Małgorzata PAŃKO-EDERY

Małgorzata PAŃKO-EDERY

Studiowała w klasie śpiewu Krystyny Szostek-Radkowej w Akademii Muzycznej w Warszawie, którą ukończyła w 2003 dyplomem z wyróżnieniem Magna cum laude. Swoje umiejętności doskonaliła na kursach mistrzowskich u Marjany Lipovšek, Alfreda Burgstallera, Ileany Cotrubas, Denyce Graves, Alberta Zeddy, Claudii Eder, Margarity Lilovej, Izabelli Kłosińskiej i Toma Krause.

Śpiewaczka dwukrotnie została laureatką Międzynarodowego Konkursu Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu, otrzymała też I nagrodę na Konkursie Wykonawstwa Polskiej Pieśni Artystycznej w Warszawie oraz I nagrodę i Grand Prix na Konkursie Wokalnym w Dusznikach Zdroju. Ponadto była półfinalistką Konkursu Wokalnego im. Monserrat Caballé w Andorze i finalistką konkursu opery kameralnej w Rheinsbergu w Niemczech.

Małgorzata Pańko zadebiutowała w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie w 2004 roku w roli Poliny w Damie pikowej Piotra Czajkowskiego pod dyrekcją Kazimierza Korda. Na scenie warszawskiej opery występuje również m.in. jako Madelon i Bersi w Andrea Chénier Umberto Giordana, Margret w Wozzecku Albana Berga, Trzecia Dama w Czarodziejskim flecie Wolfganga Amadeusa Mozarta, Zosia w Zabobonie, czyli Krakowiakach i góralach Karola Kurpińskiego, Ciotka Pelagia w Magicznym Doremiku Marty Ptaszyńskiej, Annina w Traviacie Giuseppe Verdiego. Ponadto współpracuje z Operą Śląską w Bytomiu (Maryna Mniszchówna w Borysie Godunowie Modesta Musorgskiego), Operą Nova w Bydgoszczy (Jaś w Jasiu i Małgosi Engelberta Humperdincka) i Operą Bałtycką w Gdańsku (Olga w Eugeniuszu Onieginie Piotra Czajkowskiego).

Na scenie Opery Narodowej w Rydze śpiewała rolę Charlotte w operze Werther Jules’a Masseneta, tytułową Carmen w operze Georges’a Bizeta oraz Olgę w Eugeniuszu Onieginie Piotra Czajkowskiego. W 2013 roku, z zespołem Łotewskiej Opery Narodowej występowała gościnnie w moskiewskim Teatrze Bolszoj, śpiewając Olgę w Eugeniuszu Onieginie. Rolę Charlotte w operze Werther oraz tytułową Carmen wykonywała również na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu.

Artystka wykonuje również repertuar oratoryjno-kantatowy oraz pieśniarski.

Śpiewaczka pracowała z wieloma reżyserami, m.in. z Laco Adamikiem, Achimem Freyerem, Davidem Pountneyem, Maciejem Prusem, Mariuszem Trelińskim, Krzysztofem Warlikowskim, Andrejsem Zagarsem, Markiem Weissem-Grzesińskim, Keithem Warnerem . Występowała pod batutą m.in. Gabriela Chmury, Michała Dworzyńskiego, Lawrence’a Fostera, Valerego Gergieva, Jacka Kaspszyka, Kazimierza Korda, Miguela Gomez Martineza, Marca Minkowskiego, Krzysztofa Pendereckiego, Antoniego Wita.