ETR

Jakub CHRENOWICZ

Jakub CHRENOWICZ

dyrygent  

Jakub Chrenowicz ukończył z wyróżnieniem dyrygenturę symfoniczno-operową w klasie prof. Jerzego Salwarowskiego w Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu. Kształcił się też m.in. w Hochschule für Musik und Darstellende Kunst we Frankfurcie nad Menem oraz w Accademia Musicale Chigiana, gdzie studiował pod kierunkiem Gianluigiego Gelmettiego. Zaraz po studiach objął funkcję asystenta dyrektora artystycznego Filharmonii Narodowej, prof. Antoniego Wita, którą pełnił w latach w latach 2010-2012.

W sezonie artystycznym 2012/2013 był pierwszym dyrygentem Orkiestry Opery i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku, a od sezonu artystycznego 2017/2018 jest pierwszym dyrygentem Orkiestry Filharmonii Koszalińskiej im. Stanisława Moniuszki.

W sezonie artystycznym 2011/2012 Jakub Chrenowicz zadebiutował w Teatrze Wielkim-Operze Narodowej w Warszawie, gdzie powierzono mu kierownictwo muzyczne premiery Polskiego Baletu Narodowego Opowieści biblijne. W kolejnych sezonach prowadził tu przedstawienia operowe (m.in. Straszny dwór Stanisława Moniuszki) i baletowe (m.in. Święto wiosny Igora Strawińskiego, Tańczmy Bacha, Perły XX wieku). W październiku 2013 roku zadebiutował z orkiestrą i chórem Gran Teatre del Liceu w Barcelonie, podczas przedstawień Polskiego Baletu Narodowego w tym słynnym teatrze.

W maju 2015 roku objął kierownictwo muzyczne spektaklu Casanova w Warszawie w choreografii Krzysztofa Pastora, w Teatrze Wielkim-Operze Narodowej w Warszawie, a także był autorem koncepcji muzycznej tego przedstawienia. Przedstawieniami baletowymi dyrygował również  w Teatrze Wielkim w Łodzi (m.in. Święto wiosny Igora Strawińskiego, Krzesany Wojciecha Kilara, Don Kichot Ludwiga Minkusa) i w Operze Wrocławskiej (Coppelia Leo Delibes’a, Giselle Adolphe’a Charles’a Adama), a operowymi w Teatrze Wielkim-Operze Narodowej w Warszawie, Operze Wrocławskiej i Operze Bałtyckiej w Gdańsku.

Artysta koncertował m. in. z takimi zespołami, jak Orkiestra Filharmonii Narodowej w Warszawie, Sinfonia Varsovia, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach, Polska Orkiestra Radiowa, Orkiestra Gran Teatre del Liceu, Kammerorchester Berlin, Sinfonietta Cracovia, orkiestry filharmonii: Poznańskiej, Łódzkiej, Pomorskiej, Krakowskiej, Polskiej Filharmonii Bałtyckiej.

Występował ze znakomitymi solistami, m.in. z Alexandrem Gavrylyukiem, Daniilem Trifonovem, Julianną Avdeevą, Soyoung Yoon, Dang Thai Sonem, Piotrem Palecznym, Peterem Jablonskim, Kają Danczowską, Jadwigą Rappé, Olgą Pasiecznik, Krzysztofem Jakowiczem, Konstantym Andrzejem Kulką, Tomaszem Strahlem, Bartłomiejem Niziołem, Jakubem Jakowiczem, Łukaszem Długoszem, Leszkiem Możdżerem, Davidem Krakauerem.

W kwietniu 2016 roku dokonał prawykonania Oratorium 966.pl Jacka Sykulskiego, zamówionego przez Filharmonię Poznańską z okazji 1050. rocznicy chrztu Polski. W tym samym roku  otrzymał Teatralną Nagrodę Muzyczną im. Jana Kiepury w kategorii Najlepszy Dyrygent. 

Również w 2016 roku, pod batutą  Jakuba Chrenowicza, z udziałem Chóru Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie i Orkiestry Filharmonii Poznańskiej, odbyło się światowe prawykonanie Symfonii nr 9 Fidei speique Sinfonia (Symfonia wiary i nadziei) na chór i orkiestrę do Psalmów Dawida op. 126 Krzysztofa Meyera. Album z zarejestrowanym wówczas nagraniem, który ukazał się nakładem wydawnictwa DUX w 2021 roku, otrzymał doskonale recenzje krytyków.  

Jakub Chrenowicz jest profesorem, kierownikiem Katedry Dyrygentury Symfonicznej i Operowej w Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu, a także kierownikiem Orkiestry Symfonicznej Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu.