ETR

Natalia RUBIŚ

Natalia RUBIŚ

sopran

Artystka jest absolwentką prestiżowego programu operowego w Yale School of Music u prof. Doris Yarick-Cross, a w Polsce ukończyła Akademię Muzyczną we Wrocławiu u prof. Bogdana Makala. Studiowała również u prof. Hendrikje Wangemann w Hochschule für Musik w Dreźnie.

Zadebiutowała podczas Händel-Festspiele w Halle w 2014 roku partią Calisto w operze Giove in Argo Georga Friedricha Händla. Od tamtego czasu pojawia się z wieloma zespołami i dyrygentami, w różnorodnym repertuarze operowym, od baroku po utwory z XX wieku. Występowała m. in. jako Sivene w operze Christopha Willibalda Glucka Le Cinesi w Goethe-Theater w Bad Lauchstädt i podczas Dolnośląskiego Festiwalu Muzycznego, jako Romilda w operze Kserkes Georga Friedricha Händla w Staatsschauspiel w Dreźnie, Helena w Śnie nocy letniej Benjamina Brittena w produkcji Claudii Solti w Shubert Theater w New Haven (USA), Fiordiligi w Cosi fan tutte Wolfganga Amadeusa Mozarta z Capellą Cracoviensis, Bronia w  Hrabinie Stanisława Moniuszki z zespołem Europa Galante pod batutą Fabia Biondiego, Donna Elvira w Don Giovannim (2021) w Warszawskiej Operze Kameralnej, w nowej produkcji Michała Znanieckiego, pod batutą Tadeusza Kozłowskiego, Hrabina w Weselu Figara Wolfganga Amadeusa Mozarta w Teatrze Wielkim w Łodzi, w reżyserii Roberto Skolmowskiego (2021), tytułowa Halka w Halce Stanisława Moniuszki (m.in. w Warszawskiej Operze Kameralnej, Teatrze na Pohulance w Wilnie, Operze Wrocławskiej).

Natalia Rubiś ma w swoim repertuarze również partie oratoryjne oraz pieśni. Z Collegium 1704 i Václavem Luksem wystąpiła z kantatami Johanna Sebastiana Bacha w Pradze i Dreźnie, a podczas solowych recitali wykonywała m.in. muzykę Georga Friedricha Händla oraz pieśni Mieczysława Wajnberga i Raula Koczalskiego.

Śpiewaczka uczestniczyła też w polskiej prapremierze utworu Tempo e tempi Elliotta Cartera na sopran solo i kwartet instrumentów podczas Festiwalu Nostalgia w Poznaniu (2014) oraz w światowej prapremierze utworu Letter to a composer Davida Chesky’ego w Warszawie (2018).

Poza granicami kraju promuje polską muzykę umieszczając w swoich recitalach utwory m. in. Fryderyka Chopina i Karola Szymanowskiego.