aktualności
„Kultura w drodze” to cykl wydarzeń artystycznych odbywających się w gminach, miasteczkach i miastach Wielkopolski, podczas których wielkopolskie teatry i instytucje muzyczne prezentują spektakle i koncerty ze swoich repertuarów. Odbywają się one dzięki wsparciu finansowemu z budżetu województwa wielkopolskiego, a jednostki samorządu terytorialnego organizujące te wydarzenia mogą na ich realizację uzyskać pomoc finansową pokrywającą do 80% kosztów.
– To idealny moment, by zaplanować coś wyjątkowego dla mieszkańców gmin czy miast i pozwolić im doświadczyć atrakcyjności wielkopolskiej kultury. „Kultura w drodze” jest mostem łączącym lokalne społeczności z bogactwem kulturalnym naszego regionu – twierdzi Marek Woźniak, marszałek województwa wielkopolskiego.
W programie tym od wielu lat uczestniczy też Filharmonia Poznańska, która ze swoją ofertę kulturalną dociera też do mniejszych miejscowości regionu.
W tegorocznej edycji programu „Kultura w drodze” zapraszamy na następujące koncerty:
16.08.2025
godz. 19, Pałac Skrzynki
CZTERY PORY ROKU
Olga WINKOWSKA – skrzypce solo
Kosma MÜLLER – skrzypce
Weronika STABRAWA – skrzypce
Karolina LEWIŃSKA-BĄK – altówka
Maria LISZKOWSKA-SIKORSKA – wiolonczela
Szymon GUZOWSKI – kontrabas
Program:
- Antonio Vivaldi
Cztery pory roku op. 8
________________________________________________________________________________________
24.08.2025
godz. 15, Pogorzela, Rynek
FILHARMONIA NA FOLKOWO
Magdalena LUBOCKA – skrzypce/altówka
Kosma MÜLLER – skrzypce
Weronika STABRAWA – skrzypce
Anastazja KOŁODZIEJCZAK – skrzypce
- W programie popularne – nie tylko polskie – melodie ludowe
________________________________________________________________________________________
29.08.2025
godz. 19, Jaraczewo, Amfiteatr w Parku im. Powstańców Wielkopolskich
FILHARMONIA NA FOLKOWO
Magdalena LUBOCKA – skrzypce/altówka
Kosma MÜLLER – skrzypce
Weronika STABRAWA – skrzypce
Olga WINKOWSKA – skrzypce
- W programie popularne – nie tylko polskie – melodie ludowe
________________________________________________________________________________________
30.08.2025
godz. 18, Śmigiel, Rynek
CZTERY ROGI – KLASYCZNIE, FILMOWO, ROZRYWKOWO
Marcin CHRZANOWSKI – waltornia
Petr KOZEL – waltornia
Marta MURAWSKA-BEDNARSKA – waltornia
Karolina GNIAZDOWSKA – waltornia
- W programie znane melodie klasyczne, filmowe i rozrywkowe w opracowaniu na cztery waltornie (rogi)
________________________________________________________________________________________________
7.09.2025
godz. 17, Kępno, Rynek
BEETHOVEN NASZ WSPÓŁCZESNY 2025
FESTIWAL TRZECH KULTUR – FINAŁ
Yehuda PROKOPOWICZ – fortepian
Łukasz BOROWICZ – dyrygent
Orkiestra Filharmonii Poznańskiej
Program:
- Ludwig van Beethoven
I Symfonia C-dur op. 21 - Fryderyk Chopin
Koncert fortepianowy e-moll op. 11 - Ludwig van Beethoven
VIII Symfonia F-dur op. 93
________________________________________________________________________________________________
30.11.2025
godz. 17, Lubasz, Hala widowiskowo-sportowa, ul. Podgórna
CZTERY PORY ROKU
Marcin SUSZYCKI – skrzypce solo
Ewa KOZIEŁ-SUSZYCKA – skrzypce
Olga WINKOWSKA – skrzypce
Karolina LEWIŃSKA-BĄK – altówka
Maria LISZKOWSKA-SIKORSKA – wiolonczela
Szymon GUZOWSKI – kontrabas
Program
- Antonio Vivaldi
Cztery pory roku 8
________________________________________________________________________________________________
14.12.2025
Czempiń, Centrum Kultury
KOLĘDY I PRZEBOJE NA BOŻE NARODZENIE
Kwintet dęty blaszany Filharmonii Poznańskiej:
Marcin Chrzanowski – waltornia
Damian Kurek – trąbka
Marek Galubiński – trąbka
Wojciech Jeliński – puzon
Bartosz Sokołowski – tuba
- W programie znane kolędy i słynne melodie bożonarodzeniowe
________________________________________________________________________________________________
20.12.2025
Konarzewo, Sala widowiskowa w Centrum Rehabilitacyjno-Kulturalnym, ul. Poznańska 19a
SŁOWICZE KOLĘDOWANIE
Chór Chłopięcy i Męski Filharmonii Poznańskiej Poznańskie Słowiki
Maciek WIELOCH – dyrygent
- W programie słynne kolędy i piosenki bożonarodzeniowe
W lipcowo-sierpniowym francuskim magazynie Clic Musique!, poświęconym muzyce klasycznej i jazzowej, ukazała się recenzja albumu „Grzegorz Fitelberg, Symfonia e-moll op. 16” nagranego przez Filharmoników Poznańskich pod batutą Łukasza Borowicza. Album otrzymał wyróżnienie Sélection ClicMag! Znany francuski krytyk muzyczny Jean-Charles Hoffelé tak o nim pisze:
„Czy Grzegorz Fitelberg miałby pozostać na zawsze zapomniany wśród twórców Młodej Polski? Jego błyskotliwa kariera dyrygencka – w dużej mierze poświęcona popularyzacji i obronie twórczości Karola Szymanowskiego i Mieczysława Karłowicza – zepchnęła kompozytora na drugi plan. Odkrycie jego Symfonii z 1904 roku, którą Łukasz Borowicz i jego Orkiestra z Poznania [Orkiestra Filharmonii Poznańskiej – przyp. FP] nagrali po raz pierwszy na świecie, z pewnością zmieni ten stan rzeczy. To obszerna partytura o świetlistej architekturze, w której orkiestra zostaje wyniesiona dzięki mistrzowskiej orkiestracji, wyraźnie inspirowanej przez Richarda Straussa. Symfonia pokazuje dojrzałą inwencję twórczą i ujawnia w Andante przepiękny temat.
To dzieło stoi dokładnie na rozdrożu epok i w swoich ciemnych tonacjach zdaje się zapowiadać II Symfonię Szymanowskiego. Finał – porywający, gorączkowy – ujawnia urzekający postromantyzm, po dziwnościach Scherza, w którym słychać echa Mahlera – Fitelberg był gorliwym orędownikiem autora Pieśni o ziemi – wszystko to jednak bez popadania w epigonizm.
Łukasz Borowicz znany jest z konsekwencji w swoich projektach – nie ma wątpliwości, że odkryje dla nas Koncert skrzypcowy, „Wiosnę”, Rapsodie i II Symfonię.”
W okresie wakacyjnym (od 30 czerwca do 31 sierpnia 2025 roku) kasa biletowa będzie NIECZYNNA.
Kasa ponownie zostanie otwarta w poniedziałek, 1 września 2025 roku.
W sezonie artystycznym 2025/2026 czynna będzie:
- we wrześniu – od poniedziałku do piątku, w godzinach od 13.00 do 17.00,
- od października do czerwca – od wtorku do piątku, w godzinach od 13.00 do 17.00,
- w dniach koncertów organizowanych przez Filharmonię Poznańską w Auli Uniwersyteckiej kasa dodatkowo otwarta będzie także godzinę przed rozpoczęciem koncertu i czynna będzie do zakończenia przerwy w koncercie.
2. Zarezerwowane karnety DL i SG będzie można wykupić od 1 września.
3. Zarezerwowane karnety KP będzie można wykupić od 8 września.
4. Zarezerwowane karnety MW będzie można wykupić od 29 września.
5. Sprzedaż biletów indywidualnych w kasie Filharmonii, biletów online oraz biletów w Centrum Informacji Kulturalnej przy ul. Ratajczaka 44 rozpocznie się 1 października.
6. Melomanów, którzy posiadali karnety w sezonie 2024/2025 informujemy, że przy zakupie karnetów na nowy sezon artystyczny 2025/2026 będą potrzebne elektroniczne karnety z ubiegłego sezonu.
7. Rezerwacje biletów indywidualnych oraz zapytania dotyczące nowego sezonu przyjmujemy drogą mailową na adres: rezerwacje@filharmoniapoznanska.pl lub telefonicznie: 61 415 63 37; 61 852 22 66. We wrześniu, w godzinach otwarcia kasy biletowej, będziemy też do Państwa dyspozycji w holu Auli Uniwersyteckiej, jednak w sprawach rezerwacji prosimy wyłącznie o kontakt zdalny (mailowy lub telefoniczny).
8. Zastrzegamy sobie prawo do zmian w przedstawionym wyżej harmonogramie sprzedaży karnetów i biletów oraz zmian w harmonogramie koncertów.
W okresie wakacyjnym (od 30 czerwca do 31 sierpnia 2025 roku) kasa biletowa będzie NIECZYNNA.
Kasa ponownie zostanie otwarta w poniedziałek, 1 września 2025 roku.
W sezonie artystycznym 2025/2026 czynna będzie:
- we wrześniu – od poniedziałku do piątku, w godzinach od 13.00 do 17.00,
- od października do czerwca – od wtorku do piątku, w godzinach od 13.00 do 17.00,
- w dniach koncertów organizowanych przez Filharmonię Poznańską w Auli Uniwersyteckiej kasa dodatkowo otwarta będzie także godzinę przed rozpoczęciem koncertu i czynna będzie do zakończenia przerwy w koncercie.
W związku z ogłoszoną przez władze RP na 26 kwietnia 2025 roku żałobą narodową związaną ze śmiercią papieża Franciszka i odbywającymi się w tym dniu uroczystościami pogrzebowymi informujemy, że 520. Koncert Poznański odbędzie się zgodnie z planem (sobota, 26 kwietnia 2025, godz. 18, Aula UAM).
Koncert poprzedzi minuta ciszy, będąca chwilą zadumy i symbolicznym upamiętnieniem zmarłego Papieża.
Informujemy, że kasa biletowa Filharmonii Poznańskiej w dniach 17 – 21 kwietnia oraz 1 – 5 maja będzie nieczynna.
Zachęcamy do zakupu biletów online.
Jeden z najwybitniejszych polskich urologów, ikona poznańskiej medycyny…. Całe zawodowe życie związał z poznańską Akademią Medyczną (obecnie Uniwersytet Medyczny), w której przeszedł wszystkie szczeble kariery naukowej – od asystenta do profesora zwyczajnego.
Przez ponad 20 lat, od 1989 roku, kierował Kliniką Urologii Akademii Medycznej oraz Katedrą Urologii Akademii Medycznej. Był także długoletnim ordynatorem w Szpitalu Miejskim przy ul. Szwajcarskiej, województwem konsultantem w dziedzinie urologii w kilku regionach w Polsce oraz organizatorem kilku Międzynarodowych Kongresów Urologicznych, które odbyły się w Poznaniu. A do tego autorem prac naukowych.
Zasłynął jako doskonały diagnosta i chirurg, ale także jako życzliwy i pogodny człowiek. W uznaniu zasług i osiągnięć lekarskich, ale – jak podkreślono w uchwale Rady Miasta Poznania – także za oddanie i życzliwość okazywane pacjentom, radni przyznali mu tytuł Zasłużony dla miasta Poznania.
My zapamiętamy go jako wiernego melomana koncertów Filharmonii Poznańskiej, na których od lat bywał regularnie. I przyjaciela naszej instytucji. Bo muzyka była dla niego ważna przez całe życie. A ponadto interesował się historią, malarstwem, literaturą…. Długo można było z nim dyskutować o sztuce po piątkowych koncertach…
Zbigniew Kwias zmarł 2 kwietnia 2025 roku. Miał 84 lata.
Jak co roku, Filharmonia Poznańska proponuje Państwu zakup karnetów: De Luxe (DL), Strefa Gwiazd (SG) i Koncerty Poznańskie (KP) na kolejny sezon artystyczny 2025/2026.
Osoby zainteresowane ich nabyciem prosimy o wypełnienie formularza zamówienia i złożenie go w kasie biletowej Filharmonii Poznańskiej
(ul. Wieniawskiego 1) do 27 czerwca 2025 roku.
Przewidywany termin wykupienia karnetów od 1 września 2025. Szczegóły zostaną podane w terminie późniejszym na stronie internetowej www.filharmoniapoznanska.pl
fot. Adam Golec
W najbliższą sobotę, 5 kwietnia, w ramach cyklu „Nasi goście”, na estradzie Auli Uniwersyteckiej pojawi się krakowska Orkiestra Filharmonii im. Karola Szymanowskiego oraz Baiba Skride (skrzypce) i dyrygent Alexander Humala. Filharmonicy Krakowscy przyjadą do nas… z Rzymu, gdzie 1 kwietnia wieczorem, w Bazylice Santa Maria Maggiore, wraz solistami i krakowskimi filharmonicznymi chórami, pod batutą Macieja Tworka, wykonają Credo Krzysztofa Pendereckiego. Ten nadzwyczajny koncert w Rzymie przygotowany został z okazji 20. rocznicy śmierci papieża Jana Pawła II i 5 rocznicy śmierci Krzysztofa Pendereckiego, który z Filharmonią w Krakowie związany był w sposób szczególny – w latach 1988-1990 był jej dyrektorem artystycznym, a od 1993 roku piastował stanowisko honorowego dyrektora artystycznego.
Filharmonia Krakowska powstała jako pierwsza – po II wojnie światowej – filharmonia w Polsce. Orkiestra symfoniczna pod batutą Zygmunta Latoszewskiego zagrała koncert inauguracyjny już 3 lutego 1945 roku, zaledwie kilkanaście dni po wyzwoleniu Krakowa. Po Zygmuncie Latoszewskim, który był także pierwszym dyrektorem Filharmonii Krakowskiej, na czele zespołu stali inni wybitni mistrzowie batuty: Walerian Bierdiajew, Witold Krzemieński, Bohdan Wodiczko, Stanisław Skrowaczewski, Witold Rowicki, Andrzej Markowski, Henryk Czyż, Jerzy Katlewicz, Tadeusz Strugała, Gilbert Levine, Roland Bader, Marek Pijarowski, Vladimir Ponkin, Tomasz Bugaj, Jan Krenz, Paweł Przytocki i Michał Dworzyński. Od września 2021 roku dyrektorem artystycznym Filharmonii jest Alexander Humala.
Orkiestra wielokrotnie towarzyszyła znakomitym solistom, wśród których byli m.in. Yehudi Menuhin, Artur Rubinstein, Igor i Dawid Ojstrachowie, Światosław Richter, Arturo Benedetti Michelangeli, Lew Oborin, Bella Dawidowicz, Maurizio Pollini, Mścisław Rostropowicz, Nigel Kennedy, Kevin Kenner, Vadim Brodski, Emanuel Ax, Yo-Yo Ma, Garrick Ohlsson, Gidon Kremer. Krakowscy muzycy grali pod batutą tak znakomitych dyrygentów jak: Hermann Abendroth, Roberto Benzi, Paweł Klecki, Helmuth Rilling, Christopher Hogwood, Jerzy Semkow, Kazimierz Kord, Gabriel Chmura, Antoni Wit, Jerzy Maksymiuk, Jacek Kaspszyk.
Zespół koncertował w większości krajów europejskich, w tym w Konzerthaus i Musikverein w Wiedniu, Gewandhaus w Lipsku, Théâtre du Châtelet w Paryżu, a także m.in. w Carnegie Hall w Nowym Jorku. Wielokrotnie zapraszany był także do udziału w festiwalach muzycznych we Włoszech, w Belgii, Grecji, we Francji, w Niemczech, Irlandii oraz kilkakrotnie w festiwalach Warszawska Jesień i Wratislavia Cantans oraz Wielkanocnym Festiwalu Ludwiga van Beethovena.
W dorobku orkiestry znajdują się liczne prawykonania utworów kompozytorów XX wieku, w tym m.in. Grażyny Bacewicz, Witolda Lutosławskiego, Krystyny Moszumańskiej-Nazar, Juliusza Łuciuka, Bogusława Schaeffera, Henryka Mikołaja Góreckiego, Krzysztofa Pendereckiego, Krzysztofa Meyera, oraz nagrania fonograficzne, w tym nagrodzone – Pasja Krzysztofa Pendereckiego pod dyrekcją Henryka Czyża w 1967 otrzymała Grand Prix du Disque, a Polonica Ferenca Liszta pod dyrekcją Tadeusza Strugały – w 1988 roku Grand Prix International du Disque.
W Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie działają także chóry (mieszany, którym kieruje Piotr Piwko, chłopięcy prowadzony przez Lidię Matynian oraz ukraiński chór dziecięcy, którym zajmuje się Olena Yatskulynets) mające bogaty repertuar i liczne sukcesy artystyczne.
Filharmonia w Krakowie dba także o edukację dzieci i młodzieży oferując cykle warsztatów, zajęć muzycznych i koncertów adresowanych zarówno dla maluchów, jak i młodzieży szkół podstawowych i średnich.
Tego nikt się nie spodziewał! Z Düsseldorfu do Poznania trafiają DWIE nagrody ICMA dla Filharmoników Poznańskich za album „Urlicht. Songs of Death and Resurrection”.
Kiedy w styczniu ogłoszono laureatów tegorocznej edycji jednej z najbardziej prestiżowych nagród fonograficznych świata – International Classical Music Awards, ogromnie się cieszyliśmy, że w kategorii Vocal Music nagrodę zdobył album „Urlicht. Songs of Death and Resurrection”, nagrany przez Orkiestrę Filharmonii Poznańskiej z barytonem Samuelem Hasselhornem, pod batutą Łukasza Borowicza, z udziałem głosów chłopięcych Chóru Chłopięcego i Męskiego Filharmonii Poznańskiej Poznańskie Słowiki.
Dziś, 19 marca, w Tonhalle w Düsseldorfie uroczyście wręczono nagrody wszystkim laureatom. I dopiero podczas tej uroczystości ogłoszono, że specjalną nagrodę Recording of the Year (Nagranie Roku) otrzymuje album „Urlicht. Songs of Death and Resurrection”.
Zaskoczenia, ale i radości nie kryli odbierający ICMA 2025 za album „Urlicht. Songs of Death and Resurrection”: Wojciech Nentwig – dyrektor Filharmonii Poznańskiej, Łukasz Borowicz – dyrygent-szef Orkiestry Filharmonii Poznańskiej i dyrektor muzyczny Filharmonii Poznańskiej, Samuel Hasselhorn (baryton) oraz Jean-Marc Berns, przedstawiciel wytwórni Harmonia Mundi.
Orkiestra Filharmonii Poznańskiej, jako jedyny polski zespół – po raz drugi! – sięgnęła po statuetkę ICMA (pierwszą otrzymała w 2018 roku za album Quo vadis Feliksa Nowowiejskiego). I jako jedyna polska orkiestra zdobyła ją równocześnie w dwóch kategoriach.
Album „Urlicht”, na którym znalazły się pieśni i arie Gustava Mahlera, Ericha Wolfganga Korngolda, Alexandra von Zemlinsky’ego, Hansa Pfitznera, Engelberta Humperdincka, Albana Berga i Waltera Braunfelsa, ukazał się w ubiegłym roku nakładem wytwórni Harmonia Mundi. W uzasadnieniu jury ICMA napisano: To, co czyni ten album wybitnym, to nie tylko wyjątkowy śpiew Samuela Hasselhorna – już to porywająco dramatyczny, już to poruszająco wrażliwy – lecz również dyrygent Łukasz Borowicz i niezwykle sugestywny “dźwiękowy teatr”, jaki tworzy z Orkiestrą Filharmonii Poznańskiej. To zaiste doskonała symbioza głosu i orkiestry.
Wręczenie nagród ICMA 2025 w Tonhalle w Düsseldorfie uświetnił Gala Concert z udziałem nagrodzonych laureatów i orkiestry Düsseldorfer Symphoniker (laureatki ICMA 2025, w kategorii Special Achievement Award) pod batutą m.in. Adama Fischera (dyrektora muzycznego orkiestry) i Vitaliego Alekseenoka (dyrektora muzycznego Deutsche Oper am Rhein w Düsseldorfie). Podczas tego wieczoru, pośród innych utworów, zabrzmiała też pieśń „Revelge” Gustava Mahlera, w wykonaniu Samuela Hasselhorna i Düsseldorfer Symphoniker pod batutą Łukasza Borowicza.