aktualności
Zapraszamy Państwa do lektury recenzji Koncertu Internetowego, którego gwiazdą był znakomity niemiecki pianista Martin Stadtfeld. Orkiestrę Filharmonii Poznańskiej poprowadził Maestro Łukasz Borowicz.
Z przyjemnością informujemy, że najbliższy koncert, 12 lutego o godz. 19, odbędzie się w Auli UAM z udziałem publiczności. Wypełni go muzyka Ludwiga van Beethovena, a Filharmonikami Poznańskimi dyrygować będzie Marek Pijarowski.
Podczas tego wieczoru, zgodnie z decyzją Rządowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego, zajętych może być tylko połowa miejsc dla publiczności, a podczas pobytu w budynku Auli UAM obowiązuje zachowanie rygoru sanitarnego, w tym obowiązek zakrywania nosa i ust maseczką.
Koncerty z udziałem publiczności odbywać się będą do 26 lutego (program poniżej). Otwarcie filharmonii, teatrów i kin dla publiczności jest warunkowe, na razie na dwa tygodnie. Decyzja o jego przedłużeniu lub o ponownym zamknięciu tych instytucji zostanie podjęta przez Rządowy Zespół Zarządzania Kryzysowego.
Przypominamy, że uczestnicy koncertów zobowiązani są do stosowania się do regulaminu obowiązującego w sali koncertowej Filharmonii Poznańskiej podczas pandemii COVID-19 oraz podpisania oświadczenia o aktualnym stanie zdrowia i przekazania go pracownikom FP przy wchodzeniu do Auli UAM.
Regulamin organizacji widowni w Auli UAM – Sali Koncertowej Filharmonii Poznańskiej
Oświadczenie uczestnika koncertów organizowanych przez Filharmonię Poznańską
Kasa Filharmonii Poznańskiej, do 26 lutego, czynna będzie od wtorku do piątku, w godz. 13-17 oraz godzinę przed koncertem.
***
KONCERTY FILHARMONII POZNAŃSKIEJ 12-26.02.2021:
Piątek, 12.02.2021, godz. 19, Aula UAM
BEETHOVEN NASZ WSPÓŁCZESNY
CORIOLAN I SMUKŁA GRECZYNKA
WYKONAWCY:
Marek PIJAROWSKI – dyrygent
Orkiestra Filharmonii Poznańskiej
PROGRAM:
- Ludwig van Beethoven, Uwertura Coriolan
- Ludwig van Beethoven, IV Symfonia B-dur op.60
Karnety: DL | MW
Bilety: Cena: A
***
Czwartek, 18.02.2021, godz. 19, Aula UAM
Piątek, 19.02.2021, godz. 19, Aula UAM
SKRZYPCE I KURA
WYKONAWCY:
Guy BRAUNSTEIN – skrzypce
Ariel ZUCKERMANN – dyrygent
Orkiestra Filharmonii Poznańskiej
PROGRAM:
- Siergiej Prokofiew, II koncert skrzypcowy g-moll op. 63
- Joseph Haydn, Symfonia g-moll nr 83 Kura
Karnety:
SG (18.02)
DL | MW (19.02)
Bilety: Cena: A
***
Czwartek, 25.02.2021, godz. 19, Aula UAM
Piątek, 26.02.2021, godz. 19, Aula UAM
487. KONCERT POZNAŃSKI
BEETHOVEN NASZ WSPÓŁCZESNY
SCHERZISSIMO
WYKONAWCY:
Eivind GULLBERG JENSEN – dyrygent
Orkiestra Filharmonii Poznańskiej
Program:
- Ludwig van Beethoven, Uwertura Egmont op. 84
- Ludwig van Beethoven, II Symfonia D-dur op. 36
Karnety:
KP 1 (25.02)
KP 2 (26.02)
II Koncert fortepianowy B-dur Ludwiga van Beethovena zabrzmi podczas najbliższego Koncertu Internetowego w piątek 5 lutego, o godz. 19. Przy fortepianie – doskonale znany poznańskiej publiczności niemiecki pianista Martin Stadtfeld, a Filharmonikami Poznańskimi dyryguje Łukasz Borowicz.
Zachowane pierwsze szkice oraz kolejne wersje utworu wskazują na to, że II Koncert fortepianowy Beethovena powstał prawdopodobnie przed jego I Koncertem. Wcześniejsza była także jego premiera, do której doszło w Wiedniu, 29 marca 1795 roku. Natomiast I Koncert Beethoven zaprezentował światu, 18 grudnia 1795 roku, także w Wiedniu. W obu przypadkach grał kompozytor.
O II Koncercie fortepianowym Mistrza z Bonn tak pisał Ryszard Daniel Golianek w programie koncertu Filharmonii Poznańskiej, który odbył się 24 kwietnia 2017 roku (solistą był wtedy także Martin Stadtfeld):
II Koncert fortepianowy B-dur op. 19 Ludwiga van Beethovena stanowi typowy przykład muzyki absolutnej, w której najważniejsze kategorie kompozytorskie wynikają z dysponowania materiałem dźwiękowym i tworzenia relacji pomiędzy solową partią fortepianu a orkiestrą. Długi okres komponowania utworu (1788-1795, a następnie szereg korekt aż do 1801 roku) wynikał z faktu, że było to właściwie pierwsze zmierzenie się twórcy z tym klasycznym gatunkiem, którego wzorce doprowadził do mistrzostwa jego poprzednik, Wolfgang Amadeus Mozart (Koncert fortepianowy C-dur Beethovena, oznaczony jako nr 1, powstał w okresie 1795-1801).
Zgodnie z zasadami klasycznego koncertu Beethoven zaplanował utwór w trzech częściach kontrastujących pod względem tempa (Allegro con brio – Adagio – Rondo: allegro molto). Układ formalny poszczególnych ogniw (forma sonatowa, wariacje, rondo) odpowiada modelowi mozartowskiemu, podobnie jak typ frazowania, figuracje, a także chromatyka, które to elementy wykazują ewidentny wpływ stylu mistrza z Salzburga. Zaznaczają się jednak i pewne indywidualne cechy beethovenowskie, wyraźne chociażby w temacie głównym ronda o dość przekornej, synkopowanej rytmice.
A na deser wieczoru – trzecia część Sonaty fortepianowej nr 23 f-moll op. 57 Ludwiga van Beethovena, znanej jako Appassionata. To jedna z najważniejszych sonat fortepianowych tego kompozytora, a zarazem jedna z najsłynniejszych sonat w historii muzyki.
WYKONAWCY
Martin STADTFELD – fortepian
Łukasz BOROWICZ – dyrygent
Orkiestra Filharmonii Poznańskiej
PROGRAM
- Ludwig van Beethoven, II Koncert fortepianowy B-dur op. 19
Allegro con brio
Adagio
Rondo: Allegro molto
- Ludwig van Beethoven, Sonata fortepianowa nr 23 f-moll op. 57 Appassionata – część III Allegro ma non troppo
Projekt realizowany przy finansowym wsparciu Fundacji Współpracy Polsko-Niemieckiej
***
Zapraszamy na nasz kanał:
W związku z decyzją rządu o utrzymaniu obowiązujących obostrzeń epidemiologicznych mających ograniczyć rozprzestrzenianie się wirusa SARS-CoV-2, w tym zamknięcie instytucji kultury dla publiczności co najmniej do 14 lutego, informujemy, że koncerty Filharmonii Poznańskiej będą do tego czasu emitowane w Internecie.
Zapraszamy na Koncerty Internetowe w każdy piątek, o godz. 19:00.
Szczegółowe informacje o koncertach umieszczać będziemy na naszej stronie internetowej oraz profilu na Facebooku.
***
Zapraszamy na nasz kanał:
W roli głównej – kontrabas. Tak można by najkrócej podsumować to, co czeka melomanów podczas najbliższego Koncertu Internetowego, zatytułowanego „Kontrabas i… Niedźwiedź”. Koncert, jak zawsze w piątek, 29 stycznia 2021 roku, o godz. 19.
Kontrabas narodził się w początkach XVI wieku, choć pierwsze znane wzmianki o nim pojawiają się dopiero w pismach Michaela Preatoriusa, niemieckiego kompozytora, kapelmistrza i organisty z przełomu XVI i XVII wieku. Pisze on o violi da gamba sub-base – monstrualnym instrumencie sięgającym niemal 2,5 m wysokości. Za pierwszego wirtuoza kontrabasu, dzięki któremu instrument znalazł swoje miejsce w orkiestrze, uchodzi Domenico Dragonetti. I to jego Koncert na kontrabas i orkiestrę znalazł się w programie wieczoru, którego głównym bohaterem jest właśnie największy z instrumentów smyczkowych. Koncert Dragonettiego usłyszymy w wykonaniu Piotra Czerwińskiego, solisty Orkiestry Filharmonii Poznańskiej. Filharmonikami Poznańskimi dyrygować będzie Marek Pijarowski.
A w drugiej części wieczoru – Symfonia C-dur nr 82 Niedźwiedź Josepha Haydna, która jak wiele innych jego dzieł zyskała swój przydomek dzięki wyobraźni odbiorców. W ostatniej części utworu, partię instrumentów basowych Francuzi skojarzyli bowiem z pomrukami niedźwiedzia. Kompozycja ta, napisana w 1786 roku, jest pierwszą z cyklu sześciu symfonii paryskich (nr 82-87) Josepha Haydna, które powstały na zamówienie paryskiego towarzystwa muzycznego, Le Concert de la Loge Olympique.
WYKONAWCY
Piotr CZERWIŃSKI – kontrabas
Marek PIJAROWSKI – dyrygent
Orkiestra Filharmonii Poznańskiej
PROGRAM
- Domenico Dragonetti, Koncert A-dur na kontrabas i orkiestrę
Allegro moderato
Andante
Allegro giusto
- Joseph Haydn, Symfonia C-dur nr 82 Niedźwiedź Hob. I:82
Vivace assai
Allegretto
Menuet
Finale: Vivace
***
Zapraszamy na nasz kanał:
Serdecznie zapraszamy na Poranek Dwójki w poniedziałek 25 stycznia, w którym maestro Łukasz Borowicz opowie o płycie z utworami Michała Bergsona oraz ciekawej historii odnalezienia Concerto symphonique na fortepian i orkiestrę op. 62 wspomnianego twórcy. Początek spotkania o 9.30.
Można powiedzieć, że podczas najbliższego Koncertu Internetowego, 22 stycznia o godz. 19, zabrzmi muzyka dwóch przyjaciół – Josepha Haydna i Wolfganga Amadeusa Mozarta, dwójki spośród trzech słynnych klasyków wiedeńskich. Arie Mozarta przeplatać będą kolejne części Symfonii D-dur nr 86 Haydna.
Ta niezwykle rzadko wykonywana symfonia jest piątą z cyklu sześciu symfonii paryskich (nr 82-87) Haydna. Wszystkie powstały na zamówienie paryskiego towarzystwa muzycznego, Le Concert de la Loge Olympique, nad którym czuwał wielki mecenas sztuki Claude-François-Marie Rigoley, hrabia d’Ogny. Wszystkie też spotkały się z entuzjastycznym przyjęciem, ugruntowując sławę kompozytora we Francji i poza jej granicami.
Arie Mozarta usłyszymy w mistrzowskim wykonaniu Simony Šaturovej, słowackiej sopranistki, która – choć ma bardzo bogaty repertuar – podkreśla swoje szczególne zamiłowanie do muzyki Wolfganga Amadeusa Mozarta. Jeden z krytyków Der neue Merker tak scharakteryzował w 2012 roku wykonanie przez artystkę partii Konstancji w Uprowadzeniu z seraju Wolfganga Amadeusa Mozarta w Aalto-Theater w Essen: Simona Šaturová […] to po prostu mozartowski cud. Śpiewa partię Konstancji taką poruszającą koloraturą, z tak wrażliwym piano i w tak perfekcyjnym stylu, że publiczność wstrzymuje oddech.
Czy 22 stycznia, podczas koncertu z cyklu Gwiazdy Światowych Scen Operowych, melomani też wstrzymają oddech? Przekonajmy się.
WYKONAWCY:
Simona ŠATUROVÁ – sopran
Łukasz BOROWICZ – dyrygent
Orkiestra Filharmonii Poznańskiej
PROGRAM:
- Joseph Haydn, Symfonia D-dur nr 86 (część I Adagio-Allegro)
- Wolfgang Amadeus Mozart, Misera, dove son – aria koncertowa KV 369
- Joseph Haydn, Symfonia D-dur nr 86 (część II Largo)
- Wolfgang Amadeus Mozart, Crudele, ah no mio bene…/ Non mi dir – aria Donny Anny z opery Don Giovanni KV 527
- Joseph Haydn, Symfonia D-dur nr 86 (część III Minuet-Trio)
- Wolfgang Amadeus Mozart, Chi mai…/ Idol mio – aria Elettry z opery Idomeneo KV 366
- Joseph Haydn, Symfonia D-dur nr 86 (część IV Finale – Allegro con spirito)
- Wolfgang Amadeus Mozart, Bella mia fiamma, Addio – aria koncertowa KV 528
***
Partner:
***
Zapraszamy na nasz kanał:
W związku z decyzją rządu o utrzymaniu obowiązujących obostrzeń epidemiologicznych mających ograniczyć rozprzestrzenianie się wirusa SARS-CoV-2, w tym zamknięcie instytucji kultury dla publiczności co najmniej do 31 stycznia, informujemy, że koncerty Filharmonii Poznańskiej będą do tego czasu emitowane w Internecie.
Zapraszamy na Koncerty Internetowe w każdy piątek, o godz. 19:00.
15.01.2021
BEETHOVEN NASZ WSPÓŁCZESNY
CESARSKA UCZTA
Saleem Abboud ASHKAR fortepian
Ariel ZUCKERMANN dyrygent
Orkiestra Filharmonii Poznańskiej
Program:
• Ludwig van Beethoven, V Koncert fortepianowy Es-dur op. 73
22.01.2021
GWIAZDY ŚWIATOWYCH SCEN OPEROWYCH
GŁOS KLASYKÓW WIEDEŃSKICH
Simona ŠATUROVÁ sopran
Łukasz BOROWICZ dyrygent
Orkiestra Filharmonii Poznańskiej
W programie:
Symfonia D-dur nr 86 Josepha Haydna oraz słynne arie Wolfganga Amadeusa Mozarta
29.01.2021
KONTRABAS I NIEDŹWIEDŹ
Piotr CZERWIŃSKI kontrabas
Marek PIJAROWSKI dyrygent
Orkiestra Filharmonii Poznańskiej
Program:
- Domenico Dragonetti, Koncert na kontrabas i orkiestrę
- Joseph Haydn, Symfonia C-dur nr 82 Niedźwiedź
Szczegółowe informacje o koncertach umieszczać będziemy na naszej stronie internetowej oraz profilu na Facebooku.
***
Zapraszamy na nasz kanał:
Znakomity pianista Saleem Abboud Ashkar oraz Orkiestra Filharmonii Poznańskiej pod batutą Ariela Zuckermanna przygotowują na najbliższy piątek, 15 stycznia, prawdziwie cesarską ucztę. Podczas tego najbliższego Koncertu Internetowego, jak zwykle o godz. 19, zabrzmi V Koncert fortepianowy Es-dur Ludwiga van Beethovena op. 73.
V Koncert był ostatnim koncertem fortepianowym Beethovena i jedynym, którego kompozytor nie grał publicznie. Powstawał w latach 1809-1811, a do pierwszego publicznego wykonania doszło 28 listopada 1811 roku w lipskim Gewandhausie, pod batutą Johanna Philippa Christiana Schulza. Solistą był Friedrich Schneider, bowiem niemal zupełnie już niesłyszący Beethoven nie podjął się wykonania partii solowej, co było regułą w przypadku jego poprzednich koncertów. W Wiedniu publiczność usłyszała to dzieło kilka miesięcy później – 12 lutego 1812 roku, a solistą tym razem był uczeń Beethovena, bardzo wysoko przez niego ceniony jako pianista, Carl Czerny. Niestety, kolejny raz nowatorskie arcydzieło przerosło gusta konserwatywnej publiczności Wiednia – utwór przyjęto wówczas chłodno.
Jeszcze za życia Beethovena jego V Koncert fortepianowy zyskał miano Cesarskiego, choć – jak w większości podobnych określeń – nie pochodzi ono od kompozytora. Prawdopodobnie wymyślone zostało przez Johanna Baptistę Cramera, angielskiego wydawcę dzieła. Określenie to jedni tłumaczą dedykacją koncertu dla arcyksięcia Rudolfa Habsburga, inni heroicznym, monumentalnym wręcz militarnym charakterem dzieła.
Utwór ten stanowi kulminacyjny punkt w fortepianowej twórczości Beethovena. Jest dziełem, w którym kompozytor doprowadził do idealnej równowagi między treścią emocjonalną a elementami wirtuozowskimi. Muzyczna uczta godna cesarzy…
WYKONAWCY
Saleem Abboud ASHKAR fortepian
Ariel ZUCKERMANN dyrygent
Orkiestra Filharmonii Poznańskiej
PROGRAM
- Ludwig van Beethoven, V Koncert fortepianowy Es-dur op. 73
Allegro
Adagio un poco mosso
Rondo. Allegro
***
Zapraszamy na nasz kanał: