CHÓR ŻEŃSKI FILHARMONII NARODOWEJ
CHÓR ŻEŃSKI FILHARMONII NARODOWEJ
Chór Filharmonii Narodowej rozpoczął działalność w 1953 roku pod kierunkiem Zbigniewa Soi. Kolejnymi kierownikami chóru byli: Roman Kuklewicz (1955-71), Józef Bok (1971-74), Antoni Szaliński (1974-78). W roku 1978 kierownictwo objął Henryk Wojnarowski, który funkcję tę pełni do chwili obecnej.
Głównym nurtem działalności artystycznej zespołu jest udział w koncertach symfonicznych
i oratoryjnych z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Narodowej oraz a cappella na macierzystej estradzie. Chór występuje tu wielokrotnie w ciągu każdego sezonu, regularnie bierze udział w Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień oraz w Festiwalu Wratislavia Cantans.
Chór Filharmonii Narodowej prowadzi intensywną działalność artystyczną na arenie międzynarodowej. Koncertował w Austrii, Belgii, Danii, Finlandii, Grecji, Hiszpanii, Islandii, Izraelu, Niemczech, Rosji, Szwajcarii, Turcji, na Litwie, Łotwie oraz we Francji i we Włoszech. Zapraszany jest również na wspólne koncerty przez takie orkiestry jak Filharmonia Monachijska, Berlińska Orkiestra Radiowa, Orkiestra RIAS, Bamberger Symphoniker, orkiestry symfoniczne w Tel Awiwie i Jerozolimie, Orkiestra Akademii Santa Cecilia w Rzymie, Orkiestra Opery w Brukseli, Orkiestra Symfoniczna w Palermo, Orkiestra Teatro della Scala.
Ważnym wydarzeniem w dziejach zespołu było zaproszenie go do udziału w spektaklach opery Atem Franco Donatoniego w La Scali (1985). Ten pierwszy występ chóru na scenie operowej zaowocował kolejnymi zaproszeniami: La Scala (1989 – Oberon Webera, 1990 – Fidelio Beethovena), Wenecja – La Fenice (1986 – Żywot rozpustnika Strawińskiego, 1987 – Czarodziejski flet Mozarta), Paryż (1989 – Fidelio Beethovena), Palermo (1992 – Król Roger Szymanowskiego, 1993 – Król Edyp Strawińskiego, Antygona Honeggera) oraz Pesaro (1994 – Włoszka w Algierze Rossiniego). W latach 1988, 1990 i 2001 Chór FN brał udział w uroczystych koncertach organizowanych dla Jana Pawła II w Watykanie.
Zespołem dyrygowali wybitni polscy i zagraniczni mistrzowie batuty – Gary Bertini, Sergiu Comissiona, Henryk Czyż, Jacek Kaspszyk, Kazimierz Kord, Jan Krenz, Lorin Maazel, Jerzy Maksymiuk, Zubin Mehta, Grzegorz Nowak, Seiji Ozawa, Krzysztof Penderecki, Witold Rowicki, Jerzy Semkow, Giuseppe Sinopoli, Stanisław Skrowaczewski, Leopold Stokowski, Igor Strawiński, Stanisław Wisłocki, Antoni Wit, Bohdan Wodiczko.
Repertuar Chóru FN obejmuje ponad 150 dzieł oratoryjnych i utworów a cappella różnych epok – od średniowiecza do współczesności. Szczególne miejsce zajmuje w nim muzyka polska, a zwłaszcza twórczość Krzysztofa Pendereckiego. Zespół wykonuje wszystkie jego dzieła oratoryjne i a cappella. Te ostatnie nagrał na płyty, podobnie jak Pasję wg św. Łukasza (dwukrotnie), Polskie Requiem, Te Deum, Siedem bram Jerozolimy, Credo i Hymn do Św. Daniiła. Oba nagrania Pasji zostały nominowane do nagrody Grammy (1991 – dyr. K. Penderecki, 2004 – dyr. A. Wit). Również nagranie Polskiego Requiem otrzymało tę nominację w 2005 roku oraz Record Academy Award 2005 (japoński magazyn Record Geijutsu). Kolejne nominacje do nagrody Grammy otrzymały nagrania: Siedmiu bram Jerozolimy (2007), Stabat Mater Szymanowskiego (2008), Jutrzni K. Pendereckiego, wszystkie dokonane dla NAXOS pod batutą Antoniego Wita. W kwietniu 2009 pierwsza płyta z Mszami Stanisława Moniuszki (DUX) nagrodzona została Fryderykiem w kategorii Album Roku – Muzyka Chóralna i Oratoryjna. W grudniu tego samego roku ukazała się druga płyta, która w maju 2010 została wyróżniona przez francuską Academie du Disque Lyrique „Złotym Orfeuszem – Arturo Toscanini" w kategorii „za najlepszą inicjatywę fonograficzną", za jaką uznano promocję twórczości Stanisława Moniuszki. Obie płyty stanowią jedyne na rynku światowym nagranie wszystkich mszy kompozytora.
W dorobku płytowym Chóru znajdują się także m.in. Mesjasz, Izrael w Egipcie i Juda Machabeusz Händla, Requiem Mozarta, Fidelio i IX Symfonia Beethovena, Requiem Verdiego, Potępienie Fausta Berlioza, Te Deum Brucknera, Pasja Elsnera, VIII Symfonia Mahlera, Litanie Ostrobramskie Moniuszki, Cztery Msze Maklakiewicza, Requiem Maciejewskiego, Missa pro pace Kilara.