ETR
28 maja 2020 Dvořák i jazz

W najbliższy piątek, 29 maja o godz. 19 zapraszamy na kolejny Koncert internetowy Filharmonii Poznańskiej.  Tym razem muzycy Orkiestry Filharmonii Poznańskiej zaprezentują utwory specjalnie przygotowane dla naszych melomanów w tych niełatwych pandemicznych czasach. Będzie to wieczór zarówno z nastrojowymi dźwiękami skrzypiec, jak i wibrującym jazzem czy współczesnym spojrzeniem na tradycyjne polskie tańce. Każdy zapewne znajdzie w nim coś dla siebie. 

I CZĘŚĆ KONCERTU

Wykonawcy:
Marcin SUSZYCKI skrzypce
Ewa SUSZYCKA skrzypce
Dominik DĘBSKI altówka

Program:
Antonín Dvořák – Terzetto C-dur op. 74
Introduzione. Allegro ma non troppo
Larghetto
Scherzo. Vivace
Tema con variazioni. Poco adagio

II CZĘŚĆ KONCERTU

Wykonawcy:
Damian KUREK  trąbka
Marek GALUBIŃSKI  trąbka
Marcin CHRZANOWSKI  waltornia
Wojciech JELIŃSKI  puzon
Mateusz KUREK  tuba 

Program:
Ewa Fabiańska-Jelińska – Trzy tańce polskie na 2 trąbki, róg, puzon i tubę
Mazur
Kujawiak
Oberek

Tuba Tiger Rag  (z repertuaru Canadian Brass)

I część koncertu
Można rzec, że powstanie Terzetto Antonína Dvořáka na dość nietypowy skład (dwoje skrzypiec i altówkę) wiąże się z domowym muzykowaniem, a –  co ciekawe – kluczową rolę w jego narodzinach odegrała… teściowa kompozytora, Klotilda Čermáková.  Część jej mieszkania wynajmował Josef Kruis, student chemii, a zarazem zdolny muzyk amator doskonalący grę na skrzypcach u profesjonalnego muzyka orkiestrowego Jana Pelikána. A że Dvořák czasami grywał na altówce z tym duo skrzypcowym, to właśnie dla tych dwóch muzyków  (i dla siebie) w styczniu 1877 roku napisał Terzetto. Partia skrzypiec utworu okazała się jednak zbyt trudna dla amatora – Dvořák szybko więc (chyba „w rekompensacie”) skomponował łatwiejsze dlań technicznie miniatury. Terzetto pozostało stając się z czasem ważnym w historii muzyki elementem repertuaru na ten nietypowy skład.

Nawiązaniem do tradycji utworów muzyki kameralnej jest jego czteroczęściowa budowa. Pierwsza część to nie allegro sonatowe, którego można by się spodziewać, ale „zapowiedź” – wstęp do nastrojów, tematów występujących później. Introduzione płynnie łączy się z częścią drugą. Z kolei część trzecia – scherzo (z lirycznym odcinkiem trio) nawiązuje do muzyki tanecznej. Czwarta część to dziesięć wariacji na oryginalny temat.

II część koncertu
Utwór Trzy tańce polskie na 2 trąbki, róg, puzon i tubę  Ewy Fabiańskiej-Jelińskiej został zakwalifikowany przez międzynarodowe jury do wykonania w 2016 roku na jednym z najważniejszych festiwali muzyki współczesnej – Światowych Dniach Muzyki w Korei Południowej. Kompozytorka była wówczas jedną z najmłodszych uczestniczek tego wydarzenia. Jej dzieło nawiązuje wprost do polskiego folkloru i opiera się na zestawieniu trzech tańców różniących się charakterem, metrum i tempem. Otwiera je mazur z charakterystycznymi akcentami, środkową część stanowi melancholijny kujawiak, a ostatnią  tworzy najszybszy taniec – oberek. 

Przebój Tiger Rag został nagrany przez Original Dixieland Jazz Band w roku 1917 i to temu zespołowi przypisuje się jego autorstwo. Utwór był jednym z największych hitów tego zespołu z Nowego Orleanu działającego w latach 1916-1925 w składzie Tony Sbarbaro – perkusja, Edwin „Daddy” Edwards – puzon, Dominick James „Nick” LaRocca – kornet, Larry Shields – klarnet, Henry Ragas – fortepian. 

Oryginalnego nagrania z 1917 można posłuchać tutaj:

https://www.youtube.com/watch?v=89fZGnAdago
https://www.youtube.com/watch?v=Owd24YRduLY

Muzycy Orkiestry Filharmonii Poznańskiej, z gościnnym udziałem Mateusza Kurka (tuba) wykonają ten przebój w wersji opracowanej dla słynnego zespołu Canadian Brass. Ten „najsłynniejszy kwintet blaszany świata”, jak się często o nim mówi – w którego składzie znajdują się tuba, dwie trąbki, puzon, waltornia – ma tradycje sięgające już niemal  półwiecza. Dzięki atrakcyjnej formie swoich występów – żywy dialog z publicznością, wprowadzanie efektów teatralnych – obok oczywistej wirtuozerii i perfekcji wykonań zespół przyczynił się do popularyzacji muzyki na kwintet instrumentów dętych blaszanych, stając się inspiracją dla wielu innych grup muzycznych.

***

Dofinansowano ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach programu ,,Kultura w sieci’’