aktualności
Jeden z najnowszych albumów Filharmoników Poznańskich – „Michał Bergson. Concerto symphonique pour piano avec orchestre op. 62 / Music from the opera Luisa di Monfort” został nominowany przez Akademię Fonograficzną do nagrody Fryderyka 2021 w kategorii: Album Roku – Muzyka koncertująca.
Historia powstania tego albumu, który ukazał się nakładem wydawnictwa DUX w listopadzie ubiegłego roku, przypomina nieco odkrywanie nowych światów. Zaczęło się od Jonathana Plowrighta, znakomitego brytyjskiego pianisty, który w londyńskim antykwariacie trafił na rękopis Concerto symphonique pour piano avec orchestre op. 62 Michała Bergsona. A że wśród wielu pasji tego artysty muzyka polska zajmuje miejsce szczególne, zainteresował swym odkryciem Filharmonię Poznańską, z której orkiestrą niejednokrotnie koncertował. Filharmonia rękopis zakupiła i postanowiła ów koncert fortepianowy nagrać na płytę wzbogacając wydawnictwo o inne utwory Michała Bergsona. I tak album „Michał Bergson. Concerto symphonique pour piano avec orchestre op. 62 / Music from the opera Luisa di Monfort” stał się kolejną światową premierą fonograficzną w dyskografii Filharmonii Poznańskiej.
W albumie – obok tytułowego Concerto symphonique znalazły się też mazurki (nr 1 i 4 z op. 1, Polonia! Mazurka pour piano), Grand polonaise héroïque oraz fragmenty z – będącej dziełem życia kompozytora – czteroaktowej opery Luisa di Monfort (wstęp do opery, scena i aria na klarnet solo i orkiestrę Il Ritorno na sopran i orkiestrę).
Nagrania w wykonaniu Jonathana Plowrighta (fortepian), Jakuba Drygasa (klarnet), Aleksandry Kubas-Kruk (sopran) oraz Orkiestry Filharmonii Poznańskiej pod dyrekcją Łukasza Borowicza dokonano w Auli Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
W Filharmonii Poznańskiej wiosna pojawi się… 12 marca. Tego dnia, o godz. 19, w Auli Uniwersyteckiej rozpocznie się bowiem koncert inauguracyjny 50. Poznańskiej Wiosny Muzycznej.
Filharmonia Poznańska po raz kolejny włącza się w organizację koncertu symfonicznego w ramach Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej Poznańska Wiosna Muzyczna, nawiązując do początków Festiwalu sięgających lat 60. XX wieku, a także do wieloletniej tradycji uczestniczenia w tym wydarzeniu, przyciągającym licznych melomanów i miłośników muzyki współczesnej.
W roku 2021 Poznańska Wiosna Muzyczna odbywa się po raz pięćdziesiąty. A że jubileusz zobowiązuje, a złoty zobowiązuje szczególnie, dlatego koncert 12 marca, inaugurujący 50. edycję Festiwalu (z powodu pandemii pozostałe koncerty Festiwalu odbędą się jesienią) będzie mieć szczególny charakter. Usłyszymy bowiem aż czterech znakomitych wykonawców w partiach solowych czterech utworów: Marzenę Michałowską (sopran), Jakuba Kaszubę (obój), Wojciecha Jelińskiego (puzon) oraz Damiana Kurka (trąbka). Panowie, którzy wystąpią w roli solistów to artyści Orkiestry Filharmonii Poznańskiej.
Koncert otworzy kompozycja założyciela Festiwalu oraz patrona Filharmonii Poznańskiej, Tadeusza Szeligowskiego – Pieśni zielone w dokonanym specjalnie na ten koncert opracowaniu Macieja Żółtowskiego – z udziałem orkiestry. Można zatem powiedzieć, że będzie to prawykonanie utworu w nowej szacie.
Kolejne punkty wieczoru wypełnią koncertujące dzieła na instrumenty dęte. Cztery dialogi na obój i orkiestrę kameralną Tadeusza Bairda to XX-wieczna, polska klasyka w literaturze obojowej. Kompozycja Zbigniewa Kozuba – Koncert na puzon i małą orkiestrę – napisany został specjalnie na wieczór otwierający jubileuszową Poznańską Wiosnę Muzyczną, z myślą o Wojciechu Jelińskim. Całość zwieńczy natomiast pierwsze w Poznaniu wykonanie Concertino na trąbkę i orkiestrę Krzysztofa Pendereckiego z roku 2015, a więc jednego z późnych utworów wielkiego kompozytora, którego pierwszą rocznicę śmierci obchodzić będziemy w najbliższych dniach. Orkiestrę Filharmonii Poznańskiej poprowadzi Łukasz Borowicz.
Piątek, 12 marca 2021, godz. 19.00, Aula Uniwersytecka
50. POZNAŃSKA WIOSNA MUZYCZNA
KONCERT INAUGURACYJNY
WYKONAWCY:
Marzena MICHAŁOWSKA – sopran
Jakub KASZUBA – obój
Wojciech JELIŃSKI – puzon
Damian KUREK – trąbka
Łukasz BOROWICZ – dyrygent
Orkiestra Filharmonii Poznańskiej
Małgorzata PAWŁOWSKA – prowadzenie słowne
PROGRAM:
- Tadeusz Szeligowski,Pieśni zielone (orkiestracja Maciej Żółtowski) (1930)
Lilie – ballada (Lento)
Dęby – duma (Largo)
W olszynie – sielanka (Allegretto)
Chmiel – pieśń weselna (Vivo)
- Tadeusz Baird,Cztery dialogi na obój i orkiestrę kameralną (1964)
Andante non troppo
Moderato
Allegro moderato
Adagio calmatissimo
- Zbigniew Kozub,Koncert na puzon i małą orkiestrę (2021) – prawykonanie
Allegretto misterioso – Andante secco – Allegretto – Andantino con melanconia
- Krzysztof Penderecki, Concertino na trąbkę i orkiestrę (2015)
Andante
Larghetto
Intermezzo
Vivo ma non troppo
Karnety:
DL | MW
Bilety: cena: A
Hiszpański temperament i stateczne austriackie miasto połączy koncert, którego dwie edycje odbędą się 4 i 5 marca, w o godz. 19 w Auli Uniwersyteckiej. Jego bohaterami będą Krzysztof Meisinger (gitara), Poznańscy Filharmonicy i dyrygent Marek Pijarowski.
Pamiętam też (…) ten poranek, kilka miesięcy później – wspominał Joaquín Rodrigo – kiedy stojąc w moim małym studio na Rue Saint Jacques w sercu Dzielnicy Łacińskiej, (…) usłyszałem głos we mnie, śpiewający cały temat Adagio za jednym zamachem, bez wahania. I zaraz potem, bez przerwy, temat trzeciej części. Szybko zrozumiałem, że oto powstało dzieło. Nasza intuicja nie zwodzi nas w takich sprawach…
Concierto de Aranjuez… Magia miejsca zamknięta w muzyce… Bo Aranjuez to miejsce szczególne, nie na darmo nazywane oazą Kastylii lub hiszpańskim Wersalem. W tej niewielkiej miejscowości, leżącej zaledwie niespełna 50 kilometrów od Madrytu, hiszpańscy władcy z dynastii Burbonów, wznieśli w XVIII wieku wspaniałą letnią rezydencję – Palacio Real de Aranjuez. Królewski pałac otaczają ogrody zajmujące 300 hektarów powierzchni.
Wędrówka ich alejkami, zaskakującymi co rusz bogactwem roślinności, fontannami, rzeźbami, zacienionymi polankami, strumieniami, stawami to prawdziwa uczta dla zmysłów. Dla kompozytora był w niej zapach magnolii, śpiew ptaków i tryskanie fontann. Niewidomy od trzeciego roku życia, dźwiękami koncertu opisywał zmysłowość ogrodów, po których przechadzał się z żoną Victorią.
Koncert powstał w 1939 roku w Paryżu. Wkrótce po jego napisaniu, po zakończeniu hiszpańskiej wojny domowej, Rodrigo wraz z żoną wrócili we wrześniu 1939 roku do Hiszpanii – w bagażu mieli zapisany Braille’m manuskrypt Concierto. Po raz pierwszy utwór zabrzmiał 9 listopada 1940 roku w Palacio de la Música Catalana w Barcelonie. Solistą był gitarzysta Regino Sáinz de la Maza.
Concierto de Aranjuez przyniósł Rodrigo światową sławę, a jego nazwisko na zawsze już zrosło się z Aranjuez. Tu swój pomnik ma dziś nie tylko kompozytor, ale ma go także… utwór. W 1991 roku, król Hiszpanii Juan Carlos, nadał Joaquínowi Rodrigo tytuł szlachecki – Marqués de los jardines de Aranjuez (Markiz ogrodów Aranjuez).
XXXVI Symfonia C-dur KV 425 Wolfganga Amadeusa Mozarta to swoisty rekord kompozytorski. Dzieło powstało bowiem zaledwie w cztery dni! Mozart, wracając z Salzburga do Wiednia, zatrzymał się w Linzu, u hrabiego Johanna Josepha Anton von Thun-Hohensteina. Był 30 października 1783 roku. Na 4 listopada hrabia Thun zaplanował koncert kompozytorski Mozarta. Ale ten nie miał przy sobie żadnej ze swych symfonii. Aby koncert mógł się odbyć, Mozart postanowił więc napisać …nową symfonię. Ukończył ją dzień przed koncertem. Od miejsca swego powstania symfonia ta zwana jest dziś Linzką.
Czwartek, 4 marca 2021, godz. 19, Aula UAM
Piątek, 5 marca 2021, godz. 19, Aula UAM
CONCIERTO DE ARANJUEZ
WYKONAWCY:
Krzysztof MEISINGER – gitara
Marek PIJAROWSKI – dyrygent
Orkiestra Filharmonii Poznańskiej
PROGRAM:
- Joaquín Rodrigo, Concierto de Aranjuez
Allegro con spirito
Adagio
Allegro gentile
- Wolfgang Amadeus Mozart, XXXVI Symfonia C-dur KV 425 Linzka
Adagio – Allegro spiritoso
Andante
Menuetto
Finale
Karnety:
SG (4.03)
DL | MW (5.03)
Bilety: cena: A
Z przyjemnością informujemy, że najbliższe koncerty (4 i 5 oraz 12 marca) odbędą się w Auli UAM z udziałem publiczności.
Podczas koncertów, zgodnie z decyzją Rządowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego, zajętych może być tylko połowa miejsc dla publiczności, a podczas pobytu w budynku Auli UAM obowiązuje zachowanie rygoru sanitarnego, w tym obowiązek zakrywania nosa i ust maseczką (zgodnie z najnowszymi wytycznymi nie wolno używać przyłbic).
Koncerty z udziałem publiczności odbywać się będą do 12 marca (program poniżej). Warunkowe otwarcie 12 lutego filharmonii, teatrów i kin dla publiczności na dwa tygodnie zostało przedłużone o kolejne dwa tygodnie. Decyzja o jego dalszym przedłużeniu lub o ponownym zamknięciu tych instytucji zostanie podjęta przez Rządowy Zespół Zarządzania Kryzysowego.
Przypominamy, że uczestnicy koncertów zobowiązani są do stosowania się do regulaminu obowiązującego w sali koncertowej Filharmonii Poznańskiej podczas pandemii COVID-19 oraz podpisania oświadczenia o aktualnym stanie zdrowia i przekazania go pracownikom FP przy wchodzeniu do Auli UAM.
Regulamin organizacji widowni w Auli UAM – Sali Koncertowej Filharmonii Poznańskiej
Oświadczenie uczestnika koncertów organizowanych przez Filharmonię Poznańską
Kasa Filharmonii Poznańskiej, do 12 marca, czynna będzie od wtorku do piątku, w godz. 13-17 oraz godzinę przed koncertem.
***
KONCERTY FILHARMONII POZNAŃSKIEJ 4-12.03.2021:
Czwartek, 4 marca 2021, godz. 19, Aula Uniwersytecka, ul. Wieniawskiego 1
Piątek, 5 marca 2021, godz. 19, Aula Uniwersytecka, ul. Wieniawskiego 1
CONCIERTO DE ARANJUEZ
WYKONAWCY:
Krzysztof MEISINGER – gitara
Marek PIJAROWSKI – dyrygent
Orkiestra Filharmonii Poznańskiej
PROGRAM:
- Joaquín Rodrigo, Concierto de Aranjuez
- Wolfgang Amadeus Mozart, XXXVI Symfonia C-dur KV 425 Linzka
Karnety:
SG (4.03)
DL | MW (5.03)
Bilety: cena: A
***
Piątek, 12 marca 2021, godz. 19, Aula UAM
50. POZNAŃSKA WIOSNA MUZYCZNA
KONCERT INAUGURACYJNY
WYKONAWCY:
Marzena MICHAŁOWSKA – sopran
Jakub KASZUBA – obój
Wojciech JELIŃSKI – puzon
Damian KUREK – trąbka
Łukasz BOROWICZ – dyrygent
Orkiestra Filharmonii Poznańskiej
Małgorzata Pawłowska – prowadzenie słowne
PROGRAM:
- Tadeusz Szeligowski, Pieśni zielone (orkiestracja Maciej Żółtowski)
- Tadeusz Baird, Cztery dialogi na obój i orkiestrę kameralną
- Zbigniew Kozub, Koncert na puzon i małą orkiestrę – prawykonanie
- Krzysztof Penderecki, Concertino na trąbkę i orkiestrę (2015)
Karnety:
DL | MW
Bilety: cena: A
Dzieła Mistrza z Bonn wypełnią dwie edycje 487. Koncertu Poznańskiego, tym razem odbywającego się w ramach cyklu Beethoven nasz współczesny – 25 i 26 lutego (godz. 19, Aula Uniwersytecka). Filharmoników Poznańskich poprowadzi znakomity norweski dyrygent Eivind Gullberg Jensen.
Zlecenie na napisanie muzyki do dramatu Egmont Johanna Wolfganga von Goethego, Ludwig van Beethoven przyjął z radością. Był bowiem wielbicielem talentu poety, ale także wolnościowych haseł w tym dramacie zawartych. Utwór, powstały w 1810 roku, składa się z kilku części, ale w całości wykonywany jest sporadycznie. Niesłabnącą popularnością cieszy się wciąż jednak uwertura funkcjonująca jako samodzielne dzieło i jako takie pojawiające się często w programach koncertowych.
Pracę nad ukończoną jesienią 1802 roku II Symfonią D-dur op. 36 Ludwig van Beethoven rozpoczął zapewne dużo wcześniej, bowiem często swoje utwory przetwarzał, zmieniał, doskonalił. Po raz pierwszy zabrzmiała ona w Wiedniu, w Theater an der Wien, 5 kwietnia 1803 roku pod dyrekcją kompozytora.
Muzyka II Symfonii jest jasna i pogodna, mimo iż powstała w trudnym dla Beethovena czasie. Ukończył ją podczas pobytu w Heiligenstadt, gdy okazało się, że jego postępujące problemy ze słuchem mogą być nieuleczalne… I gdy dziś się nią zachwycamy może trudno nam zrozumieć współczesnych kompozytorowi, dla których dzieło było zbyt długie w czasie i sztuczne i w którym widzieli przesadne gonienie za nowoczesnością i ekscentrycznością.
Czwartek, 25.02.2021, godz. 19, Aula UAM
Piątek, 26.02.2021, godz. 19, Aula UAM
487. KONCERT POZNAŃSKI
BEETHOVEN NASZ WSPÓŁCZESNY
SCHERZISSIMO
WYKONAWCY:
Eivind GULLBERG JENSEN – dyrygent
Orkiestra Filharmonii Poznańskiej
PROGRAM:
- Ludwig van Beethoven, Uwertura Egmont op. 84
- Ludwig van Beethoven, II Symfonia D-dur op. 36
Allegro con brio
Larghetto
Allegro
Allegro molto
Karnety:
KP 1 (25.02)
KP 2 (26.02)
***
Patronat honorowy:
Projekt realizowany przy finansowym wsparciu Fundacji Współpracy Polsko-Niemieckiej
Podczas dwóch edycji (18 i 19 lutego) koncertu Skrzypce i… Kura w Auli Uniwersyteckiej zabrzmi muzyka Siergieja Prokofiewa i Josepha Haydna. Solistą wieczoru będzie skrzypek Guy Braunstein, najmłodszy koncertmistrz w historii Berlińskich Filharmoników (2000-2013), a Orkiestrę Filharmonii Poznańskiej poprowadzi Ariel Zuckermann.
Pierwszą część II Koncertu skrzypcowego komponowałem w Paryżu, drugą w Woroneżu, instrumentację robiłem w Baku, a pierwsze wykonanie miało miejsce w Madrycie – pisał o powstaniu swojego II Koncertu skrzypcowego Siergiej Prokofiew. Utwór powstał w roku 1935 dla francuskiego wirtuoza Roberta Soëtensa, (z którym kompozytor wspólnie koncertował) i w tym samym roku, 1 grudnia, odbyła się jego prawykonanie. Solistą był oczywiście Robert Soëtens, który przez wiele kolejnych lat promował to dzieło, prezentując je jako pierwszy skrzypek w różnych krajach – 37 lat po madryckiej premierze, w jego wykonaniu zabrzmiało po raz pierwszy w RPA. Skrzypek miał wówczas 75 lat, ale przed nim było jeszcze… dwadzieścia lat kariery artystycznej, zmarł bowiem trzy miesiące przed setnymi urodzinami.
Symfonia g-moll nr 83 Kura to druga z cyklu sześciu symfonii paryskich (nr 82-87) Josepha Haydna, które powstały na zamówienie paryskiego towarzystwa muzycznego, Le Concert de la Loge Olympique. Swój przydomek, jak wiele innych dzieł Haydna, zyskała dzięki wyobraźni słuchaczy. Tym razem w jej dźwiękach Francuzi doszukali się odgłosów naśladujących… gdaczącą kurę. I stąd owa popularna nazwa tej symfonii. Warto sprawdzić samemu czy Francuzi mieli rację…
Czwartek, 18.02. 2021, godz. 19, Aula UAM
Piątek, 19.02. 2021, godz. 19, Aula UAM
SKRZYPCE I… KURA
WYKONAWCY:
Guy BRAUNSTEIN – skrzypce
Ariel ZUCKERMANN – dyrygent
Orkiestra Filharmonii Poznańskiej
PROGRAM:
- Siergiej Prokofiew, II koncert skrzypcowy g-moll op. 63
Allegro moderato
Andante assai
Allegro, ben marcato
- Joseph Haydn, Symfonia g-moll nr 83 Kura
Allegro spiritoso
Andante
Menuet: Allegretto
Finale: Vivace
Karnety:
SG (18.02)
DL | MW (19.02)
Bilety: cena A
.
Na najbliższy koncert, 12 lutego o godz. 19, zapraszamy publiczność do Auli UAM. Wieczór wypełni muzyka Ludwiga van Beethovena, a Filharmonikami Poznańskimi dyrygować będzie Marek Pijarowski.
Otwierająca koncert Uwertura Coriolan należy do najczęściej grywanych uwertur Ludwiga van Beethovena. Skomponowana i wykonana po raz pierwszy w 1807 roku, jest muzyczną ilustracją sztuki austriackiego dramatopisarza, Heinricha von Collina, opowiadającej dramatyczną historię Coriolana, patrycjusza rzymskiego skazanego na banicję.
Zabrzmi też IV Symfonia B-dur op. 60 Ludwiga van Beethovena, ukończona w 1806 roku i wykonana po raz pierwszy rok później w Wiedniu (wespół z uwerturą… Coriolan). Ze względu na jej weselszy i bardziej beztroski charakter niż poprzedzająca ją III Symfonia i następująca po niej V Symfonia, określona została przez Roberta Schumanna mianem smukłej Greczynki pomiędzy dwoma nordyckimi olbrzymami.
WYKONAWCY
Marek PIJAROWSKI – dyrygent
Orkiestra Filharmonii Poznańskiej
PROGRAM
- Ludwig van Beethoven, Uwertura Coriolan
- Ludwig van Beethoven, IV Symfonia B-dur op.60
Adagio – Allegro vivace
Adagio
Allegro vivace
Allegro ma non troppo
Karnety: DL | MW
Bilety: cena A
Patronat honorowy:
Projekt realizowany przy finansowym wsparciu Fundacji Współpracy Polsko-Niemieckiej