ETR

Jacek KASPSZYK

Jacek KASPSZYK

Ukończył dyrygenturę, teorię muzyki i kompozycję w warszawskiej Akademii Muzycznej (1975) i w tym samym roku zadebiutował w Teatrze Wielkim-Operze Narodowej nową realizacją Don Giovanniego Wolfganga Amadeusa Mozarta. W 1976 roku został gościnnym dyrygentem Deutsche Oper am Rhein w Düsseldorfie, a rok później otrzymał III nagrodę na prestiżowym Konkursie Dyrygenckim im. Herberta von Karajana w Berlinie, która zaowocowała jego debiutem w filharmoniach w Berlinie i Nowym Jorku. W 1978 roku został I dyrygentem, a dwa lata później dyrektorem muzycznym Wielkiej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia i Telewizji (obecnie NOSPR), z którą odbył wiele europejskich tournées.

W 1982 zamieszkał w Londynie, gdzie zadebiutował w Royal Festival Hall z Philharmonia Orchestra. Następnie, jako główny dyrygent, współpracował z Chamber Orchestra of Europe i Capital Radio’s Wren Orchestra. Koncertował też m.in. z Philharmonia Orchestra, London Symphony Orchestra, London Philharmonic, Royal Philharmonic, Royal Scottish National, BBC Scottish Symphony i BBC National Orchestra of Wales, z którą wystąpił w 1984 roku na BBC Proms. Prowadził także orkiestry w USA (Cincinnati Symphony, San Diego Symphony), Kanadzie (Calgary Philharmonic, Winnipeg Symphony), Japonii (Yomiuri Nippon Symphony, Tokyo Philharmonic), Hong Kongu, Chinach, Malezji i Nowej Zelandii. Wysoko ceniony w dziedzinie opery, dyrygował w renomowanych teatrach, m.in.: Deutsche Oper am Rhein w Düsseldorfie, Opéra Comique w Paryżu czy English National Opera.

W 1994 roku ponownie rozpoczął współpracę z Polską, m.in. z Filharmonią Narodową i Warszawską Operą Kameralną. W 1998 objął stanowisko dyrektora artystycznego i muzycznego, w 2002 również naczelnego Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie. Przygotował tu premiery m.in. Don Giovanniego Wolfganga Amadeusa Mozarta, Zamku księcia Sinobrodego i Cudownego mandaryna Beli Bartóka, Króla Rogera Karola Szymanowskiego, Króla Ubu Krzysztofa Pendereckiego, Potępienia Fausta Hectora Berlioza, Salome Richarda Straussa i Wozzecka Albana Berga. Występował z zespołami Teatru na Festiwalu w Pekinie, w Teatrze Bolszoj w Moskwie, w Sadler’s Wells Theatre w Londynie, na Hong Kong Arts Festival i Festival Castell de Peralada w Hiszpanii, trzykrotnie odbył tournée po Japonii.

Artysta przygotowywał również przedstawienia w wielu renomowanych teatrach operowych, w tym m.in. English National Opera, Opera North w Leeds, Deutsche Oper am Rhein w Düsseldorfie, Opéra Comique w Paryżu, Opery w Lyonie, Bordeaux, Zurychu, Sztokholmie, Teatro de la Maestranza w Sewilli, Teatro Colón w Buenos Aires. W latach 2006-2008 regularnie współpracował z zespołem Litewskiej Opery Narodowej, z którą wystąpił na festiwalach w Lubljanie, Rawennie i Tel Awiwie.

W latach 2006-2013 był dyrektorem artystycznym Orkiestry Symfonicznej Filharmonii im. Witolda Lutosławskiego we Wrocławiu, a w latach 2009-2012 ponownie dyrektorem muzycznym NOSPR w Katowicach. Od 2013 roku jest dyrektorem artystycznym Filharmonii Narodowej.

W 2011 otrzymał prestiżowy Medal Elgara w uznaniu wybitnych interpretacji utworów tego kompozytora, dołączając do grona tak znakomitych artystów, jak Vladimir Ashkenazy, Andrew Litton czy Leonard Slatkin.

W swym dorobku ma wiele bardzo wysoko cenionych nagrań. O płycie z nagraniem Króla Rogera Karola Szymanowskiego, nominowanej do tytułu Nagranie Roku przez BBC Music Magazine, krytyk Grammophone w 2005 roku napisał: … podsumowując, nawet w najdrobniejszych szczegółach Jacek Kaspszyk osiągnął tu absolutnie wszystko. A płyta nagrana z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Wrocławskiej II i IV Symfonii Witolda Lutosławskiego otrzymała nagrodę Fryderyk 2011.