ETR

Anna BERNACKA

Anna BERNACKA

mezzosopran

Artystka ukończyła z wyróżnieniem wrocławską Akademię Muzyczną w klasie śpiewu Ewy Czermak. W latach 2004-2007 studiowała w Hochschule für Musik und Theater w Hanowerze w klasie Carol Richardson-Smith. Swoje umiejętności doskonaliła także podczas kursów mistrzowskich pod kierunkiem takich pedagogów, jak: Teresa Berganza, Christa Ludwig, Teresa Żylis-Gara, Helena Łazarska i Ryszard Karczykowski. Była stypendystką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Accademi Rossiniana w Pesaro i Richard Wagner Stipendium Bayreuth.

Zadebiutowała w 2006 roku na scenie Oldenburgisches Staatstheater w Ariadnie na Naxos Richarda Straussa (Driada), a następnie na tej scenie śpiewała partię Mere Marie w Dialogach karmelitanek Francisa Poulenca. Od 2007 roku związana jest z Operą Wrocławską, gdzie wykonuje m.in. partie Octaviana w Kawalerze srebrnej róży Richarda Straussa, Cherubina w Weselu Figara i Dorabelli w Cosi fan tutte Wolfganga Amadeusa Mozarta, Niclausse w Opowieściach Hoffmanna Jacques’a Offenbacha, Rozyny w Cyruliku sewilskim Gioacchina Rossiniego, Jadwigi w Strasznym dworze Stanisława Moniuszki, Maryny Mniszek w Borysie Godunowie Modesta Musorgskiego, Maddaleny w Rigoletcie oraz Emilii w Otellu Giuseppe Verdiego, Księcia Orlofskiego w Zemście nietoperza Johanna Straussa.

W 2010 roku w poznańskim Teatrze Wielkim śpiewała Jessikę w Jutrze Tadeusza Bairda i Cherubina w Weselu Figara Wolfganga Amadeusa Mozarta. Partię Cherubina wykonywała też w Operze Krakowskiej oraz Operze na Zamku w Szczecinie (2012). Do Opery Krakowskiej artystka powróciła w 2014 roku jako Smeraldina w polskim prawykonaniu Miłości do trzech pomarańczy Siergieja Prokofiewa.

Debiut na scenie Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Borysie Godunowie (2009) zaowocował udziałem w kolejnych spektaklach: Weselu Figara Wolfganga Amadeusa Mozarta (Cherubin), Strasznym dworze Stanisława Moniuszki (Jadwiga), Carmen Georges’a Bizeta (Mercédes), Don Giovannim Wolfganga Amadeusa Mozarta (Donna Elvira), Sprawie Makropulos Leoša Janačka (Krista), Diabłach z Loudun Krzysztofa Pendereckiego (Claire), Elektrze Richarda Straussa (Druga Służebna), Marii Stuart Gaetano Donizettiego (Anna Kennedy), Rigoletcie (Maddalena) oraz Goplanie Władysława Żeleńskiego (Chochlik).

Anna Bernacka z dużym powodzeniem wykonuje także repertuar oratoryjno-kantatowy.

Śpiewaczka współpracuje m. in. z Filharmoniami: Narodową, Podlaską, Śląską, Wrocławską, a także z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach, Polską Orkiestrą Radiową, Capellą Cracoviensis czy z Mitteldeutsche Kammerphilharmonie.