ETR

Mari ERIKSMOEN

Mari ERIKSMOEN

sopran

Niemal natychmiast po ukończeniu studiów wokalnych w Oslo (Norweska Akademia Muzyczna), Paryżu (Conservatoire National Superieur) i Kopenhadze (Królewska Duńska Akademia Opery), młoda norweska sopranistka Mari Eriksmoen otrzymała ofertę-marzenie: rolę Zerbinetty w Ariadnie na Naksos Richarda Straussa, realizowanej przez Theater an der Wien. Był to początek bliskiej współpracy z tą uznaną sceną. Częste powroty Eriksmoen do Wiednia znaczone były rolami Olimpii (Opowieści Hofmanna Jacques’a Offenbacha), Eurydyki (Orfeusz Claudia Monteverdiego), Tetydy (Wesele Tetydy i Peleusa Gioacchina Rossiniego) oraz Rosiny (Cyrulik sewilski Giovanniego Paisiella). Zauważono też i wysoko oceniono również jej interpretacje ról Zuzanny, Zerliny i Fiordiligi w cyklu oper Wolfganga Amadeusa Mozarta napisanych do librett Lorenza Da Ponta, których wykonania pod batutą Nikolausa Harnoncourta doczekały się licznych transmisji radiowych i telewizyjnych w wielu krajach Europy.

Inne ważne role ostatnich sezonów to partie Paminy (Czarodziejski flet Wolfganga Amadeusa Mozarta) na Festiwalu d’Aix-en-Provence, w Operze Norweskiej oraz w Opernhaus Zurich (ostatni sezon pod muzycznym kierownictwem Fabio Luisiego), Blondy (Uprowadzenie z seraju Wolfganga Amadeusa Mozarta) w Operze Frankfurckiej, na Festiwalu Glyndebourne oraz w serii koncertowej BBC Proms. Znakiem wszechstronności repertuarowej Eriksmoen jest rola leśnego ptaszka w Zygfrydzie Richarda Wagnera w epickiej produkcji cyklu Pierścień Nibelunga zrealizowanej przez Daniela Barenboima w Teatro alla Scala.

Śpiewaczka ma w repertuarze m.in. role Fiakermilli (Arabella Richarda Straussa), Adeli (Zemsta nietoperza Johanna Straussa), Amora i Eurydyki (Orfeusz i Eurydyka Christopha Willibalda Glucka), Sandriny (Niewierność oszukana Josepha Haydna), Siostry Konstancji (Dialogi karmelitanek Francisa Poulenca). Artystka odniosła  też duży sukces w roli Wróżki w zrealizowanym przez Damiano Michieletta w berlińskiej Komische Oper Kopciuszku Gioacchina Rossiniego pod batutą Henrika Nanasíego.

Mari Eriksmoen, wszechstronna i wyrazista śpiewaczka koncertowa, często zapraszana jest do wykonania roli Solwejgi w Peer Gyncie Edwarda  Griega. Jej szeroki repertuar koncertowy obejmuje także m.in. Sceny z Fausta Goethego Roberta Schumanna,  Davide penitente i Mszę c-moll Wolfganga Amadeusa Mozarta, Glorię Francisa Poulenca, Carmina Burana Carla Orffa, Mesjasza Georga Friedricha Händla, Mszę h-moll Johanna Sebastiana Bacha, Stabat Mater Josepha Haydna, Niemieckie requiem Johanesa Brahmsa.

Eriksmoen jest regularnym gościem takich orkiestr, jak Orchestre de Paris, Münchner Philharmoniker, Filharmonia w Oslo, Orkiestra Symfoniczna z Göteborga, Freiburger Barockorchester, Bayerische Rundfunk Orchester czy Mahler Chamber Orchestra.  

Artystka śpiewała pod batutą tak wybitnych dyrygentów, jak Daniel Barenboim, Jérémie Rhorer, Ivor Bolton, Pablo Heras Casado,  René Jacobs, Fabio Luisi, Daniel Harding, Marc Minkowski, Bertrand de Billy, Louis Langrée, Paavo Järvi, Robin Ticciati.