ETR

Olga Pasiecznik

Olga Pasiecznik

Repertuar Olgi Pasiecznik jest bardzo szeroki – śpiewa utwory od późnego renesansu przez barok, klasycyzm, romantyzm, aż po współczesność (m.in. wykonywała utwory pisane specjalnie dla niej przez Krzysztofa Knittla). Fantastycznie śpiewa również – bliskie jej sercu – rosyjskie i ukraińskie pieśni. Przy fortepianie zasiada wtedy zazwyczaj jej siostra Natalia. Jej najnowszym dokonaniem jest tytułowa rola w dwuaktowej operze Pawła Szymańskiego Qudsja Zaher, której prapremiera odbyła się 20 kwietnia 2013 roku w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie. Dzieło to zostało skomponowane właśnie z myślą o Oldze Pasiecznik, jako wykonawczynią partii tytułowej.

Olga Pasiecznik urodziła się w 1968 roku w Równem na Ukrainie. Tam też studiowała fortepian i pedagogikę muzyczną, a studia wokalne odbyła w Kijowskim Konserwatorium. Na studia podyplomowe przyjechała do Warszawy, do tutejszej Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina.
Od 1992 roku jest solistką Warszawskiej Opery Kameralnej. Śpiewane tu role w operach Monteverdiego, Händla, Mozarta, Rossiniego, Verdiego, Pucciniego, Debussy’ego i Czajkowskiego przyniosły jej uznanie krytyki i publiczności.

Śpiewaczka bierze udział także w licznych koncertach oratoryjnych i symfonicznych we wszystkich niemal krajach Europy, USA, Kanadzie, Japonii. Śpiewała m.in. w Théâtre des Champs-Élysées, Théâtre Châtelet i Salle Pleyel w Paryżu, w Concertgebouw w Amsterdamie, w Palais des Beaux-Arts i Théâtre Royal de la Monnaie w Brukseli, w Berliner Konzerthaus, w Bayerische Staatsoper w Monachium, w Operze Narodowej w Helsinkach oraz Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie.

Wielokrotnie współpracowała z Orkiestrą Filharmonii Narodowej, Sinfonią Varsovią, Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia, Narodową Orkiestrą Symfoniczną Belgii, Orkiestrą Symfoniczną Luksemburskiej Filharmonii, orkiestrami Opery Narodowej w Kijowie, Narodową Filharmoniczną Orkiestrą Rosji, orkiestrami: Teatro del Maggio Musicale Fiorentino (Florencja), RTVE (Hiszpania), La Grande Ecurie et La Chambre du Roy, Orchestre Colonne (Francja), Das Neue Orchester (Kolonia), The English Concert (Wielka Brytania), European Union Baroque Orchestra, Academy of Ancient Music, Akademie für Alte Musik Berlin, Freiburger Barockorchester.

Artystka jest laureatką międzynarodowych konkursów wokalnych: w s’Hertogenbosch (Holandia, 1994 – II nagroda), im. Mirjam Helin w Helsinkach (Finlandia, 1999 – II nagroda) oraz im. Królowej Elżbiety w Brukseli (III nagroda, nagroda specjalna w dziedzinie muzyki oratoryjnej oraz nagroda publiczności). W roku 2005 magazyn operowy Opernwelt nominował ją do tytułu Najlepsza śpiewaczka sezonu artystycznego 2004-2005 za rolę Almireny w Rinaldo Händla. W Polsce wyróżniono ją Paszportem Polityki (1997), Fryderykiem za najlepsze solowe nagranie (Pieśni kurpiowskie Karola Szymanowskiego), nagrodą Orfeusza na festiwalu Warszawska Jesień (1999) oraz nagrodą im. Andrzeja Hiolskiego (2004) za najlepszą rolę operową (Melisanda w Pelleas i Melisanda Debussy’ego, Teatr Wielki – Opera Narodowa).

Ma w swoim dorobku fonograficznym ponad 50 płyt CD i DVD, które nagrała m.in. dla wytwórni Dabringhaus und Grimm, Harmonia Mundi, Naxos i Opus 111.