ETR

Izabela MATUŁA

Izabela Matuła

sopran

Izabela Matula ukończyła studia wokalno-aktorskie w krakowskiej Akademii Muzycznej, gdzie studiowała również teorię muzyki, kompozycję i dyrygenturę. Uczestniczyła w licznych kursach wokalnych i kursach mistrzowskich. Po zakończeniu studiów kontynuowała naukę śpiewu u Neila Semera (Nowy Jork), a swoje umiejętności wokalne doskonali również pod okiem Dariusza Grabowskiego.

Artystka uczestniczyła w wielu międzynarodowych konkursach wokalnych, zdobywając w nich nagrody – Deutsches Lied Wettbewerb-Sommerakademie Prague-Budapest-Wien (I nagroda), Międzynarodowy Konkurs Sztuki Wokalnej im. Ady Sari (II nagroda), Oper Schloss Laubach w Laubach (I nagroda), Wilhelm Stenhammar International Singing Competition (III nagroda). Reprezentowała również Polskę w BBC Singer of the World w 2009 roku, dochodząc do półfinału.

Jej szeroki repertuar sceniczny obejmuje główne partie sopranowe w operach włoskich, takich jak:  AidaTrubadur (m.in. Mannheim, Linz), Moc przeznaczenia (Opera we Frankfurcie 2022, Warszawa 2023), Luisa MillerOtelloStiffelio, Bal maskowy Giuseppe Verdiego, Madame Butterfly (m.in. Mannheim), Siostra AngelicaTosca (m.in. Deutsche Oper am Rhein w Düsseldorfie), Liu w Turandot i Mimi w Cyganerii (ABAO Bilbao) Giacoma Pucciniego, tytułowa La Wally Catalaniego (Theater an der Wien 2021, produkcja zarejestrowana na DVD). Śpiewa także role mozartowskie – m.in.  Hrabina w Weselu Figara i Donna Elvira w Don Giovannim.

Śpiewaczka specjalizuje się również w repertuarze niemieckim i słowiańskim, wykonując partie w takich operach jak m.in. Lohengrin Richarda Wagnera, Mazepa Eugeniusz Oniegin Czajkowskiego (Linz), Katia Kabanowa Leoša Janáčka, Dalibor  Bedřicha Smetany (Frankfurt), Švanda Dudak Mieczysława Weinberga (Teatro Massimo w Palermo). W jej dorobku znajdują się również partie w operach Cardillac Paula Hindemitha, Barbara Radziwiłłówna Henryka Jareckiego, Konsul Menottiego, Salome Richarda Straussa, Peter Grimes Benjamina Brittena i Opowieści Hoffmanna Jacques’a Offenbacha.

Obok partii operowych śpiewa także partie oratoryjne, m.in. w Requiem Giuseppe Verdiego, Stworzeniu świata Josepha Haydna, IX Symfonii Ludwiga van Beethovena, Ein Deutsches Requiem Johannesa Brahmsa, Stabat Mater Karola Szymanowskiego. W repertuarze ma także większość partii sopranowych w dziełach Krzysztofa Pendereckiego. Jako solistka występowała w takich salach koncertowych jak m.in. Simón Bolívar Concert Hall w Caracas, Konzerthaus w Berlinie, Doha Concert Hall, Teatr Maryjski w Petersburgu, Konzerthaus w Darmstadt, Musikverein w Grazu czy Filharmonii Narodowej w Warszawie.

W sezonie 2022/2023 zadebiutowała w Bayerische Staatsoper w Monachium jako Cio-Cio-San w Madame Butterfly oraz jako tytułowa Tosca Giacoma Pucciniego w Innsbrucku i Grange Park Opera (Surrey, Wielka Brytania).