Monika Mych-Nowicka

Monika Mych-Nowicka

Jest absolwentką Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie, którą ukończyła w 2003 roku, w klasie prof. Bożeny Betley. Podczas studiów brała udział w licznych kursach wokalnych (interpretacja muzyki niemieckiej, angielskiej i muzyki Rossiniowskiej) oraz w przedstawieniach oper – Jaś i Małgosia – E. Huperdinck’a w Kielcach i Don Giovanniego w Teatrze Małym w Warszawie. Występowała na koncertach poświęconych twórczości R. Straussa, W. Żeleńskiego, F. Nowowiejskiego, J. Brahmsa, F. Schuberta oraz G. Verdiego. Ma w repertuarze liczne pieśni i arie od Haendla do Pucciniego oraz kompozytorów polskich (m.in. Różycki, Pankiewicz, Lutosławski, Szymanowski, Nowowiejski, Niewiadomski). Ma również bogaty repertuar oratoryjno-kantatowy (Bach, Pergolesi, Haydn, Mozart, Beethoven, Debussy, Orff, Szymanowski, Milhaud). W czerwcu 2000 r., w Studio Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego, dokonała światowego prawykonania cyklu pieśni „Sea chronicles” australijskiego kompozytora Paula Stanhope. W tym samym roku wzięła udział w nagraniu płyty z muzyką Franciszka Lessla i Karola Kurpińskiego wydanej przez Acte Prealable nominowanej do Fryderyków 2000. W styczniu 2001 roku odbyła tournée po Chile, śpiewając recitale m.in. podczas największego festiwalu muzyki klasycznej w Ameryce Południowej „Semanas Musicales” we Frutillar. W maju tego roku wzięła udział w IX Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Ady Sari w Nowym Sączu, w którym zajęła III miejsce (I-go nie przyznano), jak również otrzymała nagrodę im. G. Verdiego, nagrodę Instytucji Promocji i Upowszechniania Muzyki „Silesia” z Katowic oraz nagrodę Dyrektora Opery Wrocławskiej. W 2003 roku otrzymała nagrodę specjalną na XXII Międzynarodowym konkursie wokalnym Hans Gabor Belvedere w Wiedniu. W roku 2002 oraz 2003 występowała na koncertach u boku maestro Wiesława Ochmana. Występuje z recitalami w Polsce i za granicą. Śpiewała m.in. z orkiestrami Filharmonii Narodowej, Białostockiej, Poznańskiej oraz Zabrzańskiej. Zaraz po ukończeniu studiów zadebiutowała w Teatrze Wielkim w Poznaniu w koncertowym wykonaniu opery G. Verdiego Ernani, w partii Elviry. W styczniu 2004 pojawiła się ponownie na deskach tego Teatru w roli Hrabiny w Weselu Figara W.A. Mozarta, a w marcu w partii Maddaleny, w operze Andrea Chenier Umberto Giordano. Od września 2004 jest solistką Teatru Wielkiego im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu. W październiku 2005 zadebiutowała na deskach Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w partii Maddaleny w Andrea Chenier. Do najważniejszych partii operowych, posiadanych w swoim repertuarze, zalicza: Elvirę (Ernani – G. Verdi), Desdemonę (Otello – G. Verdi), Maddalenę (Andrea Chenier – U. Giordano), Hrabinę (Wesele Figara – W.A. Mozart), Paminę i I Damę (Czarodziejski flet – W.A. Mozart), Fiordiligi (Cosi fan tutte – W.A. Mozart), Tatianę (Eugeniusz Oniegin – P. Czajkowski), Agatę (Wolny Strzelec – C.M. von Weber), Marie Antoine i Marie Marianne (Ça ira – R. Waters).