Anna LUBAŃSKA
Anna LUBAŃSKA
Artystka ukończyła z wyróżnieniem warszawską Akademię Muzyczną w klasie Krystyny Szostek-Radkowej. Już podczas ostatniego roku studiów zaczęła występować na warszawskiej scenie operowej, z którą związana jest do dzisiaj. Debiutowała jako Blumenmädchen w Parsifalu Richarda Wagnera. Do najważniejszych ról w jej repertuarze, które wykonywała na deskach Teatru Wielkiego – Opery Narodowej, należą: Księżniczka Eboli w Don Carlosie, Amneris w Aidzie i Fenena w Nabucco Giuseppe Verdiego, a także Herodiada w Salome Richarda Straussa, Jadwiga w Strasznym dworze Stanisława Moniuszki, Matka Ubu w Ubu Rex Krzysztofa Pendereckiego, Olga w Eugeniuszu Onieginie Piotra Czajkowskiego oraz Suzuki w Madame Butterfly Giacomo Pucciniego.
Śpiewaczka ma w swoim repertuarze także partie m.in. Azzuceny w Trubadurze Giuseppe Verdiego, Fryki w Pierścieniu Nibelunga Richarda Wagnera, Santuzzy w Rycerskości wieśniaczej Pietro Mascagniego, Adalgizy i Klotyldy w Normie Vincenzo Belliniego, Carmen i Mercedes w Carmen Georges’a Bizeta, Flory w Traviacie, Madelon w Andrea Chénier Umberto Giordano, Margaret w Wozzecku Albana Berga , Hodel w Skrzypku na dachu Jerry’ego Bocka, Berty w Cyruliku sewilskim Gioacchino Rossiniego, Mamy w Panu Marimbie Marty Ptaszyńskiej, Marty w Fauście Charles’a Gounoda.
Artystka często występuje w repertuarze oratoryjno-kantatowym. Spośród licznych opracowań mszy, kantat i symfonii z różnych wieków, do najważniejszych w tym repertuarze należą partie w: Symfonii Dramatycznej Romeo i Julia Hectora Berlioza, III Symfonii Pieśń do nocy Karola Szymanowskiego, Mesjaszu Georga Friedricha Händla, Siedmiu bramach Jerozolimy Krzysztofa Pendereckiego, Missie pro pace Wojciecha Kilara, w licznych opracowaniach Stabat Mater (m.in. Anonína Dvořáka, Karola Szymanowskiego, Giovanniego Battisty Pergolesiego, Gioacchino Rossiniego), Requiem ( m.in. Wolfganga Amadeusza Mozarta, Giuseppe Verdiego, Valentyna Silvestrova, Antonína Dvořáka), a także Missie Solemnis i IX Symfonii Ludwiga van Beethovena, Mszy koronacyjnej Mozarta, Magnificat, Pasji według św. Mateusz, Pasja według św. Jana oraz Wielkiej Mszy h-moll Johanna Sebastiana Bacha.
Od 1993 roku artystka jest związana z Teatrem Wielkim – Operą Narodową i z tym zespołem występowała m. in. na scenie moskiewskiego Teatru Bolszoj, na Festiwalu Operowym w Wiesbaden, na Festiwalu Afrodyty na Cyprze. Ponadto śpiewała na scenach operowych i estradach Japonii, Norwegii, Niemiec, Wielkiej Brytanii, Belgi, Francji, Rosji, Monako, Hongkongu. W Polsce gościła na estradach filharmonicznych Warszawy, Krakowa, Katowic, Wrocławia i Bydgoszczy. Współpracowała też z Warszawską Operą Kameralną, operami w Poznaniu i Krakowie, a także brała udział w Festiwalu Wratislavia Cantans, Wielkanocnym Festiwalu Ludwiga van Beethovena, Warszawskiej Jesieni i Międzynarodowym Festiwalu Muzycznym im. Krystyny Jamroz.
Anna Lubańska uczestniczyła w nagraniach studyjnych Strasznego dworu Stanisława Moniuszki (EMI) oraz Ubu Rex Krzysztofa Pendereckiego. Oba zarejestrowane zostały z zespołem Teatru Wielkiego – Opery Narodowej pod batutą Jacka Kaspszyka.