ETR

aktualności

06 września 2021 OTWIERAMY KASĘ BILETOWĄ FILHARMONII POZNAŃSKIEJ

Szanowni Państwo, informujemy, że od dziś (6 września) kasa biletowa Filharmonii Poznańskiej (hol Auli UAM, ul. Wieniawskiego 1) jest już otwarta.

W sezonie artystycznym 2021/22 czynna będzie od poniedziałku do piątku, w godzinach od 13.00 do 17.00, a w dniach koncertów organizowanych przez Filharmonię Poznańską – od godz. 13.00 do rozpoczęcia koncertu.

Zarezerwowane karnety DL i SG można wykupić od 6 do 30 września.

Zarezerwowane karnety KP można wykupić od 20 do 30 września.

Zarezerwowane karnety MW będzie można wykupić po zakończeniu sprzedaży karnetów DL, SG i KP, czyli po 30 września. Liczba karnetów MW jest ograniczona, a ich sprzedaż zależeć będzie od epidemicznych wytycznych rządowych dotyczących liczby osób mogących przebywać w salach koncertowych.

Naszych stałych melomanów informujemy, że przy wykupie karnetów będą potrzebne elektroniczne karnety z ubiegłego sezonu.

Rezerwacje biletów indywidualnych przyjmujemy także od 6 września br., najlepiej drogą mailową na adres: rezerwacje@filharmoniapoznanska.pl bądź telefonicznie: 618-536-935 lub 618-522-266. Do Państwa dyspozycji będziemy także w kasie biletowej, jednak w sprawie rezerwacji lub dodatkowych pytań zalecamy kontakt zdalny.

Sprzedaż biletów indywidualnych oraz on-line rozpocznie się 28 września.

W związku ze stanem epidemii i związanymi z nią rozporządzeniami rządowymi, zastrzegamy sobie prawo do zmian w przedstawionym wyżej harmonogramie sprzedaży karnetów i biletów.

29 sierpnia 2021 RAFAŁ BLECHACZ GOŚCIEM RÓŻY ŚWIATCZYŃSKIEJ W RADIOWEJ DWÓJCE

Rafał Blechacz – ceniony i podziwiany na całym świecie pianista, swój jedyny w tym roku koncert z orkiestrą w Polsce zagra już niebawem z Poznańskimi Filharmonikami. W oczekiwaniu na to niezwykłe wydarzenie zpraszamy Państwa do wysłuchania rozmowy, którą z wybitnym artystą przeprowadziła w audycji Cafe „Muza” w radiowej Dwójce Róża Światczyńska. Nie zabrakło w niej bardzo miłych słów pod adresem Filharmonii Poznańskiej.

link do rozmowy

25 sierpnia 2021 KASA BILETOWA FILHARMONII POZNAŃSKIEJ

Szanowni Państwo, informujemy, że po wakacyjnej przerwie kasa biletowa Filharmonii Poznańskiej (hol Auli UAM, ul. Wieniawskiego 1) zostanie otwarta 6 września 2021 roku. W sezonie artystycznym 2021/22 czynna będzie od poniedziałku do piątku, w godzinach od 13.00 do 17.00, a w dniach koncertów organizowanych przez Filharmonię Poznańską – od godz. 13.00 do rozpoczęcia koncertu. 

Zarezerwowane karnety DL i SG można wykupić od 6 do 30 września.

Zarezerwowane karnety KP można wykupić od 20 do 30 września.

Zarezerwowane karnety MW będzie można wykupić po zakończeniu sprzedaży karnetów DL, SG i KP, czyli po 30 września. Liczba karnetów MW jest ograniczona, a ich sprzedaż zależeć będzie od epidemicznych wytycznych rządowych dotyczących liczby osób mogących przebywać w salach koncertowych. 

Naszych stałych melomanów informujemy, że przy wykupie karnetów będą potrzebne elektroniczne karnety z ubiegłego sezonu. 

Rezerwacje biletów indywidualnych przyjmujemy także od 6 września br., najlepiej drogą mailową na adres: rezerwacje@filharmoniapoznanska.pl bądź telefonicznie: 618-536-935 lub 618-522-266. Do Państwa dyspozycji będziemy także w kasie biletowej, jednak w sprawie rezerwacji lub dodatkowych pytań zalecamy kontakt zdalny.

Sprzedaż biletów indywidualnych oraz on-line rozpocznie się 28 września.  

W związku ze stanem epidemii i związanymi z nią rozporządzeniami rządowymi, zastrzegamy sobie prawo do zmian w przedstawionym wyżej harmonogramie sprzedaży karnetów i biletów.

07 lipca 2021 100-lecie urodzin Stanisława Wisłockiego 

Przyszedł na świat przed stu laty – 7 lipca 1921 roku w Rzeszowie. Był wspaniałym dyrygentem, kompozytorem, pianistą i pedagogiem. W historii Poznania zapisał się w sposób szczególny, gdy w 1947 roku utworzył Orkiestrę Filharmonii Poznańskiej i był jej pierwszym dyrygentem oraz dyrektorem artystycznym Filharmonii do 1958 roku. 

O początkach swojej pracy w Poznaniu tak pisał w książce Życie jednego muzyka:

W pierwszym okresie pracy z orkiestrą największy nacisk kładłem na repertuar klasyczny, bo tylko na tym repertuarze można było wyrównać jej brzmienie. (…) Kolejno pracowaliśmy nad muzyką romantyczną, neoromantyczną i muzyką XX wieku, w tym polską muzyką współczesną. Kiedy orkiestra osiągnęła już znaczny stopień zaawansowania technicznego, powiększyliśmy liczbę polskich prawykonań. ZKP powierzał nam często organizowanie przesłuchań nowych kompozycji. Tak więc pod koniec pierwszego pięciolecia istnienia filharmonii mogliśmy mówić o osiągnięciach na skalę krajową. 

W Poznaniu upamiętniony został wraz ze swą żoną Izabellą na jednej z kamienic północnej pierzei Starego Rynku. Na fryzie znajdującym się pod oknami drugiego piętra kamienicy pod nr 88, Julian Boss-Gosławski umieścił wizerunki architektki Izabelli Wisłockiej, która zaprojektowała odbudowę większości kamienic tej pierzei rynku, oraz jej męża Stanisława Wisłockiego, ówczesnego dyrektora artystycznego Filharmonii Poznańskiej.

Koncert poświęcony pamięci Stanisława Wisłockiego Poznańscy Filharmonicy zagrają pod batutą Antoniego Wita, 13 listopada tego roku. W programie – między innymi Koncert fortepianowy Stanisława Wisłockiego w interpretacji Krzysztofa Książka. 

06 lipca 2021 Muzyczne lato i Poznańscy Filharmonicy

Wyjątkowe miejsce, wyjątkowa muzyka, wyjątkowa atmosfera…  To oczywiście Kloster Chorin w Brandenburgii i odbywający się tu co roku letni festiwal muzyczny – Choriner Musiksommer. Regularnie jego gośćmi są Poznańscy Filharmonicy. 

Festiwal odbywa się w murach malowniczego pocysterskiego opactwa, częściowo będącego w ruinie. Niezwykła sceneria i akustyka tego miejsca doskonale znana jest bywalcom tutejszych artystycznych wydarzeń. Dziś prezentujemy Państwu kilka migawek z naszego koncertu, który odbył się tu w sobotę, 3 lipca. Wspomnienie dla tych, którzy minioną sobotę spędzili w Chorin, a krótka impresja dla tych, którzy być tam nie mogli… 

W Chorin, z udziałem Tomasza Darocha (wiolonczela) i Orkiestry Filharmonii Poznańskiej pod dyrekcją Łukasza Borowicza zabrzmiały: uwertura do opery Zamek na Czorsztynie Karola Kurpińskiego, Koncert wiolonczelowy C-dur Josepha Haydna oraz I Symfonia g-moll Étienne’a Nicolas’a Méhula.

Pandemiczne obostrzenia sprawiły, że koncert zagrano dwukrotnie. Oba wykonania spotkały się z wielkim aplauzem publiczności, co wywołało bisy na obu koncertach. 

Poniżej publikujemy recenzję występu Filharmonków Poznańskich, która ukazała się w Märkische Oderzeitung.

Orkiestra Filharmonii Poznańskiej zachwyca na Festiwalu Muzyki Klasycznej w klasztorze

Kurpiński, Haydn czy Méhul – Orkiestra Filharmonii Poznańskiej przekonuje publiczność Choryńskiego Lata Muzycznego (Choriner Musiksommer) wojowniczymi dźwiękami i ogromną radością grania.

Jak na uwerturę przystało, znajduje się ona na początku konwencjonalnego programu koncertowego lub otwiera dzieło muzyczno-teatralne. Uwertura do opery Karola Kurpińskiego  Zamek na Czorsztynie z 1819 roku odpowiada obu tym wariantom, a Orkiestra Filharmonii Poznańskiej rozpoczęła nią w sobotę swój gościnny występ na 58. Choryńskim Lecie Muzycznym.

Muzycznie utwór polskiego kompozytora, oscylujący między epoką klasyczną a romantyczną, prezentuje się jako ekscytująca skrócona wersja dość banalnej fabuły z dawką grozy, omdleniami i radością ponownego spotkania. Po dramatycznym otwarciu następuje radosne oczekiwanie, dźwięki pełne sprężystej elegancji, po której następują nadciągające przykrości i bezlik skomasowanych konfliktów. Ten wachlarz emocji muzycy pod dyrekcją Łukasza Borowicza zagrali z porywającym zaangażowaniem.

I Koncert wiolonczelowy C-dur Josepha Haydna, którego partię solową Tomasz Daroch z figlarną wirtuozerią opanował już w pierwszej części Moderato, pulsuje radosną lekkością. W Adagio roztacza prawdziwie muzyczny nastrój i dobre samopoczucie, które jest niczym swobodny śpiew na strunach. Jasny ton muzykowania jego znakomicie przygotowanego „zespołu akompaniującego” pomaga również finałowi Allegro w buzująco-dynamicznym badawczym wykonaniu. Czysta radość z gry wszystkich uczestników była odpowiednio nagradzana brawami.

Z nie mniejszym zaangażowaniem interpretują fascynującą muzykę I Symfonii g-moll Étienne’a Nicolasa Méhula, ważnego kompozytora okresu rewolucji francuskiej. Ludwig van Beethoven był bardzo przejęty jego skoncentrowaną energią, co znalazło odzwierciedlenie m.in. w jego operze Fidelio. W tonacji  g-moll Francuza pobrzmiewają też echa Haydna i Mozarta. Część wstępna jest złowieszcza, pełna konfliktów i trzymająca w napięciu. Podczas gdy następujące po nim bogate w wariacje Andante ma charakter kontemplacyjny, w żartobliwym Allegro moderato pizzicato stanowi zachwycające urozmaicenie. Poznańscy muzycy z powodzeniem tropią wyrafinowanie brzmień orkiestrowych aż do bojowego finału.

Fakt, że słuchacze i muzycy mogą teraz ponownie wejść w bezpośredni kontakt słuchowy i wzrokowy, a niewidzialne prądy energetyczne między nimi mogą znowu przepływać, jest jednym z dających nadzieję wrażeń tego koncertowego popołudnia w choryńskim klasztorze, które było również przyjemne pod względem pogody.

Peter Buske 

Märkische Oderzeitung

05 lipca 2021 Maestro Łukasz Borowicz i Dyrektor Wojciech Nentwig w Poranku Dwójki

„Fantastyczne jest to, że orkiestra Łukasza Borowicza doskonale zna i Łukasz Borowicz zna ciągle zmieniającą się osobowo Orkiestrę Filharmonii Poznańskiej. To daje szansę, że będziemy się wspinać wyżej i wyżej” – mówił w Programie 2 Polskiego Radia Wojciech Nentwig, dyrektor Filharmonii Poznańskiej.

Zapraszamy do posłuchania całej rozmowy:

www.polskieradio.pl

02 lipca 2021 Łukasz Borowicz nowym dyrektorem muzycznym Filharmonii Poznańskiej

Nowego szefa muzycznego przedstawił podczas konferencji prasowej w piątek 2 lipca marszałek województwa wielkopolskiego, Marek Woźniak. 

  Spotkaliśmy się, by oficjalnie przekazać Państwu wspaniałą wiadomość dotyczącą nowego sezonu Filharmonii Poznańskiej. Wraz z jego początkiem stanowisko dyrektora muzycznego – dyrygenta-szefa Orkiestry Filharmonii Poznańskiej obejmie Łukasz Borowicz, związany z naszą filharmonią od wielu lat wspaniałymi koncertami i nagraniami – mówił Marek Woźniak. – Ogromnie się cieszymy, że spośród wielu innych interesujących propozycji, Łukasz Borowicz wybrał Poznań. Dla nas oznaczać to będzie wysoką jakość oferty artystycznej. 

Gdy przed wielu laty rozmawiałem z Kazimierzem Kordem, jednym z największych polskich dyrygentów, powiedział mi, że na palcach można wyliczyć dyrygentów, którzy „mają dźwięk w rękach”.  Wśród nich był Łukasz Borowicz – wspominał Wojciech Nentwig, dyrektor Filharmonii Poznańskiej. – Posłuchałem jego rad i nawiązaliśmy współpracę z Łukaszem Borowiczem. 

Wojciech Nentwig zaprezentował też zarysy nowego, 75. sezonu artystycznego Filharmonii Poznańskiej. Plejada znakomitych solistów i dyrygentów gościć będzie nie tylko na estradzie Auli Uniwersyteckiej, sali koncertowej Filharmonii Poznańskiej, ale także występować będzie z Poznańskimi Filharmonikami poza Poznaniem. Na przykład 11 września, w Kościele Pokoju w Świdnicy, w 20. rocznicę ataku na World Trade Center, z Orkiestrą Filharmonii Poznańskiej zagra Rafał Blechacz – będzie to jego jedyny w tym roku koncert z orkiestrą w Polsce. 

O swojej wizji dyrygentury i pracy z orkiestrą mówił podczas konferencji Łukasz Borowicz podkreślając rangę Poznania jako filharmonicznego ośrodka na muzycznej mapie Polski i Europy.

  Filharmonia Poznańska to marka rozpoznawalna w świecie. Od artystów i od ich agentów wiemy, że artyści, którzy raz tu trafią chcą wracać – ze względu na orkiestrę, publiczność, atmosferę, jaka towarzyszy ich występom – mówił Łukasz Borowicz. Trudny pandemiczny czas przetrwaliśmy wzmocnieni mierząc się z wieloma artystycznymi wyzwaniami i pokonując bariery, o których wcześniej nie mieliśmy pojęcia. Dla mnie najważniejsze jest to, że w Filharmonii Poznańskiej można urzeczywistniać marzenia; czynię to wraz z orkiestrą nieprzerwanie od 2006 roku, od pamiętnego koncertu z Idą Haendel.  

28 czerwca 2021 Filharmonia Poznańska nagrodzona

W przeddzień uroczystości Świętych Apostołów Piotra i Pawła, patronów katedry poznańskiej i Poznania, w rezydencji arcybiskupów poznańskich odbyła się uroczystość wręczenia Nagrody Arcybiskupa Poznańskiego za wybitne osiągnięcia w dziedzinie kultury chrześcijańskiej. Wśród tegorocznych laureatów znalazła się Filharmonia Poznańska.

Uroczystość – na zaproszenie Filharmonii Poznańskiej – uświetnił występ Andrzeja Wiercińskiego, młodego pianisty przygotowującego się do tegorocznej edycji Konkursu Chopinowskiego w Warszawie, który wykonał Balladę f-moll op. 52 Fryderyka Chopina.

fot. Waldemar Wylegalski

21 czerwca 2021 Maestro, dziękujemy!

Czternaście lat minęło jak jeden dzień… Czy tak pomyślał Maestro Marek Pijarowski, gdy w piątkowy wieczór, 18 czerwca, po raz ostatni podniósł batutę kończąc wspaniałą Symfonię Włoską Felixa Mendelssohna? Koncert, który tego dnia poprowadził, a który zakończył sezon artystyczny  2020/2021 Filharmonii Poznańskiej, był jego koncertem jubileuszowym. Wieńczącym 50-lecie pracy artystycznej i 70 urodziny Mistrza (stąd właśnie wziął się tytuł koncertu: Maestro). Po raz ostatni też wystąpił na estradzie Auli UAM jako dyrygent-szef Poznańskich Filharmoników. Okazji do wzruszeń i podziękowań było więc wiele.

Za wspaniałą pracę przez te minione sezony (Marek Pijarowski był dyrygentem-szefem od sezonu 2007/2008 do sezonu 2020/2021) dziękował mu marszałek województwa wielkopolskiego Marek Woźniak, dziękował dyrektor Filharmonii Poznańskiej Wojciech Nentwig oraz Radosław Komolka, inspektor Orkiestry FP. Słowa wdzięczności dla dyrygenta padły też ze strony marszałka i dyrektora za podanie przed laty pomocnej dłoni Filharmonii i jej orkiestrze, gdy przeżywały trudny czas. 

A Maestro nie szczędził ciepłych słów dla orkiestry dziękując jej za najwspanialsze lata, jakie z nią przeżył. I też wspominał początki, gdy z propozycją spotkania zadzwonił do niego Wojciech Nentwig, świeżo upieczony dyrektor Filharmonii Poznańskiej. Spotkali się we Wrocławiu. 

Słuchałem go, gdy snuł wizje rozwoju Filharmonii i myślałem: wariat – mówił z estrady Marek Pijarowski. – Słuchałem dalej i… coraz bardziej mnie to wciągało, więc  pomyślałem: a może by tak dwóch wariatów? I tak się zaczęło…

Były upominki, kwiaty, a nawet tort upieczony specjalnie dla Mistrza przez jedną ze skrzypaczek orkiestry.  Były podziękowania i życzenia. I ta najważniejsza dla melomanów obietnica – nie żegnamy się z Markiem Pijarowskim, lecz mówimy do zobaczenia. W nowym sezonie artystycznym, gdy będzie stawał na estradzie Auli UAM jako dyrygent gościnny. 

17 czerwca 2021 Jedź z nami do Chorin

Jeśli chcecie Państwo spędzić pierwszą lipcową sobotę w wyjątkowym miejscu, przy dźwiękach znakomitej muzyki zapraszamy do Chorin (Niemcy), gdzie podczas Festiwalu Choriner Musiksommer po raz kolejny zagrają Poznańscy Filharmonicy. Festiwal odbywa się w murach malowniczego pocysterskiego opactwa, częściowo będącego w ruinie. Niezwykła sceneria i akustyka tego miejsca doskonale znana jest bywalcom odbywających się w Kloster Chorin koncertów.

Na koncert Poznańskich Filharmoników wybierają się członkowie Klubu Przyjaciół Filharmonii Poznańskiej. Można do nich dołączyć – jest jeszcze kilka wolnych miejsc.

Wyjazd autokarem 3 lipca (sobota) o godz. 9 z placu Mickiewicza w Poznaniu, powrót – około północy. Koszt uczestnictwa 150 zł (przejazd, ubezpieczenie i obiad) oraz 26 euro (bilet). Koncert odbędzie o godz. 18.

Wystąpią:

Tomasz DAROCH – wiolonczela
Łukasz BOROWICZ – dyrygent
Orkiestra Filharmonii Poznańskiej

Program:

  • Karol Kurpiński, Uwertura do opery Zamek na Czorsztynie
  • Joseph Haydn, Koncert wiolonczelowy C-dur, Hob.VIIb/1
  • Étienne Nicolas Méhul, I Symfonia g-moll

Warunkiem uczestnictwa jest posiadanie przy sobie zaświadczenia o pełnym zaszczepieniu przeciw Covid-19.
Wszelkie informacje można uzyskać w sekretariacie Filharmonii Poznańskiej, tel. 61 852 47 08 lub 660 405 813, e-mail: sekretariat@filharmoniapoznanska.pl