Anna LUBAŃSKA

Anna LUBAŃSKA

Artystka ukończyła z wyróżnieniem warszawską Akademię Muzyczną w klasie Krystyny Szostek-Radkowej.  Już podczas ostatniego roku studiów zaczęła występować na warszawskiej scenie operowej, z którą związana jest do dzisiaj. Debiutowała jako Blumenmädchen w  Parsifalu Richarda Wagnera. Do najważniejszych ról w jej repertuarze, które wykonywała na deskach Teatru Wielkiego – Opery Narodowej, należą:  Księżniczka Eboli w Don Carlosie,  Amneris w Aidzie i Fenena w  Nabucco Giuseppe Verdiego, a także Herodiada w Salome  Richarda Straussa, Jadwiga w Strasznym dworze Stanisława Moniuszki, Matka Ubu w Ubu Rex  Krzysztofa Pendereckiego,  Olga w Eugeniuszu Onieginie Piotra Czajkowskiego oraz Suzuki w  Madame Butterfly Giacomo Pucciniego.

Śpiewaczka ma w swoim repertuarze także partie m.in.  Azzuceny w  Trubadurze Giuseppe Verdiego, Fryki w  Pierścieniu Nibelunga  Richarda Wagnera, Santuzzy w Rycerskości wieśniaczej Pietro Mascagniego, Adalgizy i Klotyldy w Normie Vincenzo Belliniego, Carmen i Mercedes w  Carmen Georges’a Bizeta,   Flory w Traviacie,  Madelon w  Andrea Chénier  Umberto Giordano, Margaret w Wozzecku Albana Berga , Hodel w  Skrzypku na dachu Jerry’ego Bocka,  Berty w  Cyruliku sewilskim Gioacchino Rossiniego, Mamy w Panu Marimbie Marty Ptaszyńskiej, Marty w  Fauście Charles’a Gounoda.  

Artystka często występuje w repertuarze oratoryjno-kantatowym. Spośród licznych opracowań mszy, kantat i symfonii  z różnych wieków, do najważniejszych w tym repertuarze należą partie w: Symfonii Dramatycznej  Romeo i Julia  Hectora Berlioza, III Symfonii  Pieśń do nocy Karola Szymanowskiego, Mesjaszu  Georga Friedricha Händla,  Siedmiu bramach Jerozolimy  Krzysztofa Pendereckiego,  Missie pro pace Wojciecha Kilara, w licznych opracowaniach  Stabat Mater  (m.in. Anonína Dvořáka, Karola Szymanowskiego, Giovanniego Battisty Pergolesiego, Gioacchino Rossiniego),  Requiem ( m.in.  Wolfganga Amadeusza Mozarta, Giuseppe Verdiego, Valentyna Silvestrova,  Antonína Dvořáka), a także Missie Solemnis i IX Symfonii Ludwiga van Beethovena, Mszy koronacyjnej Mozarta, Magnificat, Pasji według św. Mateusz,  Pasja według św. Jana oraz Wielkiej Mszy h-moll Johanna Sebastiana Bacha.

Od 1993 roku artystka jest związana z Teatrem Wielkim – Operą Narodową i z tym zespołem występowała m. in.  na scenie moskiewskiego Teatru Bolszoj, na Festiwalu Operowym w Wiesbaden, na Festiwalu Afrodyty na Cyprze.  Ponadto śpiewała na scenach operowych i estradach Japonii, Norwegii, Niemiec, Wielkiej Brytanii, Belgi, Francji, Rosji, Monako, Hongkongu. W Polsce gościła na estradach filharmonicznych Warszawy, Krakowa, Katowic, Wrocławia i Bydgoszczy. Współpracowała też z Warszawską Operą Kameralną,  operami  w Poznaniu i Krakowie, a także brała udział w Festiwalu Wratislavia Cantans, Wielkanocnym Festiwalu Ludwiga van Beethovena,  Warszawskiej Jesieni i Międzynarodowym Festiwalu Muzycznym im. Krystyny Jamroz.

Anna Lubańska uczestniczyła  w nagraniach studyjnych  Strasznego dworu  Stanisława Moniuszki (EMI) oraz Ubu Rex Krzysztofa Pendereckiego. Oba zarejestrowane zostały z zespołem Teatru Wielkiego – Opery Narodowej pod batutą Jacka Kaspszyka.