ETR

Rudolf ROSEN

Rudolf ROSEN

Rudolf Rosen, szwajcarski baryton, wkrótce po zakończeniu studiów uczestniczył w wielu konkursach muzycznych zdobywając nagrody m.in. na Concours International d’Exécution Musicale w Genewie (1997), 47 Międzynarodowym Konkursie Muzycznym ARD w Monachium (1998) oraz w Konkursie Belvedere w Wiedniu (1999).

Jako solista daje koncerty w najbardziej znaczących salach koncertowych Europy, w tym w Den Gamle Logen w Oslo, Liederhalle w Stuttgarcie, Gewandhaus w Lipsku, Herkulessaal w Monachium, Tonhalle w Zurychu, Victoria Hall w Genewie, Prinzregententheater w Monachium i Concertgebouw w Amsterdamie.

Śpiewał pod dyrekcją takich dyrygentów jak Frieder Bernius, Herbert Blomstedt, Riccardo Chailly, Michel Corboz, Christoph Eschenbach, Daniele Gatti, Michael Gielen, Hartmut Haenchen, Heinz Holliger, René Jacobs, Neeme Järvi, Dimitrij Kitajenko, Emmanuel Krivine, John Nelson, Helmuth Rilling, Pinchas Steinberg, Muhai Tang czy Lothar Zagrosek.

Szwajcarski baryton często bierze udział w spektaklach operowych. Ogromny sukces odniósł w 2002 roku tytułową rolą w Don Giovannim Wolfganga Amadeusa Mozarta w Staatstheater w Stuttgarcie, w nowej produkcji Hansa Neuenfelsa. Można go było także usłyszeć jako Nardo w Rzekomej ogrodniczce Wolfganga Amadeusa Mozarta, Papageno w Czarodziejskim flecie oraz Hrabiego Almavivy w Weselu Figara Wolfganga Amadeusza Mozarta , a także w Zamku Sinobrodego Béli Bartóka, w Pajacach Ruggiero Leoncavallo, w Wolnym strzelcu Carla Marii von Webera. Śpiewał m.in. w Semperoper w Dreźnie, w Théâtre des Champs-Elysées w Paryżu, w Grand Théâtre w Genewie, w Operze Narodowej w Lyonie. W 2010 roku zadebiutował w mediolańskiej La Scali oraz podczas Festiwalu Wiener Festwochen.

Ostatnio Rudolfa Rosena znów częściej można usłyszeć podczas koncertów. Śpiewał m.in. w Ein Deutsches Requiem Johannesa Brahmsa w Maggio Musicale we Florencji, Stworzeniu świata Josepha Haydna w Kolonii, Brukseli i Frankfurcie nad Menem, Oratorium na Boże Narodzenie Johanna Sebastiana Bacha, Czterech pieśniach poważnych Johannesa Brahmsa w Bambergu.

Szwajcarskiego śpiewaka doceniają współcześni kompozytorzy tworząc specjalnie dla niego. Derniere lettre a Théo – utwór na baryton i orkiestrę napisał dla niego Jean-Luc Darbellay (prawykonanie z Orchestre de la Suisse Romande), a Khamush (utwór na baryton, chór mieszany i orkiestrę) Alfred Felder (prawykonanie z Tonhalle Orchester z Zurychu).