aktualności
Bohaterem koncertu z cyklu Gwiazdy Światowych Estrad (11 czerwca, godz. 19, Aula UAM) będzie doskonale znany publiczności Filharmonii Poznańskiej (i bardzo przez nią lubiany) Jan Lisiecki – kanadyjski pianista z polskimi (i poznańskimi!) korzeniami. Filharmonikami Poznańskimi dyrygować będzie Łukasz Borowicz.
Wieczór rozpocznie I Symfonia g-moll Étienne’a Nicolasa Méhula, najważniejszego francuskiego kompozytora czasów Rewolucji Francuskiej, głównie twórcy oper, ale i pieśni patriotycznych oraz propagandowych tamtych niespokojnych czasów. W jego muzyce odbijał się dramatyzm wydarzeń rewolucyjnych, jak i epoki napoleońskiej. Mehul był wówczas ważną postacią życia artystycznego Paryża, a wśród jego przyjaciół był także Napoleon Bonaparte.
Uważany za pierwszego romantycznego kompozytora francuskiego, uznawany jest też za protoplastę rozwoju francuskiej symfonii. Dość rzec, że jego I Symfonia powstała w tym samym roku (1808), w którym Ludwig van Beethoven ukończył swą V Symfonię. Dziś oba dzieła są często porównywane.
I Koncert fortepianowy g-moll op. 25 Felixa Mendelssohna-Bartholdy’ego napisany został w latach 1830-31, a po raz pierwszy zaprezentowany w Monachium, w październiku 1831 roku. Przy fortepianie siadł kompozytor, który był przecież znakomitym, cieszącym się niekwestionowaną sławą pianistą. Podczas tego koncertu zabrzmiały także jego dwie inne kompozycje – I Symfonia oraz Uwertura do Snu nocy letniej.
Dzieło, skomponowane w Rzymie podczas podróży kompozytora po Włoszech, powstało mniej więcej w tym samym czasie co jego słynna IV Symfonia A-dur Włoska. Można powiedzieć, że wrażenia z podróży po Italii uskrzydliły jego fantazję i odbiły się w powstających pod ich wpływem utworach.
WYKONAWCY:
Jan LISIECKI – fortepian
Łukasz BOROWICZ – dyrygent, prowadzenie koncertu
Orkiestra Filharmonii Poznańskiej
PROGRAM:
- Étienne Nicolas Méhul, I Symfonia g-moll
- Felix Mendelssohn-Bartholdy, I Koncert fortepianowy g-moll
Partner:
Na kolejny koncert z cyklu Mozart nasz współczesny, tym razem zatytułowany Żart i żywioł, Filharmonia Poznańska zaprasza do Auli Uniwersyteckiej w piątek, 4 czerwca o godz. 19. Wieczór wypełni muzyka Wolfganga Amadeusa Mozarta.
Rozpocznie go znana i lubiana, często wykonywana uwertura do opery Wesele Figara. To krótki utwór rozwijający się w oszałamiającym presto, które – cytując samego Mozarta – nigdy nie może być za szybkie. Co ciekawe, ta żywiołowa kompozycja nie wykorzystuje żadnych fragmentów opery – jest samodzielnym utworem, który jednak doskonale wprowadza w nastrój opery.
Cztery koncerty na waltornię, które wyszły spod pióra Mozarta w latach 1782-1786 to dziś podstawowy repertuar na ten instrument. Dość rzec, że w ostatnich latach, spośród wszystkich dokonanych nagrań waltorniowych aż czterdzieści procent stanowią właśnie koncerty Mozarta.
Wszystkie napisane zostały przez Mozarta dla jego przyjaciela, waltornisty Ignaza Leutgeba, członka kapeli książęcej w Salzburgu, ale również cenionego solisty. O tym jak bardzo Leutgeb zaprzyjaźniony był z Mozartami może świadczyć fakt, iż duża manufaktura serów, jaką otworzył po przeprowadzce do Wiednia, powstała dzięki sporej pożyczce udzielonej mu przez Leopolda Mozarta, ojca Wolfganga.
I choć w rękopisach partytur tych koncertów znaleźć można różne epitety dopisane przez kompozytora pod adresem Leutgeba, to jednak były one bardziej efektem wyjątkowo bliskich więzów łączących kompozytora z waltornistą, niż chęcią dokuczenia instrumentaliście. Może właśnie takim wyrazem swoistego dowcipu było napisanie IV Koncertu waltorniowego na przemian czarnym, czerwonym, niebieskim i zielonym atramentem?
XL Symfonia g-moll KV 550 ma zupełnie inny charakter niż większość dzieł Mozarta. To jedna z dwóch molowych symfonii Mozarta (pierwsza, również g-moll, to XXV). Skomponował ją zaledwie w dwa miesiące, latem 1788 roku. W tym samym roku spod jego pióra wyszły jeszcze dwie inne symfonie: Es-dur (KV 543) i C-dur (KV 551) – wszystkie trzy były ostatnimi w jego dorobku. Nie wiadomo czy XL Symfonia, zwana też Wielką, była wykonana za życia kompozytora. Gdy ją tworzył nie był w najlepszej kondycji. W liście do żony pisał: gdyby ludzie mogli zajrzeć do wnętrza mojego serca, zawstydziliby mnie. Czuję, że wszystko wokół mnie jest zimne jak lód. Do dziś, bodaj ze wszystkich kompozycji Mozarta właśnie ta jest przedmiotem niezliczonych analiz i interpretacji.
Piątek, 4 czerwca 2021, godz. 19, Aula Uniwersytecka
MOZART NASZ WSPÓŁCZESNY
ŻART I ŻYWIOŁ
WYKONAWCY:
Marcin CHRZANOWSKI – waltornia
Łukasz BOROWICZ – dyrygent, prowadzenie koncertu
Orkiestra Filharmonii Poznańskiej
PROGRAM:
- Wolfgang Amadeus Mozart:
Uwertura do opery Wesele Figara
IV Koncert waltorniowy Es-dur KV 495
XL Symfonia g-moll KV 550
Karnety: DL | SG | MW
Bilety: cena A
Znane i pogodne dzieła Wolfganga Amadeusa Mozarta wypełnią dwa wieczory dwóch edycji 488. Koncertu Poznańskiego. W Auli Uniwersyteckiej zabrzmią one pod batutą Macieja Wielocha w wykonaniu Poznańskich Słowików, plejady solistów oraz grającego na organach Macieja Bolewskiego, w piątek, 28 maja o godz. 19 oraz w sobotę, 29 maja o godz. 18.
Każdy z wieczorów rozpocznie Sancta Maria, mater Dei, utwór skomponowany przez 21-letniego Mozarta w 1777 roku, krótko przed opuszczeniem Salzburga, na przypadające 8 września święto Narodzenia Najświętszej Maryi Panny.
Po nim zabrzmi krótki, lecz niezwykle bogaty emocjonalnie utwór Laudate Dominum z Vesperae solennes de confessore, a następnie Te Deum, skomponowane prawdopodobnie pod koniec 1769 roku w Salzburgu. A że dzieło to wzorowane było na wcześniejszym o 9 lat Te Deum Michaela Haydna (brata Josepha Haydna), przez jakiś czas powątpiewano nawet czy to utwór Mozarta. Wszelkie wątpliwości rozwiało dopiero odnalezienie głosów Te Deum w archiwum katedry w Salzburgu.
Zwieńczeniem koncertów będą Ave verum corpus oraz Msza koronacyjna C-dur – jedne z najczęściej wykonywanych kompozycji kościelnych Mozarta. Msza, napisana na uroczystość koronacji cudownego obrazu Matki Boskiej w pielgrzymkowym kościele Maria Plain koło Salzburga, to zwarte, świetnie brzmiące dzieło.
Piątek, 28 maja 2021, godz. 19, Aula Uniwersytecka
Sobota, 29 maja 2021, godz. 18, Aula Uniwersytecka
488. KONCERT POZNAŃSKI
MOZART i SŁOWIKI
WYKONAWCY:
Monika MYCH – sopran
Małgorzata WOLTMANN-ŻEBROWSKA – alt / mezzosopran
Damian ŻEBROWSKI – tenor
Andrzej OGÓRKIEWICZ – bas
Maciej BOLEWSKI – organy
Chór Chłopięcy i Męski Filharmonii Poznańskiej Poznańskie Słowiki
Maciej WIELOCH – dyrygent
Krzysztof Szaniecki – prowadzenie koncertu
PROGRAM:
- Wolfgang Amadeus Mozart:
Sancta Maria, mater Dei KV 273
Laudate Dominum z Vesperae solennes de confessore KV 339
Te Deum KV 141 / 66b
Ave verum corpus KV 618
Msza koronacyjna C-dur KV 317
Karnety:
KP 1 (28.05)
KP 2 (29.05)
Do dobrych sklepów muzycznych trafia właśnie najnowszy album Filharmoników Poznańskich – Kościej Nieśmiertelny Nikołaja Rimskiego-Korsakowa, który ukazał się nakładem wydawnictwa DUX.
Jednoaktowa, nieznana w Polsce opera Kościej Nieśmiertelny Nikołaja Rimskiego-Korsakowa nagrana została w wersji koncertowej podczas 22. Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena w Warszawie (w ramach cyklu Nieznane opery znanych twórców) przez Orkiestrę Filharmonii Poznańskiej, Poznański Chór Kameralny (przygotowany przez Bartosza Michałowskiego) oraz solistów Akademii Młodych Śpiewaków Operowych Teatru Maryjskiego w Petersburgu (Savva Khastaev [Kościej / tenor], Antonina Vesenina [Carewna / sopran], Irina Shishkova [Kościejówna / mezzosopran], Yaroslav Petryanik [Iwan-Królewicz / baryton], Mikhail Kolelishvili [Burza-Bohater / bas]). Całością dyrygował Łukasz Borowicz.
Dzieło Nikołaja Rimskiego-Korsakowa to operowa baśń o strasznym królestwie Kościeja, w której współcześni chcieli widzieć metaforę caratu. Dość powiedzieć, że jej prawykonanie w Moskwie w 1902 roku wywołało zamieszki z udziałem rewolucyjnie nastawionego tłumu. Dla kompozytora był to efekt niezamierzony, ale miły jego postępowemu sercu.
Opera opatrzona została podtytułem baśń jesienna, co wskazuje na analogię ze Śnieżynką – baśnią wiosenną, ale też wyraźnie sugeruje inne emocje. Treść opery jest bowiem dość posępna. Jej akcja rozgrywa się w królestwie Kościeja – odrażającego starca, który porwał i uwięził w swym pałacu piękną Carewnę, marzącą o ukochanym królewiczu Iwanie. Na drodze ich szczęścia stoi jednak nie tylko ów starzec, ale także jego zła córka Kościejówna. Po kolejnych niespodziewanych zwrotach akcji, jak to w baśniach bywa, wszystko jednak kończy się dobrze – nikczemny starzec ginie, Kościejówna przeistacza się w płaczącą wierzbę, a mroczne królestwo staje się krainą słońca i szczęśliwości.
Te Deum – tak zatytułowany jest najbliższy koncert, na który Filharmonia Poznańska zaprasza melomanów w najbliższy piątek, 21 maja o godz. 19 do Auli Uniwersyteckiej. Tytuł jest nieprzypadkowy, bowiem to właśnie Te Deum – jedno Karola Kurpińskiego (pochodzącego z wielkopolskich Włoszakowic), drugie Josepha Haydna zdominują piątkowy wieczór.
Premiera Te Deum Karola Kurpińskiego odbyła się 24 maja 1829 roku w katedrze św. Jana w Warszawie, podczas uroczystości związanych z intronizacją cara Mikołaja I na króla Polski. Było to jedno z trzech dzieł (obok Veni Creator Karola Solivy i Mszy uroczystej Józefa Elsnera) specjalnie napisanych na tę okazję. Te trzy kompozycje zostały twórcom zlecone, a oni sami, niezbyt chętni do pisania na taką okazję, podobno… ciągnęli losy, który z utworów któremu z nich ma przypaść. Tak o nim pisze Łukasz Borowicz w książce programowej najbliższego koncertu: Pomimo skomplikowanych czasów i okoliczności narodziło siędzieło prezentujące najlepsze cechy dojrzałego stylu Kurpińskiego. Doświadczenie operowe Kurpińskiego widoczne jest praktycznie w każdej części, zwraca uwagę liryczne solo klarnetowe rodem z oper Donizettiego, a imponujące solo skrzypcowe jest zapewne związane wpływem Niccola Paganiniego, który także koncertował w Warszawie w związku z koronacją Mikołaja I.
Ogromnym bogactwem treści nasycone jest także Te Deum Josepha Haydna, powstałe w latach 90. XVIII stulecia, a i obecność krótkiego i przepięknego utworu Wolfganga Amadeusa Mozarta w programie wieczoru jest nieprzypadkowa – dla Karola Kurpińskiego jedną z najważniejszych inspiracji była muzyka właśnie tego kompzoytora.
WYKONAWCY:
Magdalena STEFANIAK – sopran
Katarzyna BELKIUS – sopran
Dominika STEFAŃSKA – mezzosopran
Mykhailo KUSHLYK – tenor
Piotr MACIEJOWSKI – tenor
Paweł HORODYSKI – bas
Polski Chór Kameralny Schola Cantorum Gedanensis
Jan Łukaszewski – przygotowanie chóru
Łukasz BOROWICZ – dyrygent
Orkiestra Filharmonii Poznańskiej
PROGRAM:
- Joseph Haydn, Te Deum for the Empress Maria Theresa Hob.XXIIIc:2
- Wolfgang Amadeus Mozart, Laudate Dominum omnes gentes z Vesperae solennes de confessore KV 339
- Karol Kurpiński, Te Deum
Karnety: DL | SG | MW
Bilety: cena A
Koncert dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, uzyskanych z dopłat ustanowionych w grach objętych monopolem państwa, zgodnie z art. 80 ust. 1 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych, w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca
W związku z wcześniejszym otwarciem filharmonii dla publiczności – już od 21 maja 2021 (zamiast pierwotnie zapowiadanego terminu 29 maja) poniżej prezentujemy plan majowych koncertów.
KONCERT INTERNETOWY
Piątek, 14 maja 2021, godz. 19
GWIAZDY ŚWIATOWYCH ESTRAD
MOZART NASZ WSPÓŁCZESNY
WYKONAWCY:
Jan LISIECKI – fortepian
Łukasz BOROWICZ – dyrygent
Orkiestra Filharmonii Poznańskiej
PROGRAM:
- Wolfgang Amadeus Mozart, XXII Koncert fortepianowy Es-dur KV 482
- Krzysztof Meyer, Symfonia w stylu Mozarta
Partner:
***
KONCERTY Z PUBLICZNOŚCIĄ
Piątek, 21 maja 2021, godz. 19, Poznań, Aula Uniwersytecka
Sobota, 22 maja 2021, godz. 19, Gdańsk, Centrum św. Jana, GDAŃSKI FESTIWAL MUZYCZNY
Niedziela, 23 maja 2021, godz. 17.30, Pelplin, bazylika katedralna Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny
TE DEUM
WYKONAWCY:
Magdalena STEFANIAK – sopran
Katarzyna BELKIUS – sopran
Dominika STEFAŃSKA – mezzosopran
Mykhailo KUSHLYK – tenor
Piotr MACIEJOWSKI – tenor
Paweł HORODYSKI – bas
Polski Chór Kameralny Schola Cantorum Gedanensis
Jan Łukaszewski – przygotowanie chóru
Łukasz BOROWICZ – dyrygent
Orkiestra Filharmonii Poznańskiej
PROGRAM:
- Joseph Haydn, Te Deum for the Empress Maria Theresa Hob.XXIIIc:2
- Wolfgang Amadeus Mozart, Laudate Dominum omnes gentes z Vesperae solennes de confessore KV 339
- Karol Kurpiński, Te Deum
Karnety: (21.05) DL | SG | MW
Bilety: (21.05) cena A
Koncerty 21.05 oraz 23.05 dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, uzyskanych z dopłat ustanowionych w grach objętych monopolem państwa, zgodnie z art. 80 ust. 1 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych, w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca
***
Piątek, 28 maja 2021, godz. 19, Aula Uniwersytecka
488. KONCERT POZNAŃSKI
MOZART i SŁOWIKI
WYKONAWCY:
Monika MYCH – sopran
Małgorzata WOLTMANN-ŻEBROWSKA – alt / mezzosopran
Damian ŻEBROWSKI – tenor
Andrzej OGÓRKIEWICZ – bas
Maciej BOLEWSKI – organy
Chór Chłopięcy i Męski Filharmonii Poznańskiej Poznańskie Słowiki
Maciej WIELOCH – dyrygent
Krzysztof Szaniecki – prowadzenie koncertu
PROGRAM:
- Wolfgang Amadeus Mozart:
Sancta Maria, mater Dei KV 273
Laudate Dominum z Vesperae solennes de confessore KV 339
Te Deum KV 141 / 66b
Ave verum corpus KV 618
Msza koronacyjna C-dur KV 317
Karnety: KP 1
***
Sobota, 29 maja 2021, godz. 11, Aula Uniwersytecka
ZAKOŃCZENIE 53. SEZONU PRO SINFONIKI
MUZYKA WIELKICH MIAST
MOSKWA
WYKONAWCY:
Jakub Krawczyk – marimba
Marcin Suszycki – kierownictwo artystyczne
Kameralna Orkiestra Smyczkowa Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego
Marlena Gnatowicz – prowadzenie koncertu
Tomasz Ilmer – prowadzenie koncertu
PROGRAM:
- Piotr Czajkowski, Serenada C-dur op. 48
- Nikołaj Rimski-Korsakow, Lot trzmiela z opery Bajka o carze Sałtanie (transkrypcja na marimbę solo: Pius Cheung)
- Siergiej Rachmaninow, Vocalise (transkrypcja na marimbę solo: Pius Cheung)
- Piotr Czajkowski, Taniec łabędzi z baletu Jezioro łabędzie (transkrypcja na marimbę solo: Jakub Krawczyk)
Karnety: PS
Bilety: do nabycia godzinę przed koncertem w kasie w Auli UAM
***
Sobota, 29 maja 2021, godz. 18, Aula Uniwersytecka
488. KONCERT POZNAŃSKI
MOZART i SŁOWIKI
WYKONAWCY:
Monika MYCH – sopran
Małgorzata WOLTMANN-ŻEBROWSKA – alt / mezzosopran
Damian ŻEBROWSKI – tenor
Andrzej OGÓRKIEWICZ – bas
Maciej BOLEWSKI – organy
Chór Chłopięcy i Męski Filharmonii Poznańskiej Poznańskie Słowiki
Maciej WIELOCH – dyrygent
Krzysztof Szaniecki – prowadzenie koncertu
PROGRAM:
- Wolfgang Amadeus Mozart:
Sancta Maria, mater Dei KV 273
Laudate Dominum z Vesperae solennes de confessore KV 339
Te Deum KV 141 / 66b
Ave verum corpus KV 618
Msza koronacyjna C-dur KV 317
Karnety: KP 2
Bergson trafił na… plac Bergsona – można by żartobliwie powiedzieć. Oto bowiem ubiegłoroczny album Filharmoników Poznańskich „Michał Bergson. Concerto symphonique pour piano avec orchestre op. 62 / Music from the opera Luisa di Monfort” – został wyróżniony tytułem Trophées Radio Classique przez francuską stację Radio Classique, która swoją siedzibę ma… przy placu Henriego Bergsona w Paryżu, placu noszącego imię literackiego laureata nagrody Nobla, syna polskiego kompozytora Michała Bergsona.
Poznański album znalazł się wśród najciekawszych płyt, którym prestiżowe Radio Classique poświęciło w maju swoją uwagę – najlepsze spośród prezentowanych co tydzień albumów oznaczonych Trophées Radio Classique honorowane są specjalnymi nagrodami w 10 kategoriach podczas corocznej gali. O wyborze decyduje jury składające się z szefów najważniejszych instytucji muzycznych Francji.
W recenzji albumu Filharmoników Poznańskich wydanego prze DUX, Jérémie Bigorie przedstawia francuskim melomanom postać Michała Bergsona, pianisty i kompozytora stawiając go w gronie takich postaci jak m.in. Fryderyk Chopin czy Ferenc Liszt, którzy artystycznie spełniali się też w Paryżu – „stolicy XIX wieku”. Podkreśla też, iż był on ojcem noblisty, filozofa Henriego Bergsona.
Szczególną uwagę autor zwraca na główny utwór albumu – Concerto symphonique pour piano avec orchestre op. 62, którego rękopis odkrył w antykwariacie londyńskim Jonathan Plowright i który zakupiony został przez Filharmonię Poznańską.
Określa go mianem genialnego dzieła, wiernego trzyczęściowej formie, nawiązującego do Chopina. Pisze o wirtuozerii Plowrighta, zachwyca się umiejętnościami artysty radzenia sobie z najtrudniejszymi elementami partytury. To dzieło po prostu ożywa pod palcami tego pianisty – podkreśla recenzent.
Jérémie Bigorie zwraca też uwagę na arię na klarnet z opery Luisa di Monfort, która pozwala zabłysnąć Jakubowi Drygasowi, a o arii Il Ritorno w wykonaniu Aleksandry Kubas-Kruk pisze, iż mogliby się pod nią podpisać Bellini i Donizetti.
Natomiast dyrygent Łukasz Borowicz – zdaniem recenzenta – wydobył z muzyków wszystko co najlepsze. I dlatego Radio Classique nie mogło nie zatrzymać się przy tym pięknym odkryciu dyskograficznym.
Jan Lisiecki, znakomity kanadyjski pianista z polskimi korzeniami (i związkami z Poznaniem), będzie bohaterem najbliższego Koncertu Internetowego Filharmonii Poznańskiej, który w ramach cyklu Gwiazdy Światowych Estrad, odbędzie się 14 maja o godz. 19. Koncert ten zatytułowano Mozart nasz współczesny, bowiem tego wieczoru usłyszymy zarówno jedno z dzieł Mozarta, jak i współczesny utwór… w stylu Mozarta.
XXII Koncert fortepianowy Es-dur KV 482 Wolfgang Amadeus Mozart napisał w Wiedniu, który w liście do ojca nazywał krainą fortepianu. To właśnie tu odnosił sukcesy jako pianista – kompozytor, tworząc koncerty fortepianowe dla siebie jako solisty. W 1781 roku pisał do siostry: Jak dobrze pójdzie, będę tu równie wysoko ceniony jako kompozytor, jak teraz jestem ceniony jako pianista.
Koncert Es-dur zaczął tworzyć w listopadzie 1785 roku, gdy równocześnie pracował nad Weselem Figara. Ukończył go 16 grudnia tegoż roku, a wieczorem tego samego dnia zagrał go… między aktami oratorium Ester Karla Dittersa von Dittersdorfa! Takie były realia. Samodzielnie utwór zabrzmiał 23 grudnia 1785 roku i został wówczas doskonale przyjęty. W zapiskach ojca Amadeusa, Leopolda Mozarta, zachowały się informacje, że ówczesnych słuchaczy szczególnie urzekła druga część Koncertu i to jej regularnie domagali się na bis.
A po Mozarcie – Symfonia w stylu Mozarta Krzysztofa Meyera – wyjątkowy przykład pastiszu stylu mozartowskiego ukazujący jak doskonale kompozytor potrafi posługiwać się różnymi stylami i technikami. Słuchacze naprawdę mają wrażenie jakby słuchali XVIII-wiecznej kompozycji i trudno się im dziwić. Absolutnie przekonani, że to Mozart byli także poznańscy melomani, którzy zasiedli w Auli Uniwersyteckiej 1 kwietnia 1977 roku. O prima aprilisowym żarcie (Koncert miał nawet podtytuł Prima Aprilis) wiedział tylko dyrygent Renard Czajkowski. Wszyscy pozostali (w tym także muzycy grający ten utwór!) prawdę poznali dopiero po tym premierowym wykonaniu dzieła. Czy mogli się nabrać? Posłuchajcie i oceńcie Państwa sami… A jeśli podczas słuchania któryś z domowników zaintrygowany tą muzyką rzuci pytanie: Czy to Mozart? – odpowiedzcie, że tak…
WYKONAWCY:
Jan LISIECKI – fortepian
Łukasz BOROWICZ – dyrygent
Orkiestra Filharmonii Poznańskiej
PROGRAM:
- Wolfgang Amadeus Mozart, XXII Koncert fortepianowy Es-dur KV 482
Allegro
Andante
Allegro
- Krzysztof Meyer, Symfonia w stylu Mozarta
Adagio – Allegro
Andante con moto
Tempo di minuetto
Allegro
Partner:
W związku z decyzją rządu o planowanym otwarciu 29 maja filharmonii dla publiczności informujemy, że koncerty Filharmonii Poznańskiej będą do tego czasu emitowane w Internecie.
Szczegółowe informacje o koncertach umieszczać będziemy na naszej stronie internetowej oraz profilu na Facebooku.
Kasa Filharmonii Poznańskiej będzie nieczynna do 28 maja 2021.
KONCERTY FILHARMONII POZNAŃSKIEJ:
Piątek, 14 maja 2021, godz. 19
GWIAZDY ŚWIATOWYCH ESTRAD
MOZART NASZ WSPÓŁCZESNY
KONCERT INTERNETOWY
WYKONAWCY:
Jan LISIECKI – fortepian
Łukasz BOROWICZ – dyrygent
Orkiestra Filharmonii Poznańskiej
PROGRAM:
- Wolfgang Amadeus Mozart, XXII Koncert fortepianowy Es-dur KV 482
- Krzysztof Meyer, Symfonia w stylu Mozarta
Partner:
***
Sobota, 22 maja 2021, godz. 19
GDAŃSKI FESTIWAL MUZYCZNY
TE DEUM
KONCERT INTERNETOWY
WYKONAWCY:
Magdalena STEFANIAK – sopran
Katarzyna BELKIUS – sopran
Dominika STEFAŃSKA – mezzosopran
Mykhailo KUSHLYK – tenor
Piotr MACIEJOWSKI – tenor
Paweł HORODYSKI – bas
Polski Chór Kameralny Schola Cantorum Gedanensis
Jan Łukaszewski – przygotowanie chóru
Łukasz BOROWICZ – dyrygent
Orkiestra Filharmonii Poznańskiej
PROGRAM:
- Joseph Haydn, Te Deum for the Empress Maria Theresa Hob.XXIIIc:2
- Wolfgang Amadeus Mozart, Laudate Dominum omnes gentes z Vesperae solennes de confessore KV 339
- Karol Kurpiński, Te Deum
***
Piątek, 28 maja 2021, godz. 19
BEETHOVEN NASZ WSPÓŁCZESNY
GWIAZDY ŚWIATOWYCH ESTRAD
KONCERT INTERNETOWY
WYKONAWCY:
Paul McCREESH – dyrygent
Orkiestra Filharmonii Poznańskiej
PROGRAM:
- Ludwig van Beethoven, VII Symfonia A-dur op. 92
***
Sobota, 29 maja 2021. o godz. 11, Aula Uniwersytecka
ZAKOŃCZENIE 53. SEZONU PRO SINFONIKI
MUZYKA WIELKICH MIAST
MOSKWA
WYKONAWCY:
Jakub Krawczyk – marimba
Marcin Suszycki – kierownictwo artystyczne
Kameralna Orkiestra Smyczkowa Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego
Marlena Gnatowicz – prowadzenie
Tomasz Ilmer – prowadzenie
PROGRAM:
- Piotr Czajkowski, Serenada C-dur op. 48
- Nikołaj Rimski-Korsakow, Lot trzmiela z opery Bajka o carze Sałtanie (transkrypcja na marimbę solo: Pius Cheung)
- Siergiej Rachmaninow, Vocalise (transkrypcja na marimbę solo: Pius Cheung)
- Piotr Czajkowski, Taniec łabędzi z baletu Jezioro łabędzie (transkrypcja na marimbę solo: Jakub Krawczyk)
Karnety: PS
Bilety: do nabycia godzinę przed koncertem w kasie w Auli UAM
***
Niedziela, 30 maja 2021, godz. 12, Aula Uniwersytecka
Niedziela, 30 maja 2021, godz. 18, Aula Uniwersytecka
488. KONCERT POZNAŃSKI
MOZART i SŁOWIKI
WYKONAWCY:
Monika MYCH – sopran
Małgorzata WOLTMANN-ŻEBROWSKA – alt / mezzosopran
Damian ŻEBROWSKI – tenor
Andrzej OGÓRKIEWICZ – bas
Maciej BOLEWSKI – organy
Chór Chłopięcy i Męski Filharmonii Poznańskiej Poznańskie Słowiki
Maciej WIELOCH – dyrygent
PROGRAM:
- Wolfgang Amadeus Mozart:
Sancta Maria, mater Dei KV 273
Laudate Dominum z Vesperae solennes de confessore KV 339
Te Deum KV 141 / 66b
Ave verum corpus KV 618
Msza koronacyjna C-dur KV 317
Karnety:
KP 1 (g. 12)
KP 2 (g. 18)
IV Koncert fortepianowy G-dur Ludwiga van Beethovena zabrzmi podczas najbliższego Koncertu Internetowego w piątek, 23 kwietnia, o godz. 19. Przy fortepianie – niemiecki pianista Martin Stadtfeld, a Filharmonikami Poznańskimi dyryguje Łukasz Borowicz.
IV Koncert fortepianowy po raz pierwszy wykonany został podczas prywatnego koncertu w pałacu księcia Josepha Franza Lobkowitza, w marcu 1807 roku. Szerokie grono melomanów miało okazję wysłuchać go 22 grudnia 1808 roku w Theater an der Wien, podczas kompozytorskiego wieczoru Mistrza z Bonn. Tyle, że po tym wydarzeniu koncert został na lata… zapomniany (dla świata odkrył go ponownie dopiero Feliks Mendelssohn-Bartholdy w 1836 roku). I trudno się temu dziwić skoro w ów grudniowy wieczór wiedeński, obok koncertu zabrzmiały jeszcze: dwie symfonie (V i VI), Fantazja chorałowa c-moll, fragmenty Mszy C-dur op. 86, improwizacje fortepianowe oraz aria koncertowa Ah! perfido – Per pietà. Całość trwała około czterech godzin!
IV Koncert fortepianowy powstał w latach 1805-1806 i uważany jest za pierwszy pośród koncertów fortepianowych Ludwiga van Beethovena, który reprezentuje własny styl kompozytora. Na swoje czasy był nietypowy – utwór rozpoczyna bowiem partia fortepianu czyli instrumentu solowego, a nie orkiestry, co do tej pory właściwie się nie zdarzało. Od błyskotliwych muzycznych ozdobników, dających pole do popisu soliście, Koncert ten, zwany jest skowronkowym. Czy może być lepsza koncertowa rekomendacja na wytęsknioną przez wszystkich wiosnę?
A na deser – Sonata fortepianowa A-dur nr 2 op. 2 Ludwiga van Beethovena. To druga z trzech sonat z opusu 2, które młody Beethoven zadedykował Josephowi Haydnowi. Powstała w roku 1796 roku, we wczesnym okresie twórczości kompozytora.
WYKONAWCY:
Martin STADTFELD – fortepian
Łukasz BOROWICZ – dyrygent
Orkiestra Filharmonii Poznańskiej
PROGRAM:
- Ludwig van Beethoven, IV Koncert fortepianowy G-dur op. 58
Allegro moderato
Andante con moto
Rondo. Vivace
- Ludwig van Beethoven, Sonata fortepianowa A-dur nr 2 op. 2 część II – Largo appasionato
Patronat honorowy
Projekt realizowany przy finansowym wsparciu Fundacji Współpracy Polsko-Niemieckiej