MIDORI

MIDORI

skrzypce

Midori jest artystką-wizjonerką, a jej wyjątkowa kariera  – przez niesłabnącą wolę wychodzenia ku ludzkiemu doświadczeniu i budowaniu  związków z słuchaczem – przekracza granice sztuki muzycznej. Artystka z taką samą siłą ekspresji poświęca się swojej roli koncertującej skrzypaczki, ambasadora muzyki, pedagoga, jak i działalności społecznej.

Od ponad trzydziestu lat jest jedną z czołowych koncertujących skrzypaczek, niezmiennie wprawiając w zachwyt publiczność na całym świecie. Przez połączenie niezwykłej precyzji i intymnej ekspresji, pozwala nie tylko słuchać muzyki, ale też doświadczyć autentycznego, osobistego wzruszenia.

W sezonie artystycznym 2019/2020 Midori jest artystką-rezydentką Filharmonii Poznańskiej.

Skrzypaczka występowała z najważniejszymi orkiestrami symfonicznymi światowych stolic muzycznych: Londynu, Berlina, Wiednia, Nowego Jorku, Chicago, Bostonu, San Francisco, Sydney, Petersburga. Grala także z Sinfonieorchester des Bayerischen Rundfunks, Mahler Chamber Orchestra, Orkiestrą Festiwalu Schleswig-Holstein, Staatskapelle Dresden, Orchestre Philharmonique de Radio France czy Orchestre Symphonique de Montréal.

Współpracowała z tak wspaniałymi muzykami jak: Claudio Abbado, Leonard Bernstein, Christoph Eschenbach, Mariss Jansons, Paavo Järvi, Yo-Yo Ma, Susanna Mälkki, Menahem Pressler czy Mscisław Rostropowicz.  Wykonuje muzykę kameralną z pianistą Jean-Yves Thibaudet oraz w trio z  Jonathanem Bissem (fortepian) i Antoine Lederlinem (wiolonczela).

Midori nie tylko wnosi świeże spojrzenie na tradycyjną literaturę skrzypcową, grając regularnie muzykę Piotra Czajkowskiego, Leonarda Bernsteina, Roberta Schumanna, Paula Hindemitha, Johannesa Brahmsa, Wolfganga Amadeusa Mozarta, Césara Francka, Ottorino Respighiego, Franza Schuberta, George’a Enescu, ale też nieustannie stara się rozszerzać repertuar włączając prawykonania nowych utworów. Zainspirowała węgierskiego kompozytora Petera Eötvösa do napisania Koncertu DoReMi (gra słów z sylab imienia skrzypaczki – pierwszych dźwięków solmizacji), który nagrała z Orchestre Philharmonique de Radio France pod dyrekcją kompozytora.

W jej bogatej dyskografii, obok klasyki repertuarowej, znajdują się też nagrania sonat Ernesta Blocha, Leoša Janáčka, czy Dymitra Szostakowicza wraz z pianistą Özgürem Aydinem. W 2013 roku jej nagranie koncertu skrzypcowego Paula Hindemitha z Orkiestrą Symfoniczną NDR pod dyrekcją Christopha Eschenbacha zdobyło fonograficzną nagrodę Grammy. W ostatnich latach ukazało się też nagranie sonat i partit solowych Johanna Sebastiana Bacha, sfilmowane w pałacu wKöthen, gdzie Bach był kapelmistrzem.

Midori wychodzi ze swoją misją docierania z muzyką do ludzi poza sale koncertowe i studia nagraniowe, w nieoczywiste miejsca, gdzie – jak uważa  –  jest pilna potrzeba obcowania z muzyką. Działa w kilku założonych przez siebie organizacjach non-profit o charakterze edukacyjno-społecznym w Stanach Zjednoczonych i Japonii, a także w Laosie, Mongolii, Nepalu, Wietnamie, Indiach prezentując  muzykę klasyczną w lokalnych szkołach, szpitalach i pozamuzycznych instytucjach.

Zajmuje się także pedagogiką wykładając m.in. na University of Southern California’s Thornton School of Music, Institute of Johns Hopkins University, Uniwersytecie w Osace, konserwatoriach w Pekinie i Szanghaju, a także prowadząc kursy mistrzowskie w Weimarze. Sama posiada dodatkowo dyplomy Uniwersytetu Nowojorskiego z zakresu gender studies i psychologii.

Midori urodziła się w Japonii, w Osace w 1971 roku i rozpoczęła naukę gry na skrzypcach u swojej matki. Jako zaledwie 11-letnia skrzypaczka została zaproszona przez Zubina Mehtę do występu z Filharmonikami Nowojorskimi w koncercie sylwestrowym. To był pierwszy wielki sukces artystki i początek błyskotliwej międzynarodowej kariery.

Midori gra na skrzypcach z 1734 roku Guarneri del Gesù ‘ex-Huberman’.