Łukasz BOROWICZ
Łukasz BOROWICZ
Dyrygent-szef Orkiestry Filharmonii Poznańskiej i dyrektor muzyczny Filharmonii Poznańskiej (od sezonu 2021/2022) urodził się w 1977 roku w Warszawie. Studiował w klasie Bogusława Madeya w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie, tam też uzyskał tytuł doktora w dziedzinie dyrygentury pod kierunkiem Antoniego Wita. W latach 2007-2015 pełnił funkcję dyrektora artystycznego Polskiej Orkiestry Radiowej, a w latach 2006-2021 był I dyrygentem gościnnym Orkiestry Filharmonii Poznańskiej.
W 2008 roku został wyróżniony Paszportem Polityki, w 2011 roku – nagrodą Koryfeusz Muzyki Polskiej, w 2013 – Nagrodą im. Cypriana Kamila Norwida, w 2014 roku – nagrodą Tansman za wybitną indywidualność muzyczną, a w 2022 roku otrzymał nagrodę honorową Związku Kompozytorów Polskich (za rok 2021) oraz Srebrny Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
Jako dyrygent operowy zadebiutował w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie Don Giovannim Wolfganga Amadeusa Mozarta, a od tego czasu poprowadził tam ponad 180 przedstawień operowych i baletowych, w tym m.in. także premiery Orfeusza i Eurydyki Christopha Willibalda Glucka, Święta wiosny Igora Strawińskiego, Snu nocy letniej Felixa Mendelssohna-Bartholdy’ego i György Ligetiego, Romea i Julii Siergieja Prokofiewa oraz Baletów Polskich. Dyrygował również premierami: Don Giovanniego Wolfganga Amadeusa Mozarta, Eugeniusza Oniegina Piotra Czajkowskiego, Halki Stanisława Moniuszki i Króla Rogera Karola Szymanowskiego w Operze Krakowskiej, Czarodziejskiego fletu Wolfganga Amadeusa Mozarta, Rusałki Antonína Dvořáka, Zamku Sinobrodego Béli Bartóka oraz Dydony i Eneasza Henry’ego Purcella w Teatrze Wielkim w Łodzi, Króla Rogera Karola Szymanowskiego w Operze ABAO w Bilbao, Don Giovanniego Wolfganga Amadeusa Mozarta w Polskiej Operze Królewskiej. Podczas koncertów odbywających się w ramach kolejnych edycji Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena zaprezentował i nagrał 20 zapomnianych oper. Prowadził także koncerty na festiwalach w Pesaro (recital Ewy Podleś) oraz w Szlezwiku-Holsztynie (Halka Stanisława Moniuszki z Orkiestrą NDR Radiophilharmonie). W październiku 2018 roku poprowadził spektakl Hugenoci Giacomo Meyerbeera w Opéra Bastille, stając się pierwszym polskim dyrygentem w historii Opery Paryskiej. W grudniu 2019 roku poprowadził premierę Halki Stanisława Moniuszki w Theater and der Wien, w reżyserii Mariusza Trelińskiego i z udziałem Piotra Beczały (polska premiera tej inscenizacji pod jego batutą odbyła się Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie, w lutym 2020 roku).
Łukasz Borowicz dyrygował wieloma orkiestrami, w tym m in.: Israel Philharmonic Orchestra, Royal Philharmonic Orchestra, Konzerthausorchester Berlin, NDR Radiophilharmonie, MDR Sinfonieorchester Leipzig, SWR Sinfonieorchester Stuttgart, Düsseldorfer Symphoniker, Hamburger Symphoniker, Lucerne Symphony Orchestra i większością polskich orkiestr symfonicznych.
W latach 2015-2019 dyrygował m. in. London Philharmonic Orchestra, BBC Scottish Symphony Orchestra, RIAS Kammerchor oraz Akademie für Alte Musik, Deutsche Symphonie-Orchester Berlin, Bamberger Symphoniker, Gürzenich Köln, Deutsche Staatsphilharmonie Rheinland-Pfalz, Orchestre Symphonique et Lyrique de Nancy, Orchestre National des Pays de Loire, Orchestre National de Lille, Orkiestrą Filharmonii Narodowej Węgier, Orkiestrą Radia Czeskiego, Orchestra Classica Santa Cecilia Madrid, Orchestra della Svizzera Italiana, Trondheim Symphony Orchestra, Los Angeles Philharmonic New Music Group, Queensland Symphony Orchestra, Luxembourg Philharmonic Orchestra.
Dyskografia Łukasza Borowicza liczy ponad 120 albumów. Dla wytwórni Chandos nagrał wszystkie koncerty skrzypcowe Grażyny Bacewicz (solistka Joanna Kurkowicz). Komplet dzieł symfonicznych Andrzeja Panufnika z Polską Orkiestrą Radiową oraz Konzerthausorchester Berlin pod jego batutą nagrany dla wytwórni cpo został uhonorowany Special Achievement Award ICMA 2015. Płyta Piotra Beczały Heart’s Delight, nagrana z Royal Philharmonic Orchestra pod dyrekcją Łukasza Borowicza dla wytwórni Deutsche Grammophon, uzyskała w Polsce status Złotej Płyty.
Z Orkiestrą Filharmonii Poznańskiej Łukasz Borowicz nagrał na płyty dzieła Karola Kurpińskiego (Polskie Radio), Franza Xavera Scharwenki (Naxos), recitale operowe Samuela Rameya (Polskie Radio) i Francesco Melego (Polskie Nagrania), a także koncertowe wykonanie Giovanny d’Arco Giuseppe Verdiego (Polskie Nagrania). Płyta Gwiazdy Światowych Scen Operowych: Ewa Podleś z Orkiestrą Filharmonii Poznańskiej – live (zarejestrowana przez wydawnictwo DUX podczas koncertu w Poznaniu) została w 2015 roku wyróżniona przez francuską Académie du Disque Lyrique nagrodą L’Orphée d’Or (Złotego Orfeusza). W 2015 roku, z Orkiestrą Filharmonii Poznańskiej, nagrał Oratorium 966.pl Jacka Sykulskiego, a w 2016 roku – dokonał pierwszego światowego nagrania CD Quo vadis Feliksa Nowowiejskiego, które w 2017 roku ukazało się nakładem niemieckiej wytwórni cpo, a w 2018 roku zdobyło International Classical Music Award ICMA 2018.
Ostatnio zrealizowane nagrania z Orkiestrą Filharmonii Poznańskiej to opera Djamileh Georges’a Bizeta, symfonie – II i III – Feliksa Nowowiejskiego, dwupłytowy album „Stanisław Moniuszko, Kantaty Milda/Nijoła”, opera Paria Stanisława Moniuszki, „Michał Bergson, Concerto symphonique pour piano et orchestre op. 62 /Music from the opera Luisa di Monfort”, „Stefan Bolesław Poradowski, Koncert skrzypcowy op. 70, Koncert kontrabasowy op.26, III Symfonia op.29”, opery Faniska Luigiego Cherubiniego, Kościej Nieśmiertelny Nikołaja Rimskiego-Korsakowa, album ,,Feliks Nowowiejski, Koncert fortepianowy d-moll op. 60 Słowiański, Koncert wiolonczelowy op. 55”, który uhonorowany został nagrodą Fryderyk 2023 oraz „Grzegorz Fitelberg, Symfonia e-moll op. 16” (wersja CD i LP – winyl, edycja limitowana).