Melinda HEITER
Melinda HEITER
Jej pierwsze doświadczenia muzyczne związane były z nauką gry na fortepianie, którą rozpoczęła w wieku 6 lat. Mimo wielkiej wytrwałości, po dwunastu latach nauki, zdecydowała – także za sprawą śpiewu w zespole chóralnym – o porzuceniu fortepianu dla śpiewu solowego. Patrząc na jej obiecująco rozwijającą się karierę, można stwierdzić, iż był to dobry wybór.
Melinda Heiter studiowała śpiew solowy pod kierunkiem Ilony Adorján, Józsefa Hormaia, Katalin Szőke i Brigitty Kovács, w której klasie ukończyła studia wokalne z wyróżnieniem. Odebrała też gruntowne wykształcenie w zakresie literatury i filologii francuskiej oraz portugalskiej.
Od roku 2003 regularnie pracuje z legendarną węgierską śpiewaczką Júlią Hamari, uczęszcza na prowadzone przez nią kursy mistrzowskie i lekcje prywatne. Uczestniczyła też w kursach i warsztatach prowadzonych przez György Vashegyi’ego, Waltera Moore’a, Jeanne Henny, Johna Norrisa, Francisco Araíza, Bernadett Wiedeman i Katalin Szőke.
W latach studenckich wcielała się w role Cherubina (Wesele Figara), Donny Elwiry (Don Giovanni), Tatiany (Eugeniusz Oniegin). Jej debiut sceniczny miał miejsce w Teatrze Gödöllő, gdzie w sezonie 2007/2008 wystąpiła jako Donna Elvira (Don Giovanni), a później również w partii Cherubina (Wesele Figara) z Savarian Baroque Orchestra pod dyrekcją Pála Németha. W latach 2009-2010 pojawiła się na scenach dwóch ważnych teatrów węgierskich: Csokonai w Debrecen i Teatru Narodowego w Miskolc. Zagrała w nich w Rusałce Dvořaka i Cosi fan tutte Mozarta.
W 2012 roku zadebiutowała w Węgierskiej Operze Narodowej jako Dorabella (w Cosi fan tutte Mozarta), wykonała też partię Lichasa w operze Hercules Haendla wystawionej podczas Festiwalu Wiosennego w Budapeszcie oraz partię Irene w operze Theodora Haendla. W ostatnich latach wykonywała partie Giannetty z Napoju miłosnego Donizettiego, Małgorzaty w Joannie d’Arc na stosie Arthura Honeggera i Mercedes w Carmen Bizeta. Wzięła także udział w wystawieniu Don Sanche – jedynej opery Ferenca Liszta, którą prezentowano pod dyrekcją Nicolausa Richtera na Międzynarodowym Festiwalu Operowym Miskolc i w Stadthalle Bayreuth.
Wśród utworów koncertowych, które artystka ma w repertuarze znajdują się m.in. Petite messe solennelle Rossiniego, Król Dawid Honeggera, Actus tragicus Bacha i Requiem Mozarta.
Melinda Heiter jest zwyciężczynią konkursu Kammeroper Schloss Rheinsberg, laureatką pierwszego miejsca i dwóch nagród specjalnych w VIII Międzynarodowym Konkursie Józsefa Simándy’ego w Szeged i finalistką Konkursu Neue Stimmen. W 2013 roku została stypendystką Fundacji Ryszarda Wagnera.