ETR

Marcel BEEKMAN

Marcel BEEKMAN

Holenderski tenor Marcel Beekman, specjalista w dziedzinie wykonawstwa dzieł baroku i klasycyzmu, z wielkim powodzeniem podejmuje się również wykonań muzyki współczesnej oraz dzieł operowych. Najbardziej znany jest jednak ze znakomitych interpretacji utworów kompozytorów niemieckiego baroku. Jego nagranie partii ewangelisty w Pasji wg św. Mateusza Johanna Sebastiana Bacha dla Deutsche Grammophon/Universal zostało wysoko ocenione przez międzynarodowych krytyków.

Marcel Beekman występował m.in. z Berliner Philharmoniker, Royal Concertgebouw Orchestra, Orkiestrą XVIII Wieku, Les Arts Florissants, Musica Antiqua Köln i ASKO|Schönberg, pod batutą takich dyrygentów jak Sir Simon Rattle, William Christie, Iván Fischer, Frans Brüggen, John Adam czy Reinbert de Leeuw.

Koncertował w Concertgebouw w Amsterdamie, Barbican w Londynie, Théâtre des Champs-Élysées, Salle Gaveau i Salle Pleyel w Paryżu, Carnegie Hall w Nowym Jorku, Walt Disney Concert Hall w Los Angeles, Auditorium Parco della Musica Luciano Berio, Palau de la Música Catalana w Barcelonie, w Filharmonii Berlińskiej, Palais des Beaux Arts w Brukseli, a także w salach koncertowych w Madrycie, Sankt Petersburgu, Damaszku i Tokio.

Jego występ podczas prawykonania Pasji wg świętego Łukasza Calliope Tsoupaki, został okrzyknięty jednym z najważniejszych wydarzeń Holland Festival w 2008 roku, a nagranie zrealizowane podczas tego koncertu uzyskało bardzo wysokie oceny krytyków.

Marcel Beekman jest regularnym gościem takich festiwali jak Wielkanocny Festiwal w Salzburgu, Festiwale Muzyki Dawnej w Utrechcie i Sztokholmie, Nederlandse Muziekdagen, Bregenzer Festspiele, Festival de La Chaise-Dieu czy Saito Kinen Festival Japan.

Niezwykłą wszechstronność tego wyjątkowego śpiewaka łatwo zauważyć studiując jego bogatą dyskografię oraz repertuar dzieł operowych, wśród których, obok utworów kompozytorów minionych epok, znajduje się wiele dzieł współczesnych. Marcel Beekman znany jest z interpretacji tytułowej roli w operze Platée Jeana-Philippe’a Rameau, a także w doskonale przyjętych partiach Arnalty w Koronacji Poppei Claudio Monteverdiego w Theater an der Wien pod dyrekcją Roberta Carsena oraz Zamara w Legendzie Petera-Jana Wagemansa.

Wśród innych jego ról w repertuarze operowym wymienić można m.in: Berenice w L’Hipermestra Francesco Cavalliego, Arthura Rimbaud w Nuit de l’enfer Roderika de Mana, Zakonnika I w Więźniu Luigiego Dallapiccoli.