aktualności
Jak co roku, w sezonie artystycznym 2022/2023, Filharmonia Poznańska planuje zaproponować Państwu koncerty w ramach karnetów DL, SG i KP.
Osoby zainteresowane nabyciem karnetów prosimy o wypełnienie poniższego zamówienia i złożenie go w kasie biletowej FP (ul. Wieniawskiego 1) do 24 czerwca 2022 roku.
Przewidywany termin odbioru karnetów to wrzesień 2022. Szczegóły zostaną podane później – prosimy o śledzenie informacji na stronie www.filharmoniapoznanska.pl.
Informujemy, że kasa biletowa Filharmonii Poznańskiej w dniach 29 kwietnia – 3 maja będzie nieczynna.
Zachęcamy do zakupu biletów online.
Jednocześnie przypominamy, że kasa biletowa FP jest czynna w następujących dniach i godzinach:
- poniedziałek: kasa zamknięta
- wtorek: 13.00 – 17.00
- środa: 13.00 – 17.00
- czwartek: 13.00 – 17.00
- piątek: 13.00 – 17.00 lub 13.00 – 19.00 (w dniu koncertu FP)
Informujemy, że kasa biletowa Filharmonii Poznańskiej w dniach 14-18 kwietnia będzie nieczynna.
Zachęcamy do zakupu biletów online.
Zapraszamy na transmisję koncertu Poznańskich Filharmoników w Filharmonii Narodowej w Warszawie. W ramach 26. Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena, z towarzyszeniem znakomitych solistów pod batutą Maestro Łukasza Borowicza, zaprezentują operę Don Giovanni Giuseppe Gazzanigi. Początek transmisji w Programie 2 Polskiego Radia o 19:30.
W najbliższy piątek – 8 kwietnia – Filharmonicy Poznańscy, z gronem wspaniałych polskich solistów-śpiewaków wystąpią, pod batutą Łukasza Borowicza, tradycyjnie na Wielkanocnym Festiwalu Ludwiga van Beethovena w Filharmonii Narodowej w Warszawie.
Ten koncert – publicysta i krytyk muzyczny „Rzeczpospolitej” – Jacek Marczyński, uznał za jedno z najciekawszych wydarzeń tegorocznej edycji festiwalu, stworzonego i kierowanego przez Elżbietę Penderecką.
Polecamy Państwa uwadze koncert Antonio VIVALDI – Ennio MORRICONE, który odbędzie się 6 maja 2022 (piątek) o godz. 20 w Auli Uniwersyteckiej.
W pierwszej części koncertu usłyszymy najbardziej znaną i lubianą kompozycję Antonio Vivaldiego – Cztery pory roku op. 8 w mistrzowskim wykonaniu Konstantego Andrzeja Kulki. Towarzyszyć mu będzie Orkiestra Kameralna Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Jana Lewtaka, na klawesynie zagra Danuta Kojro-Pawulska.
W drugiej części zostaniemy zaproszeni do świata przepięknej muzyki filmowej Ennio Morricone w transkrypcjach Jana Lewtaka w wykonaniu solistów i Orkiestry Kameralnej Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Jana Lewtaka. Melodyjne wokalizy wykona Magdalena Schabowska – sopran oraz artystki Poznańskiego Chóru Kameralnego. Koncert poprowadzi znany i lubiany dziennikarz radiowy Paweł Sztompke.
Wykonawcy:
Konstanty Andrzej Kulka – skrzypce
Orkiestra Kameralna Filharmonii Narodowej
Jan Lewtak – kierownictwo artystyczne, skrzypce
Artystki Poznańskiego Chóru Kameralnego
Bartosz Michałowski– dyrektor artystyczny, przygotowanie chóru
Danuto Kojro-Pawulska – klawesyn, fortepian
Joanna Monachowicz – obój, rożek angielski
Maria Lewicka – flet, flet piccolo
Magdalena Schabowska – sopran
Krzysztof Bednarczyk – trąbka
Witold Lewicki – harmonijka ustna
Paweł Sztompke – prowadzenie koncertu
Program:
- Antonio Vivaldi – Cztery pory roku op. 8
- Ennio Morricone – muzyka z filmów m.in: Once Upon a Time in America – Deborah’s Theme, Cockeye’s Theme, Chi Mai, D’amore si muore – For Love One Can Die, Once Upon a Time in the West, Romanza Quartiere, La califfa, Mission – Gabriel’s Oboe, Le professionnel – Le vent, le cri, Per un pugno di dollari
Bilety na to wydarzenie można nabyć na stronie: Bilety24.pl
Organizator koncertu: Fundacja FILHARMONIA
Tradycyjnie już kolejna płyta Filharmoników Poznańskich nominowana została do nagrody Fryderyka. Tym razem na listę nominacji do nagrody Fryderyk 2022, w kategorii Album roku – muzyka oratoryjna i operowa, trafił album Faniska Luigiego Cherubiniego.
Filharmonicy Poznańscy nagrali go z udziałem Natalii Rubiś (sopran), Krystiana Adama Krzeszowiaka (tenor), Katarzyny Belkius (sopran), Roberta Gierlacha (bas-baryton), Tomasza Raka (baryton), Justyny Ołów (mezzosopran), Piotra Kaliny (tenor) oraz Poznańskiego Chóru Kameralnego przygotowanego przez Bartosza Michałowskiego. Całością dyrygował Łukasz Borowicz.
Opera (z librettem Josepha Sonnleithnera) powstała na zamówienie dyrekcji Hofoper w Wiedniu, które Cherubini otrzymał wiosną 1805 roku. Premierowy spektakl odbył się w wiedeńskim Kärntnertortheater 25 lutego 1806 roku w obecności cesarza Franciszka II. A dzieło to tak zachwyciło Ludwiga van Beethovena, że i on postanowił napisać operę. I stworzył jedyną – Fidelio.
Akcja Faniski rozgrywa się w Polsce, w jednym z zamków magnackich w okolicach Sandomierza. Dwaj bohaterowie – Zamoski i Rasinski – są skłóconymi władcami sąsiednich województw, a główny wątek dzieła dotyczy próby uwolnienia Faniski, żony Rasinskiego, przetrzymywanej przez Zamoskiego w lochach jego zamku. Wszystko kończy się happy endem.
Dwupłytowy album będący kolejną światową premierą fonograficzną w dyskografii Orkiestry Filharmonii Poznańskiej, ukazał się w grudniu 2020 roku nakładem wydawnictwa DUX. W październiku 2020 roku ta koncertowa wersja opery Faniska zabrzmiała w Filharmonii Narodowej w Warszawie, podczas 24. Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena, który z powodu pandemii był wówczas przeniesiony z wiosny na jesień.
Łukasza Borowicza
Łukasz Borowicz – dyrektor muzyczny i dyrygent-szef Orkiestry Filharmonii Poznańskiej przygotował najnowszą premierę w Operze w Strasburgu. Prezentacja pod jego batutą spotkała się ze wspaniałym przyjęciem publiczności oraz krytyki francuskiej. Kolejne przedstawienia zaplanowano do 3 kwietnia; także w Miluzie. Zapraszamy do lektury fragmentów pierwszych recenzji:
forumopera.com
Yvan Beuvard
Strasbourg, 17 marca 2022
(…) Dyrygent, Łukasz Borowicz, wykazał się szczególną czujnością na ów dodatek luźnej improwizacji, która zarażała także muzyków orkiestry z Miluzy; widać, że celuje w tego rodzaju wymagającej ekspresji. Z tego drugiego dzieła zapamiętamy na pewno – oprócz zachwycającej choreografii – świetną orkiestrację. Zastosowano tu tak naprawdę wersję oryginalną, z roku 1915, pisaną na małą orkiestrę (teatr nie posiadał kanału). Słuchając jej, zapomina się o wszystkich wersjach symfonicznych, nawet tych najbardziej błyskotliwych. Chropowata zmysłowość, silna rytmizacja, w dwóch obrazach wzmocniona przez wirtuozowskie zapateado siedmiorga tancerzy, były po prostu niesłychane i z pewnością godne są jakiegoś utrwalenia. Również popularny Taniec ognia nabrał akcentów niezwykłego autentyzmu, zresztą cała fascynująca partytura wręcz oczarowała publiczność. (…)
Wyjątkowy wieczór, niezapomniany.
ResMusica musique classique et danse
Michel Thomé
Strasburg, 17 marca 2022
(…) Nowa orkiestracja cyklu, dokonana przez Arthura Lavandier, pozwala Orkiestrze symfonicznej Miluzy, skameralizowanej i prowadzonej z precyzją przez Łukasza Borowicza, zabłysnąć tysiącem ogni i pokazać swą instrumentalną maestrię. (…)
Opera Online
Laurent Vilarem
Strasburg, 15 marca 2022
(…) Natychmiast daje się zauważyć doskonałość Orchestre symphonique de Mulhouse, a zwłaszcza jej wyrafinowane prowadzenie przez Łukasza Borowicza, który z oddaniem czuwa nad dramaturgią wieczoru. (…)
Premiera pod muzycznym kierownictwem Maestro Łukasza Borowicza przedstawia dwa dzieła pozornie niezwiązane ze sobą: „Zápisník zmizelého” Leoša Janáčka i „El amor brujo” Manuela de Falli.
Oba dzieła łączy tematyka: obsesyjna miłość, która prowadzi bohaterów do krańcowych wyborów życiowych, wątek cygański (Cyganie z Moraw i z Andaluzji), łączy je także unikalna – charakterystyczna dla drugiej dekady XX wieku – kameralna obsada wykonawcza.
Dzieło de Falli brzmi w oryginalnej wersji z 1915 roku, natomiast cykl pieśni Janáčka wraz z premierą w Strasbourgu został wykonany po raz pierwszy w nowej instrumentacji Arthura Levandiera. W arcydziele de Falli występuje gwiazda flamenco Esperanza Fernández oraz zespół tancerzy flamenco którym kieruje Manuel Liñan.
Ubiegłotygodniowy koncert „Wiosenna serenada” (11 marca), Filharmonicy Poznańscy zagrali dla Ukrainy.
W programie koncertu znalazły się dzieła Edwarda Elgara, Ralpha Vaughana Williamsa oraz Roberta Schumanna. Orkiestrę Filharmonii Poznańskiej poprowadził wybitny angielski dyrygent, Paul McCreesh, a solistą wieczoru był Marcin Suszycki (skrzypce), koncertmistrz Orkiestry Filharmonii Poznańskiej.
Przed i po koncercie zbierane były fundusze na pomoc Ukrainie. Na ten cel nasi melomani wpłacili na konto Fundacji Siepomaga 6054,33 zł. Wszystkim, którzy wsparli finansowo tę zbiórkę serdecznie dziękujemy.