Wiesław KOMASA
Wiesław KOMASA
Wiesław Komasa jest aktorem teatralnym i filmowym, a także reżyserem teatralnym oraz profesorem Akademii Teatralnej w Warszawie.
W 1971 roku ukończył wydział aktorski Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Krakowie i w tym samym roku zadebiutował na scenie Teatru im. Wojciecha Bogusławskiego w Kaliszu rolą Albina w Ślubach panieńskich Aleksandra Fredry, w reżyserii Macieja Prusa. W 1973 roku, wraz z częścią zespołu i dyrektor kaliskiej sceny Izabellą Cywińską, przeniósł się do Teatru Nowego w Poznaniu, z którym związał się na piętnaście lat tworząc w nim wiele znakomitych kreacji, zwłaszcza w reżyserii Janusza Nyczaka oraz Izabelli Cywińskiej.
W społecznie i politycznie zaangażowanym teatrze prowadzonym przez Izabelle Cywińską, Wiesław Komasa wyreżyserował poetyckie widowisko Ojczyzna chochołów na podstawie tekstów polskich poetów i pisarzy (1979) oraz wziął udział w publicystycznym widowisku o Poznańskim Czerwcu ’56 Oskarżony Czerwiec ’56 (1981).
Na poznańskiej scenie rozpoczęła się też jego wieloletnia współpraca z Januszem Wiśniewskim, z którego zespołem przeniósł się w 1988 roku do Warszawy. Do działalności aktorskiej w stolicy dołożył pracę pedagogiczną zostając wykładowcą warszawskiej Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej.
Na wielkim ekranie zadebiutował w 1975 roku wcielając się w rolę księdza Dobiegniewa w Kazimierzu Wielkim w reżyserii Ewy i Czesława Petelskich.
Zagrał też m.in. w Zakręcie (reż. Stanisław Brejdygant), Thais (reż. Ryszard Ber), Na srebrnym globie (reż. Andrzej Żuławski), Liście Schindlera (reż. Steven Spielberg), Linczu (reż. Krzysztof Łukaszewicz), Belcanto (reż. Ryszard Maciej Nyczka), Intruzie ( reż. Magnus von Horn). Na swoim koncie ma też kilkadziesiąt ról w spektaklach Teatru Telewizji oraz w serialach.
Wiesław Komasa jest również autorem poetyckiej książki Mieć jak rzeka swoje źródło” (1996), będącej owocem wieloletnich spotkań ze studentami i przemyśleń związanych z nauczaniem aktorstwa.