ETR

aktualności

21 października 2020 KASA CZYNNA W CZWARTKI I PIĄTKI

Od 26 października 2020 roku kasa biletowa Filharmonii Poznańskiej (Aula Uniwersytecka, ul. Wieniawskiego 1) będzie czynna tylko w czwartki i piątki w godz. 13-17 oraz na godzinę przed koncertami.

20 października 2020 POZNAŃSCY FILHARMONICY W FILHARMONII NARODOWEJ, W RADIOWEJ DWÓJCE I ONLINE

W tym roku z powodu pandemii planowany na kwiecień Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena odbywa się jesienią. Ale i o tej porze roku trudno go sobie wyobrazić bez cyklu poświęconego zapomnianym dziełom operowym, którego spiritus movens jest nasz pierwszy dyrygent gościnny, Łukasz Borowicz. Trudno też chyba wyobrazić sobie ów cykl bez Orkiestry Filharmonii Poznańskiej. Cieszymy się, że także w tej edycji Festiwalu kolejne wybitne dzieło – Faniska Luigiego Cherubiniego – zostanie dziś zaprezentowane w Filharmonii Narodowej w Warszawie. Będzie to pierwsze wykonanie po… 160 latach! Pod batutą Łukasza Borowicza wystąpią: plejada znakomitych solistów-śpiewaków, Orkiestra Filharmonii Poznańskiej i Poznański Chór Kameralny przygotowany przez Bartosza Michałowskiego.

Jak zauważa Maestro Łukasz Borowicz – Ludwig van Beethoven, patron Festiwalu, bardzo cenił Cherubiniego, był też świadkiem wiedeńskiej prapremiery Faniski. Co więcej, to właśnie opera Cherubiniego była dla Beethovena inspiracją przy komponowaniu Fidelia.

Poznańscy Filharmonicy wraz z solistami i Poznańskim Chórem Kameralnym dokonali właśnie pierwszego w historii nagrania Faniski, które jeszcze w tym roku trafi do Państwa rąk.

Transmisję koncertu będą Państwo mogli oglądać online na kanale Polskiego Radia, a także wysłuchać jej w radiowej Dwójce.

Wtorek, 20 października, g. 19:30. Serdecznie polecamy!

***

Wykonawcy dedykują dzisiejszy koncert na 24. Wielkanocym Festiwalu Ludwiga van Beethovena w Filharmonii Narodowej w Warszawie, pamięci Wojciecha Pszoniaka.

 
19 października 2020 Wojciech Pszoniak nie żyje

Wszyscy uwielbiamy jego role w takich filmach jak „Wesele”, „Ziemia obiecana”, „Danton” i „Korczak” Andrzeja Wajdy, czy „Austeria” Jerzego Kawalerowicza, niezliczone kreacje teatralne  i filmowe. A jednak ten genialny aktor, gdy był nastolatkiem, chciał zostać muzykiem. Miał rodzinne tradycje  – na skrzypcach grali jego dziadek i matka. Również dla niego skrzypce były pierwszym instrumentem, na którym zaczynał muzyczną edukację.  Uczył się także gry na oboju i na klarnecie. Grał w orkiestrze wojskowej oraz operowej.  A potem przyszły studia w PWST w Krakowie i aktorstwo, któremu poświęcił życie. Ale z muzyki nie zrezygnował – do listy instrumentów, na których grał doszedł saksofon (co wykorzystał w filmach i w teatrach), a kilka lat temu zaczął się uczyć gry na wiolonczeli.

Mieliśmy to szczęście, że Artysta zaprzyjaźnił się z Filharmonią Poznańską.  Na estradzie Auli Uniwersyteckiej, a także sali koncertowej Filharmonii Narodowej  pojawiał się kilkakrotnie biorąc udział w naszych koncertach, które wzbogacał swoją aktorską narracją.  Oklaskiwaliśmy go m.in. w Mieszczaninie szlachcicem Richarda Straussa,  Djamileh Georges’a Bizeta czy Lélio, albo powrót do życia  Hectora Berlioza…  Jeszcze tak niedawno  – w maju tego roku  – gościł u nas w cyklu Q&A prezentowanym na naszym kanale na YouTubie oraz na profilu na Facebooku… Tego, co mówił o życiu i sztuce odpowiadając na pytania naszych melomanów  można posłuchać tutaj.

Z ogromnym smutkiem przyjęliśmy wiadomość o śmierci Wojciecha Pszoniaka.  

Żonie Barbarze oraz bliskim Artysty składamy wyrazy głębokiego współczucia.

Wojciech Nentwig, Marek Pijarowski i Łukasz Borowicz wraz z zespołami artystycznymi oraz pracownikami Filharmonii Poznańskiej

* Filharmonicy Poznańscy i Łukasz Borowicz dedykują wtorkowy (20.10.) koncert na 24. Wielkanocym Festiwalu Ludwiga van Beethovena w Filharmonii Narodowej w Warszawie, pamięci Wojciecha Pszoniaka.

12 października 2020 O Fanisce w TVP Kultura – rozmowa z Łukaszem Borowiczem

Zapraszamy Państwa do obejrzenia rozmowy z Maestro Łukszem Borowiczem, który w Informacjach kulturalnych TVP Kultura opowiadał o pierwszym w historii nagraniu opery „Faniska” Luigiego Cherubiniego, przygotowywanym przez Filharmonię Poznańską w ramach 24. Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena. Początek rozmowy: 12’55”.

informacje kulturalne

05 października 2020 Technologia w służbie muzyki

Chcesz posłuchać  jak w orkiestrze brzmi klarnet lub wiolonczela?  Albo sprawdzić jak brzmi orkiestra, gdy słuchamy jej z pierwszego rzędu sali koncertowej,  a jak z ostatniego?  I w dodatku zrobić to siedząc wygodnie w swoim fotelu, przed własnym komputerem? Koncert Orkiestry Filharmonii Poznańskiej nagrała właśnie ZYLIA, poznańska firma rozwijająca innowacyjne technologie nagrywania dźwięku 3D.

O tym jak brzmi to nagranie można przekonać się poniżej:

  • Link do wirtualnego koncertu Orkiestry Filharmonii Poznańskiej z w pełni nawigowalnym dźwiękiem przestrzennym (proszę założyć słuchawki):

https://youtu.be/KQckwn_Ult0 

  • Kulisy wirtualnego koncertu Orkiestry Filharmonii Poznańskiej:

https://youtu.be/KZmwIc14HMA

A więcej o nowej technologii można przeczytać tutaj.  

15 września 2020 Jan Krenz nie żyje 

Kiedy na początku września (1948) wyjechałem do Wrocławia na koncert w ramach Wystawy Ziem Odzyskanych (….) w Łagowie orkiestra pracowała ze świeżo zaangażowanym, młodym i zdolnym dyrygentem Janem Krenzem. Była to jego pierwsza posada w życiu. 

Tak pisał o Nim w swych wspomnieniach Życie jednego muzyka, Stanisław Wisłocki, pierwszy dyrygent Orkiestry Filharmonii Poznańskiej. Był rok 1947, gdy Jan Krenz podjął pracę dyrygenta w naszej orkiestrze  Zrezygnował z niej pod koniec sezonu 1948/49, ale jeszcze w kolejnych miesiącach 1949 roku, na prośbę Stanisława Wisłockiego, prowadził próby podczas letnich pobytów orkiestry w Łagowie. 

Z Poznania wyfrunął w wielki świat. Na wiele lat związał się  z Wielką Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach (obecnie NOSPR), której od 1953 do 1968 roku był dyrygentem i dyrektorem.  W latach 1968-73 pełnił funkcję dyrektora artystycznego Teatru Wielkiego w Warszawie. 

Koncertował na całym świecie prowadząc gościnnie takie zespoły jak: Berliner Philharmoniker, Staatskapelle Dresden, Concertgebouw Orchestra w Amsterdamie, Orkiestrę Filharmonii w Sankt Petersburgu, Detroit Symphony czy czołowe orkiestry londyńskie.

W Filharmonii Poznańskiej mieliśmy szczęście. Wielokrotnie dyrygował Filharmonikami Poznańskimi – po raz ostatni w lutym 2012 roku, gdy pod jego batutą zabrzmiały: III Symfonia F-dur op. 90 Johannesa Brahmsa,  Konzertstück D-dur op. 31 na wiolonczelę i orkiestrę Zygmunta Stojowskiego oraz Uwertura Jego autorstwa. Wcześniej (w listopadzie 2009 roku) dyrygował II Symfonią D-dur op. 26  Ludwiga van Beethovena oraz swoim Requiem. Bo Jan Krenz był nie tylko wybitnym dyrygentem, ale także znakomitym kompozytorem.  Tworzył dzieła kameralne, wokalne i symfoniczne, a także muzykę filmową (m. in. do filmów: Zezowate szczęście Andrzeja Munka i Kanał Andrzeja Wajdy).

Jan Krenz – wybitny dyrygent i kompozytor zmarł 15 września 2020 roku. Miał 94 lata.

07 września 2020 ROZPOCZYNAMY SPRZEDŻ KARNETÓW NA SEZON ARTYSTYCZNY 2020/2021

Od dziś (7 września) rozpoczynamy sprzedaż karnetów na sezon artystyczny 2020/2021.
 
Informujemy, że kasa biletowa Filharmonii Poznańskiej (hol Auli UAM, ul. Wieniawskiego 1) czynna będzie od poniedziałku do piątku, w godzinach od 13 do 17.

Zarezerwowane karnety DL i SG będzie można kupować od 7 września do 1 października, a karnety na Koncerty Poznańskie od 14 września do 1 października.

UWAGA:  Jeśli w podanych wyżej terminach karnety nie zostaną wykupione, rezerwacje będą anulowane, a karnety przekazane do dalszej sprzedaży.  

***
Sprzedaż biletów indywidualnych w kasie Filharmonii Poznańskiej, w Centrum Informacji Kulturalnej (ul. Ratajczaka 44) oraz przez Internet rozpocznie się 1 października.  

***
Wszelkie informacje dotyczące karnetów i biletów można uzyskać: 

  • telefonicznie:
    – Dział Obsługi Publiczności: tel. 61 852 22 66; 660 405 813; 660 406 918 – od poniedziałku do piątku w godz. 9-15
    – Kasa biletowa FP: tel. 61 853 69 35 od poniedziałku do piątku w godz. 13-17 
  • mailowo: rezerwacje@filharmoniapoznanska.pl

***
Przypominamy o zachowaniu dystansu społecznego 1,5 m w kolejce do kasy oraz o obowiązku zakrywania ust i nosa w gmachu Auli UAM.

Szczegółowe informacje dotyczące organizacji koncertów oraz zasad zachowania podczas koncertów, wynikających z obostrzeń sanitarnych związanych z pandemią Covid-19 znajdą Państwo poniżej:

regulamin, oświadczenie, druk zamówienia na karnety

Informujemy również, że kasa biletowa FP sprzedaje bilety i karnety wyłącznie na koncerty Filharmonii Poznańskiej.

Dyrekcja Filharmonii Poznańskiej zastrzega sobie możliwość zmiany terminów, miejsc, wykonawców i programów koncertów oraz cen biletów.

03 września 2020 Nie znacie? To posłuchajcie… 

Szanowni Państwo, czy znacie nazwisko: Michał Bergson? Nie znacie, to posłuchajcie… 

Orkiestra Filharmonii Poznańskiej pod dyrekcją Łukasza Borowicza, z udziałem solistów: Jonathana Plowrighta (fortepian), Jakuba Drygasa (klarnet) oraz Aleksandry Kubas-Kruk (sopran) nagrywa właśnie płytę z muzyką urodzonego przed dwustu laty Michała Bergsona, XIX-wiecznego polskiego kompozytora żydowskiego pochodzenia. Rodzina Bergsonów, wśród której było wielu znakomitych kupców i bankierów, przez wiele pokoleń odgrywała znaczącą rolę w kształtowaniu oblicza Warszawy.  

Bezpośrednią inspiracją do nagrania albumu było odkrycie rękopisu Michała Bergsona Concerto symphonique pour piano avec orchestre op. 62  w londyńskim antykwariacie i zakupienie go przez Filharmonię Poznańską. Odkrywcą był znakomity brytyjski pianista Jonathan Plowright, który  uczestniczy w nagrywanym właśnie albumie. Płyta ukaże się jeszcze w tym roku i będzie światową premierą fonograficzną.  

Zapraszamy do obejrzenia filmu ukazującego przygotowanie do nagrywania płyty oraz posłuchania, co o tej zupełnie  nieznanej nam muzyce mówią: Łukasz Borowicz i Jonathan Plowright.

28 sierpnia 2020 Kolejny Diapason d’Or dla Łukasza Borowicza

Diapason d’Or, nagroda prestiżowego francuskiego magazynu  Diapason  poświęconego muzyce klasycznej otrzymała właśnie płyta nagrana przez jedną z najlepszych orkiestr Europy – Bamberger Symphoniker pod batutą Łukasza Borowicza. To już kolejny Diapason d’Or dla pierwszego dyrygenta gościnnego Orkiestry Filharmonii Poznańskiej. 

Album z muzyką  Nikołaja Czeriepnina  (Nikolai Tcherepnin, Narcisse et Echo op.40, La Princesse Laintaine op.4)  nagrany został  w Konzerthalle w Bambergu, w maju 2018 roku, a wydany przez niemiecką wytwórnię cpo. 

Nikołaj Czeriepnin, protoplasta muzycznego rodu Czeriepninów, był uczniem Nikołaja Rimskiego-Korsakowa.  Jako dyrygent współpracował z baletem Siergieja Diagilewa, co miało wpływ na jego twórczość.  Po sukcesie jego baletu Pavillon d’Armide przyszło zamówienie na Narcyza i Echo (1911) z choreografią Michaiła Fokina i Waclawa Niżyńskiego.  Bamberczycy i Łukasz Borowicz wydobyli  ten balet właśnie z zapomnienia, w które niesłusznie popadł z powodu ogromnego sukcesu wystawionego dwa miesiące później baletu Pietruszka Igora Strawińskiego.

W recenzji, która ukazała się na łamach magazynu Diapason podkreślono, iż Borowicz eksploruje faktury otrzymując często nieprawdopodobną przejrzystość brzmienia i przybliża  muzykę Czeriepnina do jej wpływów francuskich (Dukas, Debussy, Ravel, Schmitt) nie pomijając oddziaływania na nią Nikolaja Rimskiego-Korsakova czy Anatolija Ladowa.  Zdaniem recenzenta impresjonistyczne odczytanie tej muzyki zapełni w dyskografii puste miejsce po nagraniu Giennadija Rożdiestwienskiego.

26 sierpnia 2020 Stefan Stuligrosz – takiego mniej znamy…

Dziś przypada 100. rocznica urodzin profesora Stefana Stuligrosza, wspaniałego artysty i wybitnego chórmistrza, twórcy Chóru Chłopięcego i Męskiego Poznańskie Słowiki – zespołu, który dzięki swemu charyzmatycznemu Założycielowi stał się rozpoznawalny na całym świecie. Z tej okazji chcielibyśmy przedstawić Państwu film przygotowany specjalnie na dzisiejszy dzień przez Poznańskie Słowiki.