aktualności
Ostatnia paryska? – to tytuł najbliższego Koncertu Internetowego, na który zapraszamy 16 kwietnia o godz. 19. Jego bohaterami będą: muzyka najstarszego z klasyków wiedeńskich Josepha Haydna, kompozytora zwanego też ojcem nowej orkiestry oraz Filharmonicy Poznańscy pod batutą Tadeusza Wojciechowskiego.
Podczas tego wieczoru zabrzmi kolejna z cyklu sześciu symfonii paryskich (nr 82-87) Josepha Haydna. Wszystkie powstały na zamówienie paryskiego towarzystwa muzycznego, Le Concert de la Loge Olympique, nad którym czuwał wielki mecenas sztuki Claude-François-Marie Rigoley, hrabia d’Ogny. Wszystkie też spotkały się z entuzjastycznym przyjęciem, ugruntowując sławę kompozytora we Francji i poza jej granicami.
Symfonia A-dur oznaczona jest numerem 87 i według obowiązującej numeracji jest ostatnią z paryskich symfonii Haydna. Lecz, jak to wcale nierzadko w historii muzyki się zdarza, numeracja dzieł nie zawsze jest tożsama z czasem ich powstawania. I tak Symfonia nr 87 została w paryskim cyklu skomponowana w 1785 roku jako… pierwsza, a nie ostatnia.
Muzykolodzy uważają, że to właśnie symfonie paryskie ukształtowały drogę Haydna do symfonicznego mistrzostwa. W symfoniach tych jego styl jest już wykształcony, a kompozytor pozbywa się patetycznego, a w istocie pustego tonu teatralnego, zbliżając się w swojej prostocie do wdzięcznego, czasem naiwnego tonu muzyki ludowej.
WYKONAWCY:
Tadeusz WOJCIECHOWSKI – dyrygent
Orkiestra Filharmonii Poznańskiej
PROGRAM:
- Joseph Haydn, Symfonia A-dur nr 87
Vivace
Adagio
Menuet
Finale: Vivace
W związku z decyzją rządu o utrzymaniu obowiązujących obostrzeń epidemiologicznych mających ograniczyć rozprzestrzenianie się wirusa SARS-CoV-2, w tym zamknięcie instytucji kultury dla publiczności co najmniej do 18 kwietnia, informujemy, że koncerty Filharmonii Poznańskiej będą do tego czasu emitowane w Internecie.
Szczegółowe informacje o koncertach umieszczać będziemy na naszej stronie internetowej oraz profilu na Facebooku.
Zapraszamy na Koncerty Internetowe w piątek, o godz. 19:00.
Piątek, 9 kwietnia 2021, godz. 19
W HOŁDZIE GENIUSZOWI
KONCERT INTERNETOWY
WYKONAWCY:
Michał FRANCUZ – fortepian
Tadeusz WOJCIECHOWSKI – dyrygent
Orkiestra Filharmonii Poznańskiej
PROGRAM:
- Igor Strawiński, Koncert na fortepian i instrumenty dęte
***
Piątek, 16 kwietnia 2021, godz. 19
OSTATNIA PARYSKA?
KONCERT INTERNETOWY
WYKONAWCY:
Tadeusz WOJCIECHOWSKI – dyrygent
Orkiestra Filharmonii Poznańskiej
PROGRAM:
- Joseph Haydn, Symfonia A-dur nr 87
***
Piątek, 23 kwietnia 2021, godz. 19
BEETHOVEN NASZ WSPÓŁCZESNY
W WIOSENNYM NASTROJU
KONCERT INTERNETOWY
WYKONAWCY:
Martin STADTFELD – fortepian
Łukasz Borowicz – dyrygent
Orkiestra Filharmonii Poznańskiej
PROGRAM:
- Ludwig van Beethoven, IV koncert fortepianowy G-dur op. 58
- Ludwig van Beethoven, Sonata fortepianowa A-dur nr 2 op. 2 część II – Largo appasionato
Patronat honorowy
Projekt realizowany przy finansowym wsparciu Fundacji Współpracy Polsko-Niemieckiej
Dziś, 6 kwietnia mija 50. rocznica śmierci Igora Strawińskiego, jednego z najgenialniejszych twórców XX wieku. W hołdzie geniuszowi, Filharmonia Poznańska swój najbliższy Koncert Internetowy (piątek, 9 kwietnia, godz.19) poświęci jego muzyce. Po raz pierwszy w Poznaniu, w wykonaniu pianisty Michała Francuza oraz Filharmoników Poznańskich pod batutą Tadeusza Wojciechowskiego, zabrzmi jego Koncert na fortepian i instrumenty dęte.
Koncert na fortepian i instrumenty dęte Igor Strawiński zaczął pisać latem 1923 roku, a ukończył go 21 kwietnia roku następnego. Na premierę utwór czekał zaledwie miesiąc – po raz pierwszy zabrzmiał w Operze Paryskiej 22 maja 1924 roku. Solistą był kompozytor, a dyrygował Siergiej Kusewicki, który u Strawińskiego zamówił dzieło na swoje słynne paryskie Concerts Koussevitzky, które prowadził w latach 1921–1928, propagując m. in. twórczość Siergieja Prokofiewa, Igora Strawińskiego i Maurice’a Ravela.
Strawiński podejmując się stworzenia tej kompozycji zapewnił sobie wyłączność na jej wykonywanie przez pięć lat. I w tym czasie zagrał ów koncert ponad 40 razy! W 1950 roku kompozytor wprowadził do tego dzieła jednak pewne zmiany i poprawki i w tej wersji koncert ów jest najczęściej wykonywany.
Wspominając dziś niezwykłego kompozytora warto zwrócić uwagę, iż jego ojciec, Fiodor Strawiński pochodził z polskiej kresowej szlachty Strawińskich herbu Sulima. A prapradziadek kompozytora, Stanisław Strawiński, zapisał się na kartach historii podczas konfederacji barskiej, gdy 3 listopada 1771 roku uczestniczył w porwaniu króla Stanisława Augusta Poniatowskiego.
Igor Strawiński podjął też podobno starania o polskie obywatelstwo, choć nie więzy krwi były tego przyczyną, lecz majątek jego pierwszej żony, który znajdował się na terenie Polski. Według jednej wersji artysta zaniechał jednak tych starań z powodu długiej kolejki oczekujących w konsulacie polskim w Paryżu; według innej – zniechęciło go zachowanie jakiegoś urzędnika, który Strawińskiego potraktował jako jednego z wielu „naprzykrzających się” emigrantów rosyjskich, szukający po rewolucji azylu na Zachodzie Europy.
WYKONAWCY
Michał FRANCUZ – fortepian
Tadeusz WOJCIECHOWSKI – dyrygent
Orkiestra Filharmonii Poznańskiej
PROGRAM
- Igor Strawiński, Koncert na fortepian i instrumenty dęte
Largo – Allegro – Più mosso – Maestoso
Largo
Allegro
Informujemy, że kasa biletowa Filharmonii Poznańskiej w dniach 20 marca-9 kwietnia będzie nieczynna.
Jeden z najnowszych albumów Filharmoników Poznańskich – „Michał Bergson. Concerto symphonique pour piano avec orchestre op. 62 / Music from the opera Luisa di Monfort” został nominowany przez Akademię Fonograficzną do nagrody Fryderyka 2021 w kategorii: Album Roku – Muzyka koncertująca.
Historia powstania tego albumu, który ukazał się nakładem wydawnictwa DUX w listopadzie ubiegłego roku, przypomina nieco odkrywanie nowych światów. Zaczęło się od Jonathana Plowrighta, znakomitego brytyjskiego pianisty, który w londyńskim antykwariacie trafił na rękopis Concerto symphonique pour piano avec orchestre op. 62 Michała Bergsona. A że wśród wielu pasji tego artysty muzyka polska zajmuje miejsce szczególne, zainteresował swym odkryciem Filharmonię Poznańską, z której orkiestrą niejednokrotnie koncertował. Filharmonia rękopis zakupiła i postanowiła ów koncert fortepianowy nagrać na płytę wzbogacając wydawnictwo o inne utwory Michała Bergsona. I tak album „Michał Bergson. Concerto symphonique pour piano avec orchestre op. 62 / Music from the opera Luisa di Monfort” stał się kolejną światową premierą fonograficzną w dyskografii Filharmonii Poznańskiej.
W albumie – obok tytułowego Concerto symphonique znalazły się też mazurki (nr 1 i 4 z op. 1, Polonia! Mazurka pour piano), Grand polonaise héroïque oraz fragmenty z – będącej dziełem życia kompozytora – czteroaktowej opery Luisa di Monfort (wstęp do opery, scena i aria na klarnet solo i orkiestrę Il Ritorno na sopran i orkiestrę).
Nagrania w wykonaniu Jonathana Plowrighta (fortepian), Jakuba Drygasa (klarnet), Aleksandry Kubas-Kruk (sopran) oraz Orkiestry Filharmonii Poznańskiej pod dyrekcją Łukasza Borowicza dokonano w Auli Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
W Filharmonii Poznańskiej wiosna pojawi się… 12 marca. Tego dnia, o godz. 19, w Auli Uniwersyteckiej rozpocznie się bowiem koncert inauguracyjny 50. Poznańskiej Wiosny Muzycznej.
Filharmonia Poznańska po raz kolejny włącza się w organizację koncertu symfonicznego w ramach Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej Poznańska Wiosna Muzyczna, nawiązując do początków Festiwalu sięgających lat 60. XX wieku, a także do wieloletniej tradycji uczestniczenia w tym wydarzeniu, przyciągającym licznych melomanów i miłośników muzyki współczesnej.
W roku 2021 Poznańska Wiosna Muzyczna odbywa się po raz pięćdziesiąty. A że jubileusz zobowiązuje, a złoty zobowiązuje szczególnie, dlatego koncert 12 marca, inaugurujący 50. edycję Festiwalu (z powodu pandemii pozostałe koncerty Festiwalu odbędą się jesienią) będzie mieć szczególny charakter. Usłyszymy bowiem aż czterech znakomitych wykonawców w partiach solowych czterech utworów: Marzenę Michałowską (sopran), Jakuba Kaszubę (obój), Wojciecha Jelińskiego (puzon) oraz Damiana Kurka (trąbka). Panowie, którzy wystąpią w roli solistów to artyści Orkiestry Filharmonii Poznańskiej.
Koncert otworzy kompozycja założyciela Festiwalu oraz patrona Filharmonii Poznańskiej, Tadeusza Szeligowskiego – Pieśni zielone w dokonanym specjalnie na ten koncert opracowaniu Macieja Żółtowskiego – z udziałem orkiestry. Można zatem powiedzieć, że będzie to prawykonanie utworu w nowej szacie.
Kolejne punkty wieczoru wypełnią koncertujące dzieła na instrumenty dęte. Cztery dialogi na obój i orkiestrę kameralną Tadeusza Bairda to XX-wieczna, polska klasyka w literaturze obojowej. Kompozycja Zbigniewa Kozuba – Koncert na puzon i małą orkiestrę – napisany został specjalnie na wieczór otwierający jubileuszową Poznańską Wiosnę Muzyczną, z myślą o Wojciechu Jelińskim. Całość zwieńczy natomiast pierwsze w Poznaniu wykonanie Concertino na trąbkę i orkiestrę Krzysztofa Pendereckiego z roku 2015, a więc jednego z późnych utworów wielkiego kompozytora, którego pierwszą rocznicę śmierci obchodzić będziemy w najbliższych dniach. Orkiestrę Filharmonii Poznańskiej poprowadzi Łukasz Borowicz.
Piątek, 12 marca 2021, godz. 19.00, Aula Uniwersytecka
50. POZNAŃSKA WIOSNA MUZYCZNA
KONCERT INAUGURACYJNY
WYKONAWCY:
Marzena MICHAŁOWSKA – sopran
Jakub KASZUBA – obój
Wojciech JELIŃSKI – puzon
Damian KUREK – trąbka
Łukasz BOROWICZ – dyrygent
Orkiestra Filharmonii Poznańskiej
Małgorzata PAWŁOWSKA – prowadzenie słowne
PROGRAM:
- Tadeusz Szeligowski,Pieśni zielone (orkiestracja Maciej Żółtowski) (1930)
Lilie – ballada (Lento)
Dęby – duma (Largo)
W olszynie – sielanka (Allegretto)
Chmiel – pieśń weselna (Vivo)
- Tadeusz Baird,Cztery dialogi na obój i orkiestrę kameralną (1964)
Andante non troppo
Moderato
Allegro moderato
Adagio calmatissimo
- Zbigniew Kozub,Koncert na puzon i małą orkiestrę (2021) – prawykonanie
Allegretto misterioso – Andante secco – Allegretto – Andantino con melanconia
- Krzysztof Penderecki, Concertino na trąbkę i orkiestrę (2015)
Andante
Larghetto
Intermezzo
Vivo ma non troppo
Karnety:
DL | MW
Bilety: cena: A
Hiszpański temperament i stateczne austriackie miasto połączy koncert, którego dwie edycje odbędą się 4 i 5 marca, w o godz. 19 w Auli Uniwersyteckiej. Jego bohaterami będą Krzysztof Meisinger (gitara), Poznańscy Filharmonicy i dyrygent Marek Pijarowski.
Pamiętam też (…) ten poranek, kilka miesięcy później – wspominał Joaquín Rodrigo – kiedy stojąc w moim małym studio na Rue Saint Jacques w sercu Dzielnicy Łacińskiej, (…) usłyszałem głos we mnie, śpiewający cały temat Adagio za jednym zamachem, bez wahania. I zaraz potem, bez przerwy, temat trzeciej części. Szybko zrozumiałem, że oto powstało dzieło. Nasza intuicja nie zwodzi nas w takich sprawach…
Concierto de Aranjuez… Magia miejsca zamknięta w muzyce… Bo Aranjuez to miejsce szczególne, nie na darmo nazywane oazą Kastylii lub hiszpańskim Wersalem. W tej niewielkiej miejscowości, leżącej zaledwie niespełna 50 kilometrów od Madrytu, hiszpańscy władcy z dynastii Burbonów, wznieśli w XVIII wieku wspaniałą letnią rezydencję – Palacio Real de Aranjuez. Królewski pałac otaczają ogrody zajmujące 300 hektarów powierzchni.
Wędrówka ich alejkami, zaskakującymi co rusz bogactwem roślinności, fontannami, rzeźbami, zacienionymi polankami, strumieniami, stawami to prawdziwa uczta dla zmysłów. Dla kompozytora był w niej zapach magnolii, śpiew ptaków i tryskanie fontann. Niewidomy od trzeciego roku życia, dźwiękami koncertu opisywał zmysłowość ogrodów, po których przechadzał się z żoną Victorią.
Koncert powstał w 1939 roku w Paryżu. Wkrótce po jego napisaniu, po zakończeniu hiszpańskiej wojny domowej, Rodrigo wraz z żoną wrócili we wrześniu 1939 roku do Hiszpanii – w bagażu mieli zapisany Braille’m manuskrypt Concierto. Po raz pierwszy utwór zabrzmiał 9 listopada 1940 roku w Palacio de la Música Catalana w Barcelonie. Solistą był gitarzysta Regino Sáinz de la Maza.
Concierto de Aranjuez przyniósł Rodrigo światową sławę, a jego nazwisko na zawsze już zrosło się z Aranjuez. Tu swój pomnik ma dziś nie tylko kompozytor, ale ma go także… utwór. W 1991 roku, król Hiszpanii Juan Carlos, nadał Joaquínowi Rodrigo tytuł szlachecki – Marqués de los jardines de Aranjuez (Markiz ogrodów Aranjuez).
XXXVI Symfonia C-dur KV 425 Wolfganga Amadeusa Mozarta to swoisty rekord kompozytorski. Dzieło powstało bowiem zaledwie w cztery dni! Mozart, wracając z Salzburga do Wiednia, zatrzymał się w Linzu, u hrabiego Johanna Josepha Anton von Thun-Hohensteina. Był 30 października 1783 roku. Na 4 listopada hrabia Thun zaplanował koncert kompozytorski Mozarta. Ale ten nie miał przy sobie żadnej ze swych symfonii. Aby koncert mógł się odbyć, Mozart postanowił więc napisać …nową symfonię. Ukończył ją dzień przed koncertem. Od miejsca swego powstania symfonia ta zwana jest dziś Linzką.
Czwartek, 4 marca 2021, godz. 19, Aula UAM
Piątek, 5 marca 2021, godz. 19, Aula UAM
CONCIERTO DE ARANJUEZ
WYKONAWCY:
Krzysztof MEISINGER – gitara
Marek PIJAROWSKI – dyrygent
Orkiestra Filharmonii Poznańskiej
PROGRAM:
- Joaquín Rodrigo, Concierto de Aranjuez
Allegro con spirito
Adagio
Allegro gentile
- Wolfgang Amadeus Mozart, XXXVI Symfonia C-dur KV 425 Linzka
Adagio – Allegro spiritoso
Andante
Menuetto
Finale
Karnety:
SG (4.03)
DL | MW (5.03)
Bilety: cena: A