ETR
07 lutego 2025 PŁYTOWE REMINISCENCJE

Rok 2024 był dla Filharmoników Poznańskich bardzo pracowity „nagraniowo” – na muzyczny rynek trafiło aż 5 ich albumów, w tym dwa tytuły ukazały się dodatkowo w wersjach winylowych.

Najgłośniej było o albumie „Urlicht. Songs of Death and Resurrection”, który w styczniu 2025 roku otrzymał jedną z najbardziej prestiżowych nagród muzycznych świata – International Classical Music Awards (ICMA 2025). Po ten najwyższy laur Filharmonicy Poznańscy sięgnęli po raz drugi – w 2018 roku nagrodę ICMA otrzymali za album Quo vadis Feliksa Nowowiejskiego, a kilkakrotnie byli też do niej nominowani.

Album „Urlicht” Orkiestra Filharmonii Poznańskiej pod batutą Łukasza Borowicza nagrała z Samuelem Hasselhornem (baryton) oraz z udziałem głosów chłopięcych Chóru Chłopięcego i Męskiego Filharmonii Poznańskiej Poznańskie Słowiki. Ukazał się nakładem wytwórni Harmonia Mundi.

W dwóch wersjach – CD i w limitowanej kolekcjonerskiej edycji winylowej, nakładem wytwórni DUX, ukazała się Symfonia F-dur, op. 14 Polonia Emila Młynarskiego (Orkiestra Filharmonii Poznańskiej, Łukasz Borowicz – dyrygent). Nagranie to – jak pisze Łukasz Borowicz w booklecie albumu – podyktowane jest chęcią rozpropagowania jednej z najciekawszych symfonii swojej epoki, dzieła będącego szczytowym (obok II Symfonii Karola Szymanowskiego) osiągnięciem nurtu postromantycznego w muzyce polskiej, a jednocześnie będącego dopełnieniem obrazu symfoniki polskiej pierwszej połowy XX wieku.

Nagranie koncertowe i wydanie Symfonii Polonia Emila Młynarskiego dofinansowane zostało ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego, w ramach programu „Muzyczny ślad”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Po dzieła Franza Xavera Scharwenki, urodzonego w polsko-niemieckiej rodzinie w Szamotułach, Filharmonia Poznańska sięga od lat. Jego utwory brzmią podczas filharmonicznych koncertów oraz nagrywane są na płyty. Najnowsza, „Franz Xaver Scharwenka, I Koncert fortepianowy b-moll op. 32, Symfonia c-moll op. 60” (Jonathan Powell – fortepian, Łukasz Borowicz – dyrygent, Orkiestra Filharmonii Poznańskiej) ukazała się nakładem wytwórni cpo, kilka miesięcy przed 100. rocznicą śmierci kompozytora, którą obchodzono 8 grudnia 2024 roku. Na okładce albumu umieszczono reprodukcję obrazu Wojciecha Weissa Pocałunek na trawie, udostępnioną Filharmonii Poznańskiej przez Muzeum Narodowe w Poznaniu, w którego zbiorach znajduje się ten obraz.

Reprodukcja obrazu innego polskiego malarza, Władysława Strzemińskiego (Kompozycja abstrakcyjna) zdobi natomiast okładkę albumu CD i płyty winylowej z utworami Andrzeja Panufnika, a użyczyło nam jej Muzeum Sztuki w Łodzi, mające obraz w swoich zbiorach.

Album CD i płyta winylowa (nagranie koncertowe) „Andrzej Panufnik, Nocturne / Fantasia” (Clare Hammond – fortepian, Łukasz Borowicz – dyrygent, Orkiestra Filharmonii Poznańskiej), ukazały się nakładem wytwórni RecArt, a zarejestrowana na nich Fantasia była polskim prawykonaniem tego utworu.

Rok 2024 zamknęło wydanie albumu „Darius Milhaud, Salade, Op. 83 / Le pauvre matelot, Op. 92”,  będącego nagraniem koncertowym dokonanym podczas 28. Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena (Magdalena Lucjan – sopran, Natalia Rubiś – sopran, Krystian Krzeszowiak – tenor, Krzysztof Lachman – tenor, Mateusz Zajdel – tenor, Robert Gierlach – baryton, Adrian Janus – baryton, Wojciech Gierlach – bas, Łukasz Borowicz – dyrygent, Orkiestra Filharmonii Poznańskiej). Album, który powstał we współpracy ze Stowarzyszeniem im. Ludwiga van Beethovena ukazał się nakładem wytwórni DUX i jest kolejnym zarejestrowanym wykonaniem koncertowym oper prezentowanych przez Orkiestrę Filharmonii Poznańskiej pod batutą Łukasza Borowicza podczas cyklu „Nieznane opery” Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena.