ETR

Izabela Matuła

Matuła

Studiowała teorię muzyki oraz śpiew (w klasie Semena Shkurhana) na Akademii Muzycznej w Krakowie. W tym czasie miała też okazję doskonalić swoje umiejętności wokalne na kursach mistrzowskich i warsztatach u Elżbiety Towarnickiej, Ryszarda Karczykowskiego, Urszuli Trawińskiej – Moroz i Charlotte Lehmann.

Wzięła udział w Międzynarodowym Kursie Operowym Oper Oder-Spree w Beeskow, (klasa Jutty Schlegel, Universitat der Kunste, Berlin), w ramach którego wystąpiła w przedstawieniach operowych w Beeskow i Neuzelle (2005); Kursie Interpretacji Muzyki Polskiej w ramach VI Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. St. Moniuszki pod kierunkiem Marii Fołtyn zakończonego koncertem Wieczór Młodych Talentów w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie (2006); Internationale Bachakademie Stuttgart u prof. Elisabeth von Magnus, w ramach którego wykonała Mesjasza G. F. Haendla w Filharmonii im. Karola Szymanowskiego oraz w kościele św. Katarzyny w Krakowie (2006); kursie u prof. Ingrid Kremling w ramach XLII Międzynarodowego Festiwalu Wratislavia Cantans (2007); kursie u prof. Charlesa Kellisa z Juilliard School of Music (2007) i prof. Heleny Łazarskiej (2008) w Akademia Muzycznej w Krakowie oraz prof. Teresy Berganzy (2009) w Warszawie.

Jest laureatką konkursów wokalnych: I nagrody w konkursie o stypendium Fundacji Yamaha YAMAHA Scholarship Award 2007 (Akademia Muzyczna w Katowicach), I nagrody w IX Międzyuczelnianym Konkursie Wokalnym W kręgu słowiańskiej muzyki wokalnej (Akademia Muzyczna w Katowicach 2007), Grand Prix w Międzynarodowym Kursie Operowym Oper Oder-Spree w Beeskow, Niemcy (2005).
Artystka wzięła udział w takich festiwalach jak: XVII Międzynarodowy Festiwal Młodych Laureatów Konkursów Muzycznych – SILESIA (Katowice 2007); Wratislavia Cantans, XXXII Kurs Interpretacji Muzyki Oratoryjnej i Kantatowej – wykonanie partii solowej w Pasji wg Brookesa G. F. Haendla z Orkiestrą Barokową Filharmonii we Wrocławiu pod dyrekcją Benjamina Bayla (Wrocław 2007); XXII Dni Muzyki Wokalnej – Karol Szymanowski, Koncert Pieśni i Arii (Katowice 2007); I Międzynarodowy Festiwal Orkiestr Akademickich – wykonanie Wesendonk Lieder Ryszarda Wagnera pod batutą Pawła Przytockiego (Katowice 2008), II nagrody w XIII Międzynarodowym Konkursie Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu (2009), I nagrody na konkursie Oper Schloss Laubach (2009).

Artystka często występuje w repertuarze oratoryjnym (wykonała kilkakrotnie Mszę Koronacyjną W. A. Mozarta m.in. pod kierunkiem Wojciecha Czepiela, Filharmonia Krakowska (2005), Lexa Wiersma (Kraków 2006); wzięła udział w prawykonaniu oratorium Św. Rafał Kalinowski Juliusza Łuciuka z Capellą Cracoviensis (Kraków 2007). Kilkakrotnie miała okazję wykonywać dzieła Krzysztofa Pendereckiego przez niego dyrygowane (Siedem bram Jerozolimy, Kościół św. Katarzyny, Kraków 2004 i Festiwal Gwiazd w Gdańsku, Archikatedra Oliwska, Gdańsk 2008; Credo, Filharmonia Krakowska w ramach uroczystości obchodów 120-lecia Akademii Muzycznej w Krakowie, Kraków 2008 i koncert z okazji poświęcenia Ołtarza Trzech Tysiącleci na Skałce, Kraków 2008).

Śpiewaczka świetnie sprawdza się również w repertuarze operowym. Wystąpiła w koncercie Gala Rosyjskiej Opery w Filharmonii Pomorskiej pod batutą Tadeusza Wojciechowskiego (Bydgoszcz 2008), brała udział w studenckim przedstawieniu operowym Rendez-Vous z Mozartem pod kierownictwem Jana Jazownika w Filharmonii Częstochowskiej, w przedstawieniu operowym Orfeusz i Eurydyka C. W. Glucka pod batutą Rafała Jacka Delekty w roli Eurydyki (Kraków 2007). Śpiewała partię Dydony w Dydonie i Eneaszu H. Purcella (Kraków, 2007) i partię Hrabiny w Weselu Figara W. A. Mozarta w ramach Gali Operowej Festiwalu Muzycznego Barbakan dyrygowanych przez Piotra Sułkowskiego (Kraków, Kołobrzeg 2008).
Artystka reprezentowała Polskę w tegorocznej edycji konkursu BBC Cardiff Singer of the World. W lipcu tego roku ukazał się jej debiut fonograficzny z wszystkimi pieśniami Szymanowskiego.

Izabela Matuła reprezentowana jest przez Stowarzyszenie im. Ludwiga van Beethovena.