Łukasz BOROWICZ

Łukasz BOROWICZ

dyrygent  

Pierwszy dyrygent gościnny Orkiestry Filharmonii Poznańskiej (od 2006 roku) urodził się w 1977 roku w Warszawie. Studiował w klasie Bogusława Madeya w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie, tam też uzyskał tytuł doktora w dziedzinie dyrygentury pod kierunkiem Antoniego Wita. W latach 2007-2015 pełnił funkcję dyrektora artystycznego Polskiej Orkiestry Radiowej.

W 2008 roku został wyróżniony Paszportem Polityki, w 2011 roku – nagrodą Koryfeusz Muzyki Polskiej, w 2013 – Nagrodą im. Cypriana Kamila Norwida, a w 2014 roku – nagrodą Tansman za wybitną indywidualność muzyczną.

Jako dyrygent operowy zadebiutował w Teatrze Wielkim-Operze Narodowej w Warszawie Don Giovannim Wolfganga Amadeusa Mozarta, a od tego czasu poprowadził tam ponad 130 przedstawień operowych i baletowych, w tym  m.in. także premiery Orfeusza i Eurydyki Christopha Willibalda Glucka, Świętawiosny Igora Strawińskiego, Snu nocy letniej Felixa Mendelssohna-Bartholdy’ego i György Ligetiego, Romeo i Julii Siergieja Prokofiewa. Kolejne produkcje operowe to m.in. Don Giovanni Wolfganga Amadeusa Mozarta, Eugeniusz Oniegin Piotra Czajkowskiego i Halka Stanisława Moniuszki w Operze Krakowskiej, Czarodziejski flet Wolfganga Amadeusa Mozarta, Rusałka Antonína Dvořáka, Zamek Sinobrodego Beli Bartóka oraz Dydona i Eneasz Henry’ego Purcella w Teatrze Wielkim w Łodzi, Król Roger Karola Szymanowskiego w Operze ABAO w Bilbao. Podczas koncertów odbywających się w ramach kolejnych edycji Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena zaprezentował i nagrał kilkanaście zapomnianych oper. Prowadził także koncerty na festiwalach w Pesaro (recital Ewy Podleś) oraz w Szlezwiku-Holsztynie (Halka Stanisława Moniuszki z Orkiestrą NDR).

Łukasz Borowicz dyrygował wieloma orkiestrami w tym  m.in.: Royal Philharmonic Orchestra, Konzerthausorchester Berlin, NDR Radiophilharmonie Hannover, MDR Sinfonieorchester Leipzig, SWR Sinfonieorchester Stuttgart, Düsseldorfer Symphoniker, Hamburger Symphoniker, Lucerne Symphony Orchestra i większością polskich orkiestr symfonicznych.

W latach 2015-18 dyrygował m.in. London Philharmonic Orchestra, BBC Scottish Symphony Orchestra, RIAS Kammerchor oraz Akademie für Alte Musik, Deutsche Symphonie-Orchester Berlin, Bamberger Symphoniker, Deutsche Staatsphilharmonie Rheinland-Pfalz, Württembergische Philharmonie Reutlingen, NWD Philharmonie Herford, Orchestre Symphonique et Lyrique de Nancy, Orchestre National des Pays de Loire, Orchestra della Svizzera Italiana, Philharmonie Zuidnederland, Trondheim Symphony Orchestra, Los Angeles Philharmonic New Music Group, Queensland Symphony Orchestra, Luxembourg Philharmonic Orchestra, Orchestre National de Lille.  W październiku 2018 roku poprowadził spektakl Hugenoci Giacomo Meyerbeera w Opéra Bastille stając się pierwszym polskim dyrygentem w historii Opery Paryskiej.

Dyskografia Łukasza Borowicza liczy 85 albumów. Dla wytwórni Chandos nagrał wszystkie koncerty skrzypcowe Grażyny Bacewicz (solistka Joanna Kurkowicz). Komplet dzieł symfonicznych Andrzeja Panufnika z Polską Orkiestrą Radiową oraz Konzerthausorchester Berlin pod jego batutą nagrany dla wytwórni cpo został uhonorowany Special Achievement Award ICMA 2015. Płyta Piotra Beczały Heart’s Delight, nagrana z Royal Philharmonic Orchestra pod dyrekcją Łukasza Borowicza dla wytwórni Deutsche Grammophon, uzyskała w Polsce status Złotej Płyty.

Z Orkiestrą Filharmonii Poznańskiej Łukasz Borowicz nagrał na płyty dzieła Karola Kurpińskiego (Polskie Radio), Franza Xavera Scharwenki (Naxos), recitale operowe Samuela Ramey’a (Polskie Radio) i Francesco Melego (Polskie Nagrania), a także koncertowe wykonanie Giovanny d’Arco Giuseppe Verdiego (Polskie Nagrania). Płyta Gwiazdy Światowych Scen Operowych: Ewa Podleś z Orkiestrą Filharmonii Poznańskiej – live (zarejestrowana w Poznaniu podczas koncertu pod jego batutą) została w 2015 roku wyróżniona przez francuską Académie du Disque Lyrique nagrodą L’Orphée d’Or (Złotego Orfeusza). W 2015 roku, z Orkiestrą Filharmonii Poznańskiej, nagrał Oratorium 966.pl Jacka Sykulskiego, a w 2016 roku – dokonał pierwszego światowego nagrania CD Quo vadis Feliksa Nowowiejskiego, które w 2017 roku ukazało się nakładem niemieckiej wytwórni cpo, a w 2018 roku zdobyło International Classical Music Award ICMA 2018.Ostatnio zrealizowane nagrania to opera Djamileh Georges’a Bizeta (DUX) oraz symfonie – II i III – Feliksa Nowowiejskiego (DUX).