ETR

aktualności

17 maja 2021 TE DEUM

Te Deum  tak zatytułowany jest najbliższy koncert, na który Filharmonia Poznańska  zaprasza melomanów w najbliższy piątek, 21 maja o godz. 19 do Auli Uniwersyteckiej. Tytuł jest nieprzypadkowy, bowiem to właśnie Te Deum – jedno Karola Kurpińskiego (pochodzącego z wielkopolskich Włoszakowic), drugie Josepha Haydna zdominują piątkowy wieczór. 

Premiera Te Deum Karola Kurpińskiego odbyła się 24 maja 1829 roku w katedrze św. Jana w Warszawie, podczas uroczystości związanych z intronizacją cara Mikołaja I na króla Polski. Było to jedno z trzech dzieł (obok Veni Creator Karola Solivy i Mszy uroczystej Józefa Elsnera) specjalnie napisanych na tę okazję. Te trzy kompozycje zostały twórcom zlecone, a oni sami, niezbyt chętni do pisania na taką okazję, podobno… ciągnęli losy, który z utworów któremu z nich ma przypaść. Tak o nim pisze Łukasz Borowicz w książce programowej najbliższego koncertu:  Pomimo skomplikowanych czasów i okoliczności narodziło siędzieło prezentujące najlepsze cechy dojrzałego stylu Kurpińskiego. Doświadczenie operowe Kurpińskiego widoczne jest praktycznie w każdej części, zwraca uwagę liryczne solo klarnetowe rodem z oper Donizettiego, a imponujące solo skrzypcowe jest zapewne związane wpływem Niccola Paganiniego, który także koncertował w Warszawie w związku z koronacją Mikołaja I.

Ogromnym bogactwem treści nasycone jest także Te Deum Josepha Haydna, powstałe w latach 90. XVIII stulecia, a i obecność krótkiego i przepięknego utworu  Wolfganga Amadeusa Mozarta w programie wieczoru jest nieprzypadkowa – dla Karola Kurpińskiego jedną z najważniejszych inspiracji była muzyka właśnie tego kompzoytora. 

 

WYKONAWCY:

Magdalena STEFANIAK – sopran
Katarzyna BELKIUS – sopran
Dominika STEFAŃSKA – mezzosopran
Mykhailo KUSHLYK –  tenor
Piotr MACIEJOWSKI – tenor
Paweł HORODYSKI – bas
Polski Chór Kameralny Schola Cantorum Gedanensis
Jan Łukaszewski – przygotowanie chóru
Łukasz BOROWICZ – dyrygent
Orkiestra Filharmonii Poznańskiej

PROGRAM:

  • Joseph Haydn, Te Deum for the Empress Maria Theresa Hob.XXIIIc:2
  • Wolfgang Amadeus Mozart, Laudate Dominum omnes gentes z Vesperae solennes de confessore KV 339
  • Karol Kurpiński, Te Deum

Karnety: DL | SG | MW
Bilety: cena A

Koncert dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, uzyskanych z dopłat ustanowionych w grach objętych monopolem państwa, zgodnie z art. 80 ust. 1 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych, w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca

12 maja 2021 Filharmonia otwarta dla publiczności od 21 maja

W związku z wcześniejszym otwarciem filharmonii dla publiczności – już od 21 maja 2021 (zamiast pierwotnie zapowiadanego terminu 29 maja) poniżej prezentujemy plan majowych koncertów.

 

KONCERT INTERNETOWY

Piątek, 14 maja 2021, godz. 19

GWIAZDY ŚWIATOWYCH ESTRAD
MOZART NASZ WSPÓŁCZESNY

WYKONAWCY:

Jan LISIECKI – fortepian
Łukasz BOROWICZ – dyrygent
Orkiestra Filharmonii Poznańskiej

PROGRAM:

  • Wolfgang Amadeus Mozart, XXII Koncert fortepianowy Es-dur KV 482
  • Krzysztof Meyer, Symfonia w stylu Mozarta

Partner:

***

KONCERTY Z PUBLICZNOŚCIĄ

Piątek, 21 maja 2021, godz. 19, Poznań, Aula Uniwersytecka
Sobota, 22 maja 2021, godz. 19, Gdańsk, Centrum św. Jana, GDAŃSKI FESTIWAL MUZYCZNY
Niedziela, 23 maja 2021, godz. 17.30, Pelplin, bazylika katedralna Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny

TE DEUM

WYKONAWCY:

Magdalena STEFANIAK – sopran
Katarzyna BELKIUS – sopran
Dominika STEFAŃSKA – mezzosopran
Mykhailo KUSHLYK –  tenor
Piotr MACIEJOWSKI – tenor
Paweł HORODYSKI – bas
Polski Chór Kameralny Schola Cantorum Gedanensis
Jan Łukaszewski – przygotowanie chóru
Łukasz BOROWICZ – dyrygent
Orkiestra Filharmonii Poznańskiej

PROGRAM:

  • Joseph Haydn, Te Deum for the Empress Maria Theresa Hob.XXIIIc:2
  • Wolfgang Amadeus Mozart, Laudate Dominum omnes gentes z Vesperae solennes de confessore KV 339
  • Karol Kurpiński, Te Deum

Karnety: (21.05) DL | SG | MW
Bilety: (21.05) cena A

Koncerty 21.05 oraz 23.05 dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, uzyskanych z dopłat ustanowionych w grach objętych monopolem państwa, zgodnie z art. 80 ust. 1 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych, w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca

 

***

Piątek, 28 maja 2021, godz. 19, Aula Uniwersytecka

488. KONCERT POZNAŃSKI
MOZART i SŁOWIKI

WYKONAWCY:

Monika MYCH – sopran
Małgorzata WOLTMANN-ŻEBROWSKA – alt / mezzosopran
Damian ŻEBROWSKI – tenor
Andrzej OGÓRKIEWICZ – bas
Maciej BOLEWSKI – organy
Chór Chłopięcy i Męski Filharmonii Poznańskiej Poznańskie Słowiki
Maciej WIELOCH – dyrygent
Krzysztof Szaniecki – prowadzenie koncertu

PROGRAM:

  • Wolfgang  Amadeus  Mozart:

Sancta Maria, mater Dei  KV 273
Laudate Dominum z Vesperae solennes de confessore  KV 339
Te Deum KV 141 / 66b
Ave verum corpus KV 618
Msza koronacyjna C-dur KV 317

Karnety: KP 1

***

Sobota, 29 maja 2021, godz. 11, Aula Uniwersytecka

ZAKOŃCZENIE 53. SEZONU PRO SINFONIKI
MUZYKA WIELKICH MIAST 
MOSKWA

WYKONAWCY:
Jakub Krawczyk – marimba
Marcin Suszycki – kierownictwo artystyczne
Kameralna Orkiestra Smyczkowa Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego
Marlena Gnatowicz – prowadzenie koncertu
Tomasz Ilmer – prowadzenie koncertu

PROGRAM:

  • Piotr Czajkowski, Serenada C-dur op. 48
  • Nikołaj Rimski-Korsakow, Lot trzmiela z opery Bajka o carze Sałtanie (transkrypcja na marimbę solo: Pius Cheung)
  • Siergiej Rachmaninow, Vocalise (transkrypcja na marimbę solo: Pius Cheung)
  • Piotr Czajkowski, Taniec łabędzi z baletu Jezioro łabędzie (transkrypcja na marimbę solo: Jakub Krawczyk)

Karnety: PS
Bilety: do nabycia godzinę przed koncertem w kasie w Auli UAM

***

Sobota, 29 maja 2021, godz. 18, Aula Uniwersytecka

488. KONCERT POZNAŃSKI
MOZART i SŁOWIKI

WYKONAWCY:

Monika MYCH – sopran
Małgorzata WOLTMANN-ŻEBROWSKA – alt / mezzosopran
Damian ŻEBROWSKI – tenor
Andrzej OGÓRKIEWICZ – bas
Maciej BOLEWSKI – organy
Chór Chłopięcy i Męski Filharmonii Poznańskiej Poznańskie Słowiki
Maciej WIELOCH – dyrygent
Krzysztof Szaniecki – prowadzenie koncertu

PROGRAM:

  • Wolfgang  Amadeus  Mozart:

Sancta Maria, mater Dei  KV 273
Laudate Dominum z Vesperae solennes de confessore  KV 339
Te Deum KV 141 / 66b
Ave verum corpus KV 618
Msza koronacyjna C-dur KV 317

Karnety: KP 2

11 maja 2021 Bergsonem zachwycili się Francuzi

Bergson trafił na… plac Bergsona – można by żartobliwie powiedzieć. Oto bowiem ubiegłoroczny album  Filharmoników Poznańskich „Michał Bergson. Concerto symphonique pour piano avec orchestre  op. 62 / Music from the opera Luisa di Monfort” został wyróżniony tytułem Trophées Radio Classique przez francuską stację Radio Classique, która swoją siedzibę ma… przy placu Henriego Bergsona w Paryżu, placu noszącego imię literackiego laureata nagrody Nobla, syna polskiego kompozytora Michała Bergsona. 

Poznański album znalazł się wśród  najciekawszych płyt, którym prestiżowe Radio Classique poświęciło w maju swoją uwagę – najlepsze spośród prezentowanych co tydzień  albumów oznaczonych Trophées Radio Classique honorowane są specjalnymi nagrodami w 10 kategoriach podczas corocznej gali. O wyborze decyduje jury składające się z szefów najważniejszych instytucji muzycznych Francji.  

W recenzji albumu Filharmoników Poznańskich wydanego prze DUX, Jérémie Bigorie przedstawia francuskim melomanom postać Michała Bergsona, pianisty  i kompozytora stawiając go w gronie takich postaci jak m.in. Fryderyk Chopin czy Ferenc Liszt, którzy artystycznie spełniali się też w Paryżu – „stolicy XIX wieku”. Podkreśla też, iż był on ojcem noblisty, filozofa Henriego Bergsona. 

Szczególną uwagę autor zwraca na główny utwór albumu – Concerto symphonique pour piano avec orchestre op. 62, którego rękopis odkrył w antykwariacie londyńskim Jonathan Plowright i który zakupiony został przez Filharmonię Poznańską. 

Określa go mianem genialnego dzieła, wiernego trzyczęściowej formie, nawiązującego do Chopina. Pisze o wirtuozerii Plowrighta, zachwyca się umiejętnościami artysty radzenia sobie z najtrudniejszymi elementami partytury.  To dzieło po prostu ożywa pod palcami tego pianisty – podkreśla  recenzent. 

Jérémie Bigorie zwraca też uwagę na arię na klarnet z opery Luisa di Monfort, która pozwala zabłysnąć Jakubowi Drygasowi,  a o arii Il Ritorno w wykonaniu Aleksandry Kubas-Kruk pisze, iż mogliby się pod nią podpisać Bellini i Donizetti. 

Natomiast dyrygent Łukasz Borowicz – zdaniem recenzenta – wydobył z muzyków wszystko co najlepsze.  I dlatego Radio Classique nie mogło nie zatrzymać się przy tym pięknym odkryciu  dyskograficznym. 

10 maja 2021 GWIAZDY ŚWIATOWYCH ESTRAD. MOZART NASZ WSPÓŁCZESNY

Jan Lisiecki, znakomity kanadyjski pianista z polskimi korzeniami (i związkami z Poznaniem), będzie bohaterem najbliższego Koncertu Internetowego Filharmonii Poznańskiej, który w ramach cyklu Gwiazdy Światowych Estrad, odbędzie się 14 maja o godz. 19. Koncert ten zatytułowano Mozart nasz współczesny, bowiem tego wieczoru usłyszymy zarówno jedno z dzieł Mozarta, jak i współczesny utwór… w stylu Mozarta.

XXII Koncert fortepianowy Es-dur KV 482 Wolfgang Amadeus Mozart napisał w Wiedniu, który w liście do ojca nazywał krainą fortepianu. To właśnie tu odnosił sukcesy jako pianista – kompozytor, tworząc koncerty fortepianowe dla siebie jako solisty. W 1781 roku pisał do siostry: Jak dobrze pójdzie, będę tu równie wysoko ceniony jako kompozytor, jak teraz jestem ceniony jako pianista.

Koncert Es-dur zaczął tworzyć w listopadzie 1785 roku, gdy równocześnie pracował nad Weselem Figara. Ukończył go 16 grudnia tegoż roku, a wieczorem tego samego dnia zagrał go… między aktami oratorium Ester Karla Dittersa von Dittersdorfa! Takie były realia. Samodzielnie utwór zabrzmiał 23 grudnia 1785 roku i został wówczas doskonale przyjęty. W zapiskach ojca Amadeusa, Leopolda Mozarta, zachowały się informacje, że ówczesnych słuchaczy szczególnie urzekła druga część Koncertu i to jej regularnie domagali się na bis. 

A po Mozarcie – Symfonia w stylu Mozarta Krzysztofa Meyera – wyjątkowy przykład pastiszu stylu mozartowskiego ukazujący jak doskonale kompozytor potrafi posługiwać się różnymi stylami i technikami. Słuchacze  naprawdę mają wrażenie jakby słuchali XVIII-wiecznej kompozycji  i trudno się im dziwić. Absolutnie przekonani, że to Mozart byli także poznańscy melomani, którzy zasiedli w Auli Uniwersyteckiej 1 kwietnia 1977 roku. O prima aprilisowym żarcie (Koncert miał nawet podtytuł Prima Aprilis) wiedział tylko dyrygent Renard Czajkowski. Wszyscy pozostali (w tym także muzycy grający ten utwór!) prawdę poznali dopiero po tym premierowym wykonaniu dzieła. Czy mogli się nabrać? Posłuchajcie i oceńcie Państwa sami…  A jeśli podczas słuchania któryś z domowników zaintrygowany tą  muzyką rzuci pytanie: Czy to Mozart? – odpowiedzcie, że tak…

WYKONAWCY:

Jan LISIECKI – fortepian
Łukasz BOROWICZ – dyrygent
Orkiestra Filharmonii Poznańskiej

PROGRAM:

  • Wolfgang Amadeus Mozart, XXII  Koncert fortepianowy Es-dur KV 482

Allegro
Andante
Allegro

  • Krzysztof MeyerSymfonia w stylu Mozarta 

Adagio – Allegro
Andante con moto
Tempo di minuetto
Allegro

 

Partner:

28 kwietnia 2021 koncerty w maju. poznaj szczegóły

W związku z decyzją rządu o planowanym otwarciu 29 maja filharmonii dla publiczności informujemy, że koncerty Filharmonii Poznańskiej będą do tego czasu emitowane w Internecie.

Szczegółowe informacje o koncertach umieszczać będziemy na naszej stronie internetowej oraz profilu na Facebooku.

Kasa Filharmonii Poznańskiej będzie nieczynna do 28 maja 2021.

 

KONCERTY FILHARMONII POZNAŃSKIEJ:

Piątek, 14 maja 2021, godz. 19

GWIAZDY ŚWIATOWYCH ESTRAD
MOZART NASZ WSPÓŁCZESNY
KONCERT INTERNETOWY

WYKONAWCY:

Jan LISIECKI – fortepian
Łukasz BOROWICZ – dyrygent
Orkiestra Filharmonii Poznańskiej

PROGRAM:

  • Wolfgang Amadeus Mozart, XXII Koncert fortepianowy Es-dur KV 482
  • Krzysztof Meyer, Symfonia w stylu Mozarta

Partner:

***

Sobota, 22 maja 2021, godz. 19

GDAŃSKI FESTIWAL MUZYCZNY
TE DEUM
KONCERT INTERNETOWY

WYKONAWCY:

Magdalena STEFANIAK – sopran
Katarzyna BELKIUS – sopran
Dominika STEFAŃSKA – mezzosopran
Mykhailo KUSHLYK –  tenor
Piotr MACIEJOWSKI – tenor
Paweł HORODYSKI – bas
Polski Chór Kameralny Schola Cantorum Gedanensis
Jan Łukaszewski – przygotowanie chóru
Łukasz BOROWICZ – dyrygent
Orkiestra Filharmonii Poznańskiej

PROGRAM:

  • Joseph Haydn, Te Deum for the Empress Maria Theresa Hob.XXIIIc:2
  • Wolfgang Amadeus Mozart, Laudate Dominum omnes gentes z Vesperae solennes de confessore KV 339
  • Karol Kurpiński, Te Deum

***

Piątek, 28 maja 2021, godz. 19

BEETHOVEN NASZ WSPÓŁCZESNY
GWIAZDY ŚWIATOWYCH ESTRAD
KONCERT INTERNETOWY

WYKONAWCY:

Paul McCREESH – dyrygent
Orkiestra Filharmonii Poznańskiej

PROGRAM:

  • Ludwig van Beethoven, VII Symfonia A-dur op. 92

***

Sobota, 29 maja 2021. o godz. 11, Aula Uniwersytecka

ZAKOŃCZENIE 53. SEZONU PRO SINFONIKI
MUZYKA WIELKICH MIAST 
MOSKWA

WYKONAWCY:
Jakub Krawczyk – marimba
Marcin Suszycki – kierownictwo artystyczne
Kameralna Orkiestra Smyczkowa Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego
Marlena Gnatowicz – prowadzenie
Tomasz Ilmer – prowadzenie

PROGRAM:

  • Piotr Czajkowski, Serenada C-dur op. 48
  • Nikołaj Rimski-Korsakow, Lot trzmiela z opery Bajka o carze Sałtanie (transkrypcja na marimbę solo: Pius Cheung)
  • Siergiej Rachmaninow, Vocalise (transkrypcja na marimbę solo: Pius Cheung)
  • Piotr Czajkowski, Taniec łabędzi z baletu Jezioro łabędzie (transkrypcja na marimbę solo: Jakub Krawczyk)

Karnety: PS

Bilety: do nabycia godzinę przed koncertem w kasie w Auli UAM

***

Niedziela, 30 maja 2021, godz. 12, Aula Uniwersytecka
Niedziela, 30 maja 2021, godz. 18, Aula Uniwersytecka

488. KONCERT POZNAŃSKI
MOZART i SŁOWIKI

WYKONAWCY:

Monika MYCH – sopran
Małgorzata WOLTMANN-ŻEBROWSKA – alt / mezzosopran
Damian ŻEBROWSKI – tenor
Andrzej OGÓRKIEWICZ – bas
Maciej BOLEWSKI – organy
Chór Chłopięcy i Męski Filharmonii Poznańskiej Poznańskie Słowiki
Maciej WIELOCH – dyrygent

PROGRAM:

  • Wolfgang  Amadeus  Mozart:

Sancta Maria, mater Dei  KV 273
Laudate Dominum z Vesperae solennes de confessore  KV 339
Te Deum KV 141 / 66b
Ave verum corpus KV 618
Msza koronacyjna C-dur KV 317

Karnety:
KP 1 (g. 12)
KP 2 (g. 18)

19 kwietnia 2021 BEETHOVEN NASZ WSPÓŁCZESNY. W WIOSENNYM NASTROJU. KONCERT INTERNETOWY

IV Koncert fortepianowy G-dur Ludwiga van Beethovena zabrzmi podczas najbliższego Koncertu Internetowego w piątek, 23 kwietnia, o godz. 19. Przy fortepianie – niemiecki pianista Martin Stadtfeld, a Filharmonikami Poznańskimi dyryguje Łukasz Borowicz.  

IV Koncert fortepianowy po raz pierwszy wykonany został podczas prywatnego koncertu w pałacu księcia Josepha Franza Lobkowitza, w marcu 1807 roku. Szerokie grono melomanów miało okazję wysłuchać go 22 grudnia 1808 roku w Theater an der Wien, podczas kompozytorskiego wieczoru Mistrza z Bonn. Tyle, że po tym wydarzeniu koncert został na lata… zapomniany (dla świata odkrył go ponownie dopiero Feliks Mendelssohn-Bartholdy w 1836 roku). I trudno się temu dziwić skoro w ów grudniowy wieczór wiedeński, obok koncertu zabrzmiały jeszcze: dwie symfonie (V i VI), Fantazja chorałowa c-moll, fragmenty Mszy C-dur op. 86, improwizacje fortepianowe oraz aria koncertowa Ah! perfido – Per pietà. Całość trwała około czterech godzin! 

IV Koncert fortepianowy powstał w latach 1805-1806 i uważany jest za pierwszy pośród koncertów fortepianowych Ludwiga van Beethovena, który reprezentuje własny styl kompozytora. Na swoje czasy był  nietypowy – utwór rozpoczyna bowiem partia fortepianu czyli instrumentu solowego, a nie orkiestry, co do tej pory właściwie się nie zdarzało. Od błyskotliwych muzycznych ozdobników, dających pole do popisu soliście, Koncert ten, zwany jest skowronkowym. Czy może być lepsza koncertowa rekomendacja na wytęsknioną przez wszystkich wiosnę?   

A na deser – Sonata fortepianowa A-dur nr 2 op. 2 Ludwiga van Beethovena. To druga z trzech sonat z opusu 2, które młody Beethoven zadedykował Josephowi Haydnowi. Powstała w roku 1796 roku, we wczesnym okresie twórczości kompozytora.

WYKONAWCY:

Martin STADTFELD – fortepian
Łukasz BOROWICZ – dyrygent
Orkiestra Filharmonii Poznańskiej

PROGRAM:

  • Ludwig van Beethoven, IV Koncert fortepianowy G-dur op. 58

Allegro moderato
Andante con moto
Rondo. Vivace

  • Ludwig van Beethoven, Sonata fortepianowa A-dur nr 2 op. 2 ­część II – Largo appasionato

 

Patronat honorowy

Projekt realizowany przy finansowym wsparciu Fundacji Współpracy Polsko-Niemieckiej

14 kwietnia 2021 Ostatnia paryska? Koncert Internetowy

Ostatnia paryska? – to tytuł najbliższego Koncertu Internetowego, na który zapraszamy 16 kwietnia o godz. 19. Jego bohaterami będą: muzyka najstarszego z klasyków wiedeńskich Josepha Haydna, kompozytora zwanego też ojcem nowej orkiestry oraz Filharmonicy Poznańscy pod batutą Tadeusza Wojciechowskiego.

Podczas tego wieczoru zabrzmi kolejna z cyklu sześciu symfonii paryskich (nr 82-87) Josepha Haydna. Wszystkie powstały na zamówienie paryskiego towarzystwa muzycznego, Le Concert de la Loge Olympique, nad którym czuwał wielki mecenas sztuki Claude-François-Marie Rigoley, hrabia d’Ogny. Wszystkie też spotkały się z entuzjastycznym przyjęciem, ugruntowując sławę kompozytora we Francji i poza jej granicami. 

Symfonia A-dur oznaczona jest numerem 87 i według obowiązującej numeracji jest ostatnią z paryskich symfonii Haydna. Lecz, jak to wcale nierzadko w historii muzyki się zdarza, numeracja dzieł nie zawsze jest tożsama z czasem ich powstawania. I tak Symfonia nr 87 została w paryskim cyklu skomponowana  w 1785 roku jako… pierwsza, a nie ostatnia.  

Muzykolodzy uważają, że to właśnie symfonie paryskie ukształtowały drogę Haydna do symfonicznego mistrzostwa. W symfoniach tych jego styl jest już wykształcony, a kompozytor  pozbywa się patetycznego, a w istocie pustego tonu teatralnego, zbliżając się w swojej prostocie do wdzięcznego, czasem naiwnego tonu muzyki ludowej. 

WYKONAWCY:

Tadeusz WOJCIECHOWSKI – dyrygent
Orkiestra Filharmonii Poznańskiej 

PROGRAM:

  • Joseph Haydn, Symfonia A-dur nr 87

Vivace
Adagio
Menuet
Finale: Vivace

07 kwietnia 2021 ZAPRASZAMY NA KONCERTY INTERNETOWE

W związku z decyzją rządu o utrzymaniu obowiązujących obostrzeń epidemiologicznych mających ograniczyć rozprzestrzenianie się wirusa SARS-CoV-2, w tym zamknięcie instytucji kultury dla publiczności co najmniej do 18 kwietnia, informujemy, że koncerty Filharmonii Poznańskiej będą do tego czasu emitowane w Internecie.

Szczegółowe informacje o koncertach umieszczać będziemy na naszej stronie internetowej oraz profilu na Facebooku.

Zapraszamy na Koncerty Internetowe w piątek, o godz. 19:00.

 

Piątek, 9 kwietnia 2021, godz. 19 

W HOŁDZIE GENIUSZOWI
KONCERT INTERNETOWY 

WYKONAWCY:
Michał FRANCUZ – fortepian
Tadeusz WOJCIECHOWSKI – dyrygent
Orkiestra Filharmonii Poznańskiej

PROGRAM:

  • Igor Strawiński, Koncert na fortepian i instrumenty dęte

***

Piątek, 16 kwietnia 2021, godz. 19 

OSTATNIA PARYSKA?
KONCERT INTERNETOWY

WYKONAWCY:

Tadeusz WOJCIECHOWSKI – dyrygent
Orkiestra Filharmonii Poznańskiej

PROGRAM:

  • Joseph Haydn, Symfonia A-dur nr 87

***

Piątek, 23 kwietnia 2021, godz. 19

BEETHOVEN NASZ WSPÓŁCZESNY
W WIOSENNYM NASTROJU

KONCERT INTERNETOWY

WYKONAWCY:

Martin STADTFELD – fortepian
Łukasz Borowicz – dyrygent
Orkiestra Filharmonii Poznańskiej

PROGRAM:

  • Ludwig van Beethoven, IV koncert fortepianowy G-dur op. 58
  • Ludwig van Beethoven, Sonata fortepianowa A-dur nr 2 op. 2 ­część II – Largo appasionato

 

Patronat honorowy

Projekt realizowany przy finansowym wsparciu Fundacji Współpracy Polsko-Niemieckiej

06 kwietnia 2021 Igor Strawiński  – w 50. rocznicę śmierci

Dziś, 6 kwietnia mija 50. rocznica śmierci Igora Strawińskiego, jednego z najgenialniejszych twórców XX wieku. W hołdzie geniuszowi, Filharmonia Poznańska swój najbliższy Koncert Internetowy (piątek, 9 kwietnia, godz.19) poświęci jego muzyce. Po raz pierwszy w Poznaniu, w wykonaniu pianisty Michała Francuza oraz Filharmoników Poznańskich pod batutą Tadeusza Wojciechowskiego, zabrzmi jego Koncert na fortepian i instrumenty dęte. 

Koncert na fortepian i instrumenty dęte Igor Strawiński zaczął pisać latem 1923 roku, a ukończył go 21 kwietnia roku następnego. Na premierę utwór czekał zaledwie miesiąc – po raz pierwszy zabrzmiał w Operze Paryskiej 22 maja 1924 roku. Solistą był kompozytor, a dyrygował Siergiej Kusewicki, który u Strawińskiego zamówił dzieło na swoje słynne paryskie Concerts Koussevitzky, które  prowadził w latach 1921–1928,  propagując m. in. twórczość Siergieja Prokofiewa, Igora Strawińskiego i Maurice’a Ravela. 

Strawiński podejmując się stworzenia tej kompozycji zapewnił sobie wyłączność na jej wykonywanie przez pięć lat. I w tym czasie zagrał ów koncert ponad 40 razy!  W 1950 roku kompozytor wprowadził do tego dzieła jednak pewne zmiany i poprawki i w tej wersji koncert ów jest najczęściej wykonywany. 

Wspominając dziś niezwykłego kompozytora warto zwrócić uwagę, iż jego ojciec, Fiodor Strawiński  pochodził z polskiej kresowej szlachty Strawińskich herbu Sulima. A prapradziadek kompozytora, Stanisław Strawiński, zapisał się na kartach historii podczas konfederacji barskiej, gdy 3 listopada 1771 roku uczestniczył w porwaniu króla Stanisława Augusta Poniatowskiego.

Igor Strawiński podjął też podobno starania o polskie obywatelstwo, choć nie więzy  krwi były tego przyczyną, lecz majątek jego pierwszej żony, który znajdował się na terenie Polski.  Według jednej wersji artysta zaniechał jednak tych starań z powodu długiej kolejki oczekujących w konsulacie polskim w Paryżu;  według innej – zniechęciło go zachowanie jakiegoś urzędnika, który Strawińskiego  potraktował jako jednego z wielu „naprzykrzających się” emigrantów rosyjskich, szukający po rewolucji azylu na Zachodzie Europy. 

WYKONAWCY 

Michał FRANCUZ – fortepian
Tadeusz WOJCIECHOWSKI – dyrygent
Orkiestra Filharmonii Poznańskiej 

PROGRAM

  • Igor Strawiński, Koncert na fortepian i instrumenty dęte

Largo – Allegro – Più mosso – Maestoso
Largo
Allegro

19 marca 2021 KASA BILETOWA FILHARMONII POZNAŃSKIEJ

Informujemy, że kasa biletowa Filharmonii Poznańskiej w dniach 20 marca-9 kwietnia będzie nieczynna.