Mirijam CONTZEN

Mirijam CONTZEN

Kiedy mająca 7 lat Mirijam Contzen debiutowała na estradzie, grając z orkiestrą jeden z koncertów skrzypcowych Mozarta, na jej niewątpliwy talent zwrócił uwagę słynny węgierski skrzypek Tibor Varga. To on stał się jej artystycznym przewodnikiem podczas studiów w uczelniach muzycznych w Detmold i Sion, a zwycięstwo w międzynarodowym konkursie skrzypcowym jego imienia otworzyło jej drzwi do wiolinistycznej kariery.

Dziś Miriam Contzen jest uznawana za jedną z najciekawszych osobowości wiolinistycznych swego pokolenia.

Występuje z takimi orkiestrami, jak Gewandhausorchester Leipzig, Rundfunk-Sinfonieorchester Berlin, Rundfunk-Sinfonieorchester Frankfurt, Bamberger Symphoniker, Orkiestra Filharmoniczna z Hamburga, Orkiestra Filharmonii Helsinskiej, BBC Philharmonic Orchestra, Orchestre de la Suisse Romande, orkiestry symfoniczne z Sydney i Melbourne, Prascy Symfonicy.

Gościła w filharmoniach w Berlinie, Monachium, Kolonii, a także w Carnegie Hall, Alte Oper we Frankfurcie, Musikhalle w Hamburgu, Musikverein w Wiedniu, Wigmore Hall w Londynie, Salle Gaveau w Paryżu, Tonhalle w Zurychu, Théâtre des Champs-Elysées w Paryżu i Suntory Hall w Tokio.

Współpracowała z wieloma uznanymi dyrygentami, wśród których są: Gianandrea Noseda, Reinhard Goebel, Leif Segerstam, Lothar Zagrosek, Raphael Frühbeck de Burgos, Christopher Hogwood, Eliahu Inbal, Tomas Netopil, Michael Sanderling, Mario Venzago, Dennis Russell Davies, Gerd Albrecht.

Jako kameralistka Mirijam Contzen współpracowała z takimi muzykami, jak Leonidas Kavakos, Natalia Gutman, Misha Maisky, Joshua Bell, Janine Jansen, Emmanuel Ax,

Pierre-Laurent Aimard, Herbert Schuch, czy Clemens Hagen.

W 2004 roku artystka zadebiutowała na Salzburger Festspielen. Od tego czasu jest stałym gościem takich festiwali, jak Rheingau Musik Festival, MDR Musiksommer, Verbier Festival, Lucerne Festival, czy Taipei Music Festival. Została także zaproszona przez Claudio Abbado do udziału w projekcie Berliner Begegnungen skierowanym do młodych, utalentowanych muzyków.

Spośród ostatnich występów Mirijam Contzen należy wymienić debiuty m.in. z Royal Liverpool Philharmonic Orchestra i Beethovenorchester z Bonn, wykonanie cyklu sześciu koncertów skrzypcowych Mozarta z Folkwang Kammerorchester i Bayerischen Kammerphilharmonie pod dyrekcją Reinharda Goebela, występ na Haydn Festspiele Eisenstadt pod batutą Vladimira Fedosejeva.

Skrzypaczka była także artystą-rezydentem Filharmoników Stuttgarckich.

W 2001 roku, płyta Favourite Violin Pieces, wydana przez RTE NOVA/BMG przyniosła skrzypaczce nagrodę Echo-Klassik dla najlepszego młodego wykonawcy.

Nakładem wytwórni OehmsClassics ukazały się nagrania dzieł Brahmsa, Schuberta i Zemlinsky’ego, a także, zrealizowane w 2010 roku nagranie koncertów skrzypcowych Thomasa Linleya i Franza Lamotte’a, w którym artystce towarzyszyła Bayerischen Kammerphilharmonie pod batutą Reinharda Goebela. W styczniu 2013 roku ukazał się album przygotowany z pianistą Tobiasem Bredohlem, zawierjący sonaty na skrzypce i fortepian Paula Hindemitha i Stefana Heucke. Ostatni album Mirijam Contzen, wydany przez OehmsClassics, zawiera komplet koncertów skrzypcowych Mozarta, nagrany z Bayerischen Kammerphilharmonie pod dyrekcją Reinharda Goebela.

Od 2005 Mirijam Contzen prowadzi własny Festiwal Muzyki Kameralnej w Zamku Cappenberg.

Artystka gra na instrumencie Carlo Bergonziego z 1733 roku.