Sumi Jo
Sumi Jo
Jedna z najwspanialszych sopranistek naszych czasów! Jej śpiew można usłyszeć w najsłynniejszych teatrach operowych i salach koncertowych świata – od Metropolitan Opera i Carnegie Hall po La Scalę, Covent Garden czy Operę Wiedeńską. Uwielbia ją publiczność i krytyka. Szczególnie ceniona jest za interpretacje repertuaru bel canto. Ale można ją usłyszeć także w innym repertuarze – jej album Only Love z najsłynniejszymi piosenkami miłosnymi sprzedany został w nakładzie ponad 1.200.000 egzemplarzy. A to tylko jedna z jej ponad 50 płyt – za nagranie opery Richarda Straussa Die Frau ohne Schatten z Filharmonikami Wiedeńskimi pod dyrekcją Sir Georga Solti otrzymała Nagrodę Grammy w 1993 roku.
Sumi Jo urodziła się w 1962 roku w Korei Południowej. Jej mama śpiewała amatorsko, a także grała na fortepianie – studiów muzycznych nie udało jej się zrobić z powodu sytuacji politycznej w Korei w latach 50. Swą muzyczną pasję przelała jednak na córkę zapisując ją na lekcje fortepianu w wieku lat 4, a od 6 roku życia na lekcje śpiewu. Jako dziecko Sumi Jo na lekcjach muzyki spędzała nawet 8 godzin dziennie. Artystka ukończyła Uniwersytet w Seulu w klasach śpiewu i fortepianu w 1983 roku. Zadebiutowała jeszcze w czasie studiów jako Zuzanna w Weselu Figara Wolfganga Amadeusza Mozarta w Operze w Seulu. Po studiach w Korei dalszą naukę kontynuowała w Accademia di Santa Cecilia w Rzymie, a wśród jej nauczycieli byli tam m.in. Carlo Bergonzi i Giannella Borelli. W czasie studiów w Rzymie często dawała koncerty we włoskich miastach, śpiewała w radiu i telewizji. Po studiach doskonaliła głos u Elisabeth Schwarzkopf. Szybko zaczęła zdobywać nagrody w konkursach muzycznych.
W Europie zadebiutowała w 1986 roku rolą Gildy w Rigoletto Giuseppe Verdiego w Teatro Comunale Giuseppe Verdi w Trieście. Ten debiut został zauważony przez Herberta von Karajana. Słynny dyrygent zaangażował ją do roli Oskara w Balu maskowym Giuseppe Verdiego, który z udziałem Placido Domingo wystawiony został podczas Festiwalu w Salzburgu w 1987 roku. Rok później śpiewała już w mediolańskiej La Scali – Thetis w Fetonte Niccolò Jommelliego – a w 1989 roku zadebiutowała w Wiener Staatsoper i w Metropolitan Opera w Nowym Jorku.
Kolejne lata przynosiły kolejne debiuty na najsłynniejszych scenach operowych świata – w Londynie, Strasburgu, Barcelonie, Bilbao, Berlinie, Paryżu, Brukseli, Chicago, Los Angeles, Bostonie, Waszyngtonie, Santiago de Chile, Buenos Aires, Hongkongu, Singapurze, Tokio, Sydney…
Sumi Jo pojawia się także na koncertach, podczas których śpiewa z towyszyszeniem orkiestr symfonicznych (m.in. Wiedeńskich Filharmoników, London Philharmonic Orchestra, Los Angeles Philharmonic) występując pod batutą takich dyrygentów jak Sir Georg Solti, Zubin Mehta, Lorin Maazel, James Levine, Kent Nagano, Richard Bonynge.