aktualności
W niedzielę, 14 listopada, podczas uroczystego wieczoru w Studiu Koncertowym im. Witolda Lutosławskiego, Agnieszka Duczmal otrzymała z rąk Prezes Polskiego Radia – Agnieszki Kamińskiej „Diamentową Batutę” za wybitne osiągnięcia w dziedzinie dyrygentury i rozsławianie polskiej muzyki za granicą. Wydarzeniu towarzyszył występ Orkiestry Kameralnej Polskiego Radia „Amadeus” pod dyrekcją Laureatki.
„Diamentowa Batuta” to nagroda indywidualna przyznawana przez Zarząd Polskiego Radia za wybitne kreacje artystyczne, rozsławianie muzyki polskiej w kraju i za granicą oraz przybliżanie jej milionom słuchaczy Polskiego Radia. Laureatami nagrody są dyrygenci: Jan Krenz, Stefan Rachoń, Stanisław Wisłocki, Antoni Wit, Krzysztof Penderecki, Kazimierz Kord, Stefan Stuligrosz, Jerzy Maksymiuk, Jerzy Semkow, Stanisław Skrowaczewski, Tadeusz Strugała i Jacek Kaspszyk.
Serdecznie gratulujemy!
Fot. Cezary Piwowarski/PR
Zapraszamy Państwa do obejrzenia rozmowy, którą z Maestro Antonim Witem i Agnieszką Malatyńską-Stankiewicz przeprowadziła Anna Skulska.
Przypominamy jednocześnie o spotkaniu z wybitnym dyrygentem, na które zapraszamy Państwa przed sobotnim koncertem.
Tablica upamiętniająca współpracę Maestro Marka Pijarowskiego z Narodowym Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego odsłonięta została w piątkowy wieczór (5 listopada 2021 roku) w Alei Gwiazd przed budynkiem NFM na placu Wolności we Wrocławiu. Ta niezwykła uroczystość poprzedziła jubileuszowy koncert, podczas którego Maestro, obchodzący w tym roku 70-lecie urodzin i 50-lecie pracy artystycznej, poprowadził NFM Filharmonię Wrocławską. Zabrzmiała III Symfonia Es-dur op. 55 Eroica Ludwiga van Beethovena.
Tablica Marka Pijarowskiego w Alei Gwiazd NFM, powstałej w 2016 roku i upamiętniającej związki najwybitniejszych artystów z Wrocławiem, znalazła się w doborowym towarzystwie. Jako pierwsza odsłonięta została tu tablica Christopha Eschenbacha. Dziś w Alei upamiętnieni są w ten sposób m. in. tacy artyści jak John Eliot Gardiner, Krzysztof Penderecki, Zubin Mehta, Stanisław Skrowaczewski, Krzysztof Jakowicz, Paul McCreesh czy Giovanni Antonini.
Prof. Markowi Pijarowskiemu, który od sezonu 2007/2008 do sezonu 2020/2021 był dyrygentem-szefem Orkiestry Filharmonii Poznańskiej, serdecznie gratulujemy!
Czy można zapamiętać 235 orkiestr, którymi się dyrygowało? Na to pytanie potrafi odpowiedzieć tylko Maestro Antoni Wit. Ale można je będzie zadać podczas niezwykłego spotkania, które 13 listopada poprzedzi 491.Koncert Poznański poświęcony pamięci Stanisława Wisłockiego w 100. rocznicę urodzin. Początek spotkania – o godzinie 17 w Sali Lubrańskiego, a koncert z udziałem pianisty Krzysztofa Książka i Orkiestry Filharmonii Poznańskiej – godzina 18, Aula UAM.
Bohaterem spotkania, które poprowadzi Marlena Gnatowicz, będzie Maestro Antoni Wit, a pretekstem do rozmowy z nim, książka Dyrygowanie. Sprawa życia i śmierci czyli wywiad-rzeka z tym światowej sławy polskim dyrygentem, przeprowadzony przez Agnieszkę Malatyńską-Stankiewicz, krakowską dziennikarkę muzyczną. Książka ukazała się nakładem wydawnictwa Czytelnik.
W szesnastu chronologicznie i tematycznie ułożonych rozdziałach Antoni Wit snuje opowieść o swoim życiu, rodzinie, zainteresowaniach, a przede wszystkim o bogatym dorobku artystycznym. Daniel Passent napisał o tej książce, że artysta opowiada w niej o swoim życiu i twórczości tak, jakby dyrygował wspaniałą orkiestrą. Zapowiada się więc niezwykle interesująca lektura (i spotkanie), zwłaszcza, że sam dyrygent we wstępie do książki podkreśla, iż podejmując decyzję o jej powstaniu założył, że musi być prawdziwa i szczera, choćby nawet miała zawierać fakty czy sprawy, z których nie jestem dumny.
Zapraszamy na spotkanie z Maestro Antonim Witem – 13 listopada, Sala Lubrańskiego UAM, godz.17.
Karty wstępu na spotkanie z Maestro Antonim Witem odbierać można w kasie Filharmonii Poznańskiej (Aula UAM, ul. Wieniawskiego 1) od soboty 6 listopada (w godzinach otwarcia kasy).
Po konkursowym i koncertowym maratonie klawiaturę fortepianu zamienił na… kierownicę. I był za nią równie skupiony jak podczas konkursowych przesłuchań czy wspaniałego koncertu, który w sobotni wieczór dał z Poznańskimi Filharmonikami, podbijając serca publiczności. Ale Bruce Liu Poznań zapamięta nie tylko z fantastycznej owacji jaką zgotowali mu tu melomani (i bisów, których jedynie w Poznaniu dał aż trzy), ale i z niespodzianki, którą mu przygotowaliśmy.
Słysząc o kartingowej pasji Bruce’a, Wojciech Nentwig, dyrektor Filharmonii Poznańskiej, postanowił, że umożliwi pianiście jazdę na gokartach. I to się udało dzięki uprzejmości właścicieli halowego toru kartingowego E1Gokart w podpoznańskim Skórzewie.
Na tor nie ruszył jednak sam, lecz ze znakomitym przeciwnikiem – poznaniakiem, 18-letnim Kacprem Nadolskim, zawodnikiem kartingowej kadry narodowej, reprezentującym Polskę w międzynarodowych zawodach kategorii KZ2.
Kacper, rywalizujący dziś z najlepszymi kierowcami kartingowymi na świecie, gdy usłyszał o pasji zwycięzcy Konkursu Chopinowskiego, nawiązał z nami kontakt. Jego propozycję, by ścigać się z Bruce’em przyjęliśmy z radością. Wkrótce okazało się też, że i Kacprowi, za pośrednictwem mediów społecznościowych, udało się skontaktować z na Bruce’em. Nawiązała się korespondencja.
Najpierw spotkali się po próbie przed sobotnim koncertem, a w niedzielę na torze. Emocji było dużo, zwłaszcza, że Bruce do gokarta wsiadł po… dwuletniej przerwie spowodowanej pandemią.
Obaj lubią rywalizację. Po zagraniu koncertu finałowego Bruce Liu mówił: Konkursy pomagają muzykom rozwijać się. Niektórzy mówią, że konkursy nie są dobre dla muzyków, ale mnie one inspirują. Jeśli masz pasję do czegoś, po prostu to rób. Nie patrz na innych, na to, co mówią i myślą. Podążaj za tym, co uważasz za dobre dla siebie. Na swojej drodze zawsze napotkasz porażki, problemy i negatywne osoby, w takich momentach musisz podążać dalej i nie poddawać się.
– Emocji, które towarzyszą wyścigom, nie da się porównać z niczym innym. To moja największa pasja – przyznaje Kacper Nadolski. – Dlatego codziennie ciężko pracuję, żeby podążać za marzeniem: zdobyciem tytułu mistrza świata… kierowców Formuły 1.
Bruce Liu wywiózł więc z Poznania niezapomniane wrażenia, nie tylko muzyczne. Za kilka dni leci na koncerty do Japonii. Przed nim czteromiesięczne światowe tournée i wiele koncertów. Gdy zapytaliśmy go o najbliższe plany wyznał szczerze, że na razie marzy o tym… by się wyspać.
Filharmonia Poznańska dziękuje Panu Tomaszowi Gontarkowi, właścicielowi E1Gokart za udostępnienie toru kartingowego dla Bruce’a Liu.
Fortepian, na którym Bruce (Xiaoyu) Liu zagra w sobotę koncert w Filharmonii Poznańskiej jest już w Auli Uniwersyteckiej. To instrument firmy Fazioli, na którym Bruce Liu wygral XVIII Konkurs Chopinowski w Warszawie.
Fortepian do Auli wjechał w pozycji wertykalnej, na specjalnym urządzeniu Pianolift przeznaczonym do transportu fortepianów. Do obsługi urządzenia wystarczy jedna osoba, choć w newralgicznych momentach, na przykład podczas obracania fortepianu na zakrętach, wsparcia udzielali nasi panowie z obsługi technicznej.
Szczególnie efektownie wyglądała „podróż” fortepianu po schodach Auli, a także moment, gdy z pozycji pionowej fortepian stawiano na estradzie.
Cieszymy się, że zwycięzca XVIII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina, wspaniały kanadyjski pianista Bruce (Xiaoyu) Liu, już 30 października 2021 roku wystąpi w Filharmonii Poznańskiej!
Poznańskich Filharmoników, którzy towarzyszyć mu będą w Koncercie fortepianowym e-moll op. 11 Fryderyka Chopina poprowadzi Maestro Łukasz Borowicz.
Z niecierpliwością czekamy na to nadzwyczajne wydarzenie.
Z radością i dumą prezentujemy Państwu nową płytę Poznańskich Filharmoników, będącą zarazem kolejną światową premierą fonograficzną naszej Orkiestry. Na krążku znalazły się odkryte na nowo, wybitne lecz mało znane dzieła Stefana Bolesława Poradowskiego – znakomitego kompozytora, pedagoga, dyrygenta i organizatora życia kulturalnego, którego zasługi dla Wielkopolski są trudne do przecenienia: Koncert skrzypcowy op. 70, Koncert kontrabasowy op. 26 i III Symfonia op. 29. Orkiestrze prowadzonej przez Łukasza Borowicza towarzyszą znakomici soliści – Marcin Suszycki i Piotr Czerwiński. Płytę można nabyć w dobrych sklepach muzycznych oraz podczas koncertów Filharmonii Poznańskiej.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyczny ślad”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca”.
Zapraszamy do wysłuchania rozmowy, którą Paweł Siwek przeprowadził dziś w poranku Dwójki z Łukaszem Borowiczem, dyrektorem muzycznym Orkiestry Filharmonii Poznańskiej.
Maestro Łukasz Borowicz odpowiadał o naszej kolejnej światowej premierze fonograficznej – albumie z kompozycjami Stefana Bolesława Poradowskiego.
Wszystkim uczestnikom koncertów organizowanych przez Filharmonię Poznańską przypominamy, że nadal obowiązuje „Regulamin organizacji widowni w Auli UAM – sali koncertowej Filharmonii Poznańskiej” opracowany na czas pandemii. Regulamin dostępny jest na naszej stronie internetowej w zakładce: bilety i karnety/dokumenty do pobrania.
Przy wejściu do Auli UAM osoby niezaszczepione zobowiązane są do wypełnienia „Oświadczenia uczestnika koncertów organizowanych przez Filharmonię Poznańską” dostępnego na stronie internetowej (zakładka: bilety i karnety/dokumenty do pobrania) lub przy wejściu do Auli.
Przypominamy, że podczas pobytu w Auli UAM obowiązuje zasłanianie ust i nosa.