Anita HARTIG
Anita HARTIG
Anita Hartig śpiewała pięknie jako ofiarna Liu, jej intrygujący głos był jednocześnie wzruszający i wyrazisty … – pisał o kreacji tej sopranistki w Turandot Giacomo Pucciniego w Metropolitan Opera, w styczniu tego roku, The New York Times.
A New York Classical Review nie krył zachwytu: Od pierwszych chwil było jasne, że Anita Hartig ma przygotowaną kompletną postać, tak pod względem wokalnym, jak i dramatycznym; potrafiła poprzez porywający śpiew przekazać całą głębię miłości Liu do Kalafa. Barwa jej głosu wyróżnia się wyjątkową jasnością i liryzmem.
Takie recenzje pojawiają się po jej występach na najsłynniejszych scenach operowych świata – od Metropolitan Opera w Nowym Jorku po Operę w Tokio, od La Scali w Mediolanie po Covent Garden w Londynie, od Wiener Staatsoper po Bayerische Staatsoper w Monachium. Artystka występuje także m.in. w Teatro Liceu w Barcelonie, Deutsche Oper Berlin, w operach w Paryżu, Hamburgu i Atenach.
Patrząc na tak błyskawicznie rozwijającą się karierę, trudno się dziwić, że już w czasach studenckich Anita Hartig miała angaż w Operze Wiedeńskiej. Można powiedzieć, że tu zaczęła się światowa kariera pochodzącej z Rumunii sopranistki. Po latach tak wspominała ten początek:
– Z grupą studentów Konserwatorium w Cluj, gdzie wówczas się uczyłam, zostałam zaproszona do Bukaresztu, na wykonanie specjalnego koncertu. Tam usłyszał mnie jeden z krytyków, który napisał o mnie do ówczesnego dyrektora Opery w Wiedniu, Ioana Holendra. Zostałam zaproszona na przesłuchanie do Wiednia i …zaproponowano mi kontrakt. To było jak bajka. Nie mogłam w to uwierzyć… – mówiła w 2012 roku, na łamach brytyjskiego The Telegraph.
Z Wiener Staatsoper związana była przez kilka lat (2009-2014), śpiewając tam role Paminy w Czarodziejskim flecie, Despiny w Cosi fan tutte, Zuzanny w Weselu Figara oraz Zerliny w Don Giovannim Wolfganga Amadeusa Mozarta, Mimi i Musetty w Cyganerii Giacomo Pucciniego, Marceliny w Fidelio Ludwiga van Beethovena, Micaëli w Carmen Georges’a Bizeta.
Dziś Anita Hartig zachwyca swym głosem melomanów na całym świecie, występując nie tylko na deskach najsłynniejszych scen operowych świata, ale dając także koncerty i recitale.
W tym sezonie artystycznym z sukcesem powróciła jako Zuzanna w Weselu Figara do Royal Opera House Covent Garden; w tej roli oklaskiwano ją także w Metropolitan Opera. Śpiewała również Mimi w Cyganerii Giacomo Pucciniego w Wiener Staatsoper i w drezdeńskiej Semperoper, Małgorzatę w Fauście Charles’a Gounoda w Theatre du Capitole w Tuluzie oraz Liu w nowej produkcji Turandot w Wiener Staatsoper.