Yeol Eum SON
Yeol Eum SON
Koreańska pianistka Yeol Eum Son jest chwalona za szeroki repertuar koncertowy, obejmujący utwory Johanna Sebastiana Bacha, Wolfganga Amadeusa Mozarta, Rodiona Szczedrina, Siergieja Rachmaninowa, Roberta Schumanna i George’a Gershwina.
Artystka ukończyla Koreański Narodowy Uniwersytet Sztuk Pięknych oraz Hochschule für Musik Theater und Medien w Hanowerze, gdzie studiowała u Arie Vardiego. Dwukrotnie została laureatką drugich nagród na muzycznych konkursach – na Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Piotra Czajkowskiego (Moskwa, 2011) oraz na XIII Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym Van Cliburna (Fort Worth, USA, 2009).
W sezonie 2017/2018 zadebiutowała w Wielkiej Brytanii z City of Birmingham Symphony Orchestra pod dyrekcją Omera Meira Wellbera wykonując XXI Koncert fortepianowy Wolfganga Amadeusa Mozarta oraz w londyńskim Cadogan Hall z Academy of St. Martin in the Fields grając Mozartowskie koncerty fortepianowe (VIII i XXI). Jej londyński debiut zbiegł się w czasie z wydaniem przez Onyx płyty, na której ukazało się jej nagranie XXI Koncertu fortepianowego Mozarta z udziałem Academy of St Martin in the Fields pod dyrekcją Sir Neville’a Marrinera. Dla legendarnego dyrygenta było to ostatnie nagranie…
W sezonie 2018/2019 Yeol Eum Son zadebiutowała m. in. na Grafenegg Festival z Tonkunstler Orchestra i Dresdner Philharmoniker pod batutą Dmitrija Kitajenki oraz z Orchestre de la Suisse Romande pod batutą Susanny Mälkki. Wraz z Orchestre de la Suisse Romande pod batutą Jonathana Notta pojawiła się w Seoul Arts Centre grając Koncert fortepianowy Roberta Schumanna.
Artystka występowała też z takimi orkiestrami jak Gürzenich-Orchester Köln, Konzerthausorchester Berlin i Bergen Philharmonic pod batutą Dmitrija Kitajenko, z Orchestre Philharmonique de Radio France pod batutą Mikko Francka, Orkiestrą Teatru Maryjskiego pod batutą Valery’ego Gergieva, z Moscow Virtuosi pod batutą Vladimira Spivakova czy Budapest Festival Orchestra prowadzoną przez Dmitrija Kitajenkę.
Yeol Eum Son gra również muzykę kameralną (niedawno w londyńskim Wigmore Hall z wiolonczelistką Natalie Klein) oraz daje recitale, które wykonywała m.in. w San Francisco, Waszyngtonie, Cardiff, Stambule oraz Moskwie.
W 2018 roku pianistka została dyrektorką artystyczną PyeongChang Music Festival & School w Korei Południowej, gdzie odpowiedzialna jest za planowanie programów letnich i zimowych festiwali odbywających się w niedawno wybudowanym obiekcie olimpijskim w PyeongChang. Jest też honorową ambasadorką Seoul Arts Center oraz swojego rodzinnego miasta Wonju.