ETR
14 kwietnia 2020 Koncert pamięci Krzysztofa Pendereckiego 

W najbliższy piątek, 17 kwietnia, o godzinie 19, zapraszamy na kolejny koncert internetowy Filharmonii Poznańskiej. Tym razem bohaterem wieczoru będzie zmarły niedawno Krzysztof Penderecki. Przypomnimy go jako kompozytora i jako dyrygenta. 

Melomanom zaprezentujemy nagranie koncertu w wykonaniu Poznańskich Filharmoników oraz solistów – Fumiaki Miury (skrzypce)  i Juliana Rachlina (altówka), pod batutą maestro Krzysztofa Pendereckiego. Koncert ten odbył się w Auli Uniwersyteckiej w Poznaniu, 23 listopada 2012 roku, a transmitowany był przez Program II Polskiego Radia, które użyczyło nam tego nagrania na najbliższy koncert internetowy.

Poznański koncert sprzed niemal ośmiu lat był wyjątkowy z wielu powodów, choć dwa miały dla nas szczególne znaczenie –  23 listopada 2012 roku przypadały 79. urodziny Krzysztofa Pendereckiego (stad tytuł wieczoru Urodziny Mistrza), a kompozytor zaproponował, by miesiąc po światowym prawykonaniu w Złotej Sali Musikverein w Wiedniu, właśnie w Poznaniu, z naszą filharmoniczną orkiestrą odbyło się pierwsze polskie wykonanie jego najnowszego wówczas utworu symfonicznego – Koncertu podwójnego na skrzypce, altówkę i orkiestrę. W stolicy Austrii utworem tym dyrygował Mariss Jansons, a w Auli Uniwersyteckiej – kompozytor (w obu wykonaniach na altówce grał Julian Rachlin, któremu utwór został zadedykowany). W drugiej części koncertu 23 listopada 2012  Krzysztof Penderecki poprowadził jedną ze swych ulubionych symfonii – VII Symfonię A-dur op. 92 Ludwiga van Beethovena. 

Koncert podwójny na skrzypce, altówkę i orkiestrę od pierwszym akordów zaskakuje swym liryzmem, wyczuleniem na barwę dźwięku i perfekcją w budowaniu nastroju.  I choć brak w nim efektów popisowej wirtuozerii to ogromna trudność obu partii tkwi w ukazaniu zmienności i emocjonalności tematów oraz oddaniu charakteru muzycznego dyskursu. Utwór ten nie jest burzliwym sporem, lecz inteligentnym dialogiem dwóch dojrzałych osobowości. Bogata i wielowarstwowa faktura Koncertu charakteryzuje się doskonałą orkiestracją, nasyceniem barw, które rozlewają się w orkiestrowym tutti. Doskonale łączy się z ekspresją zróżnicowanych emocji, dzięki czemu konstrukcja dzieła jest spójna i udramatyzowana.

W drugiej części wieczoru zabrzmiała VII Symfonia A-dur op. 92 Ludwiga van Beethovena – istna orgia rytmu i symfonia humoru, jak okrzyknięto dzieło tuż po premierze, która odbyła się 8 grudnia 1813 roku w wiedeńskiej Wielkiej Sali Uniwersyteckiej. Richard Wagner uznał pełną wigoru VII Symfonię Beethovena za apoteozę tańca, zaś sam twórca przyznał, iż komponując utwór chciał nawiązać nim do orgiastycznych rzymskich bachanaliów. To jemu przypisywane są słowa, iż  muzyka jest winem, które inspiruje nas do tworzenia, a ja jestem Bachusem, który dla nich nalewa ten przepyszny napój i upaja nim ich ducha.   

Wykonawcy:

Fumiaki MIURA – skrzypce
Julian RACHLIN – altówka
Krzysztof PENDERECKI – dyrygent
Orkiestra Filharmonii Poznańskiej

Program:

  • Krzysztof Penderecki – Koncert podwójny na skrzypce i altówkę (polskie prawykonanie)
  • Ludwig van Beethoven – VII Symfonia  A-dur op. 92
    Poco sostenuto – Vivace
    Allegretto
    Assai meno presto
    Allegro con brio