aktualności
Tego nikt się nie spodziewał! Z Düsseldorfu do Poznania trafiają DWIE nagrody ICMA dla Filharmoników Poznańskich za album „Urlicht. Songs of Death and Resurrection”.
Kiedy w styczniu ogłoszono laureatów tegorocznej edycji jednej z najbardziej prestiżowych nagród fonograficznych świata – International Classical Music Awards, ogromnie się cieszyliśmy, że w kategorii Vocal Music nagrodę zdobył album „Urlicht. Songs of Death and Resurrection”, nagrany przez Orkiestrę Filharmonii Poznańskiej z barytonem Samuelem Hasselhornem, pod batutą Łukasza Borowicza, z udziałem głosów chłopięcych Chóru Chłopięcego i Męskiego Filharmonii Poznańskiej Poznańskie Słowiki.
Dziś, 19 marca, w Tonhalle w Düsseldorfie uroczyście wręczono nagrody wszystkim laureatom. I dopiero podczas tej uroczystości ogłoszono, że specjalną nagrodę Recording of the Year (Nagranie Roku) otrzymuje album „Urlicht. Songs of Death and Resurrection”.
Zaskoczenia, ale i radości nie kryli odbierający ICMA 2025 za album „Urlicht. Songs of Death and Resurrection”: Wojciech Nentwig – dyrektor Filharmonii Poznańskiej, Łukasz Borowicz – dyrygent-szef Orkiestry Filharmonii Poznańskiej i dyrektor muzyczny Filharmonii Poznańskiej, Samuel Hasselhorn (baryton) oraz Jean-Marc Berns, przedstawiciel wytwórni Harmonia Mundi.
Orkiestra Filharmonii Poznańskiej, jako jedyny polski zespół – po raz drugi! – sięgnęła po statuetkę ICMA (pierwszą otrzymała w 2018 roku za album Quo vadis Feliksa Nowowiejskiego). I jako jedyna polska orkiestra zdobyła ją równocześnie w dwóch kategoriach.
Album „Urlicht”, na którym znalazły się pieśni i arie Gustava Mahlera, Ericha Wolfganga Korngolda, Alexandra von Zemlinsky’ego, Hansa Pfitznera, Engelberta Humperdincka, Albana Berga i Waltera Braunfelsa, ukazał się w ubiegłym roku nakładem wytwórni Harmonia Mundi. W uzasadnieniu jury ICMA napisano: To, co czyni ten album wybitnym, to nie tylko wyjątkowy śpiew Samuela Hasselhorna – już to porywająco dramatyczny, już to poruszająco wrażliwy – lecz również dyrygent Łukasz Borowicz i niezwykle sugestywny “dźwiękowy teatr”, jaki tworzy z Orkiestrą Filharmonii Poznańskiej. To zaiste doskonała symbioza głosu i orkiestry.
Wręczenie nagród ICMA 2025 w Tonhalle w Düsseldorfie uświetnił Gala Concert z udziałem nagrodzonych laureatów i orkiestry Düsseldorfer Symphoniker (laureatki ICMA 2025, w kategorii Special Achievement Award) pod batutą m.in. Adama Fischera (dyrektora muzycznego orkiestry) i Vitaliego Alekseenoka (dyrektora muzycznego Deutsche Oper am Rhein w Düsseldorfie). Podczas tego wieczoru, pośród innych utworów, zabrzmiała też pieśń „Revelge” Gustava Mahlera, w wykonaniu Samuela Hasselhorna i Düsseldorfer Symphoniker pod batutą Łukasza Borowicza.
Pieśń „Revelge” Gustava Mahlera, w wykonaniu Samuela Hasselhorna i Düsseldorfer Symphoniker pod batutą Łukasza Borowicza zabrzmi dziś
w Tonhalle w Düsseldorfie, podczas koncertu galowego wieńczącego wręczenie nagród tegorocznej edycji International Classical Music Awards.
Wybór utworu jest nieprzypadkowy, bowiem znajduje się on w albumie „Urlicht. Songs of Death and Resurrection”, nagranym przez Orkiestrę Filharmonii Poznańskiej z barytonem Samuelem Hasselhornem, pod batutą Łukasza Borowicza, z udziałem głosów chłopięcych Chóru Chłopięcego
i Męskiego Filharmonii Poznańskiej Poznańskie Słowiki. Album ten, wydany przez wytwórnię Harmonia Mundi, otrzymał w styczniu nagrodę ICMA 2025 – jej wręczenie odbędzie się dziś wieczorem w Tonhalle w Düsseldorfie.
W koncertowej gali wystąpią laureaci International Classical Music Awards 2025, a orkiestrę Düsseldorfer Symphoniker (laureatkę ICMA 2025, w kategorii Special Achievement Award) poprowadzą między innymi Adam Fischer (dyrektor muzyczny orkiestry) i Vitali Alekseenok (dyrektor muzyczny Deutsche Oper am Rhein w Düsseldorfie).
Gala Concert rozpocznie się dziś, 19 marca, o godz. 20 i będzie można go oglądać bezpłatnie on-line na kanale YouTube Deutsche Welle https://youtube.com/live/JrNLG91T4FA.
Zapraszamy do oglądania Gala Concert ICMA 2025.
Poniżej podajemy program tego niezwykłego wydarzenia:
Wolfgang A. Mozart: Le Nozze di Figaro (Overture)
Adam Fischer, conductor
Ludwig van Beethoven: Piano Concerto No. 3, III. Rondo Allegro
Can Cakmur, piano, Adam Fischer, conductor
Antal Dorati: Piano Concerto, 1st movement
Oliver Triendl, piano, Vitali Alekseenok, conductor
Dmitri Shostakovich: String Quartet No. 2, 1st movement
Danel Quartet
Valentyn Silvestrov: Serenade
Viktor Kosenko: Dreams (arranged by Andrei Pushkarev)
Gidon Kremer, violin, Adam Fischer, conductor
David Popper: Hungarian Rhapsody
Ettore Pagano, cello, Vitali Alekseenok, conductor
Charles Gounod: Je m’efforce en vain de te plaire, from: Le Tribut de Zamora
Jérôme Boutillier, baritone, Vitali Alekseenok, conductor
Georg Friedrich Händel: Royal Fireworks Music, Overture
Leonardo García-Alarcón, conductor
****
Christoph Ehrenfellner: Wiener Blut 200 (world premiere)
Christoph Ehrenfellner, conductor
Paul Hindemith: The four temperaments. Var. II: Sanguine
Anna Gourari, piano, Vitali Alekseenok, conductor
Piotr Tchaikovsky: Pezzo capriccioso
Benjamin Kruithof, cello, Vitali Alekseenok, conductor
Gustav Mahler: Revelge
Samuel Hasselhorn, baritone, Lukasz Borowicz, conductor
Antonio Vivaldi: Stabat Mater (exc.)
Andreas Scholl, countertenor, Alessandro Tampieri, conductor
Peteris Vasks: Concerto No. 1 (Tala gaisma, Distant Light, exc.)
Stanko Madić, violin, Vitali Alekseenok, conductor
Piotr Tchaikovsky: Piano Concerto No. 1, III Allegro con fuoco
Can Saraç, piano, Vitali Alekseenok, conductor
Rok 2024 był dla Filharmoników Poznańskich bardzo pracowity „nagraniowo” – na muzyczny rynek trafiło aż 5 ich albumów, w tym dwa tytuły ukazały się dodatkowo w wersjach winylowych.
Najgłośniej było o albumie „Urlicht. Songs of Death and Resurrection”, który w styczniu 2025 roku otrzymał jedną z najbardziej prestiżowych nagród muzycznych świata – International Classical Music Awards (ICMA 2025). Po ten najwyższy laur Filharmonicy Poznańscy sięgnęli po raz drugi – w 2018 roku nagrodę ICMA otrzymali za album Quo vadis Feliksa Nowowiejskiego, a kilkakrotnie byli też do niej nominowani.
Album „Urlicht” Orkiestra Filharmonii Poznańskiej pod batutą Łukasza Borowicza nagrała z Samuelem Hasselhornem (baryton) oraz z udziałem głosów chłopięcych Chóru Chłopięcego i Męskiego Filharmonii Poznańskiej Poznańskie Słowiki. Ukazał się nakładem wytwórni Harmonia Mundi.
W dwóch wersjach – CD i w limitowanej kolekcjonerskiej edycji winylowej, nakładem wytwórni DUX, ukazała się Symfonia F-dur, op. 14 Polonia Emila Młynarskiego (Orkiestra Filharmonii Poznańskiej, Łukasz Borowicz – dyrygent). Nagranie to – jak pisze Łukasz Borowicz w booklecie albumu – podyktowane jest chęcią rozpropagowania jednej z najciekawszych symfonii swojej epoki, dzieła będącego szczytowym (obok II Symfonii Karola Szymanowskiego) osiągnięciem nurtu postromantycznego w muzyce polskiej, a jednocześnie będącego dopełnieniem obrazu symfoniki polskiej pierwszej połowy XX wieku.
Nagranie koncertowe i wydanie Symfonii Polonia Emila Młynarskiego dofinansowane zostało ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego, w ramach programu „Muzyczny ślad”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.
Po dzieła Franza Xavera Scharwenki, urodzonego w polsko-niemieckiej rodzinie w Szamotułach, Filharmonia Poznańska sięga od lat. Jego utwory brzmią podczas filharmonicznych koncertów oraz nagrywane są na płyty. Najnowsza, „Franz Xaver Scharwenka, I Koncert fortepianowy b-moll op. 32, Symfonia c-moll op. 60” (Jonathan Powell – fortepian, Łukasz Borowicz – dyrygent, Orkiestra Filharmonii Poznańskiej) ukazała się nakładem wytwórni cpo, kilka miesięcy przed 100. rocznicą śmierci kompozytora, którą obchodzono 8 grudnia 2024 roku. Na okładce albumu umieszczono reprodukcję obrazu Wojciecha Weissa Pocałunek na trawie, udostępnioną Filharmonii Poznańskiej przez Muzeum Narodowe w Poznaniu, w którego zbiorach znajduje się ten obraz.
Reprodukcja obrazu innego polskiego malarza, Władysława Strzemińskiego (Kompozycja abstrakcyjna) zdobi natomiast okładkę albumu CD i płyty winylowej z utworami Andrzeja Panufnika, a użyczyło nam jej Muzeum Sztuki w Łodzi, mające obraz w swoich zbiorach.
Album CD i płyta winylowa (nagranie koncertowe) „Andrzej Panufnik, Nocturne / Fantasia” (Clare Hammond – fortepian, Łukasz Borowicz – dyrygent, Orkiestra Filharmonii Poznańskiej), ukazały się nakładem wytwórni RecArt, a zarejestrowana na nich Fantasia była polskim prawykonaniem tego utworu.
Rok 2024 zamknęło wydanie albumu „Darius Milhaud, Salade, Op. 83 / Le pauvre matelot, Op. 92”, będącego nagraniem koncertowym dokonanym podczas 28. Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena (Magdalena Lucjan – sopran, Natalia Rubiś – sopran, Krystian Krzeszowiak – tenor, Krzysztof Lachman – tenor, Mateusz Zajdel – tenor, Robert Gierlach – baryton, Adrian Janus – baryton, Wojciech Gierlach – bas, Łukasz Borowicz – dyrygent, Orkiestra Filharmonii Poznańskiej). Album, który powstał we współpracy ze Stowarzyszeniem im. Ludwiga van Beethovena ukazał się nakładem wytwórni DUX i jest kolejnym zarejestrowanym wykonaniem koncertowym oper prezentowanych przez Orkiestrę Filharmonii Poznańskiej pod batutą Łukasza Borowicza podczas cyklu „Nieznane opery” Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena.
ICMA 2025 dla Filharmoników Poznańskich!
Filharmonicy Poznańscy, jako jedyna polska orkiestra – po raz drugi! – zdobyli jedną z najbardziej prestiżowych nagród fonograficznych świata: International Classical Music Awards (ICMA)!
Jury ICMA nagrodziło album „Urlicht. Songs of Death and Resurrection”, który nagrany został przez Orkiestrę Filharmonii Poznańskiej z barytonem Samuelem Hasselhornem, pod batutą Łukasza Borowicza, z udziałem głosów chłopięcych Chóru Chłopięcego i Męskiego Filharmonii Poznańskiej Poznańskie Słowiki. Album, na którym znalazły się pieśni i arie Gustava Mahlera, Ericha Wolfganga Korngolda, Alexandra von Zemlinsky’ego, Hansa Pfitznera, Engelberta Humperdincka, Albana Berga i Waltera Braunfelsa, ukazał się w ubiegłym roku nakładem wytwórni Harmonia Mundi i szybko zdobył znakomite recenzje i międzynarodowe wyróżnienia.
To, co czyni ten album wybitnym, to nie tylko wyjątkowy śpiew Samuela Hasselhorna – już to porywająco dramatyczny, już to poruszająco wrażliwy – lecz również dyrygent Łukasz Borowicz i niezwykle sugestywny “dźwiękowy teatr”, jaki tworzy z Orkiestrą Filharmonii Poznańskiej. To zaiste doskonała symbioza głosu i orkiestry – napisano w uzasadnieniu jury.
Płyta naszej orkiestry, w finale konkursu konkurowała w kategorii Vocal Music z albumami nagranymi przez Czech Philharmonic Orchesta i Magdalenę Koženę (mezzosopran) pod batutą Sir Simona Rattle’a (Czech songs) oraz przez francuski zespół Les Talens Lyriques i Michaela Spyresa (baryton), pod batutą Christophe’a Rousseta (In the Shadows).
Filharmonicy Poznańscy kilkakrotnie byli nominowani do tej prestiżowej nagrody, a w 2018 roku otrzymali ją za album Quo vadis Feliksa Nowowiejskiego. Teraz po ten najwyższy laur sięgnęli po raz drugi.
Wręczenie nagród i gala, z udziałem Düsseldorfer Symphoniker pod batutą Adama Fischera, odbędą się w Tonhalle w Düsseldorfie, 19 marca 2025 roku.
Młynarski pod choinkę
Symfonia F-dur, op. 14 Polonia Emila Młynarskiego, to najnowsze wydawnictwo fonograficzne Filharmoników Poznańskich. Dzieło to, nagrane pod batutą Łukasza Borowicza podczas koncertu 11 października 2024 roku, w Auli Uniwersyteckiej, wydane zostało przez wytwórnię DUX w dwóch wersjach – CD i LP.
Łukasz Borowicz tak pisze o Emilu Młynarskim i jego działalności: Rola Emila Młynarskiego w historii muzyki polskiej jest trudna do przecenienia. Jego talent dyrygencki był podporą rozwoju zarówno powołanej do życia Filharmonii Warszawskiej (dyrekcja w pierwszych latach działania instytucji – 1901-1905), jak i Teatru Wielkiego w Warszawie (wieloletnia współpraca oraz dyrekcja w latach 1919-1929).
Emil Młynarski był niestrudzonym promotorem muzyki polskiej za granicą, a przed rozwinięciem kariery dyrygenckiej osiągnął sukcesy jako wirtuoz skrzypiec. Niezwykle ważnym aspektem jego działalności była kompozycja – tworzył dzieła niemal we wszystkich gatunkach. Niniejsze nagranie Symfonii F-dur op. 14 Polonia podyktowane jest chęcią rozpropagowania jednej z najciekawszych symfonii swojej epoki, dzieła będącego szczytowym (obok II Symfonii Karola Szymanowskiego) osiągnięciem nurtu postromantycznego w muzyce polskiej, a jednocześnie będącego dopełnieniem obrazu symfoniki polskiej pierwszej połowy XX wieku.
Tuż przed świętami Bożego Narodzenia, do rąk Państwa trafia nie tylko płyta CD, ale również nagrana w limitowanej edycji kolekcjonerskiej płyta winylowa. Płyty CD oraz LP będą dostępne w sprzedaży w specjalnych cenach promocyjnych w holu Auli UAM przed koncertem (i w czasie przerwy w koncercie) „Wieniawski przed Gwiazdką” – 13 grudnia 2024 roku.
Album CD „Emil Młynarski, Symphony in F Major, Op. 14 Polonia” można kupić także w poznańskiej księgarni muzycznej Pasja.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego, w ramach programu „Muzyczny ślad”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.
Informujemy, że kasa biletowa Filharmonii Poznańskiej będzie czynna do piątku, 20 grudnia włącznie.
W okresie świąteczno-noworocznym zapraszamy do kasy w następujących terminach:
27 grudnia – w godzinach: 13:00 – do zakończenia przerwy w koncercie
28 grudnia oraz 29 grudnia w godzinach: 17:00 – do zakończenia przerwy w koncercie
30 grudnia – kasa nieczynna
31 grudnia – w godzinach: 16:00-19:00
1 stycznia – w godzinach: 17:00 – do zakończenia przerwy w koncercie
2 stycznia – w godzinach: 13:00-17:00
3 stycznia – w godzinach: 13:00 – do zakończenia przerwy w koncercie
Bilety na koncerty Filharmonii Poznańskiej dostępne są również online.
Z ogromnym żalem przyjęliśmy wiadomość o śmierci profesor Aleksandry Utrecht, wybitnej pianistki i pedagoga.
Artystka grę na fortepianie studiowała u Gertrudy Konatkowskiej i Stanisława Szpinalskiego. Miała bogaty repertuar (w tym ponad 40 koncertów z orkiestrą) obejmujący arcydzieła wszystkich epok. Szczególny sukces przyniosły jej wykonania utworów Johanna Sebastiana Bacha, którego muzyka należała do jej ulubionych, ale także Ludwiga van Beethovena, Roberta Schumanna, Fryderyka Chopina… Nie stroniła od dzieł współczesnych kompozytorów dokonując wielu prawykonań.
Aleksandra Utrecht wielokrotnie występowała z Orkiestrą Filharmonii Poznańskiej. To w jej wykonaniu po raz pierwszy zabrzmiał w Poznaniu Koncert fortepianowy d-moll op. 60 Słowiański Feliksa Nowowiejskiego (15.03.1963), to z Filharmonikami Poznańskimi grała w Filharmonii Narodowej w Warszawie Koncert fortepianowy Tadeusza Szeligowskiego (20.03.1964), to podczas koncertu w Filharmonii Poznańskiej świętowano 30-lecie jej pracy artystycznej (24.01.1986).
Aleksandra Utrecht zmarła w wieku 96 lat. Uroczystości pogrzebowe odbędą się na Cmentarzu Junikowskim w czwartek, 12 grudnia o godzinie 11.50.
Najbliższym Zmarłej składamy szczere wyrazy współczucia.
Filharmonicy Poznańscy – jako jedyna polska orkiestra – znaleźli się w finale najbardziej prestiżowej nagrody fonograficznej świata: International Classical Music Awards (ICMA)!
Spośród 374 nominacji, jury wybrało 48 finalistów – po 3 w każdej kategorii. Album „Urlicht. Songs of Death and Resurrection”, nagrany został przez Orkiestrę Filharmonii Poznańskiej z barytonem Samuelem Hasselhornem, pod batutą Łukasza Borowicza, z udziałem głosów chłopięcych Chóru Chłopięcego i Męskiego Filharmonii Poznańskiej Poznańskie Słowiki. Album, na którym znalazły się pieśni i arie Gustava Mahlera, Ericha Wolfganga Korngolda, Alexandra von Zemlinsky’ego, Hansa Pfitznera, Engelberta Humperdincka, Albana Berga i Waltera Braunfelsa, ukazał się nakładem wytwórni Harmonia Mundi i zdobył już znakomite recenzje i międzynarodowe wyróżnienia.
Płyta naszej orkiestry konkuruje w kategorii Vocal Music z albumami nagranymi przez Czech Philharmonic Orchesta i Magdalenę Koženę (mezzosopran) pod batutą Sir Simona Rattle’a (Czech songs) oraz przez francuski zespół Les Talens Lyriques i Michaela Spyresa (baryton), pod batutą Christophe’a Rousseta (In the Shadows).
Filharmonicy Poznańscy kilkakrotnie byli nominowani do tej prestiżowej nagrody, a w 2018 roku otrzymali ją za album Quo vadis Feliksa Nowowiejskiego.
W gronie finalistów ICMA 2025 jest też dyrygent-szef Orkiestry Filharmonii Poznańskiej i dyrektor muzyczny Filharmonii Poznańskiej – Łukasz Borowicz. W kategorii Symphony Music znalazł się jego album „Grażyna Bacewicz, Complete Symphonic Works Vol. 3: Symphony No. 1, Concerto for large orchestra, Partita for large orchestra, In una parte” nagrany z WDR Sinfonieorchester Köln, a wydany przez cpo.
Lista zwycięzców ICMA 2025 ogłoszona zostanie 14 stycznia 2025 roku. Wręczenie nagród i koncert galowy odbędą się w Tonhalle w Düsseldorfie,
19 marca 2025 roku.
Orkiestra Filharmonii Poznańskiej otrzymała aż dwie nominacje do jednej z najbardziej prestiżowych nagród płytowych świata – International Classical Music Awards 2025!
Filharmonicy Poznańscy do nagrody ICMA byli nominowani kilkakrotnie, a w 2018 roku zdobyli to prestiżowe trofeum za nagranie Quo vadis Feliksa Nowowiejskiego.
Tym razem międzynarodowe jury (złożone z kilkunastu wybitnych krytyków muzycznych) doceniło nasze albumy: „Grzegorz Fitelberg, Symphony
in E-minor, Op. 16” (nagrany pod batutą Łukasza Borowicza podczas koncertu 6 października 2023 roku, w Auli Uniwersyteckiej, wydany przez wytwórnię DUX w wersjach – CD i LP) oraz „Urlicht: Songs of Death and Resurrection” nagrany przez Orkiestrę Filharmonii Poznańskiej z barytonem Samuelem Hasselhornem, pod batutą Łukasza Borowicza, z udziałem głosów chłopięcych Chóru Chłopięcego i Męskiego Filharmonii Poznańskiej Poznańskie Słowiki. Album ten, z pieśniami i ariami Gustava Mahlera, Ericha Wolfganga Korngolda, Alexandra von Zemlinsky’ego, Hansa Pfitznera, Engelberta Humperdincka, Albana Berga i Waltera Braunfelsa, ukazał się nakładem wytwórni Harmonia Mundi i zdobył już znakomite recenzje i międzynarodowe wyróżnienia.
A ponadto – Łukasz Borowicz, pod batutą którego dokonano nagrań obu albumów Filharmoników Poznańskich, otrzymał jeszcze dwie nominacje do ICMA 2025 – za „Grażyna Bacewicz, Complete Symphonic Works Vol. 2: Overture for orchestra, Symphony No. 2, Variations for orchestra, Musica sinfonica in tre movimenti” oraz „Grażyna Bacewicz, Complete Symphonic Works Vol. 3: Symphony No. 1, Concerto for large orchestra, Partita for large orchestra, In una parte” nagrane z WDR Sinfonieorchester Köln, a wydane przez cpo.
W tym roku nasze albumy konkurują z 374 produkcjami z całego świata, przygotowanymi przez 117 wydawców. Lista zwycięzców ogłoszona zostanie w styczniu 2025 roku. Wręczenie nagród i koncert galowy odbędą się w Tonhalle w Düsseldorfie, 19 marca 2025 roku.
Z żalem przyjęliśmy wiadomość, że 8 listopada 2024 roku, w wieku 86 lat zmarł Ignacy Bień – trębacz, związany przez 26 lat z Orkiestrą Filharmonii Poznańskiej.
Pogrzeb odbędzie się 19 listopada o godzinie 13.50 na cmentarzu junikowskim w Poznaniu.
Bliskim Zmarłego składamy szczere wyrazy współczucia,
Wojciech Nentwig i Łukasz Borowicz
z zespołami i pracownikami Filharmonii Poznańskiej