ETR

aktualności

17 listopada 2022 KOLEJNA ŚWIATOWA PREMIERA FONOGRAFICZNA FILHARMONIKÓW POZNAŃSKICH

Dwa koncerty Feliksa Nowowiejskiego – fortepianowy c-moll op. 60 (zwany Słowiańskim) i  wiolonczelowy op. 55 znalazły się na najnowszej płycie nagranej pod batutą Łukasza Borowicza przez Filharmoników Poznańskich oraz pianistę Jacka Kortusa i wiolonczelistę Bartosza Koziaka.

Oba są premierami fonograficznymi. I choć tradycja wykonawcza tych koncertów istnieje, to jednak dzieła te były prezentowane dotychczas tylko kilkukrotnie.

Łukasz Borowicz, który podjął się przygotowania i nagrania tych utworów z Filharmonikami Poznańskimi tak pisze w albumowym booklecie:
…. materiał orkiestrowy koncertów został dogłębnie przeanalizowany i porównany z rękopisami, które cudem ocalały z wojennej pożogi. Porównania te pozwoliły uściślić szczegóły instrumentacji, agogiki, artykulacji.

W przypadku Koncertu wiolonczelowego, w związku z istniejącym w manuskrypcie alternatywnym zakończeniem dzieła, postanowiliśmy nagrać obie wersje zakończenia (Nowowiejski przez całe życie bardzo często zmieniał już skomponowane utwory lub pozostawiał ich alternatywne wersje).

W przypadku Koncertu fortepianowego postanowiliśmy skorzystać z redakcji dzieła autorstwa syna kompozytora – Kazimierza Nowowiejskiego. Liczne skróty dokonane przez pianistę zmieniają w sposób wydatny długość utworu, dodają mu zwartości formalnej, co czyni go (w naszej opinii) bardziej przystępnym dla słuchacza.

Jako wykonawcy premiery fonograficznej żywimy gorące przekonanie, że oba utwory wejdą do obiegu koncertowego. Jest czymś absolutnie niezrozumiałym, że dzieła koncertowe jednego z najważniejszych polskich kompozytorów pierwszej połowy XX wieku musiały czekać aż… 80 lat na swoją premierę fonograficzną.

 

Album, będący światową  premierą fonograficzną ukazał się nakładem wytwórni DUX, a dofinansowany został ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego, w ramach programu „Muzyczny ślad”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

14 listopada 2022 Jubileuszowe reminiscencje

Na portalu kultura.poznan.pl ukazała się recenzja jubileuszowego koncertu Filharmonii Poznańskiej, autorstwa Katarzyny Nowickiej-Rynkiewicz

Poniżej publikujemy jej fragmenty:

Koncerty jubileuszowe zawsze przyciągają tłumy. Tym razem, na kilkanaście minut przed rozpoczęciem koncertu z okazji 75-lecia Filharmonii Poznańskiej, Aula Uniwersytecka wypełniła się publicznością żądną koncertowych wrażeń. A trzeba przyznać, że były one tego wieczoru niezwykłe!

(…)  Jubileuszowy koncert rozpoczęła Uwertura komediowa Tadeusza Szeligowskiego – dzieło ojca założyciela poznańskiej filharmonii. Tadeusz Szeligowski napisał uwerturę w 1952 roku. Jako kompozytora nazywano go mistrzem pastiszu i stylizacji. Muszę przyznać, że Uwerturę komediową miałam okazję usłyszeć po raz pierwszy, ale jej pełen rubaszności, kolorytu charakter wywołał wśród publiczności euforię, szampańsko otwierając ten muzyczny wieczór.

Na kolejny utwór czekała znaczna część publiczności. To pewnie dla tego solisty Aula Uniwersytecka pękała w szwach. Koncert fortepianowy a-moll op. 54 Roberta Schumanna wykonał Rafał Blechacz (…)

Sposób gry pianisty pozwolił mi zamknąć się w jego muzycznym mikrokosmosie. Tutaj każdy dźwięk miał swoje uzasadnienie, a wspólne oddziaływanie z orkiestrą było pełne subtelności i wzajemnej narracji. (…) To dzieło ściśle romantyczne, w którym Schumann wykreował portrety różnych miłości, a Rafał Blechacz nadał tej opowieści plastyczny i pełen liryzmu koloryt, budując pięknie wybrzmiewające frazy.

(…) W grze Rafała Blechacza można było usłyszeć nie tylko doświadczenie, lecz również konsekwencję śmiało podjętych interpretacji. Publiczność Auli Uniwersyteckiej wywoływała solistę na estradę kilkukrotnie. Blechacz odwdzięczył się bisami dzieł Chopina, kreując obrazy pełen tęsknoty, bólu, jak również nadziei.

Po przerwie usłyszeliśmy kompozycje tworzące swojego rodzaju całość – dyptyk. Rapsodia litewska op. 11 Karłowicza to dzieło, którego premiery sam kompozytor nie doczekał, gdyż w dwa tygodnie przed premierą wybrał się w swoje ukochane Tatry, gdzie zginął pod lawiną nieopodal Kościelca. Kościelec 1909 Wojciecha Kilara stał się wspomnieniem o tragicznej śmierci Karłowicza. Trzeba przyznać, że ta rama kompozycyjna drugiej części koncertu jubileuszowego idealnie zamknęła ten wieczór. (…)

Jednak to wszystko nie miałoby miejsca, gdyby nie wspaniałe umiejętności maestro Łukasza Borowicza. Jedyne, czego w tym momencie możemy życzyć zarówno sobie, jak i artystom FP, to kolejnych wspaniałych jubileuszy i utworzenia dla nich autonomicznej przestrzeni na mapie Poznania.

 

Pełen tekst recenzji: kultura.poznan.pl | Jubileuszowe reminiscencje

11 listopada 2022 75 lat minęło…

Było dostojnie i wzruszająco, było radośnie i zaskakująco…

W czwartkowy wieczór Filharmonia Poznańska Koncertem 75-lecia, świętowała swój jubileusz.  Koncert odbył się tradycyjnie w Auli Uniwersyteckiej, dokładnie w 75. rocznicę pierwszego oficjalnego koncertu Poznańskich Filharmoników. Wtedy zagrali oni pod batutą twórcy orkiestry (i przez 10 kolejnych lat jej szefa) Stanisława Wisłockiego, teraz orkiestrę poprowadził jej obecny dyrygent-szef oraz dyrektor muzyczny Filharmonii Poznańskiej – Łukasz Borowicz. Wtedy gwiazdą wieczoru był wybitny, światowej sławy pianista Raul Koczalski, teraz – również wybitny, światowej sławy pianista Rafał Blechacz. Jubileuszowy wieczór prowadzili Róża Światczyńska i Antoni Hoffmann.

Ale zanim zabrzmiała muzyka, muzycy i pracownicy Filharmonii Poznańskiej uhonorowani zostali odznaczeniami państwowymi przyznanymi przez Prezydenta RP,  a aktu dekoracji dokonał sekretarz stanu w Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, minister Andrzej Dera.

Krzyżami Oficerskimi Orderu Odrodzenia Polski odznaczeni zostali: Wojciech Nentwig (za wybitne zasługi dla kultury polskiej, za osiągnięcia w działalności organizacyjnej i społecznej) oraz Łukasz Borowicz (za wybitne zasługi w pracy artystycznej i twórczej, za popularyzowanie kultury muzycznej), a Krzyżami Kawalerskimi Orderu Odrodzenia Polski – Tomasz Gubański i Sławomir Jarmołowicz (za zasługi dla kultury polskiej). Muzycy i pracownicy Filharmonii Poznańskiej odznaczeni zostali także złotymi, srebrnymi i brązowymi krzyżami zasługi oraz honorowymi odznakami „Za zasługi dla województwa  wielkopolskiego”, które wręczył marszałek województwa, Marek Woźniak.

W ten niezwykły wieczór z estrady padło wiele pięknych słów, gratulacji i podziękowań dla całego zespołu Filharmonii Poznańskiej, w tym także od marszałka Marka Woźniaka, który przypomniał iż od 1999 roku Filharmonia Poznańska jest instytucją kultury samorządu województwa wielkopolskiego – a od stycznia 2023 roku przejdzie pod opiekę miasta Poznania. Od prezydenta Poznania, Jacka Jaśkowiaka, Filharmonia otrzymała Srebrną Pieczęć Miasta Poznania i obietnicę szybkiej budowy własnej siedziby.

Muzyczną część wieczoru otworzyła Uwertura komediowa Tadeusza Szeligowskiego, pierwszego dyrektora i patrona Filharmonii Poznańskiej, której wysłuchali także: wnuczka i wnuk kompozytora, Bogumiła Szeligowska-Wojtecka oraz Tadeusz Szeliga-Szeligowski.

A po uwerturze na estradzie pojawił się Rafał Blechacz z… mikrofonem.

– Dlaczego ty tak często grasz w tym Poznaniu? – pianista przyznał, że takie pytania wcale nie są rzadkością. Ale on odpowiada na nie także pytaniem: – A dlaczego tak chętnie wracamy do domu? Filharmonia Poznańska stała się moim domem, a jeśli ten dom obchodzi jubileusz to muszę tu być.

I dodał, iż to jego 10 koncert z Orkiestrą Filharmonii Poznańskiej, a 12 w Poznaniu.

A potem popłynęły dźwięki Koncertu fortepianowego a-moll Roberta Schumanna, były oczywiście  bisy i owacje na stojąco.

Drugą część wieczoru zdominowała muzyka polska – Rapsodia litewska Mieczysława Karłowicza oraz Kościelec 1909 Wojciecha Kilara.

Wieczór zakończyły wielominutowe oklaski na stojąco – tak melomani dziękowali muzykom za piękny koncert i całemu zespołowi Filharmonii Poznańskiej za jego pracę.

Jubileusz za nami… Weszliśmy w 76 rok działalności naszej instytucji. W najbliższy piątek już kolejny koncert…

fot. Piotr Skórnicki, Antoni Hoffmann

10 listopada 2022 75/75

75/75 czyli 75 minut muzyki na 75-lecie Filharmonii to album płytowy przygotowany na 75-lecie Filharmonii Poznańskiej.

Na płycie znalazły się nie tylko archiwalne i najnowsze fragmenty nagrań Filharmoników Poznańskich, ale także wypowiedzi dyrygentów, w tym twórcy Orkiestry Filharmonii Poznańskiej, Stanisława Wisłockiego.

Płycie towarzyszy książeczka opowiadająca o historii i dniu dzisiejszym Filharmonii Poznańskiej.

Kiedy powstała Filharmonia Poznańska? Gdzie śpiewały Poznańskie Słowiki? Dla kogo stworzono Pro Sinfonikę? Na czym polega fenomen Koncertów Poznańskich? Odpowiedzi na te i wiele innych pytań można znaleźć w jubileuszowym albumie. A także przyjrzeć się archiwalnym zdjęciom orkiestry (najstarsze pochodzi z marca 1948 roku) czy poczytać  wspomnienia słynnego altowiolisty Stefana Kamasy, który grał w pierwszym składzie Filharmoników Poznańskich oraz Marka Sewena, także altowiolisty, grającego w naszej orkiestrze na początku lat. 50 ubiegłego wieku.

Okolicznościowy album dziś ma swoją premierę. Będzie go można nabyć na jubileuszowym Koncercie 75-lecia (10 listopada, godz. 19, Aula UAM)

03 listopada 2022 Romuald Połczyński nie żyje

Romuald Połczyński
(29.12.1933- 2.11.2022)

Jeszcze wczoraj w filharmonicznej książeczce programowej na piątkowy koncert nanosiliśmy w Jego tekście drobne adiustacje. Miał dobre pióro i doskonałą szkołę dziennikarską – przez ponad cztery dziesięciolecia był redaktorem Expressu Poznańskiego, przechodząc wszystkie szczeble kariery aż do redaktora naczelnego tej popularnej niegdyś popołudniówki włącznie.

Od wielu lat był już na emeryturze, ale pisać nie przestawał. Zwłaszcza o swojej ukochanej muzyce. Bo bez niej nie wyobrażał sobie życia. Związał się z Towarzystwem Muzycznym im. Henryka Wieniawskiego, współorganizował Konkursy Wieniawskiego.  W Auli Uniwersyteckiej, na filharmonicznych koncertach miał swoje stałe miejsce. I gdy tylko nie przeszkodziła choroba lub jakieś nadzwyczajne wydarzenie, był zawsze na tych koncertach obecny.

To On, 61 lat temu wymyślił Koncerty Poznańskie.  I był z nich bardzo dumny. Na początku  stycznia tego roku, gdy obchodziliśmy 60. rocznicę muzycznych spotkań, jakich nie ma nigdzie indziej w Polsce, z estrady opowiadał o początkach tych koncertów, wspominał ten 1. Koncert Poznański i dziękował wszystkim, którzy przez sześć dekad przyczyniali  się do ich organizowania.  A muzycy i melomani dziękowali Mu za pomysł, który tak wspaniale się nadal rozwija.

Bardzo cieszył się na 500. edycję Koncertu Poznańskiego, która odbędzie się w piątkowy wieczór, 4 listopada. O tym swoim „muzycznym dziecku” napisał specjalny tekst do programu koncertowego.  I zakończył go słowami, które teraz brzmią niemal jak testament:

Koncerty Poznańskie narodziły się w innym świecie. Nie ma Expressu, nie ma tamtych związków zawodowych, nie ma już wielu z nas, którzy pamiętają premierę i doczekali 500. edycji tych ciągle potrzebnych muzycznych spotkań. Śpiewając radosne Magnificat, żywimy nadzieję, że dzieło minionego stulecia jest ciągle żywe i ma przed sobą jeszcze nie jeden jubileusz.   

Romuald Polczyński zmarł 2 listopada 2022 roku. Będzie nam Go brakowało.

12 października 2022 POZNAŃSCY FILHARMONICY NA ANTENIE DEUTSCHLANDFUNK KULTUR!

Deutschlandfunk_Kultur_Logo_2017

W piątek, 14 października br. o godz. 20.03 na antenie prestiżowej ogólnoniemieckiej rozgłośni Deutschlandfunk Kultur usłyszą Państwo retransmisję koncertu inaugurującego 76. sezon artystyczny, który odbył się 30 września br. w Filharmonii Poznańskiej.

Wykonawcy:

Louis LORTIE – fortepian
Łukasz BOROWICZ – dyrygent
Orkiestra Filharmonii Poznańskiej

Program:

  • Johannes Brahms
    II Koncert fortepianowy B-dur op. 83
  • Franz Xaver Scharwenka
    Symfonia c-moll op. 60

 

Zapraszamy do słuchania!

Więcej informacji: www.deutschlandfunkkultur.de

05 października 2022 GLORIA ARTIS DLA ŁUKASZA BOROWICZA

Srebrny Medal ”Zasłużony Kulturze Gloria Artis”, przyznany przez ministra kultury i dziedzictwa narodowego Piotra Glińskiego, otrzymał dziś (5 października) Łukasz Borowicz, dyrektor muzyczny Filharmonii Poznańskiej i dyrygent-szef Orkiestry Filharmonii Poznańskiej.
Uroczystość odbyła się podczas inauguracji nowego roku akademickiego w Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie, w której Łukasz Borowicz jest profesorem.
Wraz z Łukaszem Borowiczem srebrny medal Gloria Artis otrzymali także dyrygenci – profesorowie Paweł Przytocki i Włodzimierz Siedlik.

Wszystkim serdecznie gratulujemy!

Na zdjęciu (od lewej): Łukasz Borowicz, prof. Paweł Przytocki, prof. Rafał Jacek Delekta, prof. Włodzimierz Siedlik

23 września 2022 PRZEDPREMIEROWA PREZENTACJA NOWEJ PŁYTY FILHARMONIKÓW POZNAŃSKICH
w Deutschlandfunk Kultur

I Koncert fortepianowy b-moll op. 32 Franza Xavera Scharwenki, w wykonaniu brytyjskiego pianisty Jonathana Powella oraz Orkiestry Filharmonii Poznańskiej pod batutą Łukasza Borowicza zabrzmi już w sobotę, 24 września, o godz.19.05 na ogólnoniemieckiej antenie Deutschlandfunk Kultur.
To jeden z utworów, które znajdą się na przygotowywanej właśnie kolejnej płycie Poznańskich Filharmoników, a powstającej we współpracy z Deustchlandfunk Kultur i niemiecką wytwórnią cpo.  Znajdą się na niej dzieła, urodzonego w Szamotułach koło Poznania, Franza Xavera Scharwenki.

Przedpremierową  prezentację Koncertu fortepianowego poprzedzi rozmowa z Łukaszem Borowiczem, przeprowadzona przez dziennikarza tej stacji Volkera Michaela.

21 września 2022 Łukasz Borowicz laureatem Nagrody Związku Kompozytorów Polskich

Dzisiaj (21 września) w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie wręczono doroczne Nagrody Związku Kompozytorów Polskich.
Ze względu na pandemię – nagrody wręczono za rok 2021 oraz 2022.

Z satysfakcją i radością informujemy, że wśród laureatów znalazł się Łukasz Borowicz, dyrygent-szef Poznańskich Filharmoników, dyrektor muzyczny Filharmonii Poznańskiej.

Maestro Borowicz otrzymał nagrodę honorową (za rok 2021) za przywracanie do życia i promocję niesłusznie zapomnianych dzieł symfonicznych i operowych muzyki polskiej XIX i XX wieku; laudację na temat laureata i jego dokonań wygłosił muzykolog Andrzej Kosowski, były dyrektor Polskiego Wydawnictwa Muzycznego i pierwszy dyrektor Instytutu Muzyki i Tańca.

Takim samym trofeum za rok 2022 uhonorowano Jerzego Maksymiuka za niestrudzoną, pełną pasji i zaangażowania pracę na rzecz muzyki polskiej.

Serdecznie gratulujemy!

05 września 2022 KARNETY I BILETY NA SEZON ARTYSTYCZNY 2022/2023

Szanowni Państwo, informujemy, że od 5 września kasa biletowa Filharmonii Poznańskiej (hol Auli UAM, ul. Wieniawskiego 1) jest już otwarta.

W sezonie artystycznym 2022/2023 czynna będzie:

  • we wrześniu – od poniedziałku do piątku, w godzinach od 13.00 do 17.00,
  • od października do czerwca – od wtorku do piątku, w godzinach od 13.00 do 17.00,
  • w dniach koncertów organizowanych przez Filharmonię Poznańską w Auli Uniwersyteckiej kasa dodatkowo otwarta będzie także godzinę przed rozpoczęciem koncertu i czynna będzie do zakończenia przerwy w koncercie.

Zarezerwowane karnety DL i SG można wykupić do dnia 29 września.

Zarezerwowane karnety KP można wykupić od 12 września do 22 września.

Zarezerwowane karnety MW można wykupić od 26 września.

Melomanów, którzy posiadali karnety w sezonie 2021/2022 informujemy, że przy zakupie karnetów na nowy sezon artystyczny będą potrzebne elektroniczne karnety z ubiegłego sezonu.

***

Rezerwacje biletów oraz zapytania dotyczące nowego sezonu prosimy kierować drogą mailową na adres: rezerwacje@filharmoniapoznanska.pl bądź telefonicznie: 618 536 935 lub 618 522 266.
We wrześniu, w godzinach otwarcia kasy biletowej, będziemy też do Państwa dyspozycji w holu Auli Uniwersyteckiej, jednakże w sprawie samej tylko rezerwacji prosimy o kontakt zdalny.

***

Sprzedaż biletów rozpocznie się od dnia 19 września w kasie biletowej Filharmonii Poznańskiej, w Centrum Informacji Kulturalnej (ul. Ratajczaka 44) oraz on-line za pośrednictwem serwisu bilety24.pl.

***

W przypadku wprowadzenia stanu epidemii i związanymi z nią rozporządzeniami rządowymi, zastrzegamy sobie prawo do zmian w przedstawionym wyżej harmonogramie sprzedaży karnetów i biletów oraz zmian w harmonogramie koncertów.