ETR

Martin HELMCHEN

Martin HELMCHEN

fortepian

Pan Helmchen ma szlachetną podstawę i szlachetny dźwięk, kształtując linie tak eleganckie i czyste jak w greckiej świątyni.  /Zachary Woolfe, New York Times/

Martin Helmchen za sprawą swojej wirtuozerii i bezpretensjonalnego stylu zachwyca międzynarodową publiczność występując z tak wspaniałymi orkiestrami jak Filharmonicy Berlińscy pod dyrekcją Herberta Blomstedta, Filharmonicy Wiedeńscy pod dyrekcją Valery’ego Gergieva, London Philharmonic pod dyrekcją Vladimira Jurowskiego, City of Birmingham Symphony Orchestra pod dyrekcją Andrisa Nelsonsa. W Stanach Zjednoczonych grał z New York Philharmonic w Carnegie Hall oraz z Boston Symphony Orchestra podczas Tanglewood Festival –  w obu przypadkach dyrygował Christoph von Dohnányi.

Wpływ na karierę artysty miało zwycięstwo w Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym Clary Haskil w 2001 roku. Martin Helmchen był także stypendystą Borletti-Buitoni-Trust (2005) oraz Credit Suisse Young Artist (2006), czego ukoronowaniem stał się debiut z Filharmonikami Wiedeńskimi pod dyrekcją Valery’ego Gergieva  na Festiwalu w Lucernie. W latach 2005-2007, Martin Helmchen był solistą w ramach projektu BBC – New Generation Artists.

Pianista pasjonuje się wieloma możliwościami wykonywania muzyki, współpracuje nie tylko z orkiestrami, ale chętnie gra też recitale oraz współpracuje z muzykami tworzącymi składy kameralne. Na jego fascynację kameralistyką niemały wpływ miało spotkanie z wiolonczelistą Borisem Pergamenschikowem.

Jako muzyk kameralny pianista współpracuje z pianistką i skrzypaczką Julią Fischer (odbyli wspólne  tournée po najważniejszych miastach w Azji) oraz gra w duecie ze swoją żoną, wiolonczelistką Marie-Elisabeth Hecker w Londynie, Paryżu, Brukseli i w  Niemczech, gdzie był artystą rezydentem Schwetzingen SWR Festival w 2017 roku.

W sezonie 2018/2019 Martin Helmchen zadebiutował z orkiestrą Oslo Philharmonic, Orchestre Symphonique de Montréal, Orchestra Sinfonica Nazionale della RAI i Orchestre Philharmonique de Luxemburg. Ponownie grał  z Danish National Symphony Orchestra i Royal Stockholm Philharmonic Orchestra oraz kontynuował bliską współpracę z Deutsches Symphonie Orchester Berlin i Boston Symphony Orchestra.

Ze  skrzypkiem Frankiem Peterem Zimmermannem rozpoczął swój projekt Beethoven Cycle, który potrwa do sezonu 2019/2020 i obejmuje występy w duecie w Londynie, Berlinie, Dreźnie, Freiburgu, Warszawie, Madrycie i Bilbao.

Martin Helmchen występował  z takimi orkiestrami jak: Hallé Orchestra Manchester pod batutą Andrew Manze, z Philharmonia Orchestra pod dyrekcją Herberta Blomstedta, orkiestrą Santa Cecilia Roma pod dyrekcją Davida Afkhama, Gewandhausorchester pod dyrekcją  Herberta Blomstedta, Nederlands Filharmonisch Orkest pod dyrekcją  Marca Albrechta, Tonhalle Orchester Zürich i Scottish Chamber Orchestra pod dyrekcją Philippe’a Herreweghe  czy Zurich Chamber Orchestra pod dyrekcją Sir Rogera Norringtona. We Francji odbył tournée z La Chambre Philharmonique pod dyrekcją  Emmanuel Krivine.

Martin Helmchen studiował u Galiny Iwanzowej w Berlinie, a obecnie wciąż odbywa konsultacje u Arie Vardiego w Hochschule fur Musik w Hanowerze. Inni mentorzy pianisty, z którymi regularnie się spotyka to Alfred Brendel i William Grant Nabore z Klavierakademie Comer See. Od 2010 roku Martin Helmchen jest profesorem w klasie muzyki kameralnej w Kronberg Academy.

Pianista nagrał dla wytwórni  PentaTone koncerty fortepianowe Wolfganga Amadeusa Mozarta, Felixa Mendelssohna, Roberta Schumanna i Antonína Dvořáka oraz utwory solowe i kameralne Franza Schuberta, Roberta Schumanna  i Johannesa Brahmsa. Obecnie nagrywa dla Alpha Classics, w której wydał solową płytę z Diabelli Variations Ludwiga van Beethovena, płytę z muzyką kameralną Roberta Schumanna z udziałem wiolonczelistki Marie-Elisabeth Hecker i skrzypaczki Antje Weithaas oraz płytę z utworami Johannesa Brahmsa nagraną z udziałem Marie-Elisabeth Hecker.