ETR
22 kwietnia 2020 Album Filharmoników Poznańskich na liście Gramophone

Obie kantaty – a w obu przypadkach są to nagrania premierowe – śpiewane są z poruszającym dramatyzmem i refleksyjnością; tak utwory, jak i sam kompozytor, bez wątpienia zasługują na bliższe poznanie – pisze recenzent Gramophone.

Dwupłytowe nagranie kantat Milda i Nijoła Stanisława Moniuszki znalazło się na majowej liście najlepszych albumów płytowych wybranych przez prestiżowy brytyjski miesięcznik poświecony muzyce poważnej – Gramophone.

Milda oraz Nijoła, prawie dziś nieznane kantaty Stanisława Moniuszki, Orkiestra Filharmonii Poznańskiej nagrała wraz z solistami: Wiolettą Chodowicz (sopran), Marią Jaskulską-Chrenowicz (sopran), Ewą Wolak (mezzosopran), Sylwestrem Smulczyńskim (tenor), Robertem Gierlachem (baryton), Szymonem Kobylińskim (bas) oraz Chórem Opery i Filharmonii Podlaskiej przygotowanym przez Violettę Bielecką. Całością dyrygował Łukasz Borowicz. Album, będący światową premierą fonograficzną, ukazał się nakładem wytwórni DUX w październiku 2019 roku.

Obie kantaty nawiązują do mitologii litewskiej, obie też powstały na podstawie Witoloraudy – pierwszej części eposu Anafielas Józefa Ignacego Kraszewskiego, który był także autorem libretta Mildy.

Pośród dziesięciu albumów CD na majowej liście Gramophone znalazły się m.in. albumy: „Górecki – String Quartet No 3. Sonata for Two Violins” w wykonaniu Tippett Quartet (Naxos) oraz „Adès – Piano Concerto. Totentanz” w wykonaniu Kirilla Gersteina (fortepian) i Boston Symphony Orchestra pod dyrekcją Thomas Adèsa (DG).

Więcej: The best new classical albums: Editor’s Choice, May 2020

Przeczytaj recenzję magazynu Gramophone