ETR
04 grudnia 2020 IKS o Bergsonie i Poznańskich Filharmonikach

Ten unikatowy album mógł zaistnieć tylko z udziałem Łukasza Borowicza oraz angielskiego pianisty Jonathana Plowrighta, którzy od lat zajmują się poszukiwaniem i przywracaniem słuchaczom zapomnianych artystów w historii muzyki polskiej – pisze na łamach grudniowego wydania miesięcznika IKS, Dobrochna Zalas. Rzecz dotyczy wydanego właśnie przez DUX albumu Poznańskich Filharmoników „Michał Bergson, Concerto symphonique pour piano avec orchestre op. 62 / Music from the opera Luisa di Monfort”.

W obszernej recenzji autorka przygląda się twórczości Bergsona, pisząc  o poszczególnych utworach, które znalazły się w albumie.  

Concerto symphonique przypomina jej artystyczną wariację na temat Koncertu fotepianowego e-moll Fryderyka Chopina, ale jednocześnie zauważa, że: Kompozycję Bergsona wyróżnia jedynie ciemniejszy nastrój i bardziej efektowna orkiestracja, wspaniale wyeksponowana przez Łukasza Borowicza, który poprowadził Orkiestrę Filharmonii Poznańskiej.  Jego wrażliwość na zmienność muzycznych nastrojów oraz umiejętne wyróżnianie najciekawszych niuansów muzycznych koncertu pozwoliły osiagnąć niebanalną interpretację. 

U pianisty Jonathana Plowrighta podkreśla, że zamiast powściagliwej interptacji charakterystycznej przy wykonywaniu nieznanych dotąd utworów, Plowright zabiera słuchaczy w niezwykłą, wirtuozerską podróż. Jego gra uwodzi nie tylko pięknym frazowaniem i wyczuciem nastroju, ale również dojrzałym, głębokim brzmieniem. 

Z kolei w przypadku arii na klarnet z opery Luisa di Monfort,  spokojna gra klarnecisty  [Jakuba Drygasa] ujmuje czystym lirycznym brzmieniem oraz dbałością z jaką muzyk kształtuje dźwięki i kończy każdą frazę. 

Album zamyka Il Ritorno na sopran i orkiestrę z opery Luisa di Monfort,  w wykonaniu Aleksandry Kubas-Kruk, którą recenzentka docenia za to, iż  wspaniale wykonuje powierzoną jej arię, swobodnie wykonując trudne ozdobniki oraz popisując się piękną barwą głosu. 

Pełną recenzję albumu „Michal Bergson. Concerto  symphonique pour piano avec orchestre op. 62 / Music from the opera Luisa di Monfort”, będącego kolejną światową premierą fonograficzną w dyskografii Orkiestry Filharmonii Poznańskiej, można przeczytać w grudniowym  IKS-ie.

W albumie nagranym przez Jonathana Plowrighta (fortepian), Jakuba Drygasa (klarnet), Aleksandrę Kubas-Kruk (sopran) oraz Orkiestrę Filharmonii Poznańskiej pod dyrekcją Łukasza Borowicza – obok tytułowego Concerto symphonique    znalazły się też mazurki (nr 1 i 4 z op. 1, Polonia! Mazurka pour piano), Grand polonaise héroïque oraz fragmenty z czteroaktowej opery Luisa di Monfort  (wstęp do opery, scena i aria na klarnet solo i orkiestrę Il Ritorno na sopran i orkiestrę).