aktualności
Maestro Łukasz Borowicz, Dyrektor Poznańskich Filharmoników, będzie gościem Róży Światczyńskiej w muzycznej kawiarence radiowej Dwójki. Zapraszamy do Cafe „Muza” w niedzielę, 30 stycznia o g. 10.00.
W prestiżowym portalu muzycznym „Pizzicato” pojawiła się recenzja albumu płytowego z muzyką Stefana Bolesława Poradowskiego nagraną przez Orkiestrę Filharmonii Poznańskiej pod batutą Łukasza Borowicza z udziałem solistów naszej orkiestry: Marcina Suszyckiego i Piotra Czerwińskiego. CD wydana tej jesieni przez wytwórnię DUX jest światową premierą fonograficzną Poznańskich Filharmoników. Album otrzymał od autora recenzji aż: cztery nuty!
Zachęcamy do lektury recenzji, której tłumaczenie zamieszczamy poniżej.
Stefan Bolesław Poradowski (1902-1967) był polskim kompozytorem. Studiował w Poznaniu i Berlinie u Emila Nikolausa von Reznicka. Był profesorem teorii muzyki i kompozycji w Konserwatorium Poznańskim, a po 1945 roku wykładał we wrocławskiej Akademii Muzycznej. Skomponował operę, osiem symfonii, koncerty solowe, utwory kameralne, fortepianowe i organowe, oratorium oraz dwie msze i pieśni.
Koncert kontrabasowy i III Symfonia są ściśle powiązane pod względem dat powstania. O ile koncert utrzymany jest w stylu neoromantycznym, to w symfonii pojawiają się już pierwsze elementy nowoczesne i elementy zaczerpnięte z muzyki ludowej. Jego Koncert skrzypcowy ukazuje transformację stylistyczną, jakkolwiek trzyczęściowy i zorkiestrowany w stylu neoklasycznym, pod względem harmonicznym nawiązuje już do skali dwunastotonowej. Partia solowa w swoich wymaganiach technicznych nawiązuje do Prokofiewa, Szostakowicza i Szymanowskiego. Ze względu na osobisty związek Stefana Bolesława Poradowskiego z Poznaniem, nagrania podjęli się Poznańscy Filharmonicy. Z kolei dyrygent Łukasz Borowicz zetknął się z tymi dziełami już na studiach i zajmuje się nimi do dziś. Znakomici artyści, na czele z koncertmistrzem i solistą kontrabasistą orkiestry z radością podjęli się tego zadania. Rezultatem jest ekscytujące nagranie, które stawia tego kompozytora, wcześniej mało znanego nawet samej orkiestrze, w pełnym niuansów blasku.
Uwe Krusch
Grudzień obfituje w okazje do składania prezentów. Dla Filharmonii Poznańskiej takim dniem stał się 10 grudnia. Prezydent Poznania Jacek Jaśkowiak, Marszałek Województwa Wielkopolskiego Marek Woźniak i Prezes Grupy MTP Tomasz Kobierski ogłosili, że na terenach Międzynarodowych Targów Poznańskich powstanie nowe centrum muzyki, a w nim nowa siedziba Filharmonii Poznańskiej.
– Trudno o lepszy adres dla kultury, dla muzyki niż tereny MTP położone w centrum Poznania, zarazem w pobliżu dworca kolejowego i autobusowego – powiedział prezydent miasta Jacek Jaśkowiak. – Wielokrotnie udowodniliśmy w przeszłości, że miasto potrafi współpracować z samorządem Województwa Wielkopolskiego. Jestem przekonany, że tak będzie i tym razem.
Prezes Tomasz Kobierski zaznaczył, że pomysł budowy siedziby dla Filharmonii Poznańskiej wpisuje się w strategię Grupy MTP, która będzie się rozwijać w dwóch kierunkach: targowym i miejsca dla kultury i sztuki. – W ramach tej strategii powstaje Strefa Kultury, która obejmuje pawilony nr 1, 2, 12 i plac pomiędzy nimi oraz przyszłą siedzibą Filharmonii Poznańskiej.
Marszałek Marek Woźniak, komplementując zasługi dyrektora Wojciecha Nentwiga dla Filharmonii Poznańskiej, stwierdził, że nadszedł czas, aby ta instytucja doczekała się nowoczesnego gmachu na miarę swojej wysokiej pozycji, a także oczekiwań publiczności, licznie uczestniczącej w jej koncertach. Zgodnie z planami, ma to być gmach wielofunkcyjny, nowoczesny i piękny.
– Znamy już uwarunkowania, w jakich może on powstać i dlatego w przyszłym roku ogłosimy międzynarodowy konkurs architektoniczny na projekt, który uwzględni wszystkie nasze oczekiwania – dodał Marek Woźniak. – Przeznaczyliśmy na ten cel 450 tysięcy złotych. W budynku powinna znaleźć się sala koncertowa na 1400 miejsc i kameralna na 300 miejsc, sale prób, garderoby oraz część administracyjna. Sale koncertowe, oprócz doskonałej akustyki, powinny też spełniać wymogi studia nagraniowego.
Marszałek Marek Woźniak nie ukrywa, że nowy budynek powinien nie tylko zapewnić bezpieczeństwo i dogodne warunki pracy twórczej artystów Filharmonii Poznańskiej, a w wolnych terminach służyć innym artystom; z Poznania, kraju i świata.
Władze Województwa Wielkopolskiego szacują, że koszt inwestycji wyniesie około 350 milionów złotych. Istnieje kilka scenariuszy, skąd będą pochodzić pieniądze. Najbardziej optymistyczny wydaje się wariant z perspektywy unijnej na lata 2021-2027.
Marszałek Marek Woźniak wyraził nadzieję, że „Filharmonia nadal będzie miała możliwość czasem zagrać w Auli Uniwersyteckiej, jako jednej z najlepszych akustycznie sal w Polsce”.
– 10 grudnia 2021 – to ważna, i wierzę, że szczęśliwa data w dziejach naszej instytucji – powiedział dyrektor FP, Wojciech Nentwig.
W nawiązaniu do nowych wytycznych Ministra Zdrowia przypominamy, że do limitu osób mogących uczestniczyć w koncertach nie są wliczane osoby posiadające stosowny certyfikat. Każdemu z naszych Melomanów, który zechce dobrowolnie okazać taki certyfikat, będziemy bardzo wdzięczni – pozwoli to nam zapraszać do Auli Uniwersyteckiej większą liczbę słuchaczy. Serdecznie dziękujemy!
Aż trzy albumy płytowe nagrane przez Orkiestrę Filharmonii Poznańskiej pod batutą Łukasza Borowicza zostały właśnie nominowane do prestiżowej nagrody ICMA 2022. Filharmonia Poznańska to jedyna polska instytucja muzyczna i orkiestra symfoniczna z tak dużą liczbą nominacji. Dwa spośród tych albumów nagrane zostały z udziałem Poznańskiego Chóru Kameralnego (przygotowanego przez Bartosza Michałowskiego) – jedynego polskiego chóru mającego dwie nominacje do ICMA 2022.
Do tej jednej z najbardziej prestiżowych nagród fonograficznych świata nominowane zostały albumy:
– w kategorii utwory różne – „Michał Bergson, Concerto symphonique pour piano et orchestre op. 62 / Music from the opera Luisa di Monfort” (Jonathan Plowright – fortepian, Jakub Drygas – klarnet, Aleksandra Kubas-Kruk – sopran, Łukasz Borowicz – dyrygent, Orkiestra Filharmonii Poznańskiej);
– w kategorii opera – Kościej Nieśmiertelny Nikołaja Rimskiego-Korsakowa nagrany pod batutą Łukasza Borowicza przez Orkiestrę Filharmonii Poznańskiej z udziałem solistów (Savva Khastaev – tenor, Antonina Vesenina – sopran, Irina Shishkova – mezzosopran, Yaroslav Petryanik – baryton, Mikhail Kolelishvili – bas) i Poznańskiego Chóru Kameralnego przygotowanego przez Bartosza Michałowskiego;
– w kategorii nagrania premierowe – opera Faniska Luigiego Cherubiniego z udziałem Natalii Rubiś (sopran), Krystiana Adama (tenor), Katarzyny Belkius (sopran), Roberta Gierlacha (bas-baryton), Tomasza Raka (baryton), Justyny Ołów (mezzosopran), Piotra Kaliny (tenor), Poznańskiego Chóru Kameralnego (przygotowanego przez Bartosza Michałowskiego) i Orkiestry Filharmonii Poznańskiej pod batutą Łukasza Borowicza.
Wszystkie te albumy wydane zostały przez wytwórnię DUX.
Koncertowe wykonania oper Kościej Nieśmiertelny Nikołaja Rimskiego-Korsakowa oraz Faniska Luigiego Cherubiniego nagrane zostały podczas Wielkanocnych Festiwali Ludwiga van Beethovena organizowanych przez Stowarzyszenie im. Ludwiga van Beethovena.
Nagrania Poznańskich Filharmoników nie po raz pierwszy trafiają na listy ICMA. Tę prestiżową nagrodę otrzymali oni w 2018 roku za album Quo vadis Feliksa Nowowiejskiego – nagrany przez znakomitych solistów: Wiolettę Chodowicz (sopran), Roberta Gierlacha (baryton), Wojtka Gierlacha (bas), Sławomira Kamińskiego (organy), a także Chór Opery i Filharmonii Podlaskiej przygotowany przez Violettę Bielecką oraz Orkiestrę Filharmonii Poznańskiej pod batutą Łukasz Borowicza.
W 2019 roku nominacje do ICMA zdobyła ich płyta z nagraniami II i III Symfonii Feliksa Nowowiejskiego, a w 2021 roku nominowane były „Kantaty Milda / Nijoła” Stanisława Moniuszki.
W tym roku poznańskie albumy konkurują z niemal 400 produkcjami z całego świata. Finalistów poznamy 14 grudnia, a lista zwycięzców ogłoszona zostanie 20 stycznia 2022 roku. Wręczenie nagród i koncert galowy odbędą się w Filharmonii Luksemburskiej, 21 kwietnia 2022 roku.
W trosce o bezpieczeństwo naszych słuchaczy, ze względu na sytuację epidemiologiczną w kraju, uprzejmie informujemy, że w tradycyjnym Wieczorze Sylwestrowym z niespodziankami Filharmonii Poznańskiej nastąpią zmiany. Koncert Sylwestrowy z niespodziankami rozpocznie się o godz. 19:00 i potrwa nie dłużej niż do godz. 21:00.
W związku z powyższym zmieniają się też ceny biletów na to wydarzenie – bilet w strefie VIP kosztuje 200 zł, w strefie I – 175 zł, a w strefie II – 150 zł.
Osoby, które nabyły bilety w wyższej cenie mogą je zwrócić w kasie FP (od poniedziałku do piątku w godz. 13-17, tel. 61 853 69 35) oraz poprzez bilety24 (w przypadku zakupu przez Internet), po czym nabyć bilety w niższej – podanej powyżej – cenie.
Serdecznie zapraszamy do wspólnego spędzenia z muzyką ostatniego wieczoru roku 2021.
W niedzielę, 14 listopada, podczas uroczystego wieczoru w Studiu Koncertowym im. Witolda Lutosławskiego, Agnieszka Duczmal otrzymała z rąk Prezes Polskiego Radia – Agnieszki Kamińskiej „Diamentową Batutę” za wybitne osiągnięcia w dziedzinie dyrygentury i rozsławianie polskiej muzyki za granicą. Wydarzeniu towarzyszył występ Orkiestry Kameralnej Polskiego Radia „Amadeus” pod dyrekcją Laureatki.
„Diamentowa Batuta” to nagroda indywidualna przyznawana przez Zarząd Polskiego Radia za wybitne kreacje artystyczne, rozsławianie muzyki polskiej w kraju i za granicą oraz przybliżanie jej milionom słuchaczy Polskiego Radia. Laureatami nagrody są dyrygenci: Jan Krenz, Stefan Rachoń, Stanisław Wisłocki, Antoni Wit, Krzysztof Penderecki, Kazimierz Kord, Stefan Stuligrosz, Jerzy Maksymiuk, Jerzy Semkow, Stanisław Skrowaczewski, Tadeusz Strugała i Jacek Kaspszyk.
Serdecznie gratulujemy!
Fot. Cezary Piwowarski/PR
Zapraszamy Państwa do obejrzenia rozmowy, którą z Maestro Antonim Witem i Agnieszką Malatyńską-Stankiewicz przeprowadziła Anna Skulska.
Przypominamy jednocześnie o spotkaniu z wybitnym dyrygentem, na które zapraszamy Państwa przed sobotnim koncertem.
Tablica upamiętniająca współpracę Maestro Marka Pijarowskiego z Narodowym Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego odsłonięta została w piątkowy wieczór (5 listopada 2021 roku) w Alei Gwiazd przed budynkiem NFM na placu Wolności we Wrocławiu. Ta niezwykła uroczystość poprzedziła jubileuszowy koncert, podczas którego Maestro, obchodzący w tym roku 70-lecie urodzin i 50-lecie pracy artystycznej, poprowadził NFM Filharmonię Wrocławską. Zabrzmiała III Symfonia Es-dur op. 55 Eroica Ludwiga van Beethovena.
Tablica Marka Pijarowskiego w Alei Gwiazd NFM, powstałej w 2016 roku i upamiętniającej związki najwybitniejszych artystów z Wrocławiem, znalazła się w doborowym towarzystwie. Jako pierwsza odsłonięta została tu tablica Christopha Eschenbacha. Dziś w Alei upamiętnieni są w ten sposób m. in. tacy artyści jak John Eliot Gardiner, Krzysztof Penderecki, Zubin Mehta, Stanisław Skrowaczewski, Krzysztof Jakowicz, Paul McCreesh czy Giovanni Antonini.
Prof. Markowi Pijarowskiemu, który od sezonu 2007/2008 do sezonu 2020/2021 był dyrygentem-szefem Orkiestry Filharmonii Poznańskiej, serdecznie gratulujemy!
Czy można zapamiętać 235 orkiestr, którymi się dyrygowało? Na to pytanie potrafi odpowiedzieć tylko Maestro Antoni Wit. Ale można je będzie zadać podczas niezwykłego spotkania, które 13 listopada poprzedzi 491.Koncert Poznański poświęcony pamięci Stanisława Wisłockiego w 100. rocznicę urodzin. Początek spotkania – o godzinie 17 w Sali Lubrańskiego, a koncert z udziałem pianisty Krzysztofa Książka i Orkiestry Filharmonii Poznańskiej – godzina 18, Aula UAM.
Bohaterem spotkania, które poprowadzi Marlena Gnatowicz, będzie Maestro Antoni Wit, a pretekstem do rozmowy z nim, książka Dyrygowanie. Sprawa życia i śmierci czyli wywiad-rzeka z tym światowej sławy polskim dyrygentem, przeprowadzony przez Agnieszkę Malatyńską-Stankiewicz, krakowską dziennikarkę muzyczną. Książka ukazała się nakładem wydawnictwa Czytelnik.
W szesnastu chronologicznie i tematycznie ułożonych rozdziałach Antoni Wit snuje opowieść o swoim życiu, rodzinie, zainteresowaniach, a przede wszystkim o bogatym dorobku artystycznym. Daniel Passent napisał o tej książce, że artysta opowiada w niej o swoim życiu i twórczości tak, jakby dyrygował wspaniałą orkiestrą. Zapowiada się więc niezwykle interesująca lektura (i spotkanie), zwłaszcza, że sam dyrygent we wstępie do książki podkreśla, iż podejmując decyzję o jej powstaniu założył, że musi być prawdziwa i szczera, choćby nawet miała zawierać fakty czy sprawy, z których nie jestem dumny.
Zapraszamy na spotkanie z Maestro Antonim Witem – 13 listopada, Sala Lubrańskiego UAM, godz.17.
Karty wstępu na spotkanie z Maestro Antonim Witem odbierać można w kasie Filharmonii Poznańskiej (Aula UAM, ul. Wieniawskiego 1) od soboty 6 listopada (w godzinach otwarcia kasy).