ETR

aktualności

03 maja 2024 NIE ŻYJE ALEKSANDER KASPRZAK

3 maja zmarł w Poznaniu w wieku 93 lat Aleksander Kasprzak – jeden z nestorów Orkiestry Filharmonii Poznańskiej, przez ponad 38 lat jej skrzypek. Zmarły był także pedagogiem poznańskich szkół muzycznych przy ul. Głogowskiej i Solnej. Wychował liczne grono skrzypków, z których wielu związało się z naszą instytucją.

Aleksander Kasprzak bardzo utożsamiał się z Filharmonią Poznańską. Po przejściu na emeryturę przez ponad 20 lat zasiadał – zazwyczaj w XI rzędzie, w charakterystycznej muszce – na każdym naszym koncercie. Jego też projektem jest… obecny kształt estrady Auli Uniwersyteckiej.

Najbliższym Zmarłego składamy wyrazy serdecznego współczucia,

Wojciech Nentwig i Łukasz Borowicz
z zespołami artystycznymi i pracownikami Filharmonii Poznańskiej

28 kwietnia 2024 FRYDERYK 2024 DLA ŁUKASZA BOROWICZA

Nagrodę Fryderyk 2024, otrzymał trzypłytowy album „Łukasz Borowicz” (w kategorii: Album roku muzyka oratoryjna i operowa). Znalazły się na nim dzieła Stanisława Moniuszki i Zygmunta Noskowskiego nagrane przez Polską Orkiestrę Radiową (obecnie: Orkiestrę Polskiego Radia w Warszawie), Chór Polskiego Radia w Krakowie i  Chór Filharmonii Wrocławskiej pod batutą Łukasza Borowicza.
Dyrektorowi muzycznemu Filharmonii Poznańskiej i dyrygentowi-szefowi jej orkiestry serdecznie gratulujemy.

22 kwietnia 2024 KASA BILETOWA FILHARMONII POZNAŃSKIEJ

Informujemy, że kasa biletowa Filharmonii Poznańskiej w dniach 29 kwietnia – 5 maja będzie nieczynna.

Zachęcamy do zakupu biletów online.

 

09 kwietnia 2024 KARNETY NA SEZON ARTYSTYCZNY 2024/2025

Jak co roku, Filharmonia Poznańska proponuje Państwu zakup karnetów: De Luxe (DL), Strefa Gwiazd (SG) i Koncerty Poznańskie (KP) na kolejny sezon artystyczny 2024/2025.

Osoby zainteresowane ich nabyciem prosimy o wypełnienie formularza zamówienia i złożenie go w kasie biletowej Filharmonii Poznańskiej
(ul. Wieniawskiego 1) do 14 czerwca 2024 roku.

Przewidywany termin wykupienia karnetów to wrzesień 2024. Szczegóły zostaną podane w terminie późniejszym na stronie internetowej www.filharmoniapoznanska.pl

 

Druk zamówienia na karnety DL | SG | KP (sezon 2024/2025)

27 marca 2024 KASA BILETOWA FILHARMONII POZNAŃSKIEJ

Informujemy, że kasa biletowa Filharmonii Poznańskiej w dniach 28 marca – 1 kwietnia będzie nieczynna.

Zachęcamy do zakupu biletów online.

21 lutego 2024 FILHARMONICY POZNAŃSCY NOMINOWANI DO NAGRODY FRYDERYK 2024

Grzegorz Fitelberg to człowiek-instytucja: znakomity dyrygent, niestrudzony propagator współczesnej mu twórczości, jeden z filarów Młodej Polski w muzyce. (…) Symfonia e-moll op. 16 – napisana w 1904 roku – swoją premierę miała w 1907 roku w Filharmonii Warszawskiej. Przez dekady pozostawała jednak w zapomnieniu. (…) współczesna [jej] premiera fonograficzna (…) jest ważnym uzupełnieniem jednej z luk w polskiej fonografii – tak o Grzegorzu Fitelbergu i jego Symfonii e-moll op. 16 napisał Łukasz Borowicz w booklecie albumu „Grzegorz Fitelberg, Symphony in E-minor, Op. 16”.  Dzieło to, nagrane zostało przez Orkiestrę Filharmonii Poznańskiej pod batutą Łukasza Borowicza podczas koncertu 6 października 2023 roku, w Auli Uniwersyteckiej, a ukazało się nakładem wytwórni DUX jesienią 2023 roku (w wersji CD oraz płyty winylowej).   

Ta najnowsza światowa premiera fonograficzna Filharmoników Poznańskich została właśnie nominowana do nagrody Fryderyk 2024 i to w dwóch kategoriach: Najwybitniejsze nagranie muzyki polskiej oraz Album roku – muzyka orkiestrowa.  

Wydanie albumu dofinansowane zostało ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego, w ramach programu „Muzyczny ślad”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca. 

Do nagrody Fryderyk 2024, nominowany został także trzypłytowy album „Łukasz Borowicz” (w kategorii: Album roku muzyka oratoryjna i operowa). Znalazły się na nim dzieła Stanisława Moniuszki i Zygmunta Noskowskiego nagrane przez Polską Orkiestrę Radiową (obecnie: Orkiestrę Polskiego Radia w Warszawie), Chór Polskiego Radia w Krakowie i Chór Filharmonii Wrocławskiej pod batutą Łukasza Borowicza. Dyrektorowi muzycznemu Filharmonii Poznańskiej i dyrygentowi-szefowi jej orkiestry serdecznie gratulujemy.  

02 lutego 2024 WIELKA ZŁOTA PIECZĘĆ MIASTA POZNANIA DLA WOJCIECHA PAWŁOWSKIEGO

(…) mamy wśród nas postać wyjątkową, której format jest trudny do opisania, a jednocześnie kogoś zwyczajnie dobrego, kto postanowił dzielić się swoim sukcesem z ludźmi obdarzonymi wrażliwością lub pogrążonymi w bólu. W postępowaniu Pana Wojciecha Pawłowskiego dostrzegam wiele wartości, bez których społeczeństwo nie może się obyć, między innymi pracowitość, konsekwencję, bezinteresowność, zaufanie, wszelako dwie zdają mi się kluczowe. To kreatywność i empatia. Pan Wojciech Pawłowski podziwia ludzi twórczych, niezwyczajnych, niebanalnych, artystów, pisarzy, wizjonerów, nonkonformistów. Słusznie – bez nich nasze życie grzęźnie w rutynie i nieświadomości. Pan Wojciech Pawłowski współczuje ludziom skrzywdzonym przez los. Słusznie – nieszczęście może przytrafić się każdemu z nas, nikt nie jest wolny od kaprysów fortuny – podkreślał Jacek Jaśkowiak w laudacji wygłoszonej na cześć Wojciecha Pawłowskiego z okazji przyznania mu Wielkiej Złotej Pieczęci Miasta Poznania.

Uroczystość wręczenia Wielkiej Złotej Pieczęci Miasta Poznania Wojciechowi Pawłowskiemu odbyła się w piątek, 2 lutego 2024 roku, w Sali Białej Urzędu Miasta Poznania.

Nagroda, przyznawana raz w roku przez Prezydenta Miasta Poznania, została ustanowiona z okazji 750-lecia lokacji miasta Poznania. Jej symbolika nawiązuje tłoku pieczętnego z pierwszej połowy XIV wieku i tak jak oryginał zawiera herb Poznania i wklęsły gotycki  napis „SIGILLUM CIVITATIS POZNANIE”. Otrzymują ją osoby stanowiące wzór tradycyjnych poznańskich cnót, których działalność w sposób szczególny zasługuje na szacunek i uznanie.

Wojciech Pawłowski – biznesmen, działacz społeczny, mecenas kultury, sponsor wydarzeń kulturalnych, fundator, filantrop…  Lista określeń próbujących opisać szeroki zakres jego działalności zawodowej, społecznej i charytatywnej jest długa. Od dawna wspiera m.in. życie muzyczne Poznania, wspomagając m.in. Akademię Muzyczną w Poznaniu i będąc głównym mecenasem Filharmonii Poznańskiej.

– Wielka Złota Pieczęć Miasta Poznania trafia więc do rąk człowieka, który zapracował na nią po wielokroć, a ze swego życia uczynił dzieło sztuki. Jest to dzieło sztuki użytkowej (biznes), sztuki zachwytu (mecenat) i sztuki współczucia (filantropia) – mówił Jacek Jaśkowiak.

A Wojciech Pawłowski, dziękując za to wyróżnienie, podkreślał swój szacunek wobec tych osób, które wcześniej zostały uhonorowane Złotą Pieczęcią.

–  Dziękuję prezydentowi Poznania za to, że dostrzegł moje pozabiznesowe zaangażowanie na rzecz kultury czy działania o charakterze dobroczynnym i dopisał mnie do tego zacnego grona. Tę Złotą Pieczęć traktuję nie tylko jako symbol docenienia, ale również jako zobowiązanie do wspomagania dalszych projektów, których celem jest rozwój naszego miasta – mówił laureat nagrody.

Podczas uroczystości zagrał zespół kameralistów Filharmonii Poznańskiej (Marcin Suszycki – skrzypce, Marcin Herman – skrzypce, Karolina Lewińska-Bąk – altówka, Maria Liszkowska-Sikorska – wiolonczela). W ich wykonaniu zabrzmiał Kwartet smyczkowy F-dur op. 96, nr 12 Amerykański Antonína Dvořáka.

Panu Wojciechowi Pawłowskiemu serdecznie gratulujemy!

20 stycznia 2024 ODESZŁA EWA PODLEŚ

Miała charakterystyczną, dramatyczną barwę głosu o ogromnej skali i biegłości, co pozwalało Jej na wykonywanie repertuaru od baroku do współczesności. Uważana była za najbardziej autentyczny kontralt generacji. Występowała na najbardziej prestiżowych scenach operowych i estradach koncertowych świata, takich jak mediolańska La Scala, Metropolitan Opera, Lincoln Center i Carnegie Hall w Nowym Jorku, San Francisco Opera, Covent Carnegie Hall w Nowym Jorku, San Francisco Opera, Covent Garden i Wigmore Hall w Londynie, Théâtre du Châtelet i Théâtre des Champs Elysées w Paryżu, Deutsche Oper w Berlinie, Gran Teatre del Liceu w Barcelonie, Teatro Real w Madrycie… Wymieniać można by długo.

Była gwiazdą światowego formatu. Grupa międzynarodowych krytyków muzycznych Classic FM Magazine zaliczyła Ewę Podleś do 10 najlepszych głosów mezzosopranowych pierwszej dekady XXI wieku, a portal operaarts.com do ekskluzywnego grona 100 operowych legend minionego półwiecza.

Mieliśmy to szczęście, że podziwiać mogliśmy Ją także w Filharmonii Poznańskiej. Jeden z takich koncertów, z cyklu Gwiazdy światowych scen operowych, odbył się w Auli UAM, 6 czerwca 2014 roku. Filharmonikami Poznańskimi dyrygował Łukasz Borowicz, a płyta z zarejestrowanym wówczas nagraniem (Gwiazdy Światowych Scen Operowych: Ewa Podleś z Orkiestrą Filharmonii Poznańskiej – live) została rok później wyróżniona przez francuską Académie du Disque Lyrique nagrodą L’Orphée d’Or (Złotego Orfeusza).

Ewa Podleś odeszła 19 stycznia 2024 roku. Miała 71 lat.

Najbliższym składamy wyrazy współczucia.

 

Ewa Podleś fot. Antoni Hoffmann

05 stycznia 2024 WYRÓŻNIENIE PIZZICATO DLA NOWEJ PŁYTY ORKIESTRY FILHARMONII POZNAŃSKIEJ

Na łamach prestiżowego luxemburskiego portalu muzycznego PIZZICATO, ukazała się recenzja najnowszego albumu płytowego Orkiestry Filharmonii Poznańskiej z nagraniem Symfonii e-moll op. 16 Grzegorza Fitelberga. Płyta ta, która jest światową premierą fonograficzną, wyróżniona została wysoką oceną: pięć nut!

Zachęcamy do lektury recenzji, której tłumaczenie zamieszczamy poniżej.

 

Wspaniałe pierwsze nagranie Fitelberga

Grzegorz Fitelberg (1879-1953), nie mylić z jego synem Jerzym Fitelbergiem, swoją długą karierę rozpoczął jako skrzypek i dyrygent. W 1939 roku uciekł [z Polski] do Paryża, a następnie do Buenos Aires, gdzie pracował jako dyrygent w Teatro Colón. Kolejne lata wojny spędził w USA.

Powrócił do Europy w 1946 roku i został dyrektorem Wielkiej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, gdzie – choć sam był tradycjonalistą – bardzo wspierał młodych kompozytorów. Witold Lutosławski powiedział o nim: „Dla młodej polskiej muzyki Fitelberg był prawdziwą instytucją propagandową, bez której twórcom trudno byłoby rozwijać swoje talenty i zdobywać niezbędne doświadczenie.”

Symfonia, której światowe premierowe nagranie właśnie się ukazało, to muzyka napisana z sercem i duszą. Dzieło charakteryzuje się wspaniałą orkiestracją, ale przede wszystkim rozkwitającą różnorodnością motywów i melodii. Już pierwsza część charakteryzuje się żywiołowym bogactwem i fenomenalną różnorodnością barw. Piękne Andante jest cudownie liryczne, podczas gdy Scherzo tryska energią i melodiami. Porywający Finał kończy symfonię niemal pompatycznym hymnem.

Łukasz Borowicz i poznańska orkiestra przepełnieni są potęgą tej muzyki i wykonują symfonię z wirtuozerią i najwyższym stopniem dopracowania. Interpretacja jest energiczna, dramatycznie przejrzysta i świetlista, z ciepło zabarwionymi łukami melodycznymi.

Emocjonalne podejście Borowicza wpływa na imponujące wykonanie, pokazując  jak potężny może być ten utwór, gdy jest grany z takim zaangażowaniem.

Remy Franck

19 grudnia 2023 KASA BILETOWA FILHARMONII POZNAŃSKIEJ

Informujemy, że w piątek, 22 grudnia br., kasa biletowa Filharmonii Poznańskiej będzie nieczynna.

Zapraszamy do zakupu biletów online lub w kasie biletowej od środy, 27 grudnia.

Natomiast zarówno przez Koncertem sylwestrowym z niespodziankami (31 grudnia 2023), jak i Koncertem noworocznym (1 stycznia 2024), kasa biletowa będzie czynna na godzinę przed planowanym rozpoczęciem wydarzenia.