod dyrekcją Heinza Holligera (Diapason d’Or, 2009), 24 kaprysy Niccolo Paganiniego (Preis der Deutschen Schallplatten Kritik 2009, Midem Classic Award 2010), Koncert skrzypcowy Edwarda Elgara z Hallé Orchestra pod dyrekcją Marka Eldera (Gramophone Award 2010), jak również koncerty skrzypcowe Wolfganga Amadeusa Mozarta z Orchestra of the Eighteenth-Century Fransa Brüggena, których wykonanie jest uznawane za wzorcowe. Duży sukces odniosła też płyta Manto and Madrigal wydana przez ECM, na której Thomas Zehetmair w duecie z Ruth Killius wykonuje współczesne kompozycje na skrzypce i altówkę.

Album z nagraniem sześciu sonat i partit Johanna Sebastiana Bacha na skrzypce solo znalazł się na liścieThe 25 Best Classical Music Tracks of 2019”, New York Times’a, Die Zeit zaliczył je do ulubionych nagrań 2019 roku, a album otrzymał nagrodę Opus Klassik 2020 dla najlepszego nagrania solistycznego.  

Thomas Zehetmair otrzymał Preis der Deutschen Schallplatten Kritik za całokształt pracy artystycznej jako solista, dyrygent i kameralista. Jest również laureatem austriackiego wyróżnienia Karl-Böhm-Interpretationspreis. Nadano mu tytuł doktora honoris causa Hochschule für Musik Franz Liszt w Weimarze i Newcastle University w Wielkiej Brytanii.

Natomiast założony przez niego znakomity zespół kameralny Zehetmair Quartet został uhonorowany Nagrodą Paula Hindemitha przyznawaną przez miasto Hanau za wybitne osiągnięcia muzyczne.