ETR

Sonya YONCHEVA

Sonya YONCHEVA

Seria niezwykłych debiutów na najważniejszych światowych scenach operowych potwierdziła, że Sonya Yoncheva jest jedną z najbardziej ekscytujących artystek swojego pokolenia. W 2013 roku, po jej debiucie w verdiowskim Rigoletto w Metropolitan Opera, New York Times napisał: [Sonya Yoncheva] wniosła do swej roli zarówno piękną sceniczną prezencję, jak i przenikające, poruszające brzmienie. (…) Posiada tego rodzaju wokalny blask, który pozwala jej niemal bez wysiłku wydobyć wszystkie emocje i zmysłowe pragnienia kłębiące się pod skromną i niepozorną powierzchownością Gildy.

Niezwykle szeroki repertuar operowy – od dzieł epoki baroku, przez Wolfganga Amadeusa Mozarta, po Giuseppe Verdiego i Giacomo Pucciniego, szybko stał się znakiem rozpoznawczym artystki na najważniejszych scenach operowych świata, w tym w Metropolitan Opera w Nowym Jorku, Royal Opera House Covent Garden, Bayerische Staatsoper w Monachium, wiedeńskiej Staatsoper, czy Opéra de Paris. Jednak wyjątkowy głos i pełne dramaturgii interpretacje pozwalają wybitnej śpiewaczce równie dobrze czuć się w repertuarze koncertowym i recitalach.

Miniony sezon Sonya Yoncheva rozpoczęła triumfalnym debiutem w roli Mimi w La Boheme w Metropolitan Opera, który New York Times okrzyknął prawdziwym rarytasem i… sensacją last minute. W grudniu 2014 roku można ją było podziwiać w Teatro Real w Madrycie jako Julię w Romeo i Julii Charlesa Gounoda, w styczniu 2015 roku wróciła zaś do Metropolitan Opera wcielając się w tytułową bohaterkę Traviaty Giuseppe Verdiego. Tą rolą zakończyła sezon artystyczny w Royal Opera House Covent Garden. Sonya Yoncheva wystepowała także jako Donna Elvira w Don Giovannim Wolfganga Amadeusa Mozarta w Opéra de Monte Carlo, można ją było również usłyszeć podczas koncertów, między innymi w Clermont-Ferrand, w paryskiej Salle Gaveau, w Moskwie, Pradze i podczas Festival de Saint-Denis.

Oprócz debiutu w Metropolitan Opera, najważniejszymi wydarzeniami w ostatnich latach były dla artystki kreacje: Violetty w Traviacie w Staatsoper Berlin, Palau de les Arts Reina Sofia w Walencji, w Monte Carlo i w Bayerische Staatsoper w Monachium; Małgorzaty w Fauście Charlesa Gounoda w Staatsoper w Wiedniu, Royal Opera House Covent Garden i Festspielhaus Baden-Baden; Leili w Poławiaczach pereł w Opéra Comique w Paryżu i tytułowej roli w Łucji z Lammermoor w Operze Paryskiej.

Przed rozpoczęciem zawrotnej kariery solowej Sonya Yoncheva była członkiem słynnego zespołu Williama Christie – Le Jardin des Voix, co zaowocowało szczególnym zamiłowaniem do muzyki epoki baroku i wieloma rolami w dziełach z tego okresu, takimi, jak: Phani w Galantes les Indes Jean-Philippe’a Rameau i Dido w Dydonie i Eneaszu Henry’ego Purcella, La Fortuna w Koronacji Poppei i Giunone w Powrocie Ulisessa do ojczyzny Claudio Monteverdiego, Kleopatra w Juliuszu Cezarze Georga Friedricha Händla.

Sonya Yoncheva urodziła się w 1981 roku w Bułgarii. Śpiewu oraz gry na fortepianie uczyła się początkowo w rodzinnym Płowdiw, a studia wokalne ukończyła w konserwatorium w Genewie. Jest laureatką wielu renomowanych konkursów. W 2010 roku wygrała słynne Operalia Plácido Domingo, otrzymując specjalną nagrodę CulturArte, została także wyróżniona nagrodą specjalną Les Amis du Festival za wykonanie partii Fiordiligi w operze Cosi fan tutte Wolfganga Amadeusa Mozarta podczas Academy of Aix en Provence Festival w 2007 roku. Otrzymała stypendia szwajcarskich fundacji Mosetti i Hablitzel. Zdobyła również liczne pierwsze nagrody w bułgarskich konkursach wokalnych.

Poza obszarem muzyki klasycznej, Sonya Yoncheva podejmowała współpracę z takimi artystami, jak Sting czy Elvis Costello, żywo interesuje się również muzyką filmową – w tej dziedzinie pasjonuje ją przede wszystkim twórczość znanego rumuńskiego kompozytora, Vladimira Cosmy.

Sonya Yoncheva jest związana na wyłączność z wytwórnią Sony Classical. Zadebiutowała w niej płytą Paris, mon amour, która ukazała się w lutym 2015 roku, a w czerwcu uhonorowana została nagrodą Złotego Orfeusza (L’ Orphée d’Or – Prix Georg Solti).