Sylwester SMULCZYŃSKI
Sylwester SMULCZYŃSKI
Artysta jest absolwentem Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej w Łodzi, w klasie prof. Piotra Micińskiego. Już podczas studiów uczestniczył w międzynarodowym projekcie Opera Island w Norwegii śpiewając w Traviacie Giuseppe Verdiego, w reżyserii Jonathana Millera. Jako student zadebiutował również partią Hrabiego Almavivy w Cyruliku sewilskim Gioacchino Rossiniego, odbywając tournée po Europie z zespołem Teatru Muzycznego w Lublinie. Warsztat wokalny doskonalił także na kursie interpretacji muzyki barokowej prowadzonym przez Paula Esswooda we Florencji.
Uczestniczył w festiwalach muzycznych, w tym w Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień, Sądeckim Festiwalu Muzycznym Jubilaei Cantus, Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Wokalnej Viva il canto, Międzynarodowym Festiwalu Chopin w barwach jesieni.
W latach 2006-2017 był solistą Warszawskiej Opery Kameralnej, z którą miał okazję występować na scenach europejskich teatrów operowych, między innymi w Niemczech, Szwajcarii, Francji i Hiszpanii. W dorobku artystycznym ma nagrania dla Polskiego Radia, Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina oraz innych instytucji kulturalnych. Występował gościnnie na deskach Teatru Wielkiego w Łodzi, Opery Wrocławskiej, Opery Nova w Bydgoszczy, Opery na Zamku w Szczecinie, Opery Krakowskiej i Teatru Muzycznego w Lublinie. Od 2017 roku jest solistą Polskiej Opery Królewskiej.
Do jego najważniejszych kreacji scenicznych zaliczyć można wspomniane wcześniej debiuty w roli Almavivy w Rossiniowskim Cyruliku sewilskimi Nemorina w Napoju miłosnym Gaetana Donizettiego, jak również Toma Rakewella w Żywocie rozpustnika Igora Strawińskiego oraz wiodące postaci w operach Mozartowskich (Belmonte wUprowadzeniu z seraju, Ferrando w Cosi fan tutte, Ottavio w Don Giovannim).
W repertuarze posiada liczne partie solowe w dziełach Wolfganga Amadeusa Mozarta, Gioacchina Rossiniego, Gaetana Donizettiego, Giuseppe Verdiego, Benjamina Brittena oraz Igora Strawińskiego. Z powodzeniem wykonuje również muzykę oratoryjno–kantatową Johanna Sebastiana Bacha, Georga Friedricha Händla, Josepha Haydna, Wolfganga Amadeusa Mozarta i Gioacchina Rossiniego, a także szeroko pojętą lirykę wokalną.
Występował pod batutą takich dyrygentów, jak Christopher Hogwood, Charles Olivieri-Munroe, Helmuth Rilling, Marc Soustrot, Lucas Vis, Marco Vitale. Pracował również z wieloma wybitnymi reżyserami, wśród których znaleźli się Natalia Babińska, Tomasz Konina, Jonathan Miller, Walter Neiva, Maciej Prus, Jitka Stokalska, Marek Weiss.