aktualności
Gdy przygotowywaliśmy program bieżącego sezonu ten koncert miał nieść wszystkie te dobre emocje, które kojarzą się z wiosną. Życie napisało inny scenariusz. W obliczu tragedii dziejącej się za naszą wschodnią granicą, piątkowy wieczór 11 marca poświęcamy walczącej Ukrainie. Niech ta muzyka pełna wiosennych skojarzeń niesie ze sobą nadzieję. Nadzieję na pokonanie zła.
W programie koncertu Wiosenna serenada znajdą się dzieła Edwarda Elgara, Ralpha Vaughana Williamsa oraz Roberta Schumanna. Filharmoników Poznańskich poprowadzi wybitny angielski dyrygent, Paul McCreesh, a solistą wieczoru będzie Marcin Suszycki (skrzypce), koncertmistrz Orkiestry Filharmonii Poznańskiej.
Na koncert poświęcony walczącej Ukrainie zapraszamy w piątek, 11 marca, o godz. 19 do Auli UAM. Szczególnie serdecznie zapraszamy na niego Ukrainki i Ukraińców przebywających w Poznaniu, dla których przygotowaliśmy bezpłatne zaproszenia. Można je odbierać w kasie FP, Aula UAM (ul. Wieniawskiego 1) od wtorku do czwartku w godz. 13 do 17, a w piątki do godz. 19.
Przed i po koncercie Filharmonia Poznańska wraz z Fundacją Siepomaga zbierać będą fundusze na pomoc Ukrainie. Wpłaty przyjmowane będą wyłącznie za pomocą kart płatniczych. Wszystkich chętnych zapraszamy do wzięcia udziału w tej zbiórce.
W związku ze zmianą obostrzeń pandemicznych od 1 marca uprzejmie informujemy, że od 4 marca na koncerty Filharmonii Poznańskiej będzie możliwość kupienia wejściówek (miejsca stojące). Wejściówki (20 zł) można będzie nabyć na godzinę przed koncertem, w kasie FP.
Jednocześnie przypominamy, że nadal podczas przebywania w Auli UAM i podczas koncertu obowiązuje bezwzględny nakaz zasłaniania ust i nosa.
TEN KONCERT BYŁ INNY NIŻ DOTYCHCZASOWE. Na estradzie, przy orkiestrze, flagi – ukraińska i polska. Zanim przed Filharmonikami Poznańskimi stanął Łukasz Borowicz, na estradę weszli Karolina Niementowska (dyrektor do spraw komunikacji korporacyjnej Grupy MTP), bowiem piątkowy koncert był 136. Koncertem Targowym oraz Antoni Hoffmann (Filharmonia Poznańska). Zamiast opowieści o utworach, które miały zabrzmieć za chwilę, zabrzmiały tylko słowa o tragedii rozgrywającej się za wschodnią granicą Polski. A potem była wspólna chwila ciszy, którą uczczono pamięć ofiar inwazji rosyjskiej na Ukrainę.
Ten koncert nie miał słownego prowadzenia. Brzmiała tylko muzyka Maurice’a Ravela – Cyganka (Anna Ziółkowska – skrzypce), Koncert fortepianowy G-dur (Michał Francuz – fortepian) oraz Rapsodia hiszpańska i Bolero. A na bis – Pavana na śmierć infantki.
fot. Antoni Hoffmann
Polecamy Państwa uwadze koncert Antonio VIVALDI – Ennio MORRICONE, który odbędzie się 6 maja 2022 (piątek) o godz. 20 w Auli Uniwersyteckiej.
W pierwszej części koncertu usłyszymy najbardziej znaną i lubianą kompozycję Antonio Vivaldiego – Cztery pory roku op. 8 w mistrzowskim wykonaniu Konstantego Andrzeja Kulki. Towarzyszyć mu będzie Orkiestra Kameralna Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Jana Lewtaka, na klawesynie zagra Danuta Kojro-Pawulska.
W drugiej części zostaniemy zaproszeni do świata przepięknej muzyki filmowej Ennio Morricone w transkrypcjach Jana Lewtaka w wykonaniu solistów i Orkiestry Kameralnej Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Jana Lewtaka. Melodyjne wokalizy wykona Magdalena Schabowska – sopran oraz artystki Poznańskiego Chóru Kameralnego. Koncert poprowadzi znany i lubiany dziennikarz radiowy Paweł Sztompke.
Wykonawcy:
Konstanty Andrzej Kulka – skrzypce
Orkiestra Kameralna Filharmonii Narodowej
Jan Lewtak – kierownictwo artystyczne, skrzypce
Artystki Poznańskiego Chóru Kameralnego
Bartosz Michałowski– dyrektor artystyczny, przygotowanie chóru
Danuto Kojro-Pawulska – klawesyn, fortepian
Joanna Monachowicz – obój, rożek angielski
Maria Lewicka – flet, flet piccolo
Magdalena Schabowska – sopran
Krzysztof Bednarczyk – trąbka
Witold Lewicki – harmonijka ustna
Paweł Sztompke – prowadzenie koncertu
Program:
- Antonio Vivaldi – Cztery pory roku op. 8
- Ennio Morricone – muzyka z filmów m.in: Once Upon a Time in America – Deborah’s Theme, Cockeye’s Theme, Chi Mai, D’amore si muore – For Love One Can Die, Once Upon a Time in the West, Romanza Quartiere, La califfa, Mission – Gabriel’s Oboe, Le professionnel – Le vent, le cri, Per un pugno di dollari
Bilety na to wydarzenie można nabyć na stronie: Bilety24.pl
Organizator koncertu: Fundacja FILHARMONIA
Uprzejmie informujemy, że od 7 lutego kasa biletowa FP (ul. Wieniawskiego 1) będzie czynna w następujących dniach i godzinach:
- poniedziałek: kasa zamknięta
- wtorek: 13.00 – 17.00
- środa: 13.00 – 17.00
- czwartek: 13.00 – 17.00
- piątek: 13.00 – 19.00
Jednocześnie przypominamy o możliwości do zakupu biletów online.
Zapraszamy do wysłuchania rozmowy, którą Róża Światczyńska przeprowadziła dziś w w audycji Cafe „Muza” z Łukaszem Borowiczem, dyrektorem muzycznym Orkiestry Filharmonii Poznańskiej.
Maestro Łukasz Borowicz, Dyrektor Poznańskich Filharmoników, będzie gościem Róży Światczyńskiej w muzycznej kawiarence radiowej Dwójki. Zapraszamy do Cafe „Muza” w niedzielę, 30 stycznia o g. 10.00.
W prestiżowym portalu muzycznym „Pizzicato” pojawiła się recenzja albumu płytowego z muzyką Stefana Bolesława Poradowskiego nagraną przez Orkiestrę Filharmonii Poznańskiej pod batutą Łukasza Borowicza z udziałem solistów naszej orkiestry: Marcina Suszyckiego i Piotra Czerwińskiego. CD wydana tej jesieni przez wytwórnię DUX jest światową premierą fonograficzną Poznańskich Filharmoników. Album otrzymał od autora recenzji aż: cztery nuty!
Zachęcamy do lektury recenzji, której tłumaczenie zamieszczamy poniżej.
Stefan Bolesław Poradowski (1902-1967) był polskim kompozytorem. Studiował w Poznaniu i Berlinie u Emila Nikolausa von Reznicka. Był profesorem teorii muzyki i kompozycji w Konserwatorium Poznańskim, a po 1945 roku wykładał we wrocławskiej Akademii Muzycznej. Skomponował operę, osiem symfonii, koncerty solowe, utwory kameralne, fortepianowe i organowe, oratorium oraz dwie msze i pieśni.
Koncert kontrabasowy i III Symfonia są ściśle powiązane pod względem dat powstania. O ile koncert utrzymany jest w stylu neoromantycznym, to w symfonii pojawiają się już pierwsze elementy nowoczesne i elementy zaczerpnięte z muzyki ludowej. Jego Koncert skrzypcowy ukazuje transformację stylistyczną, jakkolwiek trzyczęściowy i zorkiestrowany w stylu neoklasycznym, pod względem harmonicznym nawiązuje już do skali dwunastotonowej. Partia solowa w swoich wymaganiach technicznych nawiązuje do Prokofiewa, Szostakowicza i Szymanowskiego. Ze względu na osobisty związek Stefana Bolesława Poradowskiego z Poznaniem, nagrania podjęli się Poznańscy Filharmonicy. Z kolei dyrygent Łukasz Borowicz zetknął się z tymi dziełami już na studiach i zajmuje się nimi do dziś. Znakomici artyści, na czele z koncertmistrzem i solistą kontrabasistą orkiestry z radością podjęli się tego zadania. Rezultatem jest ekscytujące nagranie, które stawia tego kompozytora, wcześniej mało znanego nawet samej orkiestrze, w pełnym niuansów blasku.
Uwe Krusch
Grudzień obfituje w okazje do składania prezentów. Dla Filharmonii Poznańskiej takim dniem stał się 10 grudnia. Prezydent Poznania Jacek Jaśkowiak, Marszałek Województwa Wielkopolskiego Marek Woźniak i Prezes Grupy MTP Tomasz Kobierski ogłosili, że na terenach Międzynarodowych Targów Poznańskich powstanie nowe centrum muzyki, a w nim nowa siedziba Filharmonii Poznańskiej.
– Trudno o lepszy adres dla kultury, dla muzyki niż tereny MTP położone w centrum Poznania, zarazem w pobliżu dworca kolejowego i autobusowego – powiedział prezydent miasta Jacek Jaśkowiak. – Wielokrotnie udowodniliśmy w przeszłości, że miasto potrafi współpracować z samorządem Województwa Wielkopolskiego. Jestem przekonany, że tak będzie i tym razem.
Prezes Tomasz Kobierski zaznaczył, że pomysł budowy siedziby dla Filharmonii Poznańskiej wpisuje się w strategię Grupy MTP, która będzie się rozwijać w dwóch kierunkach: targowym i miejsca dla kultury i sztuki. – W ramach tej strategii powstaje Strefa Kultury, która obejmuje pawilony nr 1, 2, 12 i plac pomiędzy nimi oraz przyszłą siedzibą Filharmonii Poznańskiej.
Marszałek Marek Woźniak, komplementując zasługi dyrektora Wojciecha Nentwiga dla Filharmonii Poznańskiej, stwierdził, że nadszedł czas, aby ta instytucja doczekała się nowoczesnego gmachu na miarę swojej wysokiej pozycji, a także oczekiwań publiczności, licznie uczestniczącej w jej koncertach. Zgodnie z planami, ma to być gmach wielofunkcyjny, nowoczesny i piękny.
– Znamy już uwarunkowania, w jakich może on powstać i dlatego w przyszłym roku ogłosimy międzynarodowy konkurs architektoniczny na projekt, który uwzględni wszystkie nasze oczekiwania – dodał Marek Woźniak. – Przeznaczyliśmy na ten cel 450 tysięcy złotych. W budynku powinna znaleźć się sala koncertowa na 1400 miejsc i kameralna na 300 miejsc, sale prób, garderoby oraz część administracyjna. Sale koncertowe, oprócz doskonałej akustyki, powinny też spełniać wymogi studia nagraniowego.
Marszałek Marek Woźniak nie ukrywa, że nowy budynek powinien nie tylko zapewnić bezpieczeństwo i dogodne warunki pracy twórczej artystów Filharmonii Poznańskiej, a w wolnych terminach służyć innym artystom; z Poznania, kraju i świata.
Władze Województwa Wielkopolskiego szacują, że koszt inwestycji wyniesie około 350 milionów złotych. Istnieje kilka scenariuszy, skąd będą pochodzić pieniądze. Najbardziej optymistyczny wydaje się wariant z perspektywy unijnej na lata 2021-2027.
Marszałek Marek Woźniak wyraził nadzieję, że „Filharmonia nadal będzie miała możliwość czasem zagrać w Auli Uniwersyteckiej, jako jednej z najlepszych akustycznie sal w Polsce”.
– 10 grudnia 2021 – to ważna, i wierzę, że szczęśliwa data w dziejach naszej instytucji – powiedział dyrektor FP, Wojciech Nentwig.
W nawiązaniu do nowych wytycznych Ministra Zdrowia przypominamy, że do limitu osób mogących uczestniczyć w koncertach nie są wliczane osoby posiadające stosowny certyfikat. Każdemu z naszych Melomanów, który zechce dobrowolnie okazać taki certyfikat, będziemy bardzo wdzięczni – pozwoli to nam zapraszać do Auli Uniwersyteckiej większą liczbę słuchaczy. Serdecznie dziękujemy!