Izabela MATUŁA
Izabela Matuła
Izabela Matula ukończyła studia wokalno-aktorskie w krakowskiej Akademii Muzycznej, gdzie studiowała również teorię muzyki, kompozycję i dyrygenturę. Uczestniczyła w licznych kursach wokalnych i kursach mistrzowskich. Po zakończeniu studiów kontynuowała naukę śpiewu u Neila Semera (Nowy Jork), a swoje umiejętności wokalne doskonali również pod okiem Dariusza Grabowskiego.
Artystka uczestniczyła w wielu międzynarodowych konkursach wokalnych, zdobywając w nich nagrody – Deutsches Lied Wettbewerb-Sommerakademie Prague-Budapest-Wien (I nagroda), Międzynarodowy Konkurs Sztuki Wokalnej im. Ady Sari (II nagroda), Oper Schloss Laubach w Laubach (I nagroda), Wilhelm Stenhammar International Singing Competition (III nagroda). Reprezentowała również Polskę w BBC Singer of the World w 2009 roku, dochodząc do półfinału.
Jej szeroki repertuar sceniczny obejmuje główne partie sopranowe w operach włoskich, takich jak: Aida, Trubadur (m.in. Mannheim, Linz), Moc przeznaczenia (Opera we Frankfurcie 2022, Warszawa 2023), Luisa Miller, Otello, Stiffelio, Bal maskowy Giuseppe Verdiego, Madame Butterfly (m.in. Mannheim), Siostra Angelica, Tosca (m.in. Deutsche Oper am Rhein w Düsseldorfie), Liu w Turandot i Mimi w Cyganerii (ABAO Bilbao) Giacoma Pucciniego, tytułowa La Wally Catalaniego (Theater an der Wien 2021, produkcja zarejestrowana na DVD). Śpiewa także role mozartowskie – m.in. Hrabina w Weselu Figara i Donna Elvira w Don Giovannim.
Śpiewaczka specjalizuje się również w repertuarze niemieckim i słowiańskim, wykonując partie w takich operach jak m.in. Lohengrin Richarda Wagnera, Mazepa i Eugeniusz Oniegin Czajkowskiego (Linz), Katia Kabanowa Leoša Janáčka, Dalibor Bedřicha Smetany (Frankfurt), Švanda Dudak Mieczysława Weinberga (Teatro Massimo w Palermo). W jej dorobku znajdują się również partie w operach Cardillac Paula Hindemitha, Barbara Radziwiłłówna Henryka Jareckiego, Konsul Menottiego, Salome Richarda Straussa, Peter Grimes Benjamina Brittena i Opowieści Hoffmanna Jacques’a Offenbacha.
Obok partii operowych śpiewa także partie oratoryjne, m.in. w Requiem Giuseppe Verdiego, Stworzeniu świata Josepha Haydna, IX Symfonii Ludwiga van Beethovena, Ein Deutsches Requiem Johannesa Brahmsa, Stabat Mater Karola Szymanowskiego. W repertuarze ma także większość partii sopranowych w dziełach Krzysztofa Pendereckiego. Jako solistka występowała w takich salach koncertowych jak m.in. Simón Bolívar Concert Hall w Caracas, Konzerthaus w Berlinie, Doha Concert Hall, Teatr Maryjski w Petersburgu, Konzerthaus w Darmstadt, Musikverein w Grazu czy Filharmonii Narodowej w Warszawie.
W sezonie 2022/2023 zadebiutowała w Bayerische Staatsoper w Monachium jako Cio-Cio-San w Madame Butterfly oraz jako tytułowa Tosca Giacoma Pucciniego w Innsbrucku i Grange Park Opera (Surrey, Wielka Brytania).