ETR

Aleksandra Kurzak

Aleksandra Kurzak

To tak, jakby wróciły dawne dni świetności bel canta – z największymi nazwiskami: Sills, Sutherland i Callas – znów niesamowite, niezapomniane – tak napisał Opera Magazine o debiucie Aleksandry Kurzak w roli Łucji w Operze w Seattle, w 2011 roku.

Już w wieku 27 lat, będąc solistką hamburskiej Staatsoper, zadebiutowała w najbardziej prestiżowych operach świata: w Metropolitan Opera w Nowym Yorku (Olimpia w Opowieściach Hoffmanna Jacques’a Offenbacha) oraz w Royal Opera House Covent Garden w Londynie (Aspasia w Mitridate Wolfganga Amadeusa Mozarta).

Od tego czasu regularnie występuje na najważniejszych scenach i estradach świata – obok Metropolitan Opera i Royal Opera House także w Seattle Opera (Łucja w Łucji z Lammermoor Gaetana Donizettiego), Wiener Staatsoper (Rozyna w Cyruliku sewilskim Gioacchina Rossiniego); tytułowa rola w Adinie Gioacchino Rossiniego), Bayerische Staatsoper w Monachium (m.in. Kleopatra w Juliuszu Cezarze w Egipcie Georga Friedricha Händla, Rozyna w Cyruliku sewilskim Gioacchina Rossiniego, Donna Fiorilla w Turku w Italii Gioacchino Rossini), Théâtre du Capitole w Tuluzie (Gilda w Rigoletto Giuseppe Verdiego), Teatro alla Scala w Mediolanie (Gilda w Rigoletto Giuseppe Verdiego, Zuzanna w Weselu Figara Wolfganga Amadeusa Mozarta), Theater an der Wien (Donna Anna w Don Giovannim Wolfganga Amadeusa Mozarta, Amenaide w Tankredzie Gioacchino Rossiniego), Palau de les Arts Reina Sofia w Walencji (tytułowa rola w Adinie Gioacchino Rossiniego), Lyric Opera House w Chicago (Blonda w Uprowadzeniu z seraju Wolfganga Amadeusza Mozarta), Staatsoper w Berlinie (Królowa Nocy w Czarodziejskim flecie Wolfganga Amadeusza Mozarta), Accademia Nazionale di Santa Cecilia w Rzymie (Carmina Burana Carla Orffa), Teatro La Fenice w Wenecji (Donna Anna w Don Giovannim Wolfganga Amadeusa Mozarta), Teatro Regio di Torino (Violetta w Traviacie Giuseppe Verdiego), Teatro Real w Madrycie (Zuzanna w Weselu Figara Wolfganga Amadeusa Mozarta), Arena di Verona (Rozyna w Cyruliku sewilskim Gioacchina Rossiniego). Artystka pojawia się także na znaczących festiwalach – m.in. w Salzburgu.

Współpracowała m.in. z takimi dyrygentami jak: Maurizio Benini, Ivor Bolton, Bruno Campanella, James Conlon, Sir Andrew Davis, Christoph von Dohnanyi, Riccardo Frizza, Rafael Frühbeck de Burgos, Rene Jacobs, Nicola Luisotti, Sir Charles Mackerras, Ingo Metzmacher, Daniel Oren, Antonio Pappano, Carlo Rizzi.

Śpiewaczka jest laureatką konkursów wokalnych w Warszawie, Helsinkach, Barcelonie i Kantonie oraz wielu nagród (m.in. Prezydenta Wrocławia, Wojewody Dolnośląskiego, Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego). Dwukrotnie otrzymała stypendium Ministra Kultury i Sztuki (1998-2000), a także stypendium Fundacji Crescendum Est – Polonia Aleksandra Gudzowatego. W 2009 roku uzyskała tytuł doktora sztuki.

Aleksandra Kurzak jako pierwsza Polka w historii wokalistyki podpisała ekskluzywny kontrakt z firmą fonograficzną DECCA .W sierpniu 2011 roku, jej nakładem ukazała się pierwsza solowa płyta artystki – Gioia! Nagrała również Pieśni Fryderyka Chopina dla Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina, a album ten otrzymał prestiżowy tytuł Diapason d’Or du mois przyznawany przez francuskie pismo Diapason.

W najbliższym czasie Aleksandra Kurzak wystąpi jako Gilda w Rigoletto w Operze w Zurychu, Violetta w Traviacie Giuseppe Verdiego w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie, Maria w Córce pułku Gaetano Donizettiego w Wiener Staatsoper oraz jako Adina w Adinie Gioacchino Rossiniego w Gran Teatre del Liceu w Barcelonie.