W czerwcu odbyła się światowa premiera albumu Filharmoników Poznańskich, nagranego z barytonem Samuelem Hasselhornem, pod batutą Łukasza Borowicza, z udziałem Chóru Chłopięcego i Męskiego Filharmonii Poznańskiej Poznańskie Słowiki. Od tego czasu zbiera on znakomite międzynarodowe recenzje i wyróżnienia.
Album, zatytułowany Urlicht. Songs of Death and Resurrection, wydany nakładem renomowanej wytwórni harmonia mundi, otrzymał wyróżnienia muzycznych portali i magazynów, w tym m.in. luksemburskiego Pizzicato (Supersonic), australijskiego Limelight Music, Arts & Culture (Editor’s Choice) oraz francuskich Cescendo-Magazine (Joker!), Diapazon (5 kamertonów), Forum Opera (płyta miesiąca)
Zapraszamy do lektury recenzji.
FRAGMENTY RECENZJI
PIZZICATO (Luksemburg)
wyróżnienie SUPERSONIC
„To niezwykła płyta, nie tylko za sprawą wyjątkowego – spodziewanie – śpiewu Samuela Hasselhorna, lecz również przez wzgląd na dyrygenta, Łukasza Borowicza. I choć we wcześniejszych recenzjach wielokrotnie wspominałem, iż darzę go ogromnym szacunkiem, brzmienie, jakie uzyskuje w tym programie wykonywanym z Orkiestrą Filharmonii Poznańskiej, jest wprost nadzwyczajne (…).”
Remy Franck
Link do recenzji: https://bit.ly/3Tanhkd
LIMELIGHT MUSIC, ARTS & CULTURE (Australia)
wyróżnione EDITOR’S CHOICE
„(…) Oprócz wspaniałego śpiewu Hasselhorna z jego fenomenalnym zakresem światłocienia, inną atrakcją płyty jest pełna energii gra Orkiestry Filharmonii Poznańskiej pod wyrazistą batutą Łukasza Borowicza, świetnie oddana w najdrobniejszych szczegółach przez inżynierów dźwięku wytwórni Harmonia Mundi”.
Tony Way
Link do recenzji: https://bit.ly/4e1Rr0X
CRESCENDO-MAGAZINE (Francja)
wyróżnienie: JOKER!
” (…) Samuel Hasselhorn wykonuje tu wspaniały recital, intensywnie poetycki i tętniący wewnętrznym ogniem. (…) Zwłaszcza, że dyrygent i jego polscy muzycy podarowują mu pełną blasku orkiestrową oprawę i prawdziwą wzajemność w podejściu stylistycznym.
Dźwięk: 9 Nagranie: 10 Repertuar: 10
Interpretacja: 10”
Jean Lacroix
Link do recenzji: https://bit.ly/4cKENCo
DIAPASON (Francja)
wyróżnienie 5 KAMERTONÓW
„(…) Z każdą kolejną płytą Samuel Hasselhorn wydaje się pogłębiać swój artyzm. (…) Wymaga to innej palety kolorów, innych środków, i Hasselhorn nam takie inne barwy prezentuje. Uwodzicielski efekt jest w równej mierze skutkiem jego umiejętności słuchania orkiestry, jak i umiejętności słuchania solisty przez orkiestrę; bez tego, pieśni (Lieder) Mahlera czy pierwszoplanowy Herr Oluf Pfitznera pozostałyby martwą literą. Łukasz Borowicz, który pewną ręką prowadzi Filharmoników Poznańskich, w podziwu godny sposób dozuje brzmienia, przy czym rozległe dźwiękowe plany, jakie pojawiają się w Ich bin der Welt czy Der alte Garten, nie tracą swej siły (…)”
Sylvain Fort
FORUM OPERA (Francja)
wyróżnienie płyta miesiąca
„(…) Ukazanie wyrafinowanych barw i dynamiki, oddanie klimatu każdego utworu, a przez to stworzenie prawdziwego kontinuum emocjonalnego, to było niezwykłe wyzwanie!
Do takiego sukcesu przyczyniła się Orkiestra Filharmonii Poznańskiej, pod pełną ekspresji dyrekcją Łukasza Borowicza, która okazała się nie tylko wspaniałym, ale też uważnym partnerem, czułym na najdrobniejsze intencje solisty. Ten album jest naszą płytą miesiąca.”
Jean-Jacques Groleau
Link do recenzji: https://bit.ly/3Z3qUML
OPERA LOUNGE (Niemcy)
„(…) To, co Samuel Hasselhorn i Orkiestra Filharmonii Poznańskiej dostarczyli pod batutą dyrygenta Łukasza Borowicza, to wielka sztuka (…)
Orkiestra Filharmonii Poznańskiej oferuje Samuelowi Hasselhornowi nie tylko barwną i wielowymiarową scenerię dla jego głosu. Napędza go, kipi, komentuje, pieści. Wszystko to jest gustownie frazowane, ze starannie dobranymi tempami, pięknymi partiami instrumentów solo, takimi jak skrzypce w tytułowej pieśni Mahlera Urlicht i przyjemną precyzją. Dyrygent Łukasz Borowicz to łut szczęścia dla swojej orkiestry, a już na pewno dla współpracy z Samuelem Hasselhornem. Gdyby tylko rozpacz, śmierć i rozczarowanie zawsze tak brzmiały (…)”.
Henrike Leißner
Link do recenzji: https://bit.ly/3Xcqkd4
OPERNWELT (Niemcy)
” (…) Hasselhorn wypełnia cały zakres ekspresji wokalnej i emocjonalnej (…) i robi to z urzekającym napięciem tonalnym, nawet w najbardziej zachwycającym pianissimo. To wzrusza i zachwyca. Orkiestra Filharmonii Poznańskiej pod batutą głównego dyrygenta Łukasza Borowicza akompaniuje na tym samym poziomie – z natchnioną grą, gdzie genialnie zredukowane brzmienie orkiestry Mahlera, dyskretne, owija się wokół głosu jak dobrze skrojona sukienka (…)”.
Uwe Schweikert
GRAMOPHONE (Wielka Brytania)
” (…) Wszechstronny niemiecki śpiewak wykorzystuje naturalne ciepło i polerowany rezonans swojego barytonu, aby podkreślić różne rodzaje goryczy Mahlera w Revelge i Um Mitternacht lub promienną tęsknotę fragmentów Korngolda i Zemlinsky’ego. Wrażliwa, lekka gra Orkiestry Filharmonii Poznańskiej pod batutą Łukasza Borowicza podkreśla jego związek z poezją i starannie przemyślane frazowanie (…)”. Thomas May
Link do recenzji: https://bit.ly/3AHCymp
ONLINE MERKER (Austria)
” (…) Samuel Hasselhorn znalazł prawdziwie wymarzonych partnerów w dyrygencie Łukaszu Borowiczu i Orkiestrze Filharmonii Poznańskiej, którzy bogactwem dźwięku dodają instrumentalnego smaku do bardzo ekspresyjnej interpretacji śpiewaka i pozwalają rosnąć emocjom orkiestrowym. Cały świat otwiera się, gdy dyrygent i orkiestra pozwalają nożowi Wozzecka, wyciągniętemu przeciwko Marie w świetle księżyca w nocy, błysnąć w stalowy i zabójczy instrumentalny sposób we fragmencie Wozzecka Albana Berga. (…)”
dr Ingobert Waltenberger
Link do recenzji: https://bit.ly/3XohJFs
MUSICWEB INTERNATIONAL (Wielka Brytania)
” (…) Aria Skrzypka, która kończy operę [Die Königskinder – przyp.FP], jest obietnicą życia wiecznego dla nieszczęsnej pary, a chór dziecięcy w tle powtarza Königskinder jako świadectwo, że pośmiertnie przyznano im królewski status. Cała scena jest piękna i wzruszająca, Hasselhorn śpiewa z głębokim uczuciem, podczas gdy głosy chłopców [Chóru Chłopięcego i Męskiego Filharmonii Poznańskiej Poznańskie Słowiki – przyp. FP] są tak anielskie, jak anioły, w które mają się wcielić. (…)
To płyta, do której będę wracał wielokrotnie. Śpiew jest mistrzowski, gra orkiestry doskonała, a nagranie pierwszorzędne. Będę zaskoczony, jeśli to wydanie nie będzie jednym z moich nagrań roku, gdy dotrzemy do grudnia (…)”.
Göran Forsling
Link do recenzji: https://bit.ly/3WXmMLu